2019-07-11, 00:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag får faktiskt be om ursäkt eftersom jag använde den gamla siffran.

Det är bra att du erkänner dina misstag. Om du i framtiden slutar citera Elsa Widding på "Klimatupplysningen" slipper du papperspåsar på huvudet. Hon är inte pålitlig. Notera att hon inte anger några källor till påståendena som hon kommer med. Typiskt för folk som yrar i nattmössan.

Nåväl. Jag forskade lite och hittade källan till siffran 86 %. Såhär står det i den:

Citat:
Kärnkraftens ”tillgänglighet” relateras i regel till den verkliga tillgängligheten inklusive såväl planerade som oplanerade produktionsbortfall. Ovan anges en planerad utnyttjningstid på 8 000 timmar för kärnkraften. I beräkningarna läggs det på en tillgänglighet på 95 % för att täcka in oförutsedda produktionsbortfall. Den totala tillgängligheten blir då 87 %2. Tillgängligheten för svensk kärnkraft har varit jämförelsevis låg de senaste åren. Om man dock ser över en tioårsperiod ligger medianvärdet på 86%3.

https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/19918/el-fran-nya-och-framtida-anlaggningar-2011-elforskrapport-2011-26.pdf

Rapporten har dock ett par år på nacken och nya siffror är klart dystrare:

Citat:
Svenska reaktorer står stilla mer än de finska
2014 blev ett svagt år för svensk kärnkraft för sjunde året i rad – både för produktionen och för stopptiderna. De svenska reaktorerna stod stilla en fjärdedel av tiden, mot bara 10 procent i Finland och USA.

Sverige har inte nått upp till 80 procent sedan 2007.

https://www.nyteknik.se/nyheter/svenska-reaktorer-star-stilla-mer-an-de-finska-6394910

Citat:
Bygger vi nya reaktorer så höjs dock siffran och vi kan åtnjuta fossilfri el långt in på 2100-talet för en rimlig penning!!

Effekten (hah) blir densamma om vi skrotar gamla reaktorer som behöver mycket underhåll.
Citera
2019-07-11, 12:37
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antar att du inte läste någon av artiklarna jag länkade så jag tar det långsamt så alla förstår: den totala effekten i en reaktor mäts i W men användandet av effekten mäts i Wh, d.v.s det ingår en tidsfaktor som ditt antagande inte alls tar hänsyn till. Intermittenskostnaden skiljer sig alltså åt mellan olika platser och länder beroende på vilka förutsättningar som gäller. Sverige byggde inte kärnkraft för att ha el åt din gamingdator eller Facebooks serverhallar utan för tung industri ex. stålindustrin som ofta var igång betydligt längre tidsperioder än 06-17.00. Idag är situationen helt annorlunda då världsmarknaden på stål är mättad och om Sverige skrotar kärnkraften helt så kommer den avreglerade elmarknaden att fylla luckor om det skulle uppstå under fåtalet timmar om året.

Likväl uppstår det elbrist vilket är trådens ämne.
Elbranschen är övertygade om att elförbrukningen kommer att öka, inte minst med tanke på elektrifieringen av fordonsflottan.
Kommer du exempelvis vara villig att vänta med att ladda din bil tills "det smarta elnätet" anser att det är din tur?

Även om jag är "svagströmmare" (civilingenjör med inriktning teleteknik) så är jag inte helt okunnig vad som händer på andra sidan trafon i en nätdel.
Jag är även egenföretagare och är i grunden positiv till den avreglerade elmarknaden.
Vad jag däremot ställer mig skeptisk till är om väderberoende vind och solkraft i praktiken kan ersätta kärnkraften utan att drastiskt sänka driftsäkerheten.

Jag ställer mig även frågande till om det finns några miljövinster med tanke på hur många vindsnurror med tillhörande reservkraftverk som behöver byggas.

Fast nu handlar det inte om att importera el från utländska aktörer utan att svenska företag producerar el utomlands för svensk förbrukning. Apple producerar sina telefoner i Kina, det betyder inte att Kina äger produktionsmedlen.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-07-11 kl. 13:36.
Citera
2019-07-11, 12:50
Medlem
Citat:
Hela iden med decentraliseringen är just att det skall miminera den här typen av problem som de facto gäller idag oavsett vilken typ av nät man använder. Här i Spanien får många producenter inte sälja sin el öht p.g.a överproduktion så många solkraftverk står stilla många soldagar.

