Citat:
Ursprungligen postat av
Neurologhasse83
Köpte en ny bil idag och allting var glasklart. Personen hade Swish i sitt namn, alla papper på bilen, förarbevis/ägarbevis, papper om anmälan ägarbyte som vi fyllde i tillsammans. Såg även på när han markerade bort bilen som "såld" på appen MinaFordon
När jag skannar QR-koden på del 2 av registreringsbeviset så säger appjäveln
"skanning misslyckades
Uppgifter kan inte lämnas. Enligt vägtrafikregistret ägs fordonet av en annan person än den som finns på det inskannade registreringsbeviset. Vid frågor kontakta vår kundtjänst, 0771-14 15 16."
Kollar man på "sök uppgifter om fordon" på appen och slår in regnumret så syns det att antal ägare stigit med 1. Kollar man i hans app under "mina fordon" så finns inte bilen kvar. Och kollar jag under mina fordon finns ingenting, och kan inte skanna eftersom felmeddelandet ovan.
Hur funkar det nu då? Kan man starta en trafikförsäkring på bilens regg i mitt namn redan nu eller måste man vänta tills den står på mig hos Transportstyrelsen. Och varför i hela fridens namn har den försvunnit från hans app och går inte att lägga till på min app.
Mvh// Hasse
Den där nya ägaren som tillkommit är du o att koden inte funkar beror på att den är förbrukad på förra ägaren.
Tyvärr är det semestertider så därför får du räkna med ännu större fördröjningar.
Som andra redan sagt så försäkra bilen.
Om det sedan visar sig att du inte är ägare på bilen så har du inte heller skyldighet att betala men om du nu är det så blir det bara du som får lida om du inte försäkrar.
Mitt senaste bilköp låg mitt i skattemånad o jag kollade varje dag för att se om det hade betalats.
Sista dagen den månaden så ringde jag Transportstyrelsen som har aktuella uppgifter vilket man inte kan räkna med i deras digitala tjänster.
I det samtalet fick jag bekräftat att skatten var betald.
Du kan göra samma samtal om du känner dig osäker även om jag tolkar din trådstart som om allt gått rätt till.