Citat:
Ursprungligen postat av
Blaskig
Ok, jag trodde att flygvapnet tänkte sig att operera ifrån i stort sett enbart vägbaserna vid en stor konflikt. Att det var därför man gjorde så att viggen kunde backa trots nackdelen med en extra grej och att det var så viktigt med enkel service och underhåll på saabs plan.
Men säger du annorlunda så tror jag dig.
Oavsett känns ju flygplan som står på dessa permanenta baserna ganska oskyddade mot en fiende som troligen kommer ha ett visst övertag i luften och även tillgång till diverse robotar.
Fast nu fanns det mycket fler ställen att gömma flygplanen på krigsbaserna, än på vägbaserna.
Vi hade som mest 20st flygflottiljer (som användes i fred och även skulle användas i krig) och ~40st specialbyggda krigsbaser. Antalet förberedda vägbaser var aldrig mer än c.a. 30st.
På en vägbas fanns det kanske 4st uppställningsplatser för kärror, precis bredvid banan, men på krigsbaserna fanns det c.a. 30-35st uppställningsplatser, som nästan alla låg 2-10 kilometer från banan, där man även hade skyddsrum för personalen, nedgrävda bränsketankar, hangarer för reparationer, förankringspunkter för att kunna testa motor efter motorbyte m.m. På vissa fredsflottiljer, (och ur minnet en krigsbas) så fanns det berghangarer.
Därtill så fanns det självfallet även ett hyggligt antal civila flygplatser, där flygplan kunde baseras mera diskret, mera utspritt och utan att blockera större vägar som armén kunde behöva utnyttja.
Ett exempel är den sedan länge nedlagda
https://www.hitta.se/kartan!~57.53444,15.84435,14z/tr!i=ooQ1PHvX/tileLayer!l=1
I det övre vänstra hörnet kan du se Bakom (bakre klargöringsområdet) där 10-15 flygplan normalt sett kunde vara utspridda. Ännu längre bort hade man Uom (uppställningsområdet), där kanske 15-20 flygplan kunde ställas upp. Delvis i hangar.
Till saken hör också att mot slutet av det kalla kriget, så hade vi så mycket flygflottiljer, krigsbaser och civila flygplatser, att vi inte behövde ha mer än 2-4 flygplan på en och samma flygbas i ett skarpt läge.
Citat:
Ursprungligen postat av
konstit
Jag är lite osäker, men hade NATO ett "vägbaskoncept" i Estland, under kalla kriget ?
Nej. Klippet är från en NATO-övning för ett par år sedan.
Men både NATO och Warzawapakten hade egna vägbaskoncept, vilket även neutrala nationer som Sverige, Finland, Schweiz, Jugoslavien hade, Pakistan, Indien, Singapore, Taiwan m.fl. hade.
Och på båda sidor om järnridån och i neutrala länder, så var detta något som man tog hänsyn till när man tog fram nya flygplanssystem.
Citat:
Ursprungligen postat av
konstit
Jag har genom åren skaffat mig en betydlig erfarenhet av det tyska motorvägsnätet, men har naturligtvis inte sett alla delar... Men det där liknar alltså ingen del av autobahn jag någonsin sett ?
Mycket har säkerligen förstörts, precis som i Sverige, men tanken i t.ex. Tyskland och Pakistan (där man planerade att använda motorvägar) var att mittrefugen skulle bestå av betongsuggor, som skulle kunna lyftas eller schaktas undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
konstit
Singapore är såvitt mig bekant inte medlem av NATO ?
Att man kan landa en F-16 på en väg med krok är inget konstigt, men det i sig utgör inte ett vägbassystem...
Nej. Singapore är inte med i NATO, men precis som t.ex. F-15 och F-16 togs fram, för att kunna använda vägbaser i Västtyskland, så opererar Singapore sina F-15 och F-16 från egna vägbaser.