2019-07-12, 17:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återkommer till pesticiderna för detta var minst sagt konstigt.
Det finns ytterligare en artikel från UK 10 juni om Bahia Resort och det uppseendeväckande är att det är samtidigt som paret Holmes/Day hittas döda i maj.

Paret Taylor kände kemisk lukt via AC, fick andningsbesvär och bytte rum. De insjuknade f.ö. med samma symtom som de andra.

Rummen tejpades i dörrspringorna och hade skyltar "Do not disturb"?
"Hotel staff sealed off rooms in the couple's apartment block using sellotape around the door frame."
"The British housewife says that 11 of the 16 rooms in her block were sealed off."

Bilder i artikeln:
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2019/06/SM-REDCIRCLE-DOOR2.jpg?w=620
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2019/06/SM-REDCIRCLE-DOOR1.jpg?w=620

Undrar om FBI även har dessa i åtanke, för det breddar ju problematiken internationellt och sammanfaller.

Det är samma hotell där Coloradoparet kände kemisk lukt via AC 2018 (stämning angående organofosfatförgiftning pesticider).
Redan 2016 finns uppgifter om insjuknande och kemisk lukt via AC. Tidigare friska paret Hammel har fortsatta hjärt- och andningsbesvär:
https://www.koamnewsnow.com/lifestyle/after-deaths-more-tourists-to-dominican-republic-say-they-were-stricken-with-illness/1088834756

Brittiska paret Plappert och Bailey insjuknade i maj och kände konstig lukt via AC.
... och paret Taylor beskriver tydligen det samma:

Övriga händelser är Yvette Monique Sport, 51, dog i hjärtinfarkt juni 2018, Kristie Dilly som blev sjuk i februari, Awilda Montes drack en 7-up ur minibaren och spydde blod i maj - samt Miranda Schaup-Werner, 41, föll ihop efter en drink via minibaren och dog i maj.

När Bahia gav sitt statement på twitter (om de tre dödsfallen bara fem dar emellan) så skrev de att "these two events took place in two different hotels" - varav folk ragerade på "separata hotell" och skrev bl.a:
Fortsättning artikel om Taylor:

Låter som vi har en vinnare där låter det ju. Och de sprejar garderober för ohyra, men där inne hänger kanske minibaren i form av upponervända flaskor med portionsmunstycke. Insektsmedlet drar sig kanske till relativt sett kalla och fuktiga ytor och kondenseras eller blandas med kondens och öppna vattenytor. Kryper ev. in i taskiga billiga kapsyler (i upponervända flaskor?). Och anrikas efter många sprejningar och hamnar i folks glas, på händer, speglar, is, kranar etc. Kanske...

Sånt där medel ska väl sprayas mitt i rummet och sen vädras ut. Det är inget desinfektionsmedel som ska sprejas direkt på ytor eller i begränsade utrymmen. Jag kan tänka mig att de använder fel och starka medel och sen handhar det fel ovanpå det. De skulle väl själva inte komma på tanken att spraya för kryp, så det finns inte tillräckliga kunskaper. Och sen sprejar de trädgårdspalmer mot grizzly och kokosnötekorrar, silverrygg, inlandstaipan, atomvinterkackerlacka, mammut, mongolhorden och burmesisk pungjävel och sen åker allt in i AC:n och hamnar i drinkarna på rummen, och i ismaskinerna.

Det blir för mycket för medelsnittsturisten.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-12 kl. 18:04. Anledning: Stavfel
Citera
2019-07-12, 18:39
Medlem
Usch, hoppas att någon av oss i familjen har så bra luktsinne att man känner av om det luktar för kemikaliskt... Tycker att det luktar lite konstigt av allt möjligt på hotellen utomlands, speciellt i Thailand och Turkiet. Det har varit mer normal lukt på Mallorca, Gran Canaria och sådana ställen som vi har varit på.

De bryr väl sig inte om vilka kemikalier som används på sådana platser som Thailand och Turkiet. När vi var i Thailand så var det en man i grön overall som sprutade insektsmedel nedanför balkongerna med bara ett vanligt enkelt munskydd på sig. Han gjorde det varje dag. Det lär ju inte ha hjälpt mot inandningen direkt... Men inte kände vi av någon konstig lukt då. Vi överlevde iaf utan problem.

