Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
"ASAP undvek till varje pris bråk". En person som kunde (fortsätta) gå därifrån, ta en taxi eller ringa polis. Och istället kastar en annan person i marken och därefter sparkar, stampar och slår på honom, trots att han är "ur spel" och ligger ned. Ja, den personen har misslyckats ganska radikalt med att till varje pris undvika bråk!
Det är lätt att vara efterklok. Jag tror att afghanen betedde sig väldigt oberäkneligt och främmande för ASAP-gänget.
ASAP var inte cyniskt ute efter att misshandla, men han var klart medveten innan om, att han skulle bli våldsam och att adrenalinet skulle strömma till, ifall något utlöste situationen.
Jag har själv aldrig överhuvudtaget slagit någon eller hållit på med kampsport,
men som jag sagt tidigare, det är inte för intet, som domare finns i MMA.
Trots att motståndaren ligger i marken och den ena parten har segrat,
så krävs det mycket självbehärskning för de som utövar sporten, att inte fortsätta att slå på den utslagne ligger på marken. Den där adrenalintillströmningen som folk får då de utövar sporten till och med krävs, för att de ska kunna hålla på med den.
Och därför behövs en domare som då bryter när motparten fortsätter att slå.
Det här har jag fått förklarat för mig från någon som håller på med kampsport och ni får rätta mig om jag har fel.
För mig är det fullständigt obegripligt att man sparkar på någon som ligger ner,
men jag kan ändå förstå mig på att när det väl smäller, så kan det kanske vara svårt att stoppa när adrenalinet väl strömmat till?
ASAP-gänget ville ju hela tiden bli av med den där afghanen. "Vi vill inte hamna i fängelse. Vi vill inte ha problem. Vi vill inte ha drama." fick de åter och åter igen säga till afghanen, som pockade, pockade och pockade. Han gav sig inte. Det är det hela skeendet som jag tycker man ska se med förmildrade omständigheter på. Man måste ju faktiskt utgå från själva skeendet ibland.
Inte stirra sig helt blind på det fysiska.