2019-07-10, 21:23
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det hela har tagit sådana proportioner så att det är löjligt. En av världens största Youtubers, Paul Logan, är i Stockholm och han "planerar" att sätta Rocky fri.

Paul Logan utanför polishuset:
https://pbs.twimg.com/media/D_C_dsmXsAE9QBH.jpg

Paul Logans plan:
https://pbs.twimg.com/media/D_C_dslXoAEbThP.jpg

Haha! Vilken fjant! Bara därför borde vi hålla ASAP inlåst extra länge, gärna nån omhäktning eller så.

Edit: Såg just att datum för rättegång är satt men vi kan väl skjuta lite på det. Semester, sjukdom, viktigare saker att göra etc...
Senast redigerad av Kid-Stardust 2019-07-10 kl. 21:25.
Citera
2019-07-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag håller med dig och skulle vilja se en betydligt generösare tolkning av nödvärnsrätten, inte minst med tanke på att samhällskontraktet därvidlag i stora delar av landet är brutet. Där finns ingen hjälp att få när du ringer Polisen.

Sen har vi två tolkningar av nödvärnsrätten. En för civilbefolkningen och en för Polisen, trotts att det handlar om exakt samma lagrum.

Fem unga vältränade pistolbeväpnade Poliser kan mycket väl hävda nödvärnsrätt när någon av dem blivit skärrade och skjutit mot en ensam våldsman. Samtidigt förväntas att en ensam livrädd civilperson alltid skall kunna besinna sig oavsett utsatthet. Det är en form av korruption.

Åter till ASAP Rocky. Det återstår att se hur domstolen dömer men jag skulle bli ytterst förvånad om vi generellt får se frikännande domar.

Du har rätt i att det ofta är lönlöst att ringa polisen, när de äntligen kommer är brottet slutfört och gärningsmannen på väg därifrån. Men det kan ju rimligtvis inte ASAP Rocky veta? Borde inte de ha kontaktat polis?
Citera
2019-07-10, 21:48
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"ASAP undvek till varje pris bråk". En person som kunde (fortsätta) gå därifrån, ta en taxi eller ringa polis. Och istället kastar en annan person i marken och därefter sparkar, stampar och slår på honom, trots att han är "ur spel" och ligger ned. Ja, den personen har misslyckats ganska radikalt med att till varje pris undvika bråk!

Det är lätt att vara efterklok. Jag tror att afghanen betedde sig väldigt oberäkneligt och främmande för ASAP-gänget.

ASAP var inte cyniskt ute efter att misshandla, men han var klart medveten innan om, att han skulle bli våldsam och att adrenalinet skulle strömma till, ifall något utlöste situationen.

Jag har själv aldrig överhuvudtaget slagit någon eller hållit på med kampsport,
men som jag sagt tidigare, det är inte för intet, som domare finns i MMA.
Trots att motståndaren ligger i marken och den ena parten har segrat,
så krävs det mycket självbehärskning för de som utövar sporten, att inte fortsätta att slå på den utslagne ligger på marken. Den där adrenalintillströmningen som folk får då de utövar sporten till och med krävs, för att de ska kunna hålla på med den.
Och därför behövs en domare som då bryter när motparten fortsätter att slå.

Det här har jag fått förklarat för mig från någon som håller på med kampsport och ni får rätta mig om jag har fel.

För mig är det fullständigt obegripligt att man sparkar på någon som ligger ner,
men jag kan ändå förstå mig på att när det väl smäller, så kan det kanske vara svårt att stoppa när adrenalinet väl strömmat till?

ASAP-gänget ville ju hela tiden bli av med den där afghanen. "Vi vill inte hamna i fängelse. Vi vill inte ha problem. Vi vill inte ha drama." fick de åter och åter igen säga till afghanen, som pockade, pockade och pockade. Han gav sig inte. Det är det hela skeendet som jag tycker man ska se med förmildrade omständigheter på. Man måste ju faktiskt utgå från själva skeendet ibland.
Inte stirra sig helt blind på det fysiska.
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-10 kl. 21:58.
Citera
2019-07-10, 21:51
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Det hela har tagit sådana proportioner så att det är löjligt. En av världens största Youtubers, Paul Logan, är i Stockholm och han "planerar" att sätta Rocky fri.

Paul Logan utanför polishuset:
https://pbs.twimg.com/media/D_C_dsmXsAE9QBH.jpg

Paul Logans plan:
https://pbs.twimg.com/media/D_C_dslXoAEbThP.jpg
Haha ja jävlar, du vet alltså inte att det där är LOGAN PAUL? En av de mest kända Youtubers som finns i världen och gigantisk i L.A..

