Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Vet inte hur mycket HD kan se till LWs lägenhet i verkligheten, men om man kollar den här kartan från Google Maps (2018) så skulle det kunna vara en del växtlighet som skymmer sikten.
Däremot verkar det ju lätt att ta sig över gården?
https://www.google.com/maps/@59.2891718,15.1846424,80a,35y,338.17h,45.04t/data=!3m1!1e3
https://kartor.eniro.se/?c=59.289312,15.184629&z=17&d={%22m%22:[[59.292156,15.188255,%22ex%20p%C3%A5%20en%20%C3%A5t erv%C3%A4ndsgr%C3%A4nd%22,1],[59.28888,15.186453,%22FP%22,0],[59.289488,15.184575,%22LWs%20bostad%22,0],[59.290217,15.184232,%22HD%22,1],[59.292353,15.181732,%22SD%22,0],[59.293038,15.181442,%22UW%22,0]]}&q=%22f%C3%A4rdesmansgatan%2045%20%C3%B6rebro%22; geo
Nu är jag ju inte så övertygad om att HD har något som helst med mordet att göra alls, trots att hon har motiv till att känna aggression mot LW.
Man kan dock fundera över varför HDs lägenhet inte varit avspärrad (om det stämmer att den varit det).
Inte osannolikt att SD har haft nycklar dit, med tanke på gemensam vårdnad. Detta kan ha varit av betydelse
om SD vetat om att HD arbetat t ex eftersom han har haft hand om barnen. Barnen har visserligen säkert sovit denna tidpunkt på dygnet eftersom det var vardag med skoldag följande dag, men han kanske inte ville hem och"stöka" runt med risk att väcka dom. Känns ändå långsökt (och riskabelt) att han skulle ta sig dit.
Nu verkar dock flyktvägen enligt MV vara åt annat håll. Kanske har hund kunnat följa spåren åt det hållet?
Lite rörigt inlägg från mig ser jag, tankarna for iväg...
Tack för utmärkta bilder/kartor! Det vad goda synpunkter. Ja, jag menar inte direkt bokstavligen att det är utsikt men att det är så pass nära mellan husen och de står i relation till varandra så att det skulle kunna vara det och iaf så pass nära att jag själv i HDs sits hade dragit mig för att flytta in där, ifall jag haft möjlighet att välja med tanke på vad som hänt under tidigare år. För mig började HDs hus skava i bilden då anledningen att hon flyttat dit, brodern som behövde sälja huset, försvann i o m att någon, Clouded kanske, fann att HD inte har någon bror. Då började man ju undra lite mer igen.
Nej, du har ju rätt i att om MVs uppgifter stämmer så har GM rundat radhusområdet och villaområdet och färdats via skogen/elljusspår och då ligger ju inte HDs hus lämpligt till längre. Och även om jag är mycket nyfiken kring HD utifrån möjligt motiv så betyder det ju verkligen inte att det måste vara hon som är GM men jag liksom du reagerar främst på varför vi inte hört något om motiveringar från polis kring att hennes hus inte blivit avspärrat. För teorin att GM flytt längs vägen och skogen är väl rätt ny vilket innebär att polisen inledningsvis hade kunnat jobba bredare och då tagit med HDs hus inom den närmsta kretsen som undersökts?
Intressant invändning du har kring var barnen befunnit sig och nyckel. När Remark invände mot mina tankar genom att föreslå det enklaste svaren, där bla möjligt faktum att barnen varit hos honom och han ej haft nyckel dryftades så köpte jag det som mycket rimligt. Nu tänker jag att din teori ju vänder på det resonemanget. Just i o m att han hade barnen så visste han att HDs hus var tomt och om barnen låg och sov kan han väl mycket väl då ha haft möjlighet att låna deras nyckel ifall han velat nyttja HDs hus i något syfte (antingen ett i förväg funnet syfte bara kopplat till att hämta något barnen glömt eller ifall det hela varit planerat vilket väl är mindre troligt). Och annars är jag nu böjd att instämma med dig i att han mycket väl kan ha haft egen nyckel med tanke på smidigheten om man har delad vårdnad om barnen.
Jag tror att jag är lite motvals och därav konspiratorisk kring personer som HD och JG. De finns så nära den som är MGM och hade de varit lite mer på tapten i den breda början av utredningen och fått stanna ett längre tag där på tapeten så hade jag släppt tankarna på deras motiv och inblandning men kombinationen att ha motiv, stå nära av polisen MGM och verka få så lite strålkastarljus på sig är något som gör mig skeptisk till alltihopa. Jag tänker också att om SD är GM och allt var oplanerat, en konfrontation som spårade ur, så borde han nästan fått hjälp av någon efteråt för att ha lyckats lämna så lite spår efter sig att han inte är gripen ännu. Eller haft oerhört tur.
Edit: Kan SD, om han nu är GM, ha genat över gården till HDs hus efter att ha tagit livet av LW och där gjort sig av med smutsiga kläder, tvättat sig osv och sedan ändå tagit den av MV föreslagna rutten via vägkanten och skogen? Han kanske insåg att hans eget hus skulle genomsökas direkt och polisen som smalnade av mot honom direkt mycket riktigt gjorde så och därmed missade HDs hus? Det blir en slags dubbelgaranti. Göra sig av med ev trasiga, blodiga kläder ifall han skulle möta någon och sedan för säkerhetsskull ta en omväg runt hela bostadsområdet.
Jag reagerar också på att EGT säger (att hon tror sig veta eller ger som förslag, rätta mig om jag minns fel) att HD var den som hade bilen under tiden SD togs in på förhör. När var det bilen togs in? Var det så att bilen fick stå obevakad och orörd i någon dag innan man plockade in den? Om bilen stod hos HD kvällen för mordet, kan den ha använts av SD och sedan blivit urplockad och städad på något vis innan den togs av polis senare? Nu tror jag ju iofs att det är svårt att helt städa en bil på bevis...