2019-06-29, 18:36
Medlem
Eastmancolors avatar
En kvalificerad gissning efter att ha läst om den utstuderade bevakningen av turisterna är att det kan handla om ett medvetet saboterande av vissa hotells rykten. Konkurrensen om gästerna är förmodligen omfattande.

Nidingarna satsar då på att plåga just amerikanska turister eftersom de sannolikt utgör den enskilt största och rikaste kategorien och som dessutom antas klaga högljuddast.

Tror knappast att det är frågan om allmän galen- eller djävulskap utan här finns ett överlagt syfte.

Ägs de utsatta hotellen av samma magnat?
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-06-29 kl. 19:07.
Citera
2019-06-29, 18:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så konstigt som myndigheterna beter sig i sina uttalanden kan det vara vad som helst.
Men då är det nog snarare nån skum lokal typ som förgiftar folk än make/makan.

Anhöriga har ett helvete med att få fram information, taskigt bemötande och dyrt som satan. Vården verkar ju även vara under all kritik när det kommer till både sjukhus och rutiner på resort, en del dör av att det inte finns dialys dit de kommer. Förgiftningsmisstanke verkar vara i periferin vilket tvärtom är det primära vid sådant insjuknande och symtom.

Läste restips kring drinkarna pga det som misstänks i DR.

- undvik vodka och gin. Andra sorter är besvärligare för att få samma färg och nyans. Det är även mer risk via att de blandas till drinkar som tar bort lukten.
- Man ska inte dra sig för att be bartendern smaka heller. Oops, he died?

Annars kan man tända eld på drinken. Fulspriten brinner med en annan färg:

Eller så håller man sig till öl så man inte dör av att råka tända eld på sig själv:

Jo, fast alla fall behöver inte vara samma orsak. Mången make skulle se ett uppslag här. Och sen kunde man rent av tänka sig att någon av alla beställningsmördats på distans, via kontakter i USA. Alltså att någon givit ngn a great discount eller presentat med resa och sen haft en lejd insektsbesprutare på plats. Det finns amerikaner till allt, om man säger så.

Men diverse försumlughetssynder stämmer ju bättre med domingernas egna uttalanden, som det verkar. Fast fulsprit är ju svårt att kränga över bardisk med ngn form av vinsttanke. Det slår ju tillbaka. Det måste ju då vara att ngn annan än bartendern bytt ut spriten, men ligger det mycke vinst i det? Elakhet eller dumhet? Och minibaren: det blir ju väldigt små volymer. Borde vara ngn gatpojk eller rubbad jävel i leveransledet. Både det och bardiskfulsprit borde slå mot även andra än hotellgästerna förr eller senare. Gatpojksdåd? Morfinistdesperation? Eller hotell eller badorter som konkurrerar? Hämnd mot tidigare arbetsgivare. Skumt är det. Några fall har väl kanske varit naturliga också.

En förseglad och således oöppnad flaska alkohol har ju av tradition säkert uppfattats som garantin mot förgiftning och bakterierikt vatten i främlingars sällskap. Men det är förvisso ingen garanti. Om man inte vet exakt hur det ska smaka och är nykter nog för att kunna avgöra.

Anyways. Ger mig fan på att kvinnan som dog knall o fall vid ankomst blev förgiftad av maken...
Citera
2019-06-30, 00:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, fast alla fall behöver inte vara samma orsak. Mången make skulle se ett uppslag här. Och sen kunde man rent av tänka sig att någon av alla beställningsmördats på distans, via kontakter i USA. Alltså att någon givit ngn a great discount eller presentat med resa och sen haft en lejd insektsbesprutare på plats. Det finns amerikaner till allt, om man säger så.

Men diverse försumlughetssynder stämmer ju bättre med domingernas egna uttalanden, som det verkar. Fast fulsprit är ju svårt att kränga över bardisk med ngn form av vinsttanke. Det slår ju tillbaka. Det måste ju då vara att ngn annan än bartendern bytt ut spriten, men ligger det mycke vinst i det? Elakhet eller dumhet? Och minibaren: det blir ju väldigt små volymer. Borde vara ngn gatpojk eller rubbad jävel i leveransledet. Både det och bardiskfulsprit borde slå mot även andra än hotellgästerna förr eller senare. Gatpojksdåd? Morfinistdesperation? Eller hotell eller badorter som konkurrerar? Hämnd mot tidigare arbetsgivare. Skumt är det. Några fall har väl kanske varit naturliga också.

