2019-07-12, 17:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad kan afghan killen bli dömd för?

Ringa misshandel förefaller rimligt.
Citera
2019-07-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Nån i panelen kallade också afghanen för ”mannen”, vilken felsägning, alla kan ju se att det rör sig om ett ensamkommande Baaarn.
Tänk om detta leder till åtal, och så faller världspressens ljus på det söta lilla afghanska 15-åriga barnet...
Citera
2019-07-12, 18:00
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Tänk om detta leder till åtal, och så faller världspressens ljus på det söta lilla afghanska 15-åriga barnet...

Som jag skrev i mitt första inlägg, det är detta man med den här artificiella rättscirkusen i högsta mån vill undvika. Häktningen är enkom politiskt motiverad. Inflikar mitt resonemang från en annan tråd.

De som menar att häktningen är korrekt menar att det finns en flyktrisk - att Flacko ska undgå straff genom att fly landet. Men detta är totalt felaktigt.
Att vara på turné är inte detsamma som att vara flykting. Det är minst sagt galet att påstå att ASAP Rocky kommer att fly rättvisan bara för att han sätter sig i turnébuss eller på ett flygplan. Motivet för honom att sätta sig i ett motordrivet fordon som tar honom ifrån det här hopplösa landet skulle inte vara att undvika ett framtida domstolsbeslut - han vill som vilken vanlig knegare som helst bara göra sitt jobb. För hans sommarjobb krävs det transport, så enkelt är det.

Det är inte troligt på något sätt att den här turnén planerades för att undvika lagföring i en framtida konflikt i en av turnéstäderna. Är man så konspiratorisk passar man inte att vara åklagare i mina ögon. En turné är en turné! ASAP Rocky var här för att underhålla, att han istället blev trakasserad och med sitt tappra ingripande upprätthöll gatufriden och vann det svenska folkets respekt och hjärta är bara en olycklig slump.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-07-12 kl. 18:04.
Citera
2019-07-12, 18:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Ja åklageriet har målat in sig i ett hörn, att måla in sig i fler än ett hörn är en ypperligt svår manöver som jag inte tror att ens denna åklagare klarar av, men fan vet.

Har du helt missat att häktningsbeslutet har överklagats hela vägen upp till HD?

Dessutom så kan inte någon åklagare besluta om häktning.
Citera
2019-07-12, 18:03
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ringa misshandel förefaller rimligt.

Fel, MISSHANDEL alternativ FÖRSÖK TILL GROV MISSHANDEL är genom videobevisen det mest rimliga. Ringa misshandel är när någon utdelar en örfil med öppen handflata vilket afghanen passerar med råge.

/Provokatör
Citera
2019-07-12, 18:06
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Börjar inse att jag missat vilken enorm potential det här har, på så många plan...

Kan ingen vänlig själ med ett instagramkonto tipsa amerikanerna om våra afghanska storheter på gangstascenen;

https://www.youtube.com/watch?v=pELWEYxeF3U&feature=youtu.be

Någon har kommenterat videon idag;

Vi är afganer, vi är soldater, ASAP kastar oss som tomater.

Edit:
Det behövs en översättning av den catchiga refrängen...

Kommentarerna till den videon alltså. Går blatteidioterna SFI bara för att lära sig att säga, "igår jag knullade din mamma" till varandra? De flesta som kommenterar videon verkar lika intelligensbefriad som de rapande afghanerna.
ASAP Rocky behöver inte oroa sig för den musikaliska konkurrensen från dessa åtminstone.
Citera
2019-07-12, 18:13
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du helt missat att häktningsbeslutet har överklagats hela vägen upp till HD?

Dessutom så kan inte någon åklagare besluta om häktning.

Och du har helt missat att hovrätten och HD endast tagit ett beslut om att inte pröva häktningen? Förutom brottsrubriceringen, misshandel (vilket är ett vardagsbrott) så har dom inte prövat ett endaste kviddelit.

När har jag påstått att åklagaren beslutar om häktning?

