2019-07-11, 19:47
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men nu använde de ju appen istället för att skicka in regbeviset...

Han/Hon skriver ju uttryckligen att dom fyllt i papper om ägarbyte tillsammans.
Citera
2019-07-11, 20:17
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du kan väl inte skanna koden på gamla papperna. Det har ju skett ett ägarbyte så då blir de papperna inaktuella. Mina fordon är en helt värdelös app rent tekniskt.

Man kan tex inte betala skatten där vilket känns som en självklar funktion. Inte heller kan man använda bankid. För loggar du inte på transportstyrelsens hemsida aå kan du se om du äger bilen eller inte. Där fungerar bankid.

Instämmer... hela upplägget känns som skapt och gjort för att nysvenskarna skall misslyckas. Om jag som bott här hela mitt liv tycker det är "rörigt" så kan man ju fråga sig hur många samtal med tolk som transportstyrelsen får.

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han/Hon skriver ju uttryckligen att dom fyllt i papper om ägarbyte tillsammans.

Alltså vi skrev ägarbyte pappret med underskrift och allt sådant. Och sedan gjorde han en ändring i sin Fordonsapp där jag fyllde i mina personuppgifter och mitt mobilnummer. Så därav kanske det inte fungerar? Trodde att jag också skulle "ansöka" om mitt nya fordon på min telefon men kanske räckte att göra allting på hans isåfall.

Får väl vänta tills imorgon. Har tecknat en försäkring iallafall hittade en bra och rätt billig.
Citera
2019-07-11, 20:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Hur svårt kan det vara?

Citat:
Jag anmälde ett ägarbyte igår kväll med appen, men jag står fortfarande som ägare enligt er sms-tjänst?
Det beror på att databasen stängs ner under ett par timmar på kvällarna för att uppdateras. Om ett ägarbyte anmäls efter stängningen så uppdateras registret först vid nästkommande uppdatering.

Anmäls ägarbytet på helgen kan det dröja ända tills på tisdagen för att uppgiften ska uppdateras. Ägarbytet gäller ändå från den dag anmälan är gjord.

https://www.transportstyrelsen.se/agarbyte
Citera
2019-07-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Tveksamt...

"papper om anmälan ägarbyte som vi fyllde i tillsammans"

Läste fel, iom att det stog att det även markerades som såld i appen, och det var mycket skrivet om att det inte gick att knappa in grejer i appen.

Om man skickar in papperen så behöver man ju inte använda appen, det är ju antingen eller.
Citera
2019-07-11, 20:58
Medlem
Gaffelpärms avatar
Har själv gjort ägarbyte via appen/hemsidan och det tar ett par dagar innan den registreras även att man gör det ”direkt över nätet”.
Datumet från ägarbytet blir dock på samma dag som man anmäler så starta försäkringen direkt när man gjort ägarbytet.
Citera
2019-07-11, 20:58
Medlem
Hegamons avatar
Är det så ts köpt bil och fått gamla regbevis. Sedan har han sålt bilen med riktiga papper till någon annan?
Citera
2019-07-11, 21:04
Medlem
Gaffelpärms avatar
Tycker oxå det låter som att han har fått ett gammalt regbevis. Ring och kolla när senaste regbeviset skickades ut.
Citera
2019-07-11, 21:25
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Jag anmälde ett ägarbyte igår kväll med appen, men jag står fortfarande som ägare enligt er sms-tjänst?

Det beror på att databasen stängs ner under ett par timmar på kvällarna för att uppdateras. Om ett ägarbyte anmäls efter stängningen så uppdateras registret först vid nästkommande uppdatering.

Anmäls ägarbytet på helgen kan det dröja ända tills på tisdagen för att uppgiften ska uppdateras. Ägarbytet gäller ändå från den dag anmälan är gjord

Från: https://www.transportstyrelsen.se/sv...rdon/Agarbyte/

Om anmälan nu gjordes "sent"
Citera
2019-07-11, 21:33
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är det så ts köpt bil och fått gamla regbevis. Sedan har han sålt bilen med riktiga papper till någon annan?

Men vi skrev ju över via hans app. Han startade en "byte" och fyllde i med kvittens. därefter fick jag skriva in mina uppgifter och så vips försvann bilen från hans "transportstyrelse app". Så det är nog i sin ordning. Man blir bara lite lätt nojig.

Jag har ju bilen hemma i garaget som sagt var :P
Citera
2019-07-11, 21:33
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Köpte en ny bil idag och allting var glasklart. Personen hade Swish i sitt namn, alla papper på bilen, förarbevis/ägarbevis, papper om anmälan ägarbyte som vi fyllde i tillsammans. Såg även på när han markerade bort bilen som "såld" på appen MinaFordon

När jag skannar QR-koden på del 2 av registreringsbeviset så säger appjäveln
"skanning misslyckades
Uppgifter kan inte lämnas. Enligt vägtrafikregistret ägs fordonet av en annan person än den som finns på det inskannade registreringsbeviset. Vid frågor kontakta vår kundtjänst, 0771-14 15 16."

Kollar man på "sök uppgifter om fordon" på appen och slår in regnumret så syns det att antal ägare stigit med 1. Kollar man i hans app under "mina fordon" så finns inte bilen kvar. Och kollar jag under mina fordon finns ingenting, och kan inte skanna eftersom felmeddelandet ovan.

Hur funkar det nu då? Kan man starta en trafikförsäkring på bilens regg i mitt namn redan nu eller måste man vänta tills den står på mig hos Transportstyrelsen. Och varför i hela fridens namn har den försvunnit från hans app och går inte att lägga till på min app.

Mvh// Hasse

Om du använt appen mina fordon så kommer du inom några dagar få ett NYTT reg bevis hem skickat detta använder du för att scanna in fordonet i appen och lägga till det som ditt fordon.

Du kan INTE använda det gamla reg beviset som han hade.

När det gäller att skicka sms så fungerar inte funktionen i appen utan du måste öppna ett vanligt meddelande och skriva in numret 72503 och skicka reg nummret och därefter får du tillbaka ett sms med nuvarande äger uppgifter.
Citera
2019-07-11, 21:35
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Instämmer... hela upplägget känns som skapt och gjort för att nysvenskarna skall misslyckas. Om jag som bott här hela mitt liv tycker det är "rörigt" så kan man ju fråga sig hur många samtal med tolk som transportstyrelsen får.

Alltså vi skrev ägarbyte pappret med underskrift och allt sådant. Och sedan gjorde han en ändring i sin Fordonsapp där jag fyllde i mina personuppgifter och mitt mobilnummer. Så därav kanske det inte fungerar? Trodde att jag också skulle "ansöka" om mitt nya fordon på min telefon men kanske räckte att göra allting på hans isåfall.

Får väl vänta tills imorgon. Har tecknat en försäkring iallafall hittade en bra och rätt billig.

Man måste vid ägarbyte i appen mina fordon skriva in körkortsnummer också.

Och gör man det i appen ska man inte fylla i pappren.
Citera
2019-07-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Tycker oxå det låter som att han har fått ett gammalt regbevis. Ring och kolla när senaste regbeviset skickades ut.

Går att se här med.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in