En förseglad och således oöppnad flaska alkohol har ju av tradition säkert uppfattats som garantin mot förgiftning och bakterierikt vatten i främlingars sällskap. Men det är förvisso ingen garanti. Om man inte vet exakt hur det ska smaka och är nykter nog för att kunna avgöra.

Anyways. Ger mig fan på att kvinnan som dog knall o fall vid ankomst blev förgiftad av maken...
Nej, det verkar skilja sig. En del dricker nåt, andra kan ha inhalerat. Lyssna på doktorn i videon som räknar upp allt från maniac till fåglar med andemeningen: It's not your own backyard.
..varav reportern svarar:
I'm going to Atlantic city.
https://www.foxnews.com/world/health-and-environmental-inspectors-conduct-tests-at-dominican-resorts-where-u-s-tourists-have-died
Citera
2019-06-30, 00:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, det verkar skilja sig. En del dricker nåt, andra kan ha inhalerat. Lyssna på doktorn i videon som räknar upp allt från maniac till fåglar med andemeningen: It's not your own backyard.
..varav reportern svarar:
I'm going to Atlantic city.
https://www.foxnews.com/world/health-and-environmental-inspectors-conduct-tests-at-dominican-resorts-where-u-s-tourists-have-died

Det är väl Atlantic city som sponsrar dåliga nyheter inför ferierna, kan man tänka. Kanske åker ner o bättrar på eländet rent av. Mycket pengar i sånt...
Citera
2019-06-30, 01:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Det där med giftspridningen i rummen känns ganska troligt.
Att det skulle ha samband med minibaren känns väl mindre troligt men jag spånar lite: Om giftet inte fanns i drickan kan det då ha aktiverats av något? Låter verkligen flummigt när jag försöker förklara hur jag tänker men om rummet blir sprayat och sedan förslutet med en AC som kör samma luft runt runt och så öppnar man minibaren och något släpps ut, någon kemikalie som finns i kylskåpet(?).
Eller så är det bara giftet i luften som tar ut sin rätt helt plötsligt(?).

Jag har rest mycket och på alla ställen finns ödlor, kackerlackor, mygg.. ibland finns vägglöss och annat gojs. Men det finns ett undantag.
På Dominikanska och hotellen jag bott på fanns inte en enda mygga, inga kackerlackor och inga ödlor på väggarna. Det var så rent och fräscht att en kunde ha slickat på golvet (bildligt talat, skulle givetvis aldrig slicka på golvet). Det tyder ju på att de sprutar runt en massa (?). Utomhus var det trädgårdsmästare som gick runt och sprutade på fasaderna osv.
Jag var verkligen impad över städningen för det var otroligt fint överallt.
Efter att ha läst om allt gift tror jag åsynen av en kackerlacka gör mig glad framöver.
Funderar också på insektsmedel gällande några av fallen med tanke på symtomen innan och dödsorsak. Medan andra inte verkar handla om inhalation.
Aluminiumfosfid ihop med vätska/fukt gör som sagt att den luktfria giftiga gasen utvecklas. Illegalt men billigt pch effektivt mot vägglöss. Eller om det kommit in via AC.
Läste via Thailand där en undersökning "undercover" gällande företag som sålde gift - varav en chef påstod att hotellrummen var att anse ok efter tre dar (övriga förnekade användande).
Har man en viss policy, trots illegalt, kan ju hemmagjorda instruktioner ha förbisetts, struntar i att vädra eller vänta in viss tid. Det kan ju undanhållas även för de anställda vad som används.
Gällande Coloradoparet som tror det kom in via AC så får de inte repons på vad som använts:
"the resort denied their request that they name the chemicals they use while gardening"

Två systrar från Quebec dog på hotell i Thailand i vad som anses vara fosfinförgiftning - bland flertal andra dess innan, bl.a en norsk tjej.