Väldigt skumt att de tejpar för dörrarna, det är verkligen som om de inte vill att man ska veta vad de har för sig. Att de vet att det är så starka medel att de tejpar i förebyggande syfte. Man har nästan lust att öppna en sådan dörr med våld om man ser en sådan. Om man nu hittar en gasmask att ta på sig...

Att många turister kände av den där lukten gör att det nog är en bidragande orsak till sjukdomar och dödsfall. Tror att många hellre skulle vilja ha några ödlor och kryp i hotellrummet än att man vaknar upp och kräks blod.
Man är ju så van utomlands att det finns kryp lite här och där. Det hör ju nästan till när man åker lite längre bort.

Nåväl, vi får hålla ögon och öron öppna. Och sätta igång luktsinnet ordentligt när vi kommer till hotellet. Frågan är om personalen skulle bry sig så mycket. De talar väl knappt engelska, så det blir ju lite svårt att hålla en utläggning om varför och vilka åtgärder som ska vidtas.

Nästa gång blir det inte DR iaf som semestermål. Vi har redan kollat på Mauritius eller Maldiverna. Det känns lite mer safe, har inte hört talas som några sådana här skandaler där. Man vill ju ha en skön och avslappnad semester när man väl är bortrest och försöker koppla bort jobbet. Inte gå på helspänn hela tiden och söka av som en spårhund hela tiden efter olika tecken. Och missa halva buffén för att man kan få magsjuka och annat elände. Inte kul att äta stekt potatis och grillad biff i 14 dagar i sträck...
Citera
2019-07-12, 18:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Låter som vi har en vinnare där låter det ju. Och de sprejar garderober för ohyra, men där inne hänger kanske minibaren i form av upponervända flaskor med portionsmunstycke. Insektsmedlet drar sig kanske till relativt sett kalla och fuktiga ytor och kondenseras eller blandas med kondens och öppna vattenytor. Kryper ev. in i taskiga billiga kapsyler (i upponervända flaskor?). Och anrikas efter många sprejningar och hamnar i folks glas, på händer, speglar, is, kranar etc. Kanske...

Sånt där medel ska väl sprayas mitt i rummet och sen vädras ut. Det är inget desinfektionsmedel som ska sprejas direkt på ytor eller i begränsade utrymmen. Jag kan tänka mig att de använder fel och starka medel och sen handhar det fel ovanpå det. De skulle väl själva inte komma på tanken att spraya för kryp, så det finns inte tillräckliga kunskaper. Och sen sprejar de trädgårdspalmer mot grizzly och kokosnötekorrar, inlandstaipan, atomvinterkackerlacka, mongolhorden och burmesisk pungjävel och sen åker allt in i AC:n och hamnar i drinkarna på rummen, och i ismaskinerna.

Det blir för mycket för medelsnittsturisten.
Det är väldigt intressanta uppgifter i sammanhanget med igentejpade dörrar, låter som grovsanering - och de tilläts vistas där samtidigt.
Om de här uppgifterna har nått FBI så är det väl högvilt med tanke på paret som insjuknade.
Jag vet inte hur flyktigt det är gällande yttre kontaminering - borde inte resp. partner ha insjuknat?
Jag har Shaup-Werner som dog i åtanke. Gällande kvinnan som drack "blekmedel 7-up" så fick hennes make hjälpa till att öppna den åt henne men den saknade kolsyra..
Det intressanta i sig är att båda dessa som drack var på vägg-vägg resortet (därav la jag med spoiler om vad de kontrade med på twitter gällande Bahias statement) och båda paren hade precis anlänt till hotellrummet.
Citat:
"soon after checking into her luxury room, she went to a stocked minibar and grabbed a bottle of soda, which she asked her boyfriend to open for her since it was sealed tight."
he immediately called to her boyfriend, shouting, “This is bleach, this is bleach.”
“My tongue was bleeding and my mucous was all blood,” Montes said.
Hon hamnade på sjukhus, hotellet försöker sen få henne att skriva på en disclaimer men hon vägrar.
Det verkar som nåt rengörings (eller insektsmedel?) ställts in i minibaren, upphällt i en flaska?
Citat:
"The couple called the front desk which sent “a lot of people to diffuse the situation.”
“They were very fast to take the bottle away from me,” she remembered.