För att förtydliga för den som inte är lika bevandrad i juridiken som LeeVan: Åklagaren tar beslut om han/hon anser att det finns tillräckligt som talar för att den misstänkte bör häktas, kommer vederbörande fram till att så är fallet så formulerar vederbörande en häktningsframställan dom prövas av tingsrätten. Tingsrätten säger bu eller bä, i detta fallet så tyckte TR att åklagaren fyllt i häktningsframställan felaktigt och ändrade brottsrubriceringen från GROV MISSHANDEL till bara MISSHANDEL. Ett udda grepp av TR, som är snudd på en tillrättavisning.

/Provokatör
Citera
2019-07-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Undrar om det är skottpengar på afghanen?

Det är nog inte Fantomens vänliga välkomst trummor som ljuder inom Zoo samhället

Det är inte tjocka Guran som välkomstrummar -
Citera
2019-07-12, 18:16
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Polisbil eller inte han och hans team kunde ha hanterat situationen smartare även fast dom blev provocerade tror du att Bruce Springsteen och hans team hade gjort likadant och börjat misshandla folk?

Nej just det , det är skillnad på stjärnor och stjärnor
??? Spelar väl ingen roll vad Bruce Springsteen skulle gjort..??
Tänk om du skulle börja tänka till lite..
och ställa dej frågan varför inte en artist ska kunna gå omkring på Stockholms gator utan att bli trakasserad och påhoppad??? I själva verket är ju caset skitenkelt! Det var dessa babbar som startade och provocerade. Men i det vänsterliberala Sverige som dräller av ointelligenta personer är rätt väldigt sällan rätt..
Citera
2019-07-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej åklagaren måste lämna in en häktningsframställan med bevisning. Han hade inte kunnat häkta honom utan bevisning men nu sitter ASAP häktad efter som domstolen tycker att det finns bevisning.

Hade ASAP varit helt oskyldig hade det ju inte funnits några bevis och därmed hade han inte suttit häktad idag eller hur?

I teorin är ditt resonemang sant men i praktiken så får en åklagar i 8 fall av tio genom sin begäran om häktning. Domstolarna ger åklagarna tolkningsföreträde och det räcker med att en åklagare hävdar att det finns flyktfara (Vilket i stort sett gäller för alla människor i vissa situationer, inte bara de med utländskt medborgarskap) eller såsom oftast sker är att åklagaren påstår att det finns fara för kollusion (undanröjande av bevis). Det är svårt för en domstol att avgöra om en sådan fara finns och därför så har åklagaren per automatik tolkningsföreträde och får därigenom häktningen. Detta gäller iaf för den första häktningsomgången om två veckor. Vartefter tiden lider så måste åklagaren lägga fram starkare bevis för häktning men väldigt ofta kan denne få genom många månader och ibland år utan konkreta bevis.

https://www.aklagare.se/ordlista/h/haktning/

Därav är ditt resonemang ovan om att det skulle krävas konkreta bevis för ASAP är skyldig eller befaras rymma väldigt naiva. Den heliga trojkan polis, åklagare och domstolarna gör som dom vill. Insynen är kraftigt begränsad och all insyn sker genom egna organ såsom polisens interna utredningar eller domstolsverkets interna utredningar. Förundersökningsprotokoll och annan bevisning är sekretessbelagda i dessa ärenden.

Så var vänlig och ta av dig skygglapparna och se verkligheten. Du och jag och alla andra sitter i samma båt. Vi är maktlösa i dessa potentaters händer. Lika bra att dra lott och lägga ned domstolarna.
Citera
2019-07-12, 18:18
Bannlyst
Vad krävs för att åklagaren ska kunna få häktningen förlängd, och hur länge skulle det i så fall kunna röra sig om?
Att förhöra några vittnen och kolla igenom några filmsnuttar kan väl inte ta så lång tid?
För jag utgår ifrån att dom hanterar ärendet skyndsamt för att inte skämma ut Sverige mer än nödvändigt!
Citera
2019-07-12, 18:19
Medlem
MrBabyBoys avatar
Free ASAP ROCKY! Jag tyckte de gjorde allt rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in