2019-06-12, 19:53
Medlem
Hej, någon här på forumet som har någon erfarenhet från Lirema ögonlaser på Nybrogatan 59? Har förstått det som att de är ganska nya, funderar på att göra en Lasek-behandling där.

Tack på förhand.
Citera
2019-06-26, 04:15
Medlem
Jag har varit väldigt sugen på en laseroperation i flera år nu. Förra året gjorde jag en undersökning och fick klartecken. Jag bokade in operationen men väl på operationsdagen fick jag inte operera för jag hade fått något virus i båda ögonen. Nu ett år senare har jag flera gånger undersökt mig hos samma läkare men han säger att jag fortfarande har viruset och kan därför inte operera. Samtidigt har jag gått till 3-4 stycken andra kliniker så som till exempel memira och vårda, och alla har sagt att det är okej att operera. Vill väldigt gärna göra operationen men känns lite dumt och ta några risker. Förstår bara inte varför han är den ända som bryr sig om det. Han säger att man inte bör operera på en yta som inte är helt frisk vilket är logiskt egentligen men man tycker ju att de andra borde tycka likadant.
Citera
2019-07-10, 15:58
Medlem
Kan dela med mig lite av erfarenheter från min ögonlaserbehandling som jag gjorde 2011. Jag var kraftigt närsynt (ca -6,5 på kontaktlinserna) och valde en Lasek- behandling på Ögonlasern i Stockholm.

Jag valde Lasek, den ytliga behandlingen av hornhinnan, eftersom jag upplevde det som säkrare än att skära ett lock i hornhinnan. Dessutom var den metoden lite billigare. Nackdelen är att återhämtningen tar lite längre tid.

Själva behandlingen gick snabbt och var nästan helt smärtfri. Det som var lite obehagligt var när man skrapade bort det tunna hudskiktet längst ut innan lasern skulle göra sitt jobb. Ögonen var självklart bedövade, men på det andra ögat gjorde det ändå ganska ont. Jag är dock glad att det var det första ögat som gick helt smärtfritt eftersom jag då inte visste vad som väntade.

I två-tre dagar efteråt var det ganska jobbigt. Hade rejält ont emellanåt, men de smärtlindrande tabletterna och ögondropparna funkade bra. Var dock väldigt ljuskänslig denna tid och låg mest i sängen med ett täcke över huvudet. Till och med ljuset från mobilen var obehagligt. Ljudböcker och poddar rekommenderas starkt under denna tid.

De första dagarna var synen också ganska suddig. Vill minnas att det tog ungefär en vecka innan de flesta obehagen var borta och synen var ok. Det tog nog en eller ett par månader innan synskärpan var helt 100, men den var ändå fullt tillräcklig efter nån vecka som sagt.

Första året hade jag också lite problem med torra ögon emellanåt, speciellt när jag vaknade på morgonen. Men det kunde avhjälpas med droppar. I mörker blev det också blurrigt runt ljuskällor, men det försvann också efter en tid.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med ingreppet och har kunnat njuta av perfekt syn under ett antal år. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Det enda jag saknar är att kunna se riktigt bra på nära håll, vilket jag kunde som kraftigt närsynt. Jag såg minsta lilla pormask och näshår i badrumsspegeln.

Nu har jag hunnit komma upp i 45-årsåldern och jag upplever att texten på förpackningar plötsligt blivit väldigt liten. Detta är egentligen anledningen till att jag tittar in i denna tråd nu. Är nyfiken på att åtgärda detta med ett linsbyte, RLE. Jag visste dock att denna dag skulle komma och det är inget som gör att jag ångrar min laserbehandling. Jag ser fortfarande bra på långt håll och att använda ett par läsglasögon vid behov är ett betydligt mindre problem än att vara kraftigt närsynt. Jag tror därför att jag avstår det större och dyrare ingrepp som RLE innebär tills vidare.
Citera
2019-07-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bot
Kan dela med mig lite av erfarenheter från min ögonlaserbehandling som jag gjorde 2011. Jag var kraftigt närsynt (ca -6,5 på kontaktlinserna) och valde en Lasek- behandling på Ögonlasern i Stockholm.

