Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Om du läste vad Polisen säger om de 30 namngivna på listan så planerade man resor från Linköping för att förhöra och topsa dem. Detta skulle vara slutfört under maj månad. Om en person av de 30 på listan förblivit oanträffbar till dags dato, så är det väl inte den lokala polisen som ska lösa det? Frågan blir: var är han? Kanske utredarna i det här fallet står där idag.
Polisen tiger som muren, så vi kan bara gissa. Jag tror inte att listan med de 30 är avbetad och släktforskningen får vänta till dess.
Vägrar pärmen säger mig att alla är inte samarbetsvilliga med Polisen. I den pärmen sitter flera, inte bara den jag tipsat. Jag vet också att det finns tips till Polisen på en person som blivit topsad och frikänd, men att tipsarna likväl tror det är han. Frågan de ställer sig är hur f-n han kunde trixa sig fri efter dna-topsning? Lurade han dem? Inget är klart i det här komplicerade fallet och saker och ting kan ha gått helt galet i utredningen.
Det är inte personerna på listan de söker upp i första hand, snarare anhöriga, så att de skulle vänta på någon de inte hittar är knappast fallet. De 30 är sannolikt avklarade och man håller nu på med spårning via kommersiella sidor.
Den person du nämner som tipsats om och som topsats är ju uppenbarligen inte gärningsman, oavsett vad tipsarna tror. Förstår inte vad du menar med att han "trixa sig fri" efter topsningen. Det blev inte träff på topsningen och han avskrevs, ganska enkelt. Jag tror inte alls att saker gått galet i utredningen, man har helt enkelt inte hittat rätt gubbe

Och det i sin tur beror på att man inte letat på rätt ställe.
Men att han finns i vägrapärmen är inte helt osannolikt. Så skulle jag gjort om jag var gärningsman. När de kommer för topsning har jag analyserat det hela:
-De har DNA och möjligen fingeravtryck.
-De vet att jag har en skada efter kniven på handen.
-De har inga vidare vittnen, inte som håller i domstol.
-De har inga elektroniska spår eftersom jag inte hade mobiltelefon med mig.
Slutsatsen blir att inte åka till polisen och visa handen och ge dem mitt DNA. Så länge ingen anger mig med så mycket information att de får högre misstankegrad så sitter jag säkert.
I många andra fall skulle man bara vinna tid genom att vägra DNA-analys, men i detta fall kan det faktiskt göra att man kommer undan.