2019-07-11, 22:06
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Om du använt appen mina fordon så kommer du inom några dagar få ett NYTT reg bevis hem skickat detta använder du för att scanna in fordonet i appen och lägga till det som ditt fordon.

Du kan INTE använda det gamla reg beviset som han hade.

När det gäller att skicka sms så fungerar inte funktionen i appen utan du måste öppna ett vanligt meddelande och skriva in numret 72503 och skicka reg nummret och därefter får du tillbaka ett sms med nuvarande äger uppgifter.

Tackar! Då är jag lugn. Man hör ju så mycket historier om folk som blir lurade. Men tyckte endå att jag gjorde i rätt steg och med dom rutiner som farbror blå rekommenderat vid bilhandel av privatpersoner.

Det förklarar ju även varför inte det gamla pappret för ägarbyte funkar att skanna på sätt och vis.
Citera
2019-07-11, 23:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Tackar! Då är jag lugn. Man hör ju så mycket historier om folk som blir lurade. Men tyckte endå att jag gjorde i rätt steg och med dom rutiner som farbror blå rekommenderat vid bilhandel av privatpersoner.

Det förklarar ju även varför inte det gamla pappret för ägarbyte funkar att skanna på sätt och vis.
Jag sålde nyligen en bil. Det tog evigheter innan ägarbytet reggades. Känns så antikt hela systemet. Man gör ägarbytet på nätet. Men bankid accepteras inte och trots att allt sker online så tar det tid.

Och man ska lägga in fordonen genom att skanna en kod istället för att bara logga in med bankid och få upp sin fordonsflotta automatiskt.

Dags för transportstyrelsen att komma in i tvåtusentalet.

Dessutom krävs ingen inloggning alls så får nån tag på min telefon, tex på en fest, så kan man ställa av ett fordon. Det är ju inget man märker så risken är att man stoppas av polisen och får reda på det den hårda vägen.
Senast redigerad av Sook 2019-07-11 kl. 23:27.
Citera
2019-07-12, 02:55
Medlem
Om han markerat bilen som såld och tar bort den så kan han ju inte logga in på bilen igen. Du kan heller inte logga in med hans papper.

Teckna en försäkring NU, chilla och när du får Dina registreringsbevis så kan du lägga in bilen på Mina Fordon.

Varför gjorde ni inte ägarbyte direkt i appen?
Citera
2019-07-12, 04:02
Medlem
TattooedFuckers avatar
Ja kör på papper enbart då är jag antik . Litar inte på något man ska legitimera sig med bank id enbart
Citera
2019-07-12, 06:03
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Man måste vid ägarbyte i appen mina fordon skriva in körkortsnummer också.

Och gör man det i appen ska man inte fylla i pappren.
Man är inte tvungen att ha körkort för att äga ett fordon.
Citera
2019-07-12, 06:47
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Man är inte tvungen att ha körkort för att äga ett fordon.

Det är korrekt att man inte måste ha ett körkort för att äga en bil men då måste man göra ägarbytet på papper.

Ska man göra det i appen måste körkorts nummer anges.

I alla fall senast jag sålde en bil genom appen så var det tvunget.
Citera
2019-07-12, 10:16
Medlem
Citat:
...Såg även på när han markerade bort bilen som "såld" på appen MinaFordon

När jag skannar QR-koden på del 2 av registreringsbeviset så säger appjäveln
"skanning misslyckades
Uppgifter kan inte lämnas. Enligt vägtrafikregistret ägs fordonet av en annan person än den som finns på det inskannade registreringsbeviset. Vid frågor kontakta vår kundtjänst, 0771-14 15 16."

Kollar man på "sök uppgifter om fordon" på appen och slår in regnumret så syns det att antal ägare stigit med 1. Kollar man i hans app under "mina fordon" så finns inte bilen kvar. Och kollar jag under mina fordon finns ingenting, och kan inte skanna eftersom felmeddelandet ovan.