They arranged for her to see a hotel medic, who gave her IV fluids. When the couple returned to the room, staffers told her the poisonous soda must have been an “accidental mix-up.”

She later received a message in her room offering her an apology gift — with a price.
“They tried to get me to sign a disclaimer — dinner on the beach, a couples massage, or two free nights’ stay — I absolutely refused to sign it,” Montes said."
https://nypost.com/2019/06/07/brooklyn-woman-sickened-by-bleach-at-deadly-dominican-resort/
Gällande Miranda Shaup-Werner testades aldrig varken glas eller flaska. Hon fick kraftiga smärtor plötsligt och stendog.
Det låter inte klokt att så mycket händer på samma ställe men frågan är väl hur i hela friden de ska kunna hitta nåt spår av förgiftning retroaktivt och troligen arbetande i motvind..
Citat:
Shortly after arriving on the Caribbean island on May 25, Miranda Schaup-Werner collapsed and died in her hotel room at Luxury Bahia Principe Bouganville hotel in La Romana, Fox News reports.

The Allentown, Pennsylvania psychotherapist, 41, had just checked into her room with husband Daniel Werner and was looking forward to a relaxing trip to celebrate their 9th wedding anniversary, but the couple sadly never got the chance to do so."

Miranda “decided to relax with a drink from the minibar” and mixed a bottle of alcohol with a soda. But less than an hour later, things took a turn for the worst."

“[Daniel] said one moment [Miranda was] taking pictures, smiling, happy and the next moment, in extreme pain and collapsing… she had no known health issues that I knew of.”
https://people.com/crime/pennsylvania-woman-dies-same-dominican-republic-hotel/?xid=socialflow_facebook_peoplemag&utm_medium=soci al&utm_campaign=peoplemag&utm_source=facebook.com& fbclid=IwAR0X5_rg8j4v6nVXbh9pWBMeuJhNDaGvAPd4rI8ep GK-I-CGLkFZTLltZvo
Senast redigerad av develi 2019-07-12 kl. 19:00.
Citera
2019-07-12, 18:51
Medlem
Eastmancolors avatar
Trodde att en minibar alltid är ett pyttekylskåp med två hyllor.

Insektsgift och bekämpningsmedel som är förbjudna i vår del av världen är vanliga i tredje världen; när jag bodde i Pakistan hade min värd DDT för att bekämpa myror som verkligen var ett gissel.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-07-12 kl. 19:01.
Citera
2019-07-12, 18:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Nästa gång blir det inte DR iaf som semestermål. Vi har redan kollat på Mauritius eller Maldiverna. Det känns lite mer safe, har inte hört talas som några sådana här skandaler där. Man vill ju ha en skön och avslappnad semester när man väl är bortrest och försöker koppla bort jobbet. Inte gå på helspänn hela tiden och söka av som en spårhund hela tiden efter olika tecken. Och missa halva buffén för att man kan få magsjuka och annat elände. Inte kul att äta stekt potatis och grillad biff i 14 dagar i sträck...
Ingen fara. Det är bara du hör av dig, jag kan följa med i form av guide, nån sorts utrikeskorrespondent med avhandling i bakterier, myggor och pesticider, hahahaha.
Skämt åsido så var artikeln väldigt intresssant i sammanhanget iom att paret dör samtidigt de beskriver detta. Man undrar ju osökt vad de sysslar med. Det andra parets advokat, de som stämt hotellet, får inte ens fram vad de använder för sorts pesticider så vitt jag förstod.
Vore också intressant att följa för det lär väl vara en hel del insamlande av uppgifter likaväl.
Citera
2019-07-12, 19:10
Bannlyst
Citat:
Usch, hoppas att någon av oss i familjen har så bra luktsinne att man känner av om det luktar för kemikaliskt... Tycker att det luktar lite konstigt av allt möjligt på hotellen utomlands, speciellt i Thailand och Turkiet. Det har varit mer normal lukt på Mallorca, Gran Canaria och sådana ställen som vi har varit på.

