Citat:
Vad menar du egentligen med "Icke-problem"? Situationen uppstår ju så gott som varje år!
Citat:
Det finns mängder med lösningar för detta icke-problem. För det första innefattar vår elmarknad alla nordiska länder plus Tyskland och Polen. Det är ett enormt område som kommer innehålla tiotusentals vindkraftverk. Sannolikheten att det inte blåser tillräckligt någonstans i området är försvinnande liten.
Vad menar du egentligen med "Icke-problem"? Situationen uppstår ju så gott som varje år!
Du får gärna visa vilka källor du har som styrker det påståendet.
Citat:
Så du menar alltså att man ska ha reservkraftverk stående? Vem ska bekosta dessa kraftverk?
Eh, ja? Sveriges kraftverk har redan idag en installerad effekt som vida överstiger normalkonsumtionen:
Citat:
Den 5 januari 2017 kl. 17–18 inträffade vinterns högsta elförbrukning som uppgick till 25 855 MWh/h. Vinterns toppnotering är ca 1 000 MWh/h lägre än den för vintern 2015/2016. Prognosen för den maximala elförbrukningen var 25 900 MWh/h vid en normalvinter och 27 400 MWh/h vid en tioårsvinter. Vinterns toppförbrukning var alltså i nivå med den förväntade högsta elförbrukningen vid en normalvinter.
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2017/170626-kraftbalansen---rapport.pdf
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2017/170626-kraftbalansen---rapport.pdf
Den installerade effekten (tabell 3 från samma dokument) uppgår till 40 000 MW.
Citat:
Det måste ju bli staten eftersom kraftproducenterna inte tjänar ett öre på att ha sådan reservkraft stående med följd att de läggs ned.
Det är SVK som garanterar överkapaciteten i nätet. Det stämmer att flera mindre kraftverk har lags ner eftersom de är olönsamma. Förhoppningsvis kommer snart fler reaktorer att läggas ner också eftersom de är onödiga utgifter för skattebetalarna.
Citat:
Dessutom vet du mycket väl att det inte finns några fungerande sätt att lagra energi i den storleksordning som krävs för att ersätta kärnkraften.
Vilken "storleksordning" pratar du om nu?
Citat:
Dessa "osannolika händelser" inträffar redan varje år och kommer bli mer och mer frekventa stamnätets försörjning allt mer kommer från väderberoende källor såsom sol och vind.
Citat:
Bygga dubbelt så många kärnkraftverk som vi behöver för att ta höjd för extremt osannolika händelser som inträffar en gång per hundra år eller mer sällan?
Dessa "osannolika händelser" inträffar redan varje år och kommer bli mer och mer frekventa stamnätets försörjning allt mer kommer från väderberoende källor såsom sol och vind.
Vilka "osannolika händelser" pratar du om? De "osannolika händelser" jag tar upp inträffar "en gång per hundra år eller mer sällan" så vilka pratar du om? Jag förstår inte alls dina argument utan för mig låter det mest som svammel.
Citat:
Det står helt klart att du låtsas inte veta om "ripplet" i kraftnätet som vindkraften ger upphov till och heller inte vill kännas vid de enorma summor som krävs för att förbättra stamnätet för att kunna distribuera elen till kunderna.
Jag låtsas inte - jag har ärligt talat ingen som helst aning om vad "ripplet" är för något. Det här är första gången jag hör det ordet.