• 4
  • 5
2019-07-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jo men jag tänker på framtidens radar om det ens går att gömma sig då.
Kina har ju rent av utvecklat en typ av radar som känner av magnetism om jag har fattat det rätt vilket hittar moderna tysta ubåtar långt under ytan.

Man har nog länge haft induktiva givare (känner av förändringar i magnetfält) och vad jag vet är t ex Visbykorvetterna därför helt avmagnetiserade för att inte ge utslag på sådana bojar. Detsamma torde ju gälla ubåtar.
Citera
2019-07-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man har nog länge haft induktiva givare (känner av förändringar i magnetfält) och vad jag vet är t ex Visbykorvetterna därför helt avmagnetiserade för att inte ge utslag på sådana bojar. Detsamma torde ju gälla ubåtar.
Nja läste en artikel från illustrerad vetenskap där china använde plan och någon form av radar som kände av metal vilket gjorde att det inte spelade någon roll för tysta moderna ubåtar eftersom de alltid släpper ifrån sig magnetism.

https://www.google.se/amp/s/www.news...china-sea/amp/

https://www.google.se/amp/s/amp.scmp...tar-submarines
Citera
2019-07-19, 17:08
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Jag kommer ihåg när finnarna köpte f-18 - som är ett hangarfartygsbombplan -

En röst från Finland var att de ville kunna ha förmågan att kunna bomba Moskva - och det kan man faktiskt med en f 18

vägbas och hangarfartyg är ju nästan samma sak. haha
F/A-18 E/F Super Hornet är hangarfartygsplan. Finland och de flesta andra som använder F/A-18 annat än den amerikanska flottan använder framförallt C/D-modellen. E/F Super Hornet är en förstorad variant som amerikanska flottan ville ha för att ersätta F-14 Tomcat.

Citat:
Jo men jag tänker på framtidens radar om det ens går att gömma sig då.
Kina har ju rent av utvecklat en typ av radar som känner av magnetism om jag har fattat det rätt vilket hittar moderna tysta ubåtar långt under ytan.
Citat:
Nja läste en artikel från illustrerad vetenskap där china använde plan och någon form av radar som kände av metal vilket gjorde att det inte spelade någon roll för tysta moderna ubåtar eftersom de alltid släpper ifrån sig magnetism.
Radar betyder RAdio Detection And Ranging. Magnetism är någonting annat och det är inte heller någonting nytt utan har använts även tidigare mot t ex ubåtar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_anomaly_detector

Magnetism som metod är så gammal att tyskarna använde magnetminor och magnetutlösare på torpeder. Och bl a britterna, redan under andra världskriget, sysslade med att avmagnetisera sina fartyg. Och naturligtvis kan man belägga metallskrov med olika icke-metalliska ämnen för att på så sätt begränsa magnetometrar. Vilket bland annat ubåtar har, tillsammans med beläggningar av skrovet för att minska sonar-ekon.

Framtidens radar kommer bli effektivare, men det kommer också framtidens lösningar för att minska radars effektivitet att vara. Alltifrån skrovdesign för att minska reflektioner som studsar åt specifika vinklar till beläggningar som absorberar olika former av strålning och vidare upp till aktiva lösningar som störsänder för att antingen nullifiera vågfunktionen hos strålning eller ge falsk bakgrundsstrålning som gör det svårare att skilja ut ett enskilt mål från atmosfäriska fenomen eller termiska skikt och strömmar i såväl luft som vatten.

Problemet är att du fastnat vid att radar blir bättre utan att samtidigt inse att allt blir bättre, radar såväl som metoder att undvika radar.

Och återigen så kommer båda sidor ha radar och andra metoder för att upptäcka fienden och återigen så är det den som har förmågan att upptäcka den andre först som har fördelen att kunna agera medans den andre måste reagera.
Citera
2019-07-19, 22:15
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
F/A-18 E/F Super Hornet är hangarfartygsplan. Finland och de flesta andra som använder F/A-18 annat än den amerikanska flottan använder framförallt C/D-modellen. E/F Super Hornet är en förstorad variant som amerikanska flottan ville ha för att ersätta F-14 Tomcat.

Ja och f/a-18a/b/c/d är också hangarfartygplan... där f/a-18e/f togs fram ”som en uppgradering och med många gemensamma delar” som de mindre modellerna. Hur nu det kan vara så mycket gemensamt där i stort sett alla delar är större
Citera
2019-07-21, 19:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Fast nu fanns det mycket fler ställen att gömma flygplanen på krigsbaserna, än på vägbaserna.

Vi hade som mest 20st flygflottiljer (som användes i fred och även skulle användas i krig) och ~40st specialbyggda krigsbaser. Antalet förberedda vägbaser var aldrig mer än c.a. 30st.

På en vägbas fanns det kanske 4st uppställningsplatser för kärror, precis bredvid banan, men på krigsbaserna fanns det c.a. 30-35st uppställningsplatser, som nästan alla låg 2-10 kilometer från banan, där man även hade skyddsrum för personalen, nedgrävda bränsketankar, hangarer för reparationer, förankringspunkter för att kunna testa motor efter motorbyte m.m. På vissa fredsflottiljer, (och ur minnet en krigsbas) så fanns det berghangarer.

Därtill så fanns det självfallet även ett hyggligt antal civila flygplatser, där flygplan kunde baseras mera diskret, mera utspritt och utan att blockera större vägar som armén kunde behöva utnyttja.