De bryr väl sig inte om vilka kemikalier som används på sådana platser som Thailand och Turkiet. När vi var i Thailand så var det en man i grön overall som sprutade insektsmedel nedanför balkongerna med bara ett vanligt enkelt munskydd på sig. Han gjorde det varje dag. Det lär ju inte ha hjälpt mot inandningen direkt... Men inte kände vi av någon konstig lukt då. Vi överlevde iaf utan problem.

Väldigt skumt att de tejpar för dörrarna, det är verkligen som om de inte vill att man ska veta vad de har för sig. Att de vet att det är så starka medel att de tejpar i förebyggande syfte. Man har nästan lust att öppna en sådan dörr med våld om man ser en sådan. Om man nu hittar en gasmask att ta på sig...

Att många turister kände av den där lukten gör att det nog är en bidragande orsak till sjukdomar och dödsfall. Tror att många hellre skulle vilja ha några ödlor och kryp i hotellrummet än att man vaknar upp och kräks blod.
Man är ju så van utomlands att det finns kryp lite här och där. Det hör ju nästan till när man åker lite längre bort.

Nåväl, vi får hålla ögon och öron öppna. Och sätta igång luktsinnet ordentligt när vi kommer till hotellet. Frågan är om personalen skulle bry sig så mycket. De talar väl knappt engelska, så det blir ju lite svårt att hålla en utläggning om varför och vilka åtgärder som ska vidtas.

Efter ha provat DR, maldiverna och Mauritus
Skulle jag välja Mauritus. DR är ju inlåst på hotellet om du inte har eskort om du vill överlever.
På Maldiverna är ju fast på hotellön hela tiden och kan bara lämna på hotellets vilkor (hotell organiserade utflykter).
På Mauritus lämnade jag hotellet ofta och gick helt fritt på stan. Kände inte mig mer osäker än vad jag känner mig i sverige. Dock så var jag bara ute på stan under dag när det var dagsljus.
Men undvik kranvatten. Inklusive isbitar på Mauritus.
Sen så smakade "den rena spriten" (vodka rom gin osv) rätt starkt och gav en redig bakfylla.
Det var inte hb eller fulsprit men någon trppeldestilerad absolut eller smirnoff vodka var det inte om vi säger så
Citera
2019-07-12, 19:16
Medlem
Usch ja, vad läskigt med de turister som dör helt plötsligt knall och fall, speciellt där båda paren dör...

Tack Develi, det skulle ha varit angenämt att ha haft dig med sig när vi åker, haha!
Vi får försöka hålla ihop alla svenskar, som åker med på samma plan ner. Många bor ju inom RIU-området i Punta Cana, det fanns tror jag 4-5 RIU-hotell på TUI’s bokningssida, många med access till varandras hotellfaciliteter. Men nu vågar man ju inte utforska de andra hotellen, iaf inte ta för sig av mat och dryck där. Knappt så man vågar äta och dricka på det egna hotellet...

Jag tror inte på att någorlunda unga och friska människor bara dör helt pladask. Lätt för myndigheterna att säga hjärtattack eller underliggande sjukdomar. Det är väl deras protokoll de följer. Allt som inte syns utanpå heter hjärtattack eller att man har haft en tidigare sjukdom.

Att ta en läsk eller en drink timmarna efter att man har anlänt till hotellet efter incheckning och sedan helt plötsligt få magsmärtor och dö, det hör ju inte till vanligheterna precis. Märkligt isåfall att det inte händer oftare på andra turistställen utomlands. Det borde man ju ha hört talas om isåfall. Så varför bara turister i DR och varför koncentrerat just under maj och juni månad detta år? Under vintern är det väl ännu fler som åker till DR, speciellt nordbor och européer. Inte hörde man om sådana här incidenter då.
Citera
2019-07-12, 19:21
Bannlyst
Citat:
Gissa vilken ångest vi har som en barnfamilj, som åker till Punta Cana om några veckor... Vi åker med TUI och har bokat reguljärflyg som en paketresa. Och bor på ett finare RIU-hotell i Punta Cana. Den resan var inte billig kan jag säga. Barnen betalar full pris som oss vuxna. Ingen barnrabatt där inte...