I Utah dog två systrar efter att ett företag sanerat med felaktig hantering. Övriga äldre insjuknade i influensaliknande symtom. Barnen får andningsbesvär, andningssvikt och sen hjärtstopp.
I Spanien dog tre familjemedlemmar. Fadern hade samlat kapsyler (för att sälja/återvinning) med spår av giftet kvar och förvarat det i en väska i badrummet. Dottern kom hem, fann dem medvetslösa och det misstolkas som matförgiftning inledningsvis:
Citera
2019-06-30, 01:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Efter att ha läst om allt gift tror jag åsynen av en kackerlacka gör mig glad framöver.
Funderar också på insektsmedel gällande några av fallen med tanke på symtomen innan och dödsorsak. Medan andra inte verkar handla om inhalation.
Aluminiumfosfid ihop med vätska/fukt gör som sagt att den luktfria giftiga gasen utvecklas. Illegalt men billigt pch effektivt mot vägglöss. Eller om det kommit in via AC.
Läste via Thailand där en undersökning "undercover" gällande företag som sålde gift - varav en chef påstod att hotellrummen var att anse ok efter tre dar (övriga förnekade användande).
Har man en viss policy, trots illegalt, kan ju hemmagjorda instruktioner ha förbisetts, struntar i att vädra eller vänta in viss tid. Det kan ju undanhållas även för de anställda vad som används.
Gällande Coloradoparet som tror det kom in via AC så får de inte repons på vad som använts:
"the resort denied their request that they name the chemicals they use while gardening"

Två systrar från Quebec dog på hotell i Thailand i vad som anses vara fosfinförgiftning - bland flertal andra dess innan, bl.a en norsk tjej.

I Utah dog två systrar efter att ett företag sanerat med felaktig hantering. Övriga äldre insjuknade i influensaliknande symtom. Barnen får andningsbesvär, andningssvikt och sen hjärtstopp.
I Spanien dog tre familjemedlemmar. Fadern hade samlat kapsyler (för att sälja/återvinning) med spår av giftet kvar och förvarat det i en väska i badrummet. Dottern kom hem, fann dem medvetslösa och det misstolkas som matförgiftning inledningsvis:

Föreställer man sig här inte också att domingerna (några valda hotellanställda) mött en massa hysteri o ovett över insekter i sängarna från mängder turister och sen minsann tänkt det var bäst att ta i på skarpen med de små liven. Hotellchefen tar ut skället på näste i hackordningen etc. Så sen drar man i med det bästa man har.

Jag minns själv f.ö. min första silverfisk och min första pälsänger i tjugoårsåldern i franska hotellsängar på landsbygden. Det var jag som var i tjugoårsåldern, inte krypen. Jag vet inte hur gamla de var, men kanske i värdinnans ålder snarare då. Vilken motvilligt bäddade om, fast det var mer av språkförbistring, för jag hade fördragit att krypet var dött. Var det spenderade efterlivet eller hade krupit dessförinnan bekymrade mig mindre. Jag var från ett hem där somliga kryp förintades med viss frenesi, om än säsongsvis i visst motlut. Och på det hela taget slapp vi ängrar o silverfiskar, som jag inte heller värst gillar. Liksom tvestjärtar under kudden.

Vid tiden för min första kackerlacka kan jag ha generat den amerikanske värden som fick höra utropet, men de är inte heller så trevliga. Söder om en viss breddgrad är de dock svåra att hålla i schack har jag förstått. Ordentligt folk bosätter sig inte så långt söderut. De är raska, ta min själ. Och låter som nåt man skruvar upp och släpper iväg på golvet. Ta min själ.

Kan ha varit först en gång söderöver i Europa också, minnet höljer alla lustiga ställen man frekventerat. Men kräken är också människor precis som vi, det måste man tänka på. Man vill bara inte bli uppäten innan det är dags...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-06-30 kl. 02:02.
Citera
2019-06-30, 02:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Såg varning om pesticider på svarta marknaden.

Aktiva substansen är aldicarb.

Lukten är "faint sulfur odor" - vilket är en doft som det brittiska paret beskrev på Bahia Principe där paret dog:

John Trestrail, a forensic and clinical toxicologist:

I artikeln nämns aluminiumfosfid som insecticid (som har en vitlöksliknande odör eller rutten fisk. Ihop med vätska bildas luktlösa gasen fosfin på några minuter):
Självklart mycket intressant referens om fosfin. Alla ledtrådar måste följas upp. Jag vill dock bara ge mitt intryck. Allt passar så perfekt. Symotomatologi, tillverkningsland. Nästan för bra. Det känns nästan tillrättalagt.
Citat:
A 2014 investigation by Canadian journalists found that there were at least a dozen suspicious deaths of tourists in Thailand hotels between 2009 and 2013 and the majority, if not all of them, were caused by aluminum phosphide, an insecticide that can kill you within a couple of hours if you’re in a room that was recently fumigated or next to one."
Thailand är ett säkert land som vårdar turistindustrin. (Men se upp i trafiken.) Jag undrar om de hotellen använder medel som t.o.m. kan döda gästerna i rummet bredvid. Officiellt tömmer de hela våningsplanen när de sprutar vätska efter kanterna av golvet etc. mot kackerlackor. Men ibland får man bo kvar.

