2011-05-20, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Tror vi krånglar lite för mycket.
Må hända är jag en romantiker men jag inbillar mig att man ser sanningen i blicken.
Titta Avsan djupt i ögonen så ser ni en mördares blick.
Kommer aldrig gå mig i huvudet att han inte blir granskad av någon skjutjärnsjournalist, oavsett Palmemördare eller ej, så sitter det en nazist i rådjursögde Reinfeldts handplockade regering.

//statarn

Det sista håller jag onekligen med om. Tror du, liksom jag, syftar på denna bild:

http://alladessalagar.se/wp-content/uploads/2011/04/Anti-Avsan.jpg

Det är något med den. Men som sagt; brun skinnjacka. Vill man söka långt kan man misstänka manipulation av tjejernas vittnesmål ang hans klädsel för att skydda han men...äh.
Citera
2011-05-20, 23:22
Medlem
Feedback66s avatar
Det här PM:et som orsakat en väldig aktivitet i tråden på sistone, jag antar att det är samma som Lars Krantz skriver om här:

http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0406.html

Krantz skriver att

Citat:
DN:s Olle Alsén och debattredaktören Göran Beckérus (han fick sedan sparken för att han tog in en artikel av Bert Karlsson ) hade i Bryssel fått tag i ett dokument av en agent i NATOs säkerhetsorganisation SOPS, en förkortning av Special Operations Planning Staff. Han hette Osvald Levinter.

Denne Levinter är väl ändå utpekad som informationssvindlare av både GK:s betänkande och av Anders Leopold? Hur trovärdiga är uppgifterna i PM:et?
Leopold skriver om Lewinter här:

http://www.leopoldreport.com/LRsajt72.html
Citera
2011-05-20, 23:29
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Titta Avsan djupt i ögonen så ser ni en mördares blick.
...
Palmemördare eller ej, så sitter det en nazist i rådjursögde Reinfeldts handplockade regering.

//statarn

Att döma någon efter uppsyn, ansiktsdrag eller allmänt utseende var ju nazisternas specialitet, jag köper det inte. Visst, Avsan ser inte ut som barnens favoritmysfarbror men det gör honom inte till mördare. Jag tror också han var på Sveavägen men han (främst kläder som nämnts) stämmer inte in på vittnesuppgifterna.

Men på tal om utseende, jag har sett de få bilder på Leif Tell som finns här på nätet och jag kan inte hitta något ärr i ansiktet. Var kommer uppgifterna om att Tell har ärr i ansiktet ifrån? Normalt hårfäste nämndes väl också av Alf Lundin, det stämmer väl inte riktigt på Tell?

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Ingen annan teori kan förklara allt som hänt.

Passar på att rätta mig själv. Den detaljen som jag har fått svårast att passa in i det som jag tänker kalla Lingärde-spåret är familjen Palmes tvärsäkra utpekande av Pettersson. Visst, Lisbet ändrade sina uppgifter några gånger men hennes slutliga version är ju att hon såg Pettersson. Varför? Min teori är att hon fick det problemen med att lösa mordet förklarat för sig och för "Sveriges väl" spelar hon med i soppan kring Pettersson.
Citera
2011-05-21, 00:14
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Det här PM:et som orsakat en väldig aktivitet i tråden på sistone, jag antar att det är samma som Lars Krantz skriver om här:

http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0406.html

Det är samma rapport.
Citera
2011-05-21, 00:17
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Det här PM:et som orsakat en väldig aktivitet i tråden på sistone, jag antar att det är samma som Lars Krantz skriver om
...
Denne Levinter är väl ändå utpekad som informationssvindlare av både GK:s betänkande och av Anders Leopold?

Intressant, om det är samma dokument och om det kommer från LeWinter kan det vara informationssvindel. Här får man se upp.

Citat:
Ursprungligen postat av LeWinter
I managed to pass on some information to her wich had factual elements in it, but also elements that with a little bit of digging could be discovered to be questionable. The story would lead some investigators to spend time and effort into blind alleys, with the result that eventually the whole story would be discredited.

