2019-07-13, 02:38
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Jag svarade på frågan i min första mening:

Det är min åsikt i frågan.

Fel av mig, sorry..
Men hur förklarar du den varma perioden under medeltiden? Det var betydligt högre halter av livets gas i atmosfären vid den tidpunkten..
Citera
2019-07-13, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Fel av mig, sorry..
Men hur förklarar du den varma perioden under medeltiden? Det var betydligt högre halter av livets gas i atmosfären vid den tidpunkten..
Är väl inget konstigt alls? Svaret är enkelt; fler saker än koldioxid kan påverka klimatet.

Det finns nog ingen forskare på denna jord som hävdat att koldioxid är det enda som påverkar klimatet.

- Klimatet påverkas av flera olika saker.
- Koldioxidhalten i atmosfären är en av dem.
- Människan har bidrar till en stor ökning av den gasen, vilket givetvis påverkar klimatet.

Inte svårare än så egentligen
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-07-13 kl. 02:48.
Citera
2019-07-13, 02:43
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad jag kan se är den där studien bara en ren korrelation. Man noterar att under en 25-årspredio ökade temperaturen och molnigheten minskade sen antar man att det var molnigheten som orsakade temperaturförändringen. Gör man det är klart det inte blir mycket utrymme kvar för koldioxid.
Nu är ju det mesta av klimatstudierna rena korrelationsstudier. Exempelvis råkade Koldioxidutsläpp öka samtidgt som vi gick från lilla istiden till milleniets stora solmaxima. Så jag tror du precis sköt dig själv i foten.
Citat:
Artikeln är inte fackgranskad och referenslistan är minst sagt skral, författarna länkar i princip bara till sina egna tidigare alster som i sin tur inte är publicerade i någon respektabel tidskrift. Jag ser inte riktigt poängen med att du länkar till sådant här. Arxiv är praktiskt för insiders eftersom det möjliggör snabb, ogranskad publikation, men kvaliteten blir inte sällan därefter så man måste ha fackkunskaper för att hitta pärlorna. Det tror jag ingen här på flashback har.
För att vara en anonym postare på flashback, lägger du allt för mycket tid på att undergräva andras trovärdighet. Om du vill börja vinna, argumentera i sak i stället!

På mobilen.

Edit/ i tillägg: jag har kompetensen/utbildningen/erfarenheten att bedöma arxiv-artiklar.
Senast redigerad av Superlistig 2019-07-13 kl. 03:16.
Citera
2019-07-13, 02:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Är väl inget konstigt alls? Fler saker än koldioxid kan påverka klimatet.

Det finns nog ingen forskare på denna jord som hävdat att koldioxid är det enda som påverkar klimatet.

Jo, väderleken t ex. Men det är inte det vi diskuterar i tråden...
Citera
2019-07-13, 02:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Fel av mig, sorry..

CO2-halten går lite upp och ned även av naturliga skäl. Så just det är inget konstigt i sig.

Men det man ska fundera på är:

- Vi frigör kol som varit nedgrävd i marken vid förbränning av fossila bränslen och i den processen skapas CO2 som vi släpper ut i atmosfären.

- CO2-halten borde då öka i atmosfären med tiden.

- Vilket den också gör enligt mätningar.

- Den här (senaste) ökningen verkar ha börjat i samband med industraliseringen.

- Ökad CO2 borde leda till ökad medeltemperatur på jorden.

- Vilket även verkar ske.

- Ökningen av CO2 och medeltemperaturen går relativt snabbt nu.

I teorin så kan ju allt förstås vara en olycklig slump. Men det känns inte lika sannolikt jämfört med att det är människan som ligger bakom detta.
Citera
2019-07-13, 02:51
Medlem
Citat:
Jo, väderleken t ex. Men det är inte det vi diskuterar i tråden...
Jahapps. Tyckte mig se en fråga i ditt inlägg. Nåja, då ber jag om ursäkt
Citera
2019-07-13, 02:55
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
CO2-halten går lite upp och ned även av naturliga skäl. Så just det är inget konstigt i sig.

Men det man ska fundera på är:

- Vi frigör kol som varit nedgrävd i marken vid förbränning av fossila bränslen och i den processen skapas CO2 som vi släpper ut i atmosfären.

- CO2-halten borde då öka i atmosfären med tiden.

- Vilket den också gör enligt mätningar.

- Den här (senaste) ökningen verkar ha börjat i samband med industraliseringen.

- Ökad CO2 borde leda till ökad medeltemperatur på jorden.

- Vilket även verkar ske.

- Ökningen av CO2 och medeltemperaturen går relativt snabbt nu.

I teorin så kan ju allt förstås vara en olycklig slump. Men det känns inte lika sannolikt jämfört med att det är människan som ligger bakom detta.

Det du säger stämmer förmodligen. Men vad kan du och jag göra åt situationen? Om så vi alla 10 mille i Swedala tog kollektivt självmord skulle det knappast påverka klimatet. -Det är ju det frågan handlar om, inte sant?
Citera
2019-07-13, 03:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det du säger stämmer förmodligen. Men vad kan du och jag göra åt situationen? Om så vi alla 10 mille i Swedala tog kollektivt självmord skulle det knappast påverka klimatet. -Det är ju det frågan handlar om, inte sant?

Det stämmer. Det skulle knappt märkas i statistiken, om hela Sverige och dess befolkning bara försvann över en natt.

