2019-06-18, 21:22
Medlem
Eastmancolors avatar
Läste nedanstående länk på bbc.com.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48665796

Hittills nio amerikanska turister har under 2019 avlidit plötsligt under turistande i Dominikanska republiken i Karibien. FBI utreder och det är ännu oklart exakt vad som hänt eller om det ens finns ett logiskt sammanhang.

Förutom det intressanta med just detta fall kan man undra kring mörkertal och om liknande drabbar amerikaner eller turister av andra nationaliteter.
Citera
2019-06-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Läste nedanstående länk på bbc.com.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48665796

Hittills nio amerikanska turister har under 2019 avlidit plötsligt under turistande i Dominikanska republiken i Karibien. FBI utreder och det är ännu oklart exakt vad som hänt eller om det ens finns ett logiskt sammanhang.

Förutom det intressanta med just detta fall kan man undra kring mörkertal och om liknande drabbar amerikaner eller turister av andra nationaliteter.
Där har jag varit, på ett av de bästa semestrarna någonsin. vet ju inte vilket hotell dessa bodde på men vi hade också minibar, full med spritflaskor. kan personalen hällt "fulsprit" i flaskorna som dessa turister druckit av och sedan insjuknat, dött?
Citera
2019-06-18, 21:34
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Där har jag varit, på ett av de bästa semestrarna någonsin. vet ju inte vilket hotell dessa bodde på men vi hade också minibar, full med spritflaskor. kan personalen hällt "fulsprit" i flaskorna som dessa turister druckit av och sedan insjuknat, dött?

Terra Linda Resort i Sosua samt Hard Rock Hotel resp Luxury Bahia Principe Bouganville i Punta Cana nämns i artikeln.

Fulsprit är ju en möjlighet.
Citera
2019-06-19, 04:30
Medlem
covfefe...s avatar
Har också hänt otaliga gånger tidigare att turister dött eller fått nervskador av att giftiga ämnen använts att rengöra hotellrum i fattiga länder, eller att sådana ämnen använts för att behandla andra delar av hotellet.
Citera
2019-06-19, 04:30
Medlem
Åt frukost med en amerikansk kollega och kom in på det där. Tydligen en jättegrej i USA, väldigt mycket snack om det och folk skyr landet som pest just nu. Betydligt bättre att dra till Mexico eller Jamaica trots att dom har rätt stora problem med kriminaliteten.

Känns spontant för litet för att vara någon riktad organiserad attack, säkert någon iindivid med ett hat mot amerikaner som ställer till det.
Citera
2019-06-19, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Terra Linda Resort i Sosua samt Hard Rock Hotel resp Luxury Bahia Principe Bouganville i Punta Cana nämns i artikeln.

Fulsprit är ju en möjlighet.
Vi bodde på Hard Rock, en jättestor inhägnad resort. I den här minibaren var en del flaskor halvfulla, andra oöppnade. Vi rörde aldrig någon av spritflaskorna utan beställde enbart upp öl, vatten och juice till rummet, de kom varje dag och fyllde på..
Inne på resorten var det lugnt och tryggt, utanför däremot skulle jag aldrig våga sätta min fot ensam, där hängde det gäng som inte såg så vänligt sinnnade ut.
Citera
2019-06-19, 05:43
Medlem
wwrs avatar
Jag har rest som backpacker i DR och Haiti men inte sett resorterna i DR. Inställningen till vita kan vara lite "avvaktande" men DR är ett någorlunda säkert land. (1804 utplånades alla vita i Haiti. En del oroligheter spreds nog till DR.)

De borde ju vara rädda om turistindustrin. De försöker nog se till att inget händer på turistanläggningarna. Men om något fulspel sker så försöker man säkert tysta ned. Jag såg inte om någon av de döda blivit av med pengar eller tillhörigheter. DR är inget rikt land men Santo Domingo har tunnelbana! Det finns stora inkomstklyftor i DR.
Senast redigerad av wwr 2019-06-19 kl. 05:45.
Citera
2019-06-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Har också hänt otaliga gånger tidigare att turister dött eller fått nervskador av att giftiga ämnen använts att rengöra hotellrum i fattiga länder, eller att sådana ämnen använts för att behandla andra delar av hotellet.

Ja, som Dan Andersson, som 1920 dog på hotellrum i Klarakvarteren i Stockholm. Rummet var behandlat mot vägglöss med vätecyanid. Man hade därefter inte vädrat efter föreskrifterna. (DA:s hustru var då gravid i sjätte månaden).
Citera
2019-06-19, 08:30
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte läst artiklarna. Men flera har dött på hotellanläggningar för charterturister, vad jag förstår. Jag tror inte det beror på att hotellen använt livsfarliga kemikalier på rummen.
Citera
2019-06-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Det säkraste är at turista i kristna europeiska länder som Kroatien, Slovenien.
Citera
2019-06-19, 12:24
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Tråd finns.

Nio döda nu.

(FB) Mystiska dödsfall på hotell i Dominikanska Rep. Förgiftning/terror?

Förargligt dålig sökmotor här på FB; letade efter en tråd men fann inte den länkade och startade min egen trots att jag inte var helt klar om "Aktuella brott och kriminalfall" även omfattar rent utrikiska fall.

Dominikanska republiken exporterar åtskilliga romsorter som jag funnit vara utmärkta men här förefaller ju någon form av hembränt kunna figurera.

(Landet massakrerade tusentals haitier 1937 genom den sk persiljemassakern: man gick runt i byar med persiljeknippen - och machetes - för att identifiera skorrande haitier som uttalade perejil som "peghezjil" snarare än "perehil". Ett påhitt från bibeln som kallas för "shibboleth". Ett exempel på en taskig inställning gentemot ickedominikanier.)
Citera
2019-06-19, 14:44
Medlem
Xfiless avatar
These 9 Americans were reported dead after staying at Dominican Republic resorts

https://edition.cnn.com/2019/06/19/us/dominican-republic-list-of-people-reported-dead/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in