LeWinter beskriver mycket väl grunden i desinformation. Skulle ingen journalist gräva i historien finns det säkert "journalister" som på uppdrag "gräver" fram tveksamheterna. Allt går att konstruera. Allt man lyckas med är att så tvivel men då är desinformatörernas uppdrag uppnått. Jag är för övrigt övertygad om att Leopold tillhör denna kategori "nyttiga" journalister. Vilket PM vi än pratar om och vad LeWinter än gjort så har han lyckats i sitt uppdrag.
Citera
2011-05-21, 00:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Gunnarsson kände ju både TP och LT från "hemorten" att han var mer insyltad än att råka var "vid fel plats vid fel tid" är helt klart. Han är ju som klippt och skuren som "fall guy", men varför släppte man honom i så fall, om det nu var så mycket tentakler in i utredningen...?

Hur menar du att Gunnarsson kände Tell och Piltz från hemorten?
De båda baseballpoliserna har rötterna i Skåne och Viktor Gunnarsson kommer från Jämjö i Östra blekinge
Citera
2011-05-21, 04:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hur menar du att Gunnarsson kände Tell och Piltz från hemorten?
De båda baseballpoliserna har rötterna i Skåne och Viktor Gunnarsson kommer från Jämjö i Östra blekinge
Kopplingen är bla som följer, (men det finns även andra kopplingar):
Här åter ett citat ur boken "Mordet på Palme och polisspåret" sid 94-97.": I trakterna kring Sjöbo (!)/Simrishamn i Skåne, där den i mordutredningen förhörde "33-åringen" hade lärartjänst och flickvän och där basebollpoliserna Thomas Piltz och Leif Tell har sina rötter. Där hände det märkliga saker strax före mordet!
Här bor bonden Mårtensson. I närheten bor också paret Erik och Elsa. Det är tre dagar före mordet på statsminister Olof Palme och klockan är halv tio på kvällen. Mårtensson kommer på besök till Erik och Elsa. Mårtensson slår sig ner vid köksbordet. Men Erik tar inte fram något att bjuda på. Han tycker Mårtensson är lite konstig den här kvällen och dessutom är ju klockan sent gången.
`Han verkade påverkad av någonting´, berättar Erik. `Men inte var det av sprit. Det verkade komma från det andliga hållet. Mårtensson var upprymd och exalterad.´
Med armbågarna stöttade på Eriks och Elsas köksbord knyter Mårtensson nävarna och skakar dessa och utbrister ett flertal gånger till Erik:
- Nu djävlar skall den där Palme skjutas! Innan lördag kommer han att vara död. Han kommer att vara skjuten av kulor och krut som om nödvändigt kommer att tränga igenom den skottsäkraste av västar!
Jaha, tänker Erik, nu gäller det att få iväg honom. Elsa har från sovrummet hört Mårtenssons upprymda röst men inte hört vad det handlat om. Erik får iväg bonden Mårtensson, går och lägger sig och tänker inte vidare på saken - den kvällen. Men det biter sig kvar i skallen på Erik. Någon dag senare kommer industriarbetaren Arne Larsson från Ystad in till Erik för att köpa ägg. Det är en, kanske två dagar innan Olof Palme mördas. Erik berättar för Arne Larsson om bonden Mårtenssons konstiga besök och uppträdande och vad denne sagt.
Någon dag senare mördas statsminister Olof Palme på öppen gata i Stockholm. Erik blir bestört. Hur i hela fridens namn kunde Mårtensson känna till detta hemska som inträffat? Erik är grubblande och förbryllad.
Några dagar efter mordet berättar Erik händelsen för sin granne. Han gör det över staketet när de råkas. Grannen är en hög militär. Denne blir också konfunderad och anmäler några dagar senare saken till polisen i Simrishamn. Dessa vidarebefordrar uppgiften till polisen i Ystad som därefter kontaktar spaningsledningen i kungliga huvudstaden.
En vecka går efter mordet på Olof Palme. Då dyker återigen bonden Mårtensson upp hos Erik. Han kommer inkörande på gårdsplanen i en splitter ny bil. Mårtensson kliver ur bilen och går fram till Erik som står på trappan.
- Vad i helskotta var det du svamlade härom sistens, om att Palme skulle skjutas? Det hände ju! Hur kunde du veta om det i förväg?? frågar Erik.
- Jag har väl inte varit här, jag har väl inte sagt något om att Palme skall skjutas, säger Mårtensson och hymlar med blicken upp mot skyn.
Erik blir förbannad och kör iväg Mårtensson. Han vill inte längre ha med Mårtensson att göra. SÄPO (!) har förhört Erik och Elsa två gånger. En gång har till och med självaste Holmér ringt! Erik håller fast vid sin historia och den intygas av industriarbetaren Arne Larsson. Denne hörde ju Eriks berättelse innan mordet inträffade. Men bonden Mårtensson blånekar!
Mårtenssons dotter har enligt uppgift haft sällskap med den i mordutredningen tidigare anhållne s.k. 33-åringen. 33-åringen har arbetat som lärarvikarie i Sjöbo, kommer från Blekinge och har besökt Simrishamnstrakten vid ett flertal tillfällen. 33-åringen har vistats i högerextremistiska kretsar i Stockholm och varit medlem i EAP. Kan det vara så att den snacksalige EAP-aren spelat en roll i mordkomplotten, varit den som skulle dra blickarna till sig, vara "mördaren" över begravningen då världens statsmän besöker Stockholm? Ringer skrävlaren till sina bekanta i Simrishamnstrakten, kanske rentav bonden Mårtensson och talar bredvid mun innan planerna verkställs?" Som bekant var det ju också den s.k. 33- åringen som före mordet sagt något om att Olof Palme stod på dödslistan och snart skulle det flyta blod på Stockholms gator. Det var väl också delvis därför han anhölls och togs i förvar av polisen under Palmes begravning.
Citera
2011-05-21, 04:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Intressant, om det är samma dokument och om det kommer från LeWinter kan det vara informationssvindel. Här får man se upp.