Och? Är det en anledning att bygga kärnkraftverk tycker du, att stamnätet är så dyrt att modernisera? Vad tror du ett styck kärnkraftverk kostar att bygga idag?

Decentraliseringen fördyrar givetvis stamnätet, en kostnad som hamnar på våra elräkningar i form av nätavgifter. Vi har redan för höga nätavgifter i Sverige.

Även om "vi" bygger kärnkraft för 600 miljarder så garanterar det att vi får pålitlig och fossilfri el ända fram till år 2100.
Anser marknaden att investeringen är försvarbar så kommer nybygge ske oavsett vad som skrivs i denna tråd.
Därför måste alla kostnader för vindkraften (även kostnader för reservkraftverk och skrotning) öppet redovisas och räknas in i elpriset precis som för kärnkraften, annars riskerar vi att få ett olönsamt och driftosäkert alternativ som kommer att få stora konsekvenser för samhällsutvecklingen.
Citera
2019-07-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det stämmer inte. Från Wikipedia:

Elsa Widding på "Klimatupplysningen" är inte en tillförlitlig källa.

Citat:
Syftet med Effektreserven är att upprätthålla rätt spänning, nätfrekvens och acceptabel fasvinkel även vid ovanliga väderförhållanden

Hade du vetat något om el så hade du förstått att det är precis detta Elsa Widding skriver om.
Varför förvandlas varje tråd du medverkar i till "VM i Googling"?
Citera
2019-07-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det är bra att du erkänner dina misstag. Om du i framtiden slutar citera Elsa Widding på "Klimatupplysningen" slipper du papperspåsar på huvudet. Hon är inte pålitlig. Notera att hon inte anger några källor till påståendena som hon kommer med. Typiskt för folk som yrar i nattmössan.

Elsa Widding vet åtminstone skillnaden mellan ström och spänning till skillnad mot dig.

Citat:
Rapporten har dock ett par år på nacken och nya siffror är klart dystrare:

Effekten (hah) blir densamma om vi skrotar gamla reaktorer som behöver mycket underhåll.

Visst, cherrypickar man siffror från år när underhåll genomförts så kan man hitta lägre siffror, men man kommer ju aldrig ner i siffror som 1.4% av totalen jämfört med kärnkraftens 38.7% som råder i skrivande stund.
Citera
2019-07-11, 14:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Likväl uppstår det elbrist vilket är trådens ämne.
Elbranschen är övertygade om att elförbrukningen kommer att öka, inte minst med tanke på elektrifieringen av fordonsflottan.

Konstigt att elförbrukningen inte ökat sen elektrifieringen av fordonsflottan började då utan tvärtom minskat. Vi använder idag mindre el i nästan hela Europa än vad vi gjorde för fem år sen och ungefär lika mycket idag som i mitten av 1990-talet trots alla invandrare, serverhallar, gamingdatorer och elbilar.

Citat:
Kommer du exempelvis vara villig att vänta med att ladda din bil tills "det smarta elnätet" anser att det är din tur?

Sen när fanns det ett smart elnät som inte kunde koppla in utländsk kapacitet vid behov?

Citat:
Vad jag däremot ställer mig skeptisk till är om väderberoende vind och solkraft i praktiken kan ersätta kärnkraften utan att drastiskt sänka driftsäkerheten.

Det beror på i hur stor geografisk skala de byggs i samt i vilka tidsintervall effektbehovet sker. Gissningsvis är "driftsäkerheten" som du uttrycker det närmast irrelevant idag då vi kan köpa in el från vem som helst inte bara från EU utan från vem som helst som är inkopplad på EUs stamnät och det är överproduktion i princip överallt.

Citat:
Jag ställer mig även frågande till om det finns några miljövinster med tanke på hur många vindsnurror med tillhörande reservkraftverk som behöver byggas.