Vad gäller säkerhet känns jämförelsen med Thailand lite underlig. Men det är bara mitt personliga intryck.

En utlänning behandlas alltid annorlunda än en lokal person. Den känslan är kraftig på karibiska öar, speciellt i DR. På Kuba verkar det t.ex finnas fler vita kvar som lättare accepterar européer. Kuba är extremt säkert. Svarta i Östafrika är lättare att komma i kontakt med än i DR. Även lättare att få kontakt med de många svarta i Haiti. Man kan bli rånad i t.ex Caracas, Rio, Nairobi men dessa platser har en mer öppen inställning till utlänning än DR, imho. Fast jag har bara besökt DR några veckor mest i Santo Domingo.

Allt detta är naturligtvis spekulation. Man vet ju ännu inte vad som hänt. Men i DR skall man vara försiktig.
Senast redigerad av wwr 2019-06-30 kl. 02:06.
Citera
2019-06-30, 03:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självklart mycket intressant referens om fosfin. Alla ledtrådar måste följas upp. Jag vill dock bara ge mitt intryck. Allt passar så perfekt. Symotomatologi, tillverkningsland. Nästan för bra. Det känns nästan tillrättalagt.

Thailand är ett säkert land som vårdar turistindustrin. (Men se upp i trafiken.) Jag undrar om de hotellen använder medel som t.o.m. kan döda gästerna i rummet bredvid. Officiellt tömmer de hela våningsplanen när de sprutar vätska efter kanterna av golvet etc. mot kackerlackor. Men ibland får man bo kvar.

Vad gäller säkerhet känns jämförelsen med Thailand lite underlig. Men det är bara mitt personliga intryck.

En utlänning behandlas alltid annorlunda än en lokal person. Den känslan är kraftig på karibiska öar, speciellt i DR. På Kuba verkar det t.ex finnas fler vita kvar som lättare accepterar européer. Kuba är extremt säkert. Svarta i Östafrika är lättare att komma i kontakt med än i DR. Även lättare att få kontakt med de många svarta i Haiti. Man kan bli rånad i t.ex Caracas, Rio, Nairobi men dessa platser har en mer öppen inställning till utlänning än DR, imho. Fast jag har bara besökt DR några veckor mest i Santo Domingo.

Allt detta är naturligtvis spekulation. Man vet ju ännu inte vad som hänt. Men i DR skall man vara försiktig.
Känns som om de övervårdar turistindustrin när det kommer till insektsbekämpning. Bort med La cucaracha billigt blir ett högt pris och rent skenheligt att prata om hög standard.
Käka frukt och inbilla sig att den sluppit besprutning för långväga transporter. Usch.

Det äckliga är att myndigheterna i Thai levererade exakt samma "betryggande" ordval i stort sett. Det var allt annat än pesticide och de var så måna om turisterna. Innan coroners report kom från andra länder, innan WHO gjorde utredningar.
Det är exakt samma på Fidji just nu gällande ett ungt amerikanskt par som insjuknade i kräkningar och diarré. Det var nog en infektion.
... samt anhöriga som sitter i samma förtvivlade sits och får inga konkreta svar: https://nypost.com/2019/06/04/dad-demands-probe-after-mystery-illness-kills-daughter-her-husband-in-fiji/

Nu är budet troligen förgiftning.
Senast redigerad av develi 2019-06-30 kl. 03:03.
Citera
2019-06-30, 09:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
En kvalificerad gissning efter att ha läst om den utstuderade bevakningen av turisterna är att det kan handla om ett medvetet saboterande av vissa hotells rykten. Konkurrensen om gästerna är förmodligen omfattande.

Nidingarna satsar då på att plåga just amerikanska turister eftersom de sannolikt utgör den enskilt största och rikaste kategorien och som dessutom antas klaga högljuddast.

