2019-07-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Varför skulle det vara "mysko"?
UW är säkerhetsklassad. Vet ej om det vägts in.
MEN!
Han är säkert väl medveten om MH:s antipati mot LW, tror du inte det?
Vi kan nog utgå från att UW pekat ut MH som värd att höras, på likartat vis som UW säkert pekade ut SD direkt på morgonen den 15 maj.
Mina 5 cent.
Det jag tycker är mysko, om det är sant, att MH blev förhörd tidigt i utredningen.

Om UW var säkerhetsklassad eller ej... vad har det med ett (ev) förhör med MH att göra?
Menar du att UW tyckte att MH var så knäpp att hon tom kunde utföra ett mord så han tipsade polisen om det på morgonen när LW inte stod att finna?

Du skriver att det är säkert att UW pekade ut SD... hur vet du det?

Som jag ser det är det troligare att barnen visste att LW hade kontakt med SD till och från, därav samtalet till honom på morgonen när LW var saknad.

Kan det vara SD:s ev tankar om ev GM (MH)?
Citera
2019-07-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Finns det någon med insyn som kan bekräfta eller dementera Säpos
närvaro när bypolis anlände till LWs bostad dag 1 på morgonen.

Det stör mig att P Springare säger att han utgick ifrån att man började söka vid
brevlådan för att därefter utöka söket.

Han säger att det låg under en "annan organisation", kan ju knappast vara
hundavdelningen han avser tycker jag.
Har ingen som helst insyn i detta ärende, men tycker mig ana 'a fishy smell'.

Tänk om det ouppklarade mordet på en trebarnsmamma förblir ouppklarat för att de två polismyndigheterna, representerade av Kling resp Klang, kivades under den allra första tiden efter försvinnandet?!
Ger mig vissa Sjöwall-Wahlöö-associationer..
Citera
2019-07-13, 08:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ja, jo, kanske så, men åter igen, ingen viste vad som hade hänt LW vid
den tidpunkten.
Ingen utom mördaren.
Citera
2019-07-13, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det jag tycker är mysko, om det är sant, att MH blev förhörd tidigt i utredningen.

Om UW var säkerhetsklassad eller ej... vad har det med ett (ev) förhör med MH att göra?
Menar du att UW tyckte att MH var så knäpp att hon tom kunde utföra ett mord så han tipsade polisen om det på morgonen när LW inte stod att finna?

Du skriver att det är säkert att UW pekade ut SD... hur vet du det?

Som jag ser det är det troligare att barnen visste att LW hade kontakt med SD till och från, därav samtalet till honom på morgonen när LW var saknad.

Kan det vara SD:s ev tankar om ev GM (MH)?
(det fetade)
...och efter det samtalet från ett W:barn på morgonen den 15 maj, tyckte SD att det var lika så bra att låta sig gripas av polis? Ringde och bad att bli hämtad? Bad kanske också att bli anhållen några timmar?
Är det så du resonerar -med dig själv?

Jag skrev inte att det är säkerställt att UW tipsade Polisen om SD.
Du kanske missar att mitt resonemang har ett "nog" i inledningen?
Citera
2019-07-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
När i tid "enligt källor" var MH hörd? För länge sedan...?

Om det varit UW som var mördad förstår jag om MH blivit förhörd tidigt men vad kommer det sig att polisen förhörde MH i ett tidigt skede?

På vilka grunder blev MH förhörd tidigt? Kan det vara så att hon hade varit otrevlig/hotat LW på något vis och det var i nära tid till mordet?

EGT skriver att hen vet att det finns personer i LW:s närhet som ännu inte blivit förhörda (behöver hen dock inte veta iof)... men MH har tydligen blivit förhörd! Mysko tycker jag...

Kanske MH blev förhörd tidigt på grund av att polisen hade kännedom
om hennes blogg.

Enligt LimeTime som har/ har haft en källa med insyn i utredningen,
så hade utredningen vetskap om bloggen.

Inlägg av skribenten LimeTime från den 16/8-18:

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nu förstår jag hur du menade 😊 FBs utredning och inte polisens.

Jag håller med dig om att personer nära SD borde granskas närmare (alltså här). Det kan ge oss viktig information som kanske redan är känd inom mordutredningen.

Angående din Edit: Jag har och har haft en källa med insyn i utredningen. På grund av vissa omständigheter har vi inte lika mycket kontakt längre.