Det förstår jag med tanke på hur du resonerar i övrigt. Du har rätt till din åsikt men det är fortfarande en åsikt som du inte baserar i fakta. Om du vill övertyga någon kan du lägga fram lite beräkningar på hur mycket effekt som krävs vilken tid på dygnet inte bara från el producerad i Sverige utan från hela den avreglerade elmarknaden. Gissningsvis missar du det faktum att en väldigt stor del av all kapacitet inte går på max nominellt.
Citera
2019-07-11, 14:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Decentraliseringen fördyrar givetvis stamnätet, en kostnad som hamnar på våra elräkningar i form av nätavgifter. Vi har redan för höga nätavgifter i Sverige.

Det är vad du tror ja. Meningen med nätavgiften är just att underhålla och förnya elnätet men i verkligheten använder kraftbolagen nätavgiften för att betala ut vinst till ägarna. Det är nätavgiften som elbolagen tjänar på i princip alla länder, elkostnaden per kWh är helt irrelevant för småkonsumenter då allt går bort i overhead-, och produktionskostnader. Vi har idag i Sverige ungefär samma elnät som vi hade för 30 år sen, USA har ungefär samma som de hade för 60 år sen. Vi betalar alla samma hutlösa avgifter för en ny standard som aldrig kommer.

Citat:
Även om "vi" bygger kärnkraft för 600 miljarder så garanterar det att vi får pålitlig och fossilfri el ända fram till år 2100.
Anser marknaden att investeringen är försvarbar så kommer nybygge ske oavsett vad som skrivs i denna tråd.

Precis men marknaden gör inte det för det är för jävla dyrt. Det är betydligt billigare att bygga lite solparker utspridda över olika tidszoner och satsa lite på effektlagring för mellantimmarna utan solljus än att bygga kärnkraft. Försök att fatta. Elbolagen kan räkna och de förstår att fusionskraft inte är så långt borta. Dessutom så finns det ingen elbrist. Vem fan vill satsa pengar på ett kärnkraftverk när det inte är elbrist?
Citera
2019-07-11, 14:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Syftet med Effektreserven är att upprätthålla rätt spänning, nätfrekvens och acceptabel fasvinkel även vid ovanliga väderförhållanden

Hade du vetat något om el så hade du förstått att det är precis detta Elsa Widding skriver om.
Varför förvandlas varje tråd du medverkar i till "VM i Googling"?

Jag inte ifrågasatt det som Wikipedia skriver (vilket hade varit märkligt eftersom det var jag som citerade texten från Wikipedia). Jag skrev "Det är SVK som garanterar överkapaciteten i nätet" och du svarade "Missade den uppenbara lögnen". Men lögn var det inte eftersom SVK garanterar överkapaciteten genom effektreserven.
Citera
2019-07-11, 15:06
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
https://kvartal.se/artiklar/100-procent-fornybart-ar-osmart/

Kolla med SMHI för data från andra år.

Fast påståendet du ombads styrka var inte att det råder stiltje vissa dagar varje år! Jag skrev:

Citat:
Det finns mängder med lösningar för detta icke-problem. För det första innefattar vår elmarknad alla nordiska länder plus Tyskland och Polen. Det är ett enormt område som kommer innehålla tiotusentals vindkraftverk. Sannolikheten att det inte blåser tillräckligt någonstans i området är försvinnande liten.

Har du visat att det varje år inträffar situationer sådana att alla Nordeuropas vindkraftverk producerar exakt 0 MW samtidigt? Nej.

Citat:
Citat:
Citat:
Så du menar alltså att man ska ha reservkraftverk stående? Vem ska bekosta dessa kraftverk?

Eh, ja? Sveriges kraftverk har redan idag en installerad effekt som vida överstiger normalkonsumtionen:

Eh, jag som trodde att tråden handlade om en tid när kärnkraften var nedlagd.
Vindkraftsbranschen skriver själva att en utbyggnation av vindkraft kräver en utbyggnation av reservkraft. Men du vet ju alltid bäst!

