Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Vi kan tvinga elbolagen att använda nätavgiften till att förnya elnätet istället för att ta ut den i vinst. Reglera marknaden helt enkelt.
Visst, men som egenföretagare så vet jag ju att vinst är den drivande ingrediensen som får företagen att vilja bygga vindsnurror.
Försvinner vinsten så försvinner moroten att bygga och därmed behöver vi inte uppgradera stamnätet.
Citat:
Det gör det visst det, bara för att du inte känner till det betyder inte att du har rätt. Vi behöver inte lagra 100% av alla kärnreaktorers sammanlagda effekt, vi behöver kunna lagra mellanskillnaden mellan effektbehovet av alla icke-intermittenta generatorer och intermittenta minus koefficenten för den geografiska spridningen. Om du har vindkraft från Nordsjön, vindkraft från svenska västkusten, vindkraft från Norge och vindkraft från svenska östkusten och vindkraft från Tyskland är det väldigt osannolikt att alla går på noll samtidigt, d.v.s ju högre spridning destå mindre lagringskapacitet krävs. När hela EU har 100% förnyelsebar energi blir det mindre lagringsbehov än om bara ett land kör 100% förnyelsebart även om det är många fler konsumenter just p.g.a att den geografiska ytan är större.
Då föreslår jag att du i ditt nästa inlägg länkar till dina källor som visar att det finns sätt att lagra den intermittenta energin från sol och vindkraft som i samtliga läroböcker jag läst står att den omöjligen kan lagras och måste förbrukas i samma sekund som den produceras.
Länka helst till genomförbara projekt och inte förslag såsom användning av elbilarnas batterier som försämrar både livslängd och prestanda genom onögt förhöjande av antalet laddcykler utan att ägaren får kompension för detta.
När hela EU har 100% förnyelsebar energi så kommer problemet med reglering att vara oövserstigligt enligt alla källor jag hittat inom ämnet.
Återigen, det vore bra om du kunde presentera lite källor till dina uttalanden.
EDIT: Jag fattar helt enkelt inte din inställning i frågan. Här ovan skriver du att vi bör lagra energi från kärnkraften i syfte att kunna reglera den intermittenta elen.
Du är alltså för att kärnkraften ska vara kvar eller ersättas med nya reaktorer?
Citat:
Då råder jag dig att fortsätta googla tills du ser det istället för att skitposta om att marknaden eller skattebetalarna skall tvångsfinansiera nyproduktion av el som inte behövs.
Helge Palmkrantz länkade nyligen till 4 källor där elbranschen uttryckte oro över elbristen.
Men, vi behöver nog inte oroa oss eftersom du står som garant för att det inte är sant!