Tror knappast att det är frågan om allmän galen- eller djävulskap utan här finns ett överlagt syfte.

Ägs de utsatta hotellen av samma magnat?

Istället för att gagga om olika gifter, hur vore det om ni svarade på TS fråga ovan?
Citera
2019-06-30, 09:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Istället för att gagga om olika gifter, hur vore det om ni svarade på TS fråga ovan?
Jag har inte följt alla detaljer. Men om man resonerar utifrån antagandet att flera turister blivit mördade så skulle det vara en extrem form av "konkurrens". Det slår ju mot alla hotell på ön. Och att utomstående, från utanför ön, skulle kunna genomföra detta obemärkt är osannolikt. Får de tag i sabotören får han det tufft.

"Den som snor en dyr mobil av en turist är byns hjälte. Den som snor en gammal Nokia av sin granne utsätts för bildäck och bensin"
Det var dock inte i DR jag hörde det. Det är lite överdrivet förstås, men brott bedöms olika beroende på vem som drabbas.

Jag skulle gissa att hotellen bevakar gästerna mot "vanliga" rån och lokalbefolkning med "attityd".

Men uppgifterna är sparsamma och svårtolkade. Allt är möjligt. Mitt långskott får bli rånmord genom förgiftning utförd av hotellpwrsonalen. Men det känns inte självklart heller.

Jag tror inte på bekämpningsmedel eller fulsprit. Men en officiell förklaring om bekämpningsmedel kanske kan bli resultatet av "utredningen".

Men visst, allt är möjligt än så länge. Jag tror senaste fallet var förra söndagen. Då fick de i alla fall en kropp att analysera.
Senast redigerad av wwr 2019-06-30 kl. 10:12.
Citera
2019-06-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är ingen VVSare men har för mig att felaktigt installerade air conditions kan orsaka giftiga gaser. Om det är hög luftfuktighet i miljön där ac installeras så måste bla köldmedierören ofta isoleras ytterligare. Bland annat.

Kan det möjligtvis vara så att vattenkällan som används i AC systemet inte är rent? Kanske man myglat med spriten också, typ spätt ut den eller hällt upp skräpsprit i Jack Danielsflaskorna?
Min man arbetar med vvs sen 40 år tebax, det första han gör när vi kommer till ett hotell är att inspektera rören, hela systemet, hehehe, nej, han hade inget att anmärka ang. det på Hard Rock, då hade jag isåfall tvingats lyssna på långa utläggningar från honom...
Men man vet ju aldrig, saken är inte utredd ännu om vad som hänt med alla turistdödsfall, det enda som står klart just nu är att detta verkligen är dålig reklam för Dominikanska Republiken som turistmål.
Citera
2019-06-30, 11:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte följt alla detaljer. Men om man resonerar utifrån antagandet att flera turister blivit mördade så skulle det vara en extrem form av "konkurrens". Det slår ju mot alla hotell på ön. Och att utomstående, från utanför ön, skulle kunna genomföra detta obemärkt är osannolikt. Får de tag i sabotören får han det tufft.

"Den som snor en dyr mobil av en turist är byns hjälte. Den som snor en gammal Nokia av sin granne utsätts för bildäck och bensin"
Det var dock inte i DR jag hörde det. Det är lite överdrivet förstås, men brott bedöms olika beroende på vem som drabbas.

Jag skulle gissa att hotellen bevakar gästerna mot "vanliga" rån och lokalbefolkning med "attityd".

Men uppgifterna är sparsamma och svårtolkade. Allt är möjligt. Mitt långskott får bli rånmord genom förgiftning utförd av hotellpwrsonalen. Men det känns inte självklart heller.

Jag tror inte på bekämpningsmedel eller fulsprit. Men en officiell förklaring om bekämpningsmedel kanske kan bli resultatet av "utredningen".

Men visst, allt är möjligt än så länge. Jag tror senaste fallet var förra söndagen. Då fick de i alla fall en kropp att analysera.

Det är ju frågan om systematiskt mördande och inga enstaka slumpmässiga dödsfall som kan inträffa var och när som helst. Det måste finnas en systematik bakom.

Tanken kan ha varit att motarbeta vissa hotell och hotellägare men att det faktiska resultatet har blivit kontraproduktivt som det brukar när man hittar på bus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in