Nu törs man varken äta eller dricka på hotellet. Sambon får ta ett smakprov först innan vi andra äter, haha... Drinkar och starksprit går ju bort helt. Knappt så man vågar ta en läsk. Speciellt inte i minibaren. Typiskt när man har betalat för en bättre All Inclusive. Känns inte alls roligt. Men vi har tagit Dukoral mot turistdiarré och jag har köpt 5 småflaskor handsprit och 4 förpackningar desinfektions-våtservetter. Vi ska torka av allt innan vi äter. Bestick, muggar e.tc.

Det är ju flera familjer som åker ner med oss och TUI. När vi bokade typ i mars så var det liksom bara 3-4 platser kvar på TUI’s hemsida på vårt hotell. Vi får väl se om vi kan prata ihop oss vi svenskar. Och hålla koll på varandra.
Det låter inte helt skoj att åka till DR nu.med tanke på alla människor som dör eller bli sjuka
En annan fråga. Ni vet att det är regnsäsong nu i DR med endast 4 regnfria dagar på hela månaden enligt statistiken?.
Citera
2019-07-12, 19:23
Medlem
Tack mazedaze för tipset om Mauritius!
Vi var i valet och kvalet om DR eller Mauritius. Hade till och med bokat en resa till Mauritius med reguljärflyg med Ving, men när jag läste om vädret att det ”bara” var typ 22-24 grader på sommaren så ångrade vi oss. Och har man bokat en reguljärresa med Ving kunde man få ångerrätt i ca 1 vecka innan anmälningsavgiften skulle betalas. Så då avbokade vi den resan och kikade på DR istället. Det kanske vi surt får ångra om några veckor, suck...
Citera
2019-07-12, 19:27
Medlem
Jo, mazedaze, vi vet om att det är en regnperiod där. Men att det varierar från norr till söder. Punta Cana ska vara hyfsat solsäkert på sommaren enligt vad vi har läst. Varmt kommer det nog bli iaf, en regnskur hit och dit gör inte så mycket. Nr vi var i Phuket en sommar för flera år sedan så regnade det varje dag, vi gick från köpcentrum till köpcentrum och åt på olika restauranger den resan... Sedan dess brukar vi åka till Koh Samui på sommaren, där har vi haft väldigt bra tur. En liten regnskur på kvällen och på dagarna strålande sol och värme.
Citera
2019-07-12, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Usch ja, vad läskigt med de turister som dör helt plötsligt knall och fall, speciellt där båda paren dör...

Tack Develi, det skulle ha varit angenämt att ha haft dig med sig när vi åker, haha!
Vi får försöka hålla ihop alla svenskar, som åker med på samma plan ner. Många bor ju inom RIU-området i Punta Cana, det fanns tror jag 4-5 RIU-hotell på TUI’s bokningssida, många med access till varandras hotellfaciliteter. Men nu vågar man ju inte utforska de andra hotellen, iaf inte ta för sig av mat och dryck där. Knappt så man vågar äta och dricka på det egna hotellet...

Jag tror inte på att någorlunda unga och friska människor bara dör helt pladask. Lätt för myndigheterna att säga hjärtattack eller underliggande sjukdomar. Det är väl deras protokoll de följer. Allt som inte syns utanpå heter hjärtattack eller att man har haft en tidigare sjukdom.

Att ta en läsk eller en drink timmarna efter att man har anlänt till hotellet efter incheckning och sedan helt plötsligt få magsmärtor och dö, det hör ju inte till vanligheterna precis. Märkligt isåfall att det inte händer oftare på andra turistställen utomlands. Det borde man ju ha hört talas om isåfall. Så varför bara turister i DR och varför koncentrerat just under maj och juni månad detta år? Under vintern är det väl ännu fler som åker till DR, speciellt nordbor och européer. Inte hörde man om sådana här incidenter då.
Nej. det är ju inte x antal döda som är intressant. Det är omständigheterna som du nämner - och om de nu hittar nåt allvarlig så hade det fortsatt.