Jag valde Lasek, den ytliga behandlingen av hornhinnan, eftersom jag upplevde det som säkrare än att skära ett lock i hornhinnan. Dessutom var den metoden lite billigare. Nackdelen är att återhämtningen tar lite längre tid.

Själva behandlingen gick snabbt och var nästan helt smärtfri. Det som var lite obehagligt var när man skrapade bort det tunna hudskiktet längst ut innan lasern skulle göra sitt jobb. Ögonen var självklart bedövade, men på det andra ögat gjorde det ändå ganska ont. Jag är dock glad att det var det första ögat som gick helt smärtfritt eftersom jag då inte visste vad som väntade.

I två-tre dagar efteråt var det ganska jobbigt. Hade rejält ont emellanåt, men de smärtlindrande tabletterna och ögondropparna funkade bra. Var dock väldigt ljuskänslig denna tid och låg mest i sängen med ett täcke över huvudet. Till och med ljuset från mobilen var obehagligt. Ljudböcker och poddar rekommenderas starkt under denna tid.

De första dagarna var synen också ganska suddig. Vill minnas att det tog ungefär en vecka innan de flesta obehagen var borta och synen var ok. Det tog nog en eller ett par månader innan synskärpan var helt 100, men den var ändå fullt tillräcklig efter nån vecka som sagt.

Första året hade jag också lite problem med torra ögon emellanåt, speciellt när jag vaknade på morgonen. Men det kunde avhjälpas med droppar. I mörker blev det också blurrigt runt ljuskällor, men det försvann också efter en tid.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med ingreppet och har kunnat njuta av perfekt syn under ett antal år. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Det enda jag saknar är att kunna se riktigt bra på nära håll, vilket jag kunde som kraftigt närsynt. Jag såg minsta lilla pormask och näshår i badrumsspegeln.

Nu har jag hunnit komma upp i 45-årsåldern och jag upplever att texten på förpackningar plötsligt blivit väldigt liten. Detta är egentligen anledningen till att jag tittar in i denna tråd nu. Är nyfiken på att åtgärda detta med ett linsbyte, RLE. Jag visste dock att denna dag skulle komma och det är inget som gör att jag ångrar min laserbehandling. Jag ser fortfarande bra på långt håll och att använda ett par läsglasögon vid behov är ett betydligt mindre problem än att vara kraftigt närsynt. Jag tror därför att jag avstår det större och dyrare ingrepp som RLE innebär tills vidare.

Jag har också tänkt att göra en lasek-behandling hos ögonlasern. Minns du vem som behandlade sig samt har du andra bekanta som också har positiva erfarenheter från den kliniken? (antar att du syftar på Sankt eriksgatan 44?)
Därtill, tycker du att du fick sämre skärpa efter behandlingen eller ungefär som tidigare? Alltså att det inte blev lika detaljerat.

Tack på förhand.
Citera
2019-08-14, 14:48
Medlem
Jag har också tänkt göra operation hos ögonlasern, fast i Lund. Skulle också vilja höra någon med erfarenhet därifrån.
Citera
2019-08-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackeliten
Jag har också tänkt att göra en lasek-behandling hos ögonlasern. Minns du vem som behandlade sig samt har du andra bekanta som också har positiva erfarenheter från den kliniken? (antar att du syftar på Sankt eriksgatan 44?)
Därtill, tycker du att du fick sämre skärpa efter behandlingen eller ungefär som tidigare? Alltså att det inte blev lika detaljerat.

Tack på förhand.

Såg ditt svar först nu. Ja, denna klinik ligger numera på St Eriksgstan och det var där jag gjorde den sista efterkontrollen efter ett år. När jag gjorde operationen höll de dock till på Östermalm, Sibyllegatan har jag för mig.

Minns inte vem som behandlade mig, mer än att det var en man. Jag träffade bara läkaren under en väldigt kort stund, dvs vid själva behandlingen. Före och efter var det en kvinnlig sköterska som jag träffade och som instruerade mig ang de olika mediciner och ögondroppar man skulle ta.

