2019-07-11, 12:19
Medlem
Novus har gjort en undersökning i Stockholm där resultatet visar att Bajen har flest sympatisörer i Stockholm.
Bajen överlägsna i Söderort, på Söder, söder om Söder och i Tyresö/Haninge/Huddinge.

Inte direkt så att någon är förvånad att vi är Stockholmarnas lag men kul med nya undersökningar att tysta tvillingarnas myter med.
Senast redigerad av TrogenHammarby 2019-07-11 kl. 12:23.
Citera
2019-07-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Novus har gjort en undersökning i Stockholm där resultatet visar att Bajen har flest sympatisörer i Stockholm.
Bajen överlägsna i Söderort, på Söder, söder om Söder och i Tyresö/Haninge/Huddinge.

Inte direkt så att någon är förvånad att vi är Stockholmarnas lag men kul med nya undersökningar att tysta tvillingarnas myter med.

Som sagt ingen direkt nyhet.
https://www.hammarbyfotboll.se/aktuellt/nyheter/undersokning-visar-hammarby-storst-i-stan/
Citera
2019-07-11, 16:57
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
https://www.hammarbyfotboll.se/aktuellt/nyheter/undersokning-visar-hammarby-storst-i-stan/

Vi är KUNGARNA av Stockholm.
Citera
2019-07-11, 17:00
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag ska erkänna att jag är jävligt avundsjuk på Djurgårdens sittplats. Känns som lyxproblem att det kan vara svårt att synka ibland, för vad är det som säger att ståplats måste vara drivande i stödet?

Ultras Helsingborg hade dock en lyckad bränning i Borås och bra uppslutning. Elfsborg dåliga som vanligt.

Sveriges i särklass mest överskattade sittplats. Gör mest fräna gester och spelar Allan när kameran sveper över deras aktiv sitt. Både AIK och Bajen överglänser Dif där. Känns möjligtvis i klass med vår familjesektion.
Citera
2019-07-11, 18:49
Medlem
Citat:

Har väldigt svårt för undersökningar där man intervjuvar runt 2000 personer och tar det som fakta. Exempelvis att Bajen skulle vara överlägsna i Tyresö, Haninge och Huddinge tror jag inte ens ni själva tror på. Kollade lite på listan och Gnaget borde exempelvis vara mycket mer överlägsna utanför söderort än va de var.
Citera
2019-07-11, 18:59
Medlem
Citat:

Väldigt dåligt utförd undersökning, beställd av vraken men ledande frågor.

”Dock är Djurgården störst i Stockholm. 63 procent av deras supportrar är stockholmare medan 61 procent av AIK:s fansskara är hemmahörande i Stockholm och 52 procent av Bajens bor eller kommer ifrån huvudstaden.”

https://nyheter24.se/sport/fotboll/allsvenskan/751967-har-ar-sanningen-om-stockholmssupportrarna
Citera
2019-07-11, 19:04
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
en webb-undersökning beställd av bajen som nått ut till cirka 2k personer.
Jag är LITE försiktigt skeptisk till att ta den för sanning.

Huddinge/Tyresö/Haninge är definitivt inte bajen.
Citera
2019-07-11, 20:27
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi

Vad är det för andra siffror du sitter med och litar mer på?

Vad i frågeställningarna tyder på bias?

Vad i urvalet av respondenter invänder du emot?

Blir trött på avfärdandet av data med sin egen magkänsla, vilket tyvärr är allt för vanligt i denna tyckonomi.

Nej det är inget ovedersägligt och oföränderligt faktum att vi är störst, tvärtom indikeras att alla tre klubbar är jämnstora. För vårt vidkommande är det intressant ur marknadsföringsperspektiv att vi fortsatt är överlägsna i söderort, däremot givetvis en svaghet att vi inte har större supporterbas norr om Slussen. Saker ”är” inte Bajen eller Dif, men det finns nu en tydlig indikation på att vi är större än er där. Åtminstone fram till nästa mätning som presumtivt visar något annat.
Citera
2019-07-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Har väldigt svårt för undersökningar där man intervjuvar runt 2000 personer och tar det som fakta. Exempelvis att Bajen skulle vara överlägsna i Tyresö, Haninge och Huddinge tror jag inte ens ni själva tror på. Kollade lite på listan och Gnaget borde exempelvis vara mycket mer överlägsna utanför söderort än va de var.

Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy

”Dock är Djurgården störst i Stockholm. 63 procent av deras supportrar är stockholmare medan 61 procent av AIK:s fansskara är hemmahörande i Stockholm och 52 procent av Bajens bor eller kommer ifrån huvudstaden.”

https://nyheter24.se/sport/fotboll/allsvenskan/751967-har-ar-sanningen-om-stockholmssupportrarna

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi

Oväntat att foliehatten åker på, huvudet i sanden och förnekelsen om att undersökningen inte stämmer. Och alla var gårdare. Never change, dif.

Era magkänslor stämmer säkert bättre än dessa undersökningar, fel av mig!
Citera
2019-07-11, 22:35
Medlem
Jermuks avatar
"Jag håller på Leksand i hockey och på Hammarby i fotboll!"
- Gammalt ordspråk på Söder
Citera
2019-07-11, 23:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy

Men om vi nu ska lita på statistik så kan man inte dra slutsatsen att:
"Djurgården störst i Stockholm"

Utifrån det som skrivs.
"63 procent av deras supportrar är stockholmare medan 61 procent av AIK:s fansskara är hemmahörande i Stockholm och 52 procent av Bajens bor eller kommer ifrån huvudstaden. "

Eftersom dif har färre supportrar så kan de ha större andel som bor i Stockholm och ändå vara färre i antal totalt. Som vanligt med statistik så kan man få fram det man önskar (mer eller mindre)
Citera
2019-07-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Vad är det för andra siffror du sitter med och litar mer på?

Vad i frågeställningarna tyder på bias?

Vad i urvalet av respondenter invänder du emot?

Blir trött på avfärdandet av data med sin egen magkänsla, vilket tyvärr är allt för vanligt i denna tyckonomi.

Nej det är inget ovedersägligt och oföränderligt faktum att vi är störst, tvärtom indikeras att alla tre klubbar är jämnstora. För vårt vidkommande är det intressant ur marknadsföringsperspektiv att vi fortsatt är överlägsna i söderort, däremot givetvis en svaghet att vi inte har större supporterbas norr om Slussen. Saker ”är” inte Bajen eller Dif, men det finns nu en tydlig indikation på att vi är större än er där. Åtminstone fram till nästa mätning som presumtivt visar något annat.

1. Artikeln man tog med den totala andelen sympatisörer mellan de olika lagen. Att man får procenten 17, 15 och 15 mellan Stockholmslagen på 2000 personer visar absolut ingenting eftersom det kan bli helt tvärtom om man ringer ett antal tusen till.

2. Inget som riktigt tyder på partisk handling utan för marknadsmässiga syften.

3. Jag vänder mig kritisk till underlaget samt antalet. Exempelvis svarar 3 procent att de har Göteborg som favoritlag i Stockholms län vilket kan jämföras med Djurgårdens 15 procent. Skull vi alltså ha 18000 en match oss emellan borde Göteborg vara en femtedel som enbart bor i Stockholm. Redan där är jag kritisk till att enbart intervjua så få på ett väldigt stort basis och lägga det som fakta.

Även när man kollar antalet medlemmar Stockholmsklubbarna har finns det ingen indikation på att Bajen skulle vara överlägsna i Tyresö, Haninge eller Huddinge. Däremot tror jag ( och som visa undersökningar visar) att Bajen har mest fans i Södermalm/Söderort av alla lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in