Vad gäller MH så har jag inte fått mer information än att utredningen har vetskap om bloggen.
Gällande HD så har jag bara hört att hon är förhörd och att hon är övertygad om att SD är oskyldig.
Citera
2019-07-13, 09:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Oavsett vad jag själv hade gjort så är det väl ganska ovanligt att någon
blir anhållen, förmodligen överkörd med kroppsbesiktning plus DNA-prov, å detta
då innan det är styrkt att ett brott ens har begåtts.
Som sagt hon kunde ha fått ett psykbryt och dragit iväg, hon hade inte
varit borta så många timmar när SD anhölls.
Å i det läget viste dom inte att hon förmodligen lämnat bostaden vid Kl 23.20-23.25 cirka.

Det va enda gången det glada pokergänget i Örebro va på tårna, annars
har det varit jävligt segt.
Man lyckades ju inte ens att koppla ihop skriklarmet med hennes försvinnande, helt otroligt.

Ännu värre är det att man inte kopplade innan dalaan själv ringde upp dom, på
Fredagen vill jag minnas, å då påminde dom om larmsamtalet, helt otroligt, igen.
Det är makalöst.
Den direkta fokuseringen på SD istället för att söka efter LW gör att mordet med största sannolikhet aldrig kommer klaras upp. Polisen glömde LW i sin iver över hitta något brottsligt hos SD. Dom kanske misstänkte han ätit upp henne.

Det är väl ingen normalt funtad människa som tror att misstagen upphörde när sektionschef Lars Bergman la munkavle på klantarna? Oh nej!

Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Från Honans sammanfattning.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-13 kl. 09:08.
Citera
2019-07-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
...och efter det samtalet från ett W:barn på morgonen den 15 maj, tyckte SD att det var lika så bra att låta sig gripas av polis? Ringde och bad att bli hämtad? Bad kanske också att bli anhållen några timmar?
Är det så du resonerar -med dig själv?

Jag skrev inte att det är säkerställt att UW tipsade Polisen om SD.
Du kanske missar att mitt resonemang har ett "nog" i inledningen?
Noterar att du "missar" att svara på mina frågor ang varför MH blev förhörd tidigt. Polisen borde ha något att gå på... sms eller annat kontakt LW/MH?

Undrade också varför du drog upp UW:s ev koppling till säkerhetspolisen vad har det med MH att göra?

Varför skulle SD behöva ringa själv och bli hämtad/förhörd av polisen? Att han haft kontakter med LW tidigare (som blivit anmälda av LW) räcker nog bra för att ta in honom och ställa frågor.
Citera
2019-07-13, 09:09
Medlem
Citat:
Så du tror inte att någon har tipsat om henne då, är det så du menar?

Jo, det kan ha varit ett tips också. Skulle Säpo ha varit där så vet de ju från start vem UW varit gift med men vi vet inte hur tidigt kvinnan blev hörd.
Citera
2019-07-13, 09:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Man kan nog utgå från att grova våldet LW utsattes för inte var menat ta henne av daga. Om man som jag finner det troligast att våldet utfördes i panik för få tyst på hennes höga skrik är det inte osannolikt BO lämnades på platsen medvetslös men vid liv. Att mördaren stannat för att försäkra sig om att LW var död tror inte jag på. Det vore det dumt att utesluta att LW levde när poliserna som inte visste vad dom gjorde 100 m bort.
Citera
2019-07-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är makalöst.
Den direkta fokuseringen på SD istället för att söka efter LW gör att mordet med största sannolikhet aldrig kommer klaras upp. Polisen glömde LW i sin iver över hitta något brottsligt hos SD. Dom kanske misstänkte han ätit upp henne.

Det är väl ingen normalt funtad människa som tror att misstagen upphörde när sektionschef Lars Bergman la munkavle på klantarna? Oh nej!

Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Från Honans sammanfattning.
Dessutom var dom (polisen) ivrigt påhejade i denna tråd av en del som hade SD som bestämd GM! Misstänkte Du då att han ätit upp henne i Din iver om att det det var SD som var GM?
Citera
2019-07-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jo, det kan ha varit ett tips också. Skulle Säpo ha varit där så vet de ju från start vem UW varit gift med men vi vet inte hur tidigt kvinnan blev hörd.

Det är riktigt, vi vet inte när hon förhördes, det behöver inte alls ha varit
i direkt början på utredningen.

Schazz skrev att hon va "hörd för länge sedan".
Citera
2019-07-13, 09:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det är riktigt, vi vet inte när hon förhördes, det behöver inte alls ha varit
i direkt början på utredningen.

Schazz skrev att hon va "hörd för länge sedan".

Det kanske var förhöret hon syftade på när hon i sina blogginlägg redan i juni/juli skrev att hon "dragits in i UW:s spindelväv, vare sig hon ville eller inte".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in