När skärpan väl stabiliserat sig tycker jag att den blev ungefär som tidigare (fast då med kontaktlinser så klart). Möjligen blev det till och med lite bättre, men i varje fall inte sämre. Men jag var rejält närsynt innan.
Citera
2019-08-25, 17:17
Avslutad
Vart ska man vända sig för att få bästa, billigaste synkorrigering?

Är över 25 synen har inte ändrats på 2-3 år. Har astigmatism i ena ögat.

Tänker max 20-30k som man kan delbetala på 12 månader.
Citera
2019-09-12, 11:50
Medlem
Har varit sugen på att genomgå en ögonoperation för att korrigera min syn ett par år nu. Har alltid haft problem med att bära linser då jag har väldigt lättirriterade ögon.

Har sökt runt lite, min käre far har tidigare genomgått operation hos Proforma och tyckte att jag kunde gå dit, men deras omdömen verkar tyvärr inte så jättebra. Har däremot funnit Lirema som verkar ha bättre omdömen, och istället för 20000 kostar det 16500 för en LASIK-operation.

Någon som har erfarenhet av Lirema? Som sagt verkar de ha fått väldigt bra omdömen, men de är samtidigt bra mycket billigare än alla andra alternativ så jag blir ju lite fundersam till varför detta kan vara.
Citera
2019-10-07, 15:01
Medlem
skytraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundMedNasa
Är det någon som nyligen gjort en ICL operation hos Proforma Clinic och vill dela med sig av upplevelsen? Något som kan vara bra att veta eller tänka på inför, under eller efter operationen? Är ni nöjda med deras doktor, Markus Erngrund?
All info uppskattas, positiv som negativ!

Jag själv funderar starkt på att operera ögonen med denna metod dels för att den verkar mycket bra men också för att det inte finns något som motiverar mig till att lasra ögonen bla efter att ha läst på i den här tråden.

Tacksam för svar!

Min upplevelse under förundersökningarna hos Proforma Clinic och Memria finns i Spoiler-taggen.

Jag har nu opererat mitt första öga hos Proforma och allt har gått väldigt bra! Och min upplevelse av Proforma och Markus som läkare är 5 av 5!
Jag gjorde bara ett öga för att mina ögon var precis på gränsen för att kunna ha en ICL storleksmässigt så Markus rekommenderade att jag endast gjorde ett öga och sedan kolla ögontryck och liknande innan jag operar öga nummer 2.
Detta var främst för att om det skulle vara så att mina ögon inte kunde ha ICL pga storleken skulle de endast kosta mig 17 500 istället för 35 000 om jag behöver ta ut linsen! Dock så passade linsen perfekt och jag ska nu på torsdag operera öga nummer 2 och äntligen börja kunna leva mitt liv utan glasögon.

Mitt intryck från Proforma är att de är otroligt professionella och är mer intresserade av att se till att de har nöjda kunder än att bara tjäna pengar! Jag var även väldigt nervös inför operationen och höll nästan på att svimma innan vi gick in i operationssalen och fick otroligt bra hjälp av både sköterskor och Markus för att må bra och känna att allt gjordes på mina villkor.

Jag har inget annat än gott att säga om Proforma
Citera
2019-11-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarmop
Efter att man läst precis allt om varenda teknik som finns tillgänglig etc, så borde först och främst LASIK totalförbjudas. Det är alldeles för mycket komplikationer och företagen mörkar siffrorna gällande kundnöjdheten.

LASEK/Nocut är ett bättre alternativ, men faktum kvarstår att man fortfarande gör en procedur som ändrar anatomin i ögat som aldrig därefter kan återställas. Bowman lagret ryker vid dessa 2 metoder också.

Jag har själv bokat in mig på en ICL som jag anser är det mest säkra alternativet som finns tillgängligt idag. Det finns risker med denna procedur också, där tidig gråstarr utmärker sig, men det är ingenting jämfört med övriga metoder. Metoden är fullt reversibel och ändrar inte ögats anatomi.