Vi har reservkraft stående idag och det kommer vi även ha i framtiden när de sista kärnkraftverken lagts ned. Storleken på kraftreserven är sådan att den ska göra det "extremt osannolikt" att effekt saknas. Det medför att den blir större i framtiden om elproduktionen blir mer svårförutsägbar men också att den blir mindre om elkonsumtionen blir mer flexibel.

Citat:
Sök i tråden och du skall finna (effekt motsvarande dagens reaktorer).

Den är väl mellan cirka 0,8 och 1,8 GW. Men lagrad energi är inte samma sak som effekt så jag blir bara ännu mer förvirrad av det du skriver.

Citat:
Jag pratar inte om osannolika händelser. Jag pratar om de frekvent återkommande väderförhållanden då vindkraften går på "tomgång".

Då väljer du att prata om något som inte jag pratar om. Jag skrev "Bygga dubbelt så många kärnkraftverk som vi behöver för att ta höjd för extremt osannolika händelser som inträffar en gång per hundra år eller mer sällan?" Dessa händelser inträffar alltså definitionsmässigt en gång per hundra år eller mer sällan.

Att då yra om "Nä de inträffar mycket oftare än så!" funkar inte. Visst är det så att vindkraften har hög varians (oförutsägbar ur ett kort tidsperspektiv), men det betyder inte att den inte kan stå för en stor del av Sveriges elproduktion. Läs gärna på om De stora talens lag.
Citera
2019-07-11, 15:21
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jo, tillgänglighetstalet för vindkraft är 11%. Den höjdes till 11% från att tidigare legat på 8%.

Var kommer dina siffror från? I en rapport från Energimyndigheten hittar jag siffran 27 %:

Citat:
Kapacitetsfaktorn 2016 för svensk vindkraft var i genomsnitt 27 procent. Vindmässigt var 2016 ett normalår och elproduktionen visar på liten minskning jämfört med 2015 då kapacitetsfaktorn var ovanligt hög på grund av ett väldigt blåsigt år.

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/framjande-av-vindkraft/vindkraftstatistik-2016.pdf

Notera också att nyare torn är högre och utrustas med större blad så att kapacitetsfaktorn ökar ytterligare. Tekniken står inte stilla utan massvis med ingenjörer arbetar med att förbättra och förfina den.

Citat:
https://www.klimatupplysningen.se/2019/06/02/vem-ska-dra-handbromsen-en-riskfylld-energipolitik/

Elsa Widding på "Klimatupplysningen" är inte en tillförlitlig källa.

Citat:
Varför tycker du att vindkraften ska undantas skyldighet att visa upp kostnader för skrotning, utbyggnation av kraftnätet och andra kostnader så konsumenterna verkligen får veta om Lövins siffra 40 öre per Kwh stämmer?

Har du några källor som styrker påståendet att alla världens kalkyler som visat att vindkraft är billigare än kärnkraft är felaktiga och orättvisa mot kärnkraften? Är det Elsa Widding som varit i farten igen?

Citat:
Så du kan med andra ord inte svara. Patetiskt!!

Jag brukar undvika att svara på retoriska oseriösa frågor.
Citera
2019-07-11, 20:22
Medlem
Citat:
Konstigt att elförbrukningen inte ökat sen elektrifieringen av fordonsflottan började då utan tvärtom minskat. Vi använder idag mindre el i nästan hela Europa än vad vi gjorde för fem år sen och ungefär lika mycket idag som i mitten av 1990-talet trots alla invandrare, serverhallar, gamingdatorer och elbilar.

Elförbrukningen har ökat med 50% sedan 1980 enligt elföretagen.
Denna siffra är från 2014, har du färskare data så får du gärna länka till den.

Som du kanske vet så har elektrifieringen av fordonsflottan knappt inletts.
Sverige ligger långt bakom Norge i denna utveckling.
Elföretagen är dessutom säkra på att elförbrukningen kommer att öka i framtiden.
Länk finnes i tråden.

Citat:
Sen när fanns det ett smart elnät som inte kunde koppla in utländsk kapacitet vid behov?

Jag trodde att vi pratade om en framtida implementering av ett "smart-grid".
Vad import av utländsk el har i en tråd som handlar om inhemsk elbrist har jag fortfarande svårt att förstå.