Lite mer märks det dock om hela västvärlden kan enas i åtgärder. Men problemet är dock Kina och andra länder i Asien. De släpper ut så mycket och ökar dessutom sina utsläpp.

Citat:
Kina släpper i dag ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans. Kina ökar, medan USA och EU minskar.

https://www.expressen.se/kultur/ide/varken-flygresan-eller-trump-ar-stora-miljoboven/

Det är bra att USA och EU minskar utsläppen, men det gäller även att få Kina m fl att minska sina utsläpp. Fast det är lättare sagt än gjort. Men det som är bra är att det finns en viss medvetenhet om problemen även i Kina. De vet ju att även de kan drabbas hårt i framtiden, om klimatet skenar.

När det gäller enskilda människor så är väl nyttan mest om man kan få en global rörelse här, där människor tillsammans vidtar åtgärder. Det kan ge lite effekt. Men om det stannar endast i Sverige, då märks det förstås inte så mycket.
Citera
2019-07-13, 03:13
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Det stämmer. Det skulle knappt märkas i statistiken, om hela Sverige och dess befolkning bara försvann över en natt.

Lite mer märks det dock om hela västvärlden kan enas i åtgärder. Men problemet är dock Kina och andra länder i Asien. De släpper ut så mycket och ökar dessutom sina utsläpp.

Det är bra att USA och EU minskar utsläppen, men det gäller även att få Kina m fl att minska sina utsläpp. Fast det är lättare sagt än gjort. Men det som är bra är att det finns en viss medvetenhet om problemen även i Kina. De vet ju att även de kan drabbas hårt i framtiden, om klimatet skenar.

När det gäller enskilda människor så är väl nyttan mest om man kan få en global rörelse här, där människor tillsammans vidtar åtgärder. Det kan ge lite effekt. Men om det stannar endast i Sverige, då märks det förstås inte så mycket.

Tack! Jag inser att du har en sund inställning till rådande verklighet. Men hur i hela helvete ska Svenne lyckas luras till klimatsans samtidigt som Kinas planerade kolkraftverk uppgår till x-antal
Det måste finnas en rimlighet i vad som pågår, även om Svensken i gemen är så råbäng som den faktiskt är..
Citera
2019-07-13, 03:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Klimatforskning är irrelevant. Klimatpolitik handlar däremot om liv och död. Kommer politikerna att mörda miljarder människor genom att avskaffa all industri, alla transporter, all energiproduktion, allt jordbruk? Klimatforskning vet ju ingenting alls om hur ett klimat fungerar. Klimatforskning har inget annat syfte än att vara en propagandaauktoritet som våra obildade livslångt arbetslösa politiska adel pekar på och säger att alla okritiskt måste lyda "forskningens" domedagsprofetia och passivt bara ge bort alla sina pengar till den obildade livslångt arbetslösa politiska adeln som ett symboliskt offer till Gudarna.. Att någon vetenskapsman nedlåter sig till att dansa denna löjliga barnvisa runt granen är en fara för vetenskapen som sådan. Dödar jag allt liv på Jorden när jag använder en plastpåse? Eller är det politiker som ljuger att marxismen/rasbiologin/klimatsyndafloden är vetenskap och därför inte får kritiseras, som dödar många miljoner människor? De som använder ordet "vetenskap" i syfte att förbjuda kritiskt tänkande och som en auktoritet som tvingar alla att lyda våra ljugande obildade politiker.

Bara det att det inte är politikerna som säger något av det du svamlar om, och inte forskarna heller.

Du kan ge dig den på att politiker kan satsa när de har faktiska mål. Ta en titt på världskrig och på vad nationer faktiskt kunde prestera när det gäller att dansa för bruden.

Det finns inget högre syfte i diskussionen. Det är vad folk tror.

Du är som en som försöker förklara ett fylledråp en fredag afton, med att förfäderna hade en tvist för 400 år sedan.
Citera
2019-07-13, 03:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bara det att det inte är politikerna som säger något av det du svamlar om, och inte forskarna heller.
Regeringen säger att hela jordklotet kokar bort om 10 år (9 år nu and counting), precis samma domedag som politikerna och andra psykopater ljög om för 10 år sedan, för 20 år sedan och för 30 år sedan, med hänvisning till prästerskapets profetior baserat på någon "modell" i form av hur den offrade getens tarmar ser ut. Och då har jag inte ens nämnt Jesus-Greta och hennes kolneutrala promenad på vattnet över Atlanten till sin politiska adel i New York. Politikerna påstår att alla forskare i hela världen säger att politikernas domedagsprofetia är Sanningen som inte får kritiseras. Hur ska man som vetenskapsman förhålla sig till detta politiska maktmissbruk?
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FG8gg7gneJMk
Senast redigerad av Fri 2019-07-13 kl. 03:25.
Citera
2019-07-13, 03:22
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vad pratar du om? Jyrkii Kauppinen är ju fysiker? Dessutom är detta knappast en hel rapport utan lär ju enbart vara en förlaga innan det publiceras i någon större journal. Om inte kan man avskriva det helt då det saknas väldigt mycket data i rapporten...

Nej, de sex sidorna i artikeln är hela saken. Författarna har antagligen skickat in texten till en referatgranskad journal som refuserat manuskriptet (censur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) och de har därför slängt upp det på arxiv.org istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in