Om din syn ändras i framtiden kan man enkelt byta ut linsen till en ny med din nya styrka. Du får mer precisa resultat jämfört med laser. När du blir äldre och eventuellt måste göra en RLE så blir det enklare för läkarna att finjustera denna jämfört med LASIK/LASEK etc. Du kan lugnt sitta i båten och invänta bättre teknik som kommer i framtiden om du fortfarande är sugen på laser.

Du får inga torra ögon, halos etc är i princip garanterat att gå över med ICL, medans med LASIK/LASEK så kan dessa finnas kvar för all framtid. Det är också bevisat att mörkerseendet behålls eller blir bättre med ICL. Risken för att drabbas av keratokonus är samma som för en person som inte gjort nån laserbehandling alls, medans för dom som gjort LASIK är risken betydligt större eftersom hornhinnan inte är lika hållfast nåt mer. En frisk hornhinna håller med lätthet emot trycket ifrån ögat medans ett öga som är laserbehandlat inte alls är lika säkert.

Det enda jag ser som nackdel med ICL är priset samt den obefintliga reklam som görs för detta. LASIK branschen är en industri och man pressar priserna hela tiden. Vi pratar ändå om dina ögon och då anser jag att kostnaden är det minsta man ska tänka på.

Det finns helt enkelt inget som heter billigt och bra.

Citat:
Ursprungligen postat av jarmop
Det är bara att googla på ICL. Operationen utförs på samma sätt som en gråstarrsoperation, förutom att man istället för att ta bort ögats egna lins så sätter man in en ICL mellan iris och ögats egna lins. Denna är helt osynlig på utsidan och syns enbart via ett mikroskop. Gråstarrsoperation räknas in som ett av världens säkraste operationssätt.

Jag kan inte rekommendera nåt annat än ICL, speciellt när man läser detta som kommer vara verklighet inom några år.

https://www.osa-opn.org/home/newsroom/2018/june/femtosecond_lasers_for_noninvasive_vision_correcti /

Det handlar alltså om en helt ny teknik som omformar hornhinnan utan att ta bort vävnad. Detta är nåt som alla som har ICL idag kan utföra i framtiden sen om man vill.

Allt som heter LASIK/LASEK etc är jag helt övertygad om kommer försvinna helt från marknaden inom 10 år. Det känns som att utvecklingen har stått stilla ett bra tag nu då dom flesta företag koncentrerat sig på att förfina dom befintliga lösningarna, men nu kommer det gå med raketfart framåt.
Jag var helt inne på FS-LASIK innan jag läste dina inlägg.
Men jag är skeptisk till vad någon Flashback snubbe säger.
Jag hittade detta:
"En till två veckor före operationen behandlas ögats iris med laser för att minska risken för att trycket i ögat ska öka."

"Risken för allvarliga komplikationer är något större med den här metoden än vid laseroperationer. Det beror på att ögat öppnas vid behandlingen."
Källa: https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/operationer/operationer-av-ogon-oron-nasa-och-hals/operation-av-brytningsfel-i-ogat/

Är det inte så att ICL är en ny metod? Kanske därför som det inte finns så många misslyckade fall än? Edit: verkar som att den inte är så ny.

Men jag vet inte..
FS LASIK eller PRL/ICL? Det är frågan.

Du skrev mer precisa resultat än med laser? Menar du att man ser bättre med ICL? Källa?
Senast redigerad av Panterlon 2019-11-05 kl. 00:05.
Citera
2019-11-05, 03:24
Medlem
Jag har nu suttit på natten och läst massor i tråden..

Alla här har verkat hylla NoCut som den säkraste och bästa metoden, alltså att bränna bort ytskiktet på ögat med laser för att komma åt hornhinnan, och sedan elda bort även en del av hornhinnan med laser.

Men..

Det verkar ju onekligen som att det är ICL som är den säkraste och bästa metoden?
Så vad håller ni på med egentligen?
Varför eldar ni upp era ögon istället för att sätta i en urtagbar lins?

https://adaras.se/icl-linsimplantat-guide/

Men, problemet med flärp finns med ICL? Alltså samma problem som med FS-LASIK. För man måste göra ett snitt för att få in linsen.