Ett exempel är den sedan länge nedlagda https://www.hitta.se/kartan!~57.53444,15.84435,14z/tr!i=ooQ1PHvX/tileLayer!l=1

I det övre vänstra hörnet kan du se Bakom (bakre klargöringsområdet) där 10-15 flygplan normalt sett kunde vara utspridda. Ännu längre bort hade man Uom (uppställningsområdet), där kanske 15-20 flygplan kunde ställas upp. Delvis i hangar.

Till saken hör också att mot slutet av det kalla kriget, så hade vi så mycket flygflottiljer, krigsbaser och civila flygplatser, att vi inte behövde ha mer än 2-4 flygplan på en och samma flygbas i ett skarpt läge.

Nej. Klippet är från en NATO-övning för ett par år sedan.
Men både NATO och Warzawapakten hade egna vägbaskoncept, vilket även neutrala nationer som Sverige, Finland, Schweiz, Jugoslavien hade, Pakistan, Indien, Singapore, Taiwan m.fl. hade.

Och på båda sidor om järnridån och i neutrala länder, så var detta något som man tog hänsyn till när man tog fram nya flygplanssystem.

Mycket har säkerligen förstörts, precis som i Sverige, men tanken i t.ex. Tyskland och Pakistan (där man planerade att använda motorvägar) var att mittrefugen skulle bestå av betongsuggor, som skulle kunna lyftas eller schaktas undan.

Nej. Singapore är inte med i NATO, men precis som t.ex. F-15 och F-16 togs fram, för att kunna använda vägbaser i Västtyskland, så opererar Singapore sina F-15 och F-16 från egna vägbaser.
Inte mer än 30 vägbaser?
Låter lite,lite.. bara här,runt Norrköping,kan jag peka ut 4,eller vad som har varit...nu behövs en hel del arbete för att de ska funka...
Citera
2019-07-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Inte mer än 30 vägbaser?
Låter lite,lite.. bara här,runt Norrköping,kan jag peka ut 4,eller vad som har varit...nu behövs en hel del arbete för att de ska funka...

Vet inte vad som är "vägbas" och bara en rak väg för reserv. Men antalet rak väg som tänkt att använda vid krig är betydligt fler än 30. Men det är då ingen bas i meningen med närskydd, lv, bränsledepå etc etc. Bara ett ställe att tillfälligt göra klargöring på.

Och ja, sådana ställen användes då och då, både i övning och i mer skarp miljö.
Citera
2019-07-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Vet inte vad som är "vägbas" och bara en rak väg för reserv. Men antalet rak väg som tänkt att använda vid krig är betydligt fler än 30. Men det är då ingen bas i meningen med närskydd, lv, bränsledepå etc etc. Bara ett ställe att tillfälligt göra klargöring på.

Och ja, sådana ställen användes då och då, både i övning och i mer skarp miljö.

Vägbaserna var väl breddade och hade beredda ställen för depåer och liknande. Vägen mot Sjöbo och mellan Älmhult och Växjo är de enda jag kommer på i södra Sverige.

Idag märks det inte riktigt som när de underhålls, det är inte röjt på samma sätt. Men förr var de uppenbara när man körde där.
Citera
2019-07-21, 20:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Inte mer än 30 vägbaser?
Är du säker på att det är fyra olika baser? Om jag minns rätt så var en sådan bas någon mil gånger någon mil stor och hade flera möjliga banor.
Citera
2019-07-21, 23:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är du säker på att det är fyra olika baser? Om jag minns rätt så var en sådan bas någon mil gånger någon mil stor och hade flera möjliga banor.
Åh,jag bländar nog ihop begreppen lite...
De jag tänker på är mer ordentliga raksträckor med servicevägar jämter och p-platser för plan..
Citera
2019-07-22, 05:45
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Åh,jag bländar nog ihop begreppen lite...
De jag tänker på är mer ordentliga raksträckor med servicevägar jämter och p-platser för plan..
Som jag skrev tidigare i tråden EN av flygvapnets bas 90 bestod av En huvudbana (vanligt flygfält) tre kortbanor (väg) som ligger någon kilometer från huvudbana. Man kan använda huvudbanan med all dess stödfunktion tills den blir bekämpad sedan använder man dom mindre kortbanorna.

Så vad du har kring Norrköping är en flygbas 90 med flera landningsbanor.
https://www.aef.se/FHT-dokument/Flyg...met_Bas_90.pdf
Citera
2019-07-22, 15:24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Som jag skrev tidigare i tråden EN av flygvapnets bas 90 bestod av En huvudbana (vanligt flygfält) tre kortbanor (väg) som ligger någon kilometer från huvudbana. Man kan använda huvudbanan med all dess stödfunktion tills den blir bekämpad sedan använder man dom mindre kortbanorna.

Så vad du har kring Norrköping är en flygbas 90 med flera landningsbanor.
https://www.aef.se/FHT-dokument/Flyg...met_Bas_90.pdf
Ah! Jo,ovanför Kolmården är några sträckor,utanför flygplatsen väg 209,givetvis flygplatsen,gamla F13 finns ju kvar,upp mot Finspång fanns en bränsledepå och ett par rakor och åt Rejmyre hållet likaså.

Stirrade ett tag på kartan i länken och insåg snart att det var inte över Norrköping specifikt,utan ett exempel..😄
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in