LeWinter beskriver mycket väl grunden i desinformation. Skulle ingen journalist gräva i historien finns det säkert "journalister" som på uppdrag "gräver" fram tveksamheterna. Allt går att konstruera. Allt man lyckas med är att så tvivel men då är desinformatörernas uppdrag uppnått. Jag är för övrigt övertygad om att Leopold tillhör denna kategori "nyttiga" journalister. Vilket PM vi än pratar om och vad LeWinter än gjort så har han lyckats i sitt uppdrag.

Ja, dokumentets äkthet blir ju viktig nu. Professor Tunander skriver om det här:

http://www.prio.no/sptrans/28222287/2004ot004.pdf

Trovärdigt men obekräftat verkar vara hans slutsats. Det intressanta är att ingen noterat avsnittet/kopplingen till uranet, som oberoende tas upp av lingärde och som ju är den mest fantastiska historien i Lingärdes PM
Citera
2011-05-21, 08:18
Bannlyst
Citat:
Att döma någon efter uppsyn, ansiktsdrag eller allmänt utseende var ju nazisternas specialitet, jag köper det inte. Visst, Avsan ser inte ut som barnens favoritmysfarbror men det gör honom inte till mördare. Jag tror också han var på Sveavägen men han (främst kläder som nämnts) stämmer inte in på vittnesuppgifterna.

Men på tal om utseende, jag har sett de få bilder på Leif Tell som finns här på nätet och jag kan inte hitta något ärr i ansiktet. Var kommer uppgifterna om att Tell har ärr i ansiktet ifrån? Normalt hårfäste nämndes väl också av Alf Lundin, det stämmer väl inte riktigt på Tell?

Passar på att rätta mig själv. Den detaljen som jag har fått svårast att passa in i det som jag tänker kalla Lingärde-spåret är familjen Palmes tvärsäkra utpekande av Pettersson. Visst, Lisbet ändrade sina uppgifter några gånger men hennes slutliga version är ju att hon såg Pettersson. Varför? Min teori är att hon fick det problemen med att lösa mordet förklarat för sig och för "Sveriges väl" spelar hon med i soppan kring Pettersson.

Ang. Tells ärr så står det i Proletären-boken, kommer inte ihåg vad den heter. Lisbet har, antingen helt enkelt tagit fel, eller så har en riktig höjdare satt sig ner med henne och pressat henne för att avsluta det. Kanske till och med hot mot sönerna. Att det kanske inte var CP ändå har hon aldrig sagt, till någon, för att hon vill ge familjen ett avslut...

