2019-07-12, 20:38
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

- undvik vodka och gin. Andra sorter är besvärligare för att få samma färg och nyans. Det är även mer risk via att de blandas till drinkar som tar bort lukten.
- Man ska inte dra sig för att be bartendern smaka heller. Oops, he died?

Mja. "Whiff" betyder lukta (eller man skulle kunna säga "en snabb sniff"). Vad som åsyftas i rådet du citerar är nog att man inte ska tveka att be bartendern om att man får lukta på spriten ur flaskan.
Citera
2019-07-12, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Mja. "Whiff" betyder lukta (eller man skulle kunna säga "en snabb sniff"). Vad som åsyftas i rådet du citerar är nog att man inte ska tveka att be bartendern om att man får lukta på spriten ur flaskan.
Nu tycker jag ju att denna ska ta sig en rejäl klunk och testa skiten, en helkväll bakom bardisken - eller stendö. Nej, jag läste slarvigt.
Men tror knappast det gör varken till eller ifrån att lukta sig fram till Metanol om nu snubben kränger fulsprit. Det luktar väl det samma i stort sett vilket väl är problemet.
Citera
2019-07-12, 20:50
Medlem
Vi kommer nog att lukta på allt där nere, både mat, läsk, vatten och öl och vin. Spriten kommer vi nog att låta bli. Det blir inga drinkar den här gången på semestern. Om man inte provar en liten rackare sista dagen... Då har man iaf kunnat njuta av i stort sett hela semestern, förhoppningsvis. Och dör man, så har man haft trevliga sista dagar ändå... Vi har skrivit testamente sedan flera flera år tillbaka, och donationskorten är klara. Och vi har pratat om vem som ska ta hand om barnen om vi skulle råka dö.
De kommer att få ett fint kärleksfullt hem isåfall, och förhoppningsvis klara sig fint i framtiden.
Citera
2019-07-12, 20:55
Medlem
Just därför Develi, som vi kommer att hoppa över spriten och drinkarna. Iaf fram till sista dagen. Inte lätt för en vanlig, enkel människa att känna av bilukter och annat i sprit. Vi är ordentliga och hederliga människor så vi har aldrig kommit i kontakt med några giftiga och farliga substanser överhuvudtaget. Det giftigaste vi har provat är cigaretter i tonåren för länge länge sedan, och så alkoholhaltiga drycker lite då och då.
Citera
2019-07-12, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Tack mazedaze för tipset om Mauritius!
Vi var i valet och kvalet om DR eller Mauritius. Hade till och med bokat en resa till Mauritius med reguljärflyg med Ving, men när jag läste om vädret att det ”bara” var typ 22-24 grader på sommaren så ångrade vi oss. Och har man bokat en reguljärresa med Ving kunde man få ångerrätt i ca 1 vecka innan anmälningsavgiften skulle betalas. Så då avbokade vi den resan och kikade på DR istället. Det kanske vi surt får ångra om några veckor, suck...
Jo visst det är vinter säsong nu, även om regnsäsong är bättre beskrivning.
Citera
2019-07-12, 21:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Just därför Develi, som vi kommer att hoppa över spriten och drinkarna. Iaf fram till sista dagen. Inte lätt för en vanlig, enkel människa att känna av bilukter och annat i sprit. Vi är ordentliga och hederliga människor så vi har aldrig kommit i kontakt med några giftiga och farliga substanser överhuvudtaget. Det giftigaste vi har provat är cigaretter i tonåren för länge länge sedan, och så alkoholhaltiga drycker lite då och då.
Tax free, reka apotek och sjukvård vid ankomst, köp litervis med burkdricka och flaskvatten, torka av handtag osv vid ankomst. Sprita plastmenyerna, de är luriga.
Presidente öl i kubik och det blir kanon.
Annars kan du väl ha plasthandskar och se lite lagom paranoid ut.
Citera
2019-07-12, 21:30
Medlem
Det är nog så vi kommer att göra där nere, vi vill vara väl förberedda om det skulle hända något. Och förebygga så mycket som vi kan. Då har man iaf gjort vad man har kunnat för att undvika eventuella sjukdomar. Vi kommer gå som små tryffelgrisar och lukta på allt i vår väg, haha... Har gett absolut förbud för barnen att ens prova smaka, dricka och äta något innan vi har sagt att det är ok. Med arga rösten och arg blick, så de fattar att nu är det allvar när vi sitter på flyget ner.
Citera
2019-07-12, 21:30
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Nu tycker jag ju att denna ska ta sig en rejäl klunk och testa skiten, en helkväll bakom bardisken - eller stendö. Nej, jag läste slarvigt.
Men tror knappast det gör varken till eller ifrån att lukta sig fram till Metanol om nu snubben kränger fulsprit. Det luktar väl det samma i stort sett vilket väl är problemet.