Det skadar inte att de får röja upp lite heller oavsett om folk inte dör i drivor. Det är många sjuka som får förstörd semester och är oroliga.
På tal om vatten. Hard Rock verkar som sagt hårt drabbat gällande matförgiftning:
Över 1800 rapporter för Punta Cana varav över 870 gällde Hard Rock enligt rapporteringssidan.

Respons från HR enligt pressmeddelande:
Bortagen minbar /de har även dispensers, endast importerad sprit från USA förutom presidente öl och nån specialité (Mama Juana).
Sen rigorösa protokoll gällande mat och dryck, likså import även där och daglig kontroll av det som serveras. Förutom inspektion av DR:s Ministry of Public Health så har de även en dubbeltest via ett USA lab angående mat, dryck och omgivning.

Turister har noterat förändringar relaterat till mathantering och hygien:

"We have noticed since the last time we were here all the food service employees are wearing face masks"
"before guests enter into any restaurant, they are given hand sanitizer. And the hotel is also replacing the buffet with another restaurant. "(4)

I slutet på juni sa Jim Allen, Hard Rock International chairman, att när "people travel abroad people get sick simply many times by just drinking water that's different here than what we are used to in the United States."

Provsvar gällande mat och vatten torde ha inkommit relativt snabbt.
Frågan är om de fått en träff på just vattnet men väntar in FBI:s utredning med tanke på att han nämner det?

Förutom mat och dryck så har de höjt ribban gällande sjukvård och säkerhet.

Borsta tänderna i flaskvatten. Jag tejpade kranen en gång för jag är så drömmig, hahahaha.
Läste på tripadvisor att munnen ska hållas stängd vid dusch i DR.
Har fått en fördjupad relation till ett glas svenskt vatten efter allt läsande.
Senast redigerad av develi 2019-07-12 kl. 19:44.
Citera
2019-07-12, 20:21
Medlem
Hoppas att de flesta hotell i DR och Punta Cana har vidtagit åtgärder nu. Och inte bara Hard Rock, även om det är de som har drabbats hårdast. Tror att de är måna om turistnäringen i DR, så de måste väl vara på och ta hand om sina turister om de ska ha några kvar på hotellen.

Men angående vattnet, kan det verkligen vara så många turister som borstar tänderna och dricker kranvatten. Det låter ju lite märkligt, det borde man ju ha med sig om man har varit utomlands i icke europeiskt land som DR, Thailand, Turkiet och liknande. Om inte annat så borde man väl vara lite påläst om man åker lite längre bort till mer exotiska platser vad som gäller. Till och med på Gran Canaria, Kreta, Mallorca m.fl har vi alltid köpt vatten på flaska. Stora 5 liters dunkar som vi har köpt i omgångar. Till just tandborstning, skölja av bestick och glas m.m. För drickbehov brukar vi köpa 0,5 liters flaskor med vatten och bunkra upp med i minibaren på hotellet. Då plockar vi ut de drycker vi inte vill ha, och ställer in vårt egna vatten istället. Känns inte så trevligt och fräscht att dricka kranvatten om man inte är i Norden, bättre att vara på den säkra sidan. Vatten på flaska är alltid gott...

Och så får man hoppas på att man får lite bättre service på hotellet om någon mot förmodan skulle råka i nöd. Att de där hotelldoktorerna som bara tänker på att casha in pengar före att rädda liv, har fått sparken eller en ordentlig avlusning av hotelledningen eller myndigheterna.

Känns lite bättre nu att kunna få åka på en välbehövlig och efterlängtad lugn och skön solsemester med familjen till DR...
Tankarna far och flyger, och man planerar i sömnen vad som kan hända och hur man snabbast vidtar åtgärder ifall någon av oss skulle bli sjuka. Ska nog lägga de tankarna åt sidan ett tag. Annars blir man ju nästan knäpp. Blir liksom programmerad att följa vissa steg och åtgärder direkt man landar, så vill man ju inte heller ha det. Då blir det ju ingen avslappnad semester precis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in