LTs hårfäste löses enkelt med en mössa.

Senast redigerad av Acech 2011-05-21 kl. 08:25.
Citera
2011-05-21, 08:18
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ja, dokumentets äkthet blir ju viktig nu. Professor Tunander skriver om det här:

http://www.prio.no/sptrans/28222287/2004ot004.pdf

Trovärdigt men obekräftat verkar vara hans slutsats. Det intressanta är att ingen noterat avsnittet/kopplingen till uranet, som oberoende tas upp av lingärde och som ju är den mest fantastiska historien i Lingärdes PM

Ja vilken soppa!Jag kan första ifall Turkarna droppar ett desinfo om PKK för att få ökade resurser mot dem.Eller ifall Spanska myndigheter droppar nåt om ETA för att få ökade resurser.Men att amerikanska myndigheter droppar minst tre olika desinfospår som finns beskrivna på leopoldsidan är märkligt.
Om CIA eller liknande droppar om ryssar kan jag också enkelt förstå,men att droppa info som pekar mot en själv kan enbart tyda på att man är delaktig och att ett av desinfospåren är den riktiga men att droppa den genom en person som är känd lögnare så kan man få utredare att förkasta just detta spår.

Vilket just är svaret på varför det kommer desinfo från detta håll, som håller PU i arbete på olika spår ,för att förvilla och få PU att förkasta ett riktigt anslag då informationen kommer från en känd desinformatör.

Att FBI och CIA mm stökar i utredningen på detta sätt pekar ju på inblandning.man skulle kunna tänka sig en central KGB/GRU spion inom dessa myndigheter som sätter desinfoplaner i verket men då borde vi ju se andra aktiviteter i USA angående desinformationen,att andra myndigheter skulle besvära sig över detta men icke vad jag känner till.Någon annan?

Givet ligger det på olika underrättelse organ att passa på att droppa desinfo för ökade anslag mot nåt interna håll,men på detta vis tyder mer på att man just vill störa ut PU.

Citerar Leopold om vad PU borde gjort vilket man inte gjorde,PU gick i fällan ännu engång.
Detta visar också vilka stora krav som ställs på utredarnas bearbetning och analys av sådana här fall. PU borde efter att ha avslöjat LeWinters identitet och hans roll som desinformatör ha gått vidare. Man hade då funnit alla LeWinters anknytningspunkter till amerikanska underrättelsetjänsten och kunde ha kopplat ihop detta med vad man visste i övrigt. Resultatet hade blivit att man fått ett klart bevis för att mordet på Olof Palme var en amerikansk statskontrollerad operation. Det hade lett mordutredningen in på andra viktiga vägar bort från villospår som "en ensam galning" och i stället styrts in på sökandet efter en gärningsman som antingen uteslutande var ett redskap eller också en viktig kugge i konspirationen. I stället avbröt man vidare utredning av detta spår - vilket ju också slutligen var informationssvindelns avsikt.
Senast redigerad av zorze 2011-05-21 kl. 08:22.
Citera
2011-05-21, 09:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
BTW: skulle vi sammanfatta diskussionen i tråden senaste månaden så skulle vi nog ha ett väldigt sannolik beskrivning av mordet och dess bakgrund, med dokument som täcker-upp förvånansvärt mycke...
Det lönade sig att tjata om Frihetsrörelsen och NATO-spåret som just också Lingärdes PM handlade om! / Ove M
Citera
2011-05-21, 09:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Att FBI och CIA mm stökar i utredningen på detta sätt pekar ju på inblandning.man skulle kunna tänka sig en central KGB/GRU spion inom dessa myndigheter som sätter desinfoplaner i verket men då borde vi ju se andra aktiviteter i USA angående desinformationen,att andra myndigheter skulle besvära sig över detta men icke vad jag känner till.Någon annan?

Håller med, snudd på bevis på deras inblanding, eller iallaall inblanding av nära vänner...

BTW: oerhört korkat att bara fråga FBI och sedan säga "OK, tack då förstår vi hur det är..."

Alla borde läsa boken "Bush family secrets" då förstår man bra hur den världen fungerar...

[och man får dessutom lösningen på kennedymordet...]
Senast redigerad av heheho 2011-05-21 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in