2019-07-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Intressant! Leder till frågan om hur omfattande vägrararkivet är. Eftersom släktspårning blivit tillåten borde man kunna jobba med vägrarna utifrån detta. Är det vad som pågår i det tysta?

Är ju i alla fall tvångstest på personer som dom hittar nu.
Citera
2019-07-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är ju i alla fall tvångstest på personer som dom hittar nu.
Om det är tvångstest som gäller nu, samt att släktspårning bedrivs, är jag övertygad om att GM kommer att hittas. Det kan ta tid, men jag antar att utredarna har erfarna släktforskare, som hjälper dem.
Citera
2019-07-12, 21:54
Medlem
Någon som vet om kattmördaren i Lerum blivit kontrollerad för dubbelmordet i Linköping?
Citera
2019-07-13, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Någon som vet om kattmördaren i Lerum blivit kontrollerad för dubbelmordet i Linköping?

Kids i den åldern brukar inte vara så rörliga av sig, och Lerum är ganska långt ifrån Linköping ändå. Han häktades och dömdes sen för brotten, alltså borde man ha hans DNA i registret.

Kollar man dessutom på vad han skrivit så verkar det som att han såg djurplågeriet som en upptrappning inför framtida mord.

Men jag gillar hur du tänker. Har snabbgooglat efter djurplågerifall i Linköpingstrakterna åren innan morden utan att hitta något som verkar intressant, någon annan som har bättre tur?
Citera
2019-07-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Kids i den åldern brukar inte vara så rörliga av sig, och Lerum är ganska långt ifrån Linköping ändå. Han häktades och dömdes sen för brotten, alltså borde man ha hans DNA i registret.

Kollar man dessutom på vad han skrivit så verkar det som att han såg djurplågeriet som en upptrappning inför framtida mord.

Men jag gillar hur du tänker. Har snabbgooglat efter djurplågerifall i Linköpingstrakterna åren innan morden utan att hitta något som verkar intressant, någon annan som har bättre tur?

Sannolikheten att det skulle vara kattmördaren i Lerum som är gärningsmannen i detta fall är väldigt låg.

Han var i absolut yngsta laget. 15 år.

Geografiskt avstånd. Lerum - Linköping ca 25 mil.

Mördade katter i 20-årsåldern. Borde varit tvärtom. Först mörda katter och sedan människor.

Men! Jag hoppas verkligen att detta undersökts. Läser man kattmördarens inlägg på ett stort internetforum finns antydningar att han har begått riktigt grova brott innan kattmorden.

Kattmördaren verkar dessutom ha en kärlek för att döda med kniv.

Oavsett om kattmördaren är skyldig till detta brott eller ej törs jag ändå lova att vi inte hört det sista från det sjuka fanskapet. Han är helt uppåt väggarna sjuk i huvudet.
Citera
2019-07-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om du läste vad Polisen säger om de 30 namngivna på listan så planerade man resor från Linköping för att förhöra och topsa dem. Detta skulle vara slutfört under maj månad. Om en person av de 30 på listan förblivit oanträffbar till dags dato, så är det väl inte den lokala polisen som ska lösa det? Frågan blir: var är han? Kanske utredarna i det här fallet står där idag.

Polisen tiger som muren, så vi kan bara gissa. Jag tror inte att listan med de 30 är avbetad och släktforskningen får vänta till dess.

Vägrar pärmen säger mig att alla är inte samarbetsvilliga med Polisen. I den pärmen sitter flera, inte bara den jag tipsat. Jag vet också att det finns tips till Polisen på en person som blivit topsad och frikänd, men att tipsarna likväl tror det är han. Frågan de ställer sig är hur f-n han kunde trixa sig fri efter dna-topsning? Lurade han dem? Inget är klart i det här komplicerade fallet och saker och ting kan ha gått helt galet i utredningen.
Det är inte personerna på listan de söker upp i första hand, snarare anhöriga, så att de skulle vänta på någon de inte hittar är knappast fallet. De 30 är sannolikt avklarade och man håller nu på med spårning via kommersiella sidor.

Den person du nämner som tipsats om och som topsats är ju uppenbarligen inte gärningsman, oavsett vad tipsarna tror. Förstår inte vad du menar med att han "trixa sig fri" efter topsningen. Det blev inte träff på topsningen och han avskrevs, ganska enkelt. Jag tror inte alls att saker gått galet i utredningen, man har helt enkelt inte hittat rätt gubbe Och det i sin tur beror på att man inte letat på rätt ställe.

Men att han finns i vägrapärmen är inte helt osannolikt. Så skulle jag gjort om jag var gärningsman. När de kommer för topsning har jag analyserat det hela:
-De har DNA och möjligen fingeravtryck.
-De vet att jag har en skada efter kniven på handen.
-De har inga vidare vittnen, inte som håller i domstol.
-De har inga elektroniska spår eftersom jag inte hade mobiltelefon med mig.
Slutsatsen blir att inte åka till polisen och visa handen och ge dem mitt DNA. Så länge ingen anger mig med så mycket information att de får högre misstankegrad så sitter jag säkert.