Det är väl klart som fan att antalet ägare stigit med 1 och att fordonet ägs av annan person än vad som står på papperet när ni skrivit över bilen på dig i appen. Du får ett nytt regbevis på posten om några dagar och då kan du scanna in det i din app.
Citera
2019-07-12, 11:37
Medlem
Citat:
Köpte en ny bil idag och allting var glasklart. Personen hade Swish i sitt namn, alla papper på bilen, förarbevis/ägarbevis, papper om anmälan ägarbyte som vi fyllde i tillsammans. Såg även på när han markerade bort bilen som "såld" på appen MinaFordon

När jag skannar QR-koden på del 2 av registreringsbeviset så säger appjäveln
"skanning misslyckades
Uppgifter kan inte lämnas. Enligt vägtrafikregistret ägs fordonet av en annan person än den som finns på det inskannade registreringsbeviset. Vid frågor kontakta vår kundtjänst, 0771-14 15 16."

Kollar man på "sök uppgifter om fordon" på appen och slår in regnumret så syns det att antal ägare stigit med 1. Kollar man i hans app under "mina fordon" så finns inte bilen kvar. Och kollar jag under mina fordon finns ingenting, och kan inte skanna eftersom felmeddelandet ovan.

Hur funkar det nu då? Kan man starta en trafikförsäkring på bilens regg i mitt namn redan nu eller måste man vänta tills den står på mig hos Transportstyrelsen. Och varför i hela fridens namn har den försvunnit från hans app och går inte att lägga till på min app.

Mvh// Hasse
Den där nya ägaren som tillkommit är du o att koden inte funkar beror på att den är förbrukad på förra ägaren.
Tyvärr är det semestertider så därför får du räkna med ännu större fördröjningar.

Som andra redan sagt så försäkra bilen.
Om det sedan visar sig att du inte är ägare på bilen så har du inte heller skyldighet att betala men om du nu är det så blir det bara du som får lida om du inte försäkrar.

Mitt senaste bilköp låg mitt i skattemånad o jag kollade varje dag för att se om det hade betalats.
Sista dagen den månaden så ringde jag Transportstyrelsen som har aktuella uppgifter vilket man inte kan räkna med i deras digitala tjänster.
I det samtalet fick jag bekräftat att skatten var betald.
Du kan göra samma samtal om du känner dig osäker även om jag tolkar din trådstart som om allt gått rätt till.
Citera
2019-07-12, 21:48
Medlem
Köpte bil för någon månad sedan med appen. Du får ett nytt regbevis hemskickat till dig efter några dagar som du scannar av i appen.
Dock kan du logga in på transportstyrelsens hemsida med bankid efter någon timme och se bilen där. Där ser du också om bilen är försäkrad eller ej med någon timmes fördröjning.
Citera
2019-07-13, 00:13
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argcyniker
Köpte bil för någon månad sedan med appen. Du får ett nytt regbevis hemskickat till dig efter några dagar som du scannar av i appen.
Dock kan du logga in på transportstyrelsens hemsida med bankid efter någon timme och se bilen där. Där ser du också om bilen är försäkrad eller ej med någon timmes fördröjning.

Brukar ta en vecka ungefär o få nya papper men då de går per automatik
Citera
2019-07-16, 19:40
Medlem
Fråga i detta:
Hur blir det om man gör ägarbytet vid 23:40 till exempel och ordnar försäkring vid 00:01.
Måste man skynda och teckna försäkring innan 00:00 för att slippa behöva betala 120kr?
Citera
2019-07-17, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASTE-VAKNA
Fråga i detta:
Hur blir det om man gör ägarbytet vid 23:40 till exempel och ordnar försäkring vid 00:01.
Måste man skynda och teckna försäkring innan 00:00 för att slippa behöva betala 120kr?

Nej, ur Trafikförsäkringsföreningens synvinkel är bilen försäkrad genom förre ägarens försäkring hela den dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in