Citat:
Det beror på i hur stor geografisk skala de byggs i samt i vilka tidsintervall effektbehovet sker. Gissningsvis är "driftsäkerheten" som du uttrycker det närmast irrelevant idag då vi kan köpa in el från vem som helst inte bara från EU utan från vem som helst som är inkopplad på EUs stamnät och det är överproduktion i princip överallt.

Det är ju knappast irrelevant för trådens ämne om det råder elbrist eller ej?
Att det ständigt råder överproduktion stämmer helt enkelt inte.
Tyskland har exempelvis gått från att vara nettoexportör av el till att vara importör av främst Fransk och Tjeckisk el beroende på Energiwende som dessutom lett till prishöjningar runt 40-50% jämfört med EU-snittet. Till det ska läggas en beräknad kostnad på runt 20 miljarder euro för utbyggnad av stamnätet på inte mindre än 8300 Km i syfte att kunna distribuera elen från vindkraft och sol.

Citat:
Det förstår jag med tanke på hur du resonerar i övrigt. Du har rätt till din åsikt men det är fortfarande en åsikt som du inte baserar i fakta. Om du vill övertyga någon kan du lägga fram lite beräkningar på hur mycket effekt som krävs vilken tid på dygnet inte bara från el producerad i Sverige utan från hela den avreglerade elmarknaden. Gissningsvis missar du det faktum att en väldigt stor del av all kapacitet inte går på max nominellt.

Till skillnad mot dig så tycker jag att jag presenterat ganska mycket siffror som stödjer vad företrädare för kraftbolagen har sagt gällande dessa frågor, vilket i stort speglar min egen inställning.
Det finns en anledning till varför sol och vindkraft kallas intermittenta kraftkällor.
Utbyggnad av främst vattenkraft krävs för att reglera tillskottet av intermittent vind och sol-el vid ett fortsatt utbyggande.
I ett scenario skapat av Sture Larsson på SVK där vindkraften utgör 60 Twh krävs regleringar på 8000 MW på några timmar för att reglera den intermittenta "gröna" elen.
Reglering i denna skala innebär att vattenkraften måste utnyttjas till sitt absoluta min-max, något som naturligtvis inte fungerar under år med lite nederbörd.

Är det inte dags för dig att presentera lite fakta som visar att ditt tänkta scenario med nedlagd kärnkraft som ersatts med "gröna" alternativ äger någon verklighetsförankring?
Citera
2019-07-11, 20:28
Medlem
Citat:
Det är vad du tror ja. Meningen med nätavgiften är just att underhålla och förnya elnätet men i verkligheten använder kraftbolagen nätavgiften för att betala ut vinst till ägarna. Det är nätavgiften som elbolagen tjänar på i princip alla länder, elkostnaden per kWh är helt irrelevant för småkonsumenter då allt går bort i overhead-, och produktionskostnader. Vi har idag i Sverige ungefär samma elnät som vi hade för 30 år sen, USA har ungefär samma som de hade för 60 år sen. Vi betalar alla samma hutlösa avgifter för en ny standard som aldrig kommer.

Precis, så varför ska vi då satsa på teknologi som gör att elbolagen tar ut ännu mer i nätavgift och ändå inte får ett bättre elnät än för 30 år sedan vilket medför elbrist som kommer som ett brev på posten?

Citat:
Precis men marknaden gör inte det för det är för jävla dyrt. Det är betydligt billigare att bygga lite solparker utspridda över olika tidszoner och satsa lite på effektlagring för mellantimmarna utan solljus än att bygga kärnkraft. Försök att fatta. Elbolagen kan räkna och de förstår att fusionskraft inte är så långt borta. Dessutom så finns det ingen elbrist. Vem fan vill satsa pengar på ett kärnkraftverk när det inte är elbrist?

Försök fatta att det inte finns något sätt att lagra energi i den skala vi pratar om.

Äntligen pratar du om trådämnet, men jag har fortfarande inte sett ett enda bevis för att elbristen är en myt.

En myt är däremot tanken på att man kan bygga en stjärna här på Jorden och genom den få tillgång till el som löser hela världens energiproblem.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-07-11 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in