I många andra fall skulle man bara vinna tid genom att vägra DNA-analys, men i detta fall kan det faktiskt göra att man kommer undan.
Citera
2019-07-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det är inte personerna på listan de söker upp i första hand, snarare anhöriga, så att de skulle vänta på någon de inte hittar är knappast fallet. De 30 är sannolikt avklarade och man håller nu på med spårning via kommersiella sidor.

Den person du nämner som tipsats om och som topsats är ju uppenbarligen inte gärningsman, oavsett vad tipsarna tror. Förstår inte vad du menar med att han "trixa sig fri" efter topsningen. Det blev inte träff på topsningen och han avskrevs, ganska enkelt. Jag tror inte alls att saker gått galet i utredningen, man har helt enkelt inte hittat rätt gubbe Och det i sin tur beror på att man inte letat på rätt ställe.

Men att han finns i vägrapärmen är inte helt osannolikt. Så skulle jag gjort om jag var gärningsman. När de kommer för topsning har jag analyserat det hela:
-De har DNA och möjligen fingeravtryck.
-De vet att jag har en skada efter kniven på handen.
-De har inga vidare vittnen, inte som håller i domstol.
-De har inga elektroniska spår eftersom jag inte hade mobiltelefon med mig.
Slutsatsen blir att inte åka till polisen och visa handen och ge dem mitt DNA. Så länge ingen anger mig med så mycket information att de får högre misstankegrad så sitter jag säkert.

I många andra fall skulle man bara vinna tid genom att vägra DNA-analys, men i detta fall kan det faktiskt göra att man kommer undan.

Kollade lite på youtube klippet med geografiska profilen. Ser ut som en väderprognos ungefär. Är nog inte mycket att hänga i granen för Staaf, profilerarna som gissar beteende och geografi.

https://www.youtube.com/watch?v=GNFxVX-0GO0

16.30 in i klippet
Citera
2019-07-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Vem är denna MN och varför är han relevant. Om ingen vill skriva i tråden går det bra att skicka PM.

Sök MN bakåt i tråden. Är en person som Moss tipsat polisen om. Bara att han kan vara tänkbar pga utseende, ålder och han har haft tillgång till en bostad nära Åsgatan. Intressanta med MN är att han jagat Moss här och inte kommit till förhör.
Citera
2019-07-13, 13:11
Medlem
Han borde dom plocka in för topsning så kan dom avförda honom sen om det inte gör träff. Hoppas på träff i höst nu 😃
Citera
2019-07-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har svårt att tro att AL var det primära offret. GM attackerade M först. GM kunde inte veta exakt när AL skulle komma ur porten eller att hon skulle närma sig när han attackerade M. AL hade lika gärna kunnat ränna åt andra hållet.

Hade AL varit det tilltänkta offret tycker jag att det rimliga hade varit att invänta henne istället för att riskera att missa henne under tiden han ägnade sig åt att besinningslöst hugga ihjäl M.

Jag tycker detta känns så rätt.
GM kan missa A-L om han attackerar M.
Skulle inte det ta upp alldeles för mycket dyrbar tid och fokus?
M är sen till skolan. Har han tid och vilja att stanna och prata med en läskig 20-åring ( ca ) som har en kniv ( om han nu ser den) ?
GM skulle lättare kunna låta M passera eller bara skrämma iväg honom tror jag.
Citera
2019-07-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ett bra ord, lite för tamt ändå för det är ju groteskt och motbjudande att sticka in en kniv i en levande varelse.

Du skriver mkt bra inlägg btw
Ja inte helt lätt att hitta bra ord på det man vill beskriva.
Tack snälla för det
Citera
2019-07-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Detta skulle vara klart senast under maj månad.

Vad säger att polisen fått tag i alla på listan.

Detta är 30 personer med ett DNA snarlikt med GM.

Om GM fanns på den listan så gör han klokt i att hålla sig undan farbror blå när de knackar på hemma hos honom.

Säg att han tar lång "semester" i Latinamerika på obestämd tid.

Det är tyst från Polisen och en tolkning kan vara att de inte lyckats beta av listan med 30 personer vars DNA är snarlikt - kanske t o m överensstämmer - med GM's.

Min fråga till ngn klok på tråden är denna: Om ngn på listan gjort sig oanträffbar på obestämd tid - somliga har som bekant gott om både tid och pengar - kan Polisen då gå in i dennes lägenhet och pensla i hopp om att hitta lägenhetsinnehavarens DNA? Eller måste de vänta tills han snällt återvänder till fosterlandet, om ens någonsin mer.

Edit: ekonomiska brottslingar har hållit sig undan i åratal med alla miljoner på fickan. Ingen konst alls. Vi har en kines i Sverige, häktad, av den sorten.

Du tipsade polisen om MN 2014 eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in