Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag läser ibland om att Victor G skulle haft kopplingar till EAP.
Vet någon mer om detta, finns det någon bra länk att läsa ?
Försvann inte ledarna av EAP iväg till USA strax efter mordet eller minns jag tokigt?
Några synpunkter på detta?
Så här på uppstuds tror jag VG hade EAP-folk i sin synnerligen omfångsrika telefonbok.
Gällande de svenska EAP-ledarna Clifford Gaddy och Kerstin Tegin-Gaddy flyttade de snabbt till Bibelbältet i USA efter Palmemordet. Tror det var North Carolina.
Hon utbildade sig till lärare i tysk historia vid ett katolskt universitet och han anställdes av en liberal tankesmedja.
Som bekant misstänktes EAP för inblandning i mordet. Enligt GRK fanns ett 20-tal polisutredningar om olika EAP-medlemmar.
GRK pekar särskilt på två män som inte utretts tillräckligt.
VG flyttade till samma trakt som paret Gaddy några år efter Palmemordet. Det var där han blev skjuten. Enligt domstolen av en svartsjuk polis vars hustru VG haft en relation med.
Den dömde polisen hävdade hela tiden sin oskuld, vilken mördare gör inte det, men trots ihärdiga försök att få sitt fall prövat på nytt blev han kvar i fängelset. Han dog för inte så länge sedan. Leopold Report har skrivit en hel del om detta.
Spekulationen är att VG tystades av folk som mördat Palme. Helt utan bevis förstås.
Men en intressant grupp är ju EAP. Grundat av den minst sagt excentriske politikern Lyndon LaRouche. EAP började som extremvänster och blev senare extremhöger. Personkulten kring LaRouche var betydande.
Systerorganisation till EAP, bildat av LaRouches fru med bistånd av en svensk advokat ur extremhögern (minns inte namnet just nu), var Schillerinstitutet.
En anställd på Grand hävdade att han sett Kerstin TG i foajén på mordkvällen. Hon förnekade.
Tror även paret som såg två män i en bil på Wallingatan ca 22.45 mordkvällen något år senare, när de såg bilder på en EAP-man i tidningen, hävdade att han var en av de män de sett.
Fanns inget annat extremistiskt parti som omskrevs i medierna vid den tidpunkten.