Paul Logan Vet inte ens om du försöker vara rolig eller sarkastisk eller om du verkligen trodde det var i den ordningen..
Citera
2019-07-10, 21:58
Medlem
antoneriks avatar
För mig är han bara en av en miljon unga svarta rappare med aggressiv uppsyn. Men han har alltså fått en stödgrupp med 300 000 medlemmar efter en vecka i häktet? Det säger väl något om hur rik han måste vara. Har aldrig betraktat rap som musik öht.
Citera
2019-07-10, 21:59
Medlem
Paul Logan ryktas ha en hel del på sitt samvete beträffande olagliga sexuella handlingar
Citera
2019-07-10, 22:01
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ha ha ha! Det är bara en simpel felskrivning på rad. Shit happens. Jag har följ honom sedan självmordsskändningen i Japan. Så jag vet vem det är
Tackar för skrattet ändå! Efter Japan så vore det ju prima om han försöker hjälpa Rocky ut ur häktet så han själv kan få bli inlåst. Tror tongångarna i USA kommer bli helt annorlunda när det gäller honom.

Ibland kan man inte låta bli att undra om det är hudfärgen som gör att alla därborta spånar, svart har ju blivit adel där precis som mussarna här. Eller om det helt enkelt är så att jänkarna är så sönderkörda i sin nationalistpropaganda att de på allvar tror att de är det enda fria landet i världen.
Citera
2019-07-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I USA hade det inte blivit häktning eftersom han där hade köpt sig ut med borgen

Du blir fortfarande häktad, det är i häktet du köper ur dig borgen. Dom har inte kortläsare med sig så att du kan lösa ur dig på plats innan du blir tagen.
Citera
2019-07-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
I Usa brukar du ha rätt att försvara dig. I Sverige är det inte ovanligt att brottsoffer som försvarat sig döms till strängare straff än den som attackerat.

När jag stod framför jurun hade jag fått som tips att inte säga ett ord mer än att hålla med. Ett tips jag skulle tagit på allvar för när jag försökte rättvisa mig höjde jurun borgen från 3000$ till 5000$. Bara sådär. Om det var för att jag råkade prata i mun på henne efter att inte ha fått sova på ett dygn eller ifall det var att jag tilltalade henne "mam" istället för "your honor" vet jag inte men direkt rättvist tyckte jag inte det var. Land of justice my ass.. Men skitsamma det är OT.
Citera
2019-07-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"ASAP undvek till varje pris bråk". En person som kunde (fortsätta) gå därifrån, ta en taxi eller ringa polis. Och istället kastar en annan person i marken och därefter sparkar, stampar och slår på honom, trots att han är "ur spel" och ligger ned. Ja, den personen har misslyckats ganska radikalt med att till varje pris undvika bråk!

Om du nu tycker vi skall vara så rädda om våra fängelseplatser och fängelsestraff, så kan jag lugna dig med att det inte är någonting som säger att han prompt kommer att få ett fängelsestraff. Om han dessutom döms till 6 månaders fängelse (eller kortare) kan man omvandla detta till fotboja.

Hur mycket "vård" ASAP behöver vet jag inte. Men det har iallafall framkommit här i tråden att han hamnat i bråk förr. Man kan ju också ställa sig frågan: En person som misshandlar en annan person, TROTS att han själv är världskänd och igenkänd av många, TROTS att han är en "förebild" och borde ha ett rykte att vara rädd om, TROTS att han är mitt i en turne - med allt vad det innebär, TROTS att han har en livvakt och ett entourage som kan hjälpa honom med allt - Behöver en sådan person någon form av vård? Ja, det skulle jag säga!

Vill också påminna om att det ibland kan finnas stort värde i att straffa "förstagångs-förbrytare" och "annars hederligt folk". Just för att dessa inte är för sena att forma. Utan man kan straffa dom, vilket ger resultatet att dom blir avskräckta och aldrig mer vill göra om det igen.
Är du en kvinna?
Citera
2019-07-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Är du en kvinna?

Svar nej. Är du?
Citera
2019-07-10, 22:18
Medlem
Impalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Haha! Vilken fjant! Bara därför borde vi hålla ASAP inlåst extra länge, gärna nån omhäktning eller så.

Edit: Såg just att datum för rättegång är satt men vi kan väl skjuta lite på det. Semester, sjukdom, viktigare saker att göra etc...

När är rättegången? Var har du hittat info om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in