Jag håller med. Tror inte den gemene berusade amerikanske turisten kan identifiera en dödlig ful-Baileys genom en snabb sniff.

Hur som helst så står väl lösningen att finna antingen i barerna eller möjligen kan orsaken vara väldigt generös användning av insekticider, kanske i anslutning till ventilation och AC-insug? Någon i tråden vittnade om hur personal gick runt och sprsyade fasaderna.
Citera
2019-07-12, 21:34
Medlem
Baren kan vi ju hoppa över, lite svårare att finna sovplats om man nu inte ska bo på hotellet man bokat. Nästan så man vill campa ute i naturen i det fria någonstans. På inhägnat ställe fritt från banditer och rövare och vilda djur, haha... Nära till sjukhus, supermarket och apotek...
Citera
2019-07-12, 21:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är väldigt intressanta uppgifter i sammanhanget med igentejpade dörrar, låter som grovsanering - och de tilläts vistas där samtidigt.
Om de här uppgifterna har nått FBI så är det väl högvilt med tanke på paret som insjuknade.
Jag vet inte hur flyktigt det är gällande yttre kontaminering - borde inte resp. partner ha insjuknat?
Jag har Shaup-Werner som dog i åtanke. Gällande kvinnan som drack "blekmedel 7-up" så fick hennes make hjälpa till att öppna den åt henne men den saknade kolsyra..
Det intressanta i sig är att båda dessa som drack var på vägg-vägg resortet (därav la jag med spoiler om vad de kontrade med på twitter gällande Bahias statement) och båda paren hade precis anlänt till hotellrummet.

Hon hamnade på sjukhus, hotellet försöker sen få henne att skriva på en disclaimer men hon vägrar.
Det verkar som nåt rengörings (eller insektsmedel?) ställts in i minibaren, upphällt i en flaska?
Gällande Miranda Shaup-Werner testades aldrig varken glas eller flaska. Hon fick kraftiga smärtor plötsligt och stendog.
Det låter inte klokt att så mycket händer på samma ställe men frågan är väl hur i hela friden de ska kunna hitta nåt spår av förgiftning retroaktivt och troligen arbetande i motvind..

Det där verkar ju vara klassiska lutförgiftningar mest. De häller väl lut i burkar för att dryck inte tål att bunkra i tjugofem år och skicka runt mellan olika Beach-försäljningar och event och tjäna som bytesmynt i hotellöverlåtelser o.a. Haken där är nog fr.a. att det saknas ordningsmakt och ansvariga politiker och tjänstemän och anställda. Turisten dör i alla händelser och burkarna kan säljas vidare. Ingen jävel kommer på idén att följa upp och kontrollera, särskilt inte de som blivit pålurade 500 pallar minibarsflaskor och läskeblaskburkar från sent 1970-tal — man lär sig bara se skillnad på skiten och undvika det för egen del. Alla behåller jobbet. Hotellägaren sitter i nån annan världsdel och managern är underbetald lokalförmåga som är omöjligt att göra sig av med för de andra kan inte skriva eller räkna.

Där är det ju läge att byta ut allt mot ett bekant colamärke. Vilket kanske redan är på gång....

Lukta, titta, smaka... och häll ut en skvätt på hotellets marmorgolv i entrén.

Inte bra.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-12 kl. 21:44.
Citera
2019-07-12, 21:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Baren kan vi ju hoppa över, lite svårare att finna sovplats om man nu inte ska bo på hotellet man bokat. Nästan så man vill campa ute i naturen i det fria någonstans. På inhägnat ställe fritt från banditer och rövare och vilda djur, haha... Nära till sjukhus, supermarket och apotek...
Hahaha, campa på sjukhusområdet - med gummihandskar, simdynor, hjälm och handgranater redo. Man kan inte ens vada i sötvatten där nere och i sanden bor det skumma hakmasklarver.
Mvh, develi the holiday terminator.

Nä, jag skojar - jag skulle vara lika fundersam som dig. men nu har jag granskat Riu så det är iaf orange markering där. Inget skumt om AC eller några döda har jag hittat. Bara lite magsjuka.
Citera
2019-07-12, 22:01
Medlem
Tack snälla Develi :-)
Nu kanske man kan sova gott på nätterna... Har drömt mardrömmar och död och elände. Tänk vad man kan förstora upp allt och se framför sig olika skräckscenarion. Men det är ju bra, nu är man ju förberedd på det mesta, och känner sig redo att packa väskan och åka till Arlanda. Känns som om man kommer att besegra fienden där nere, man är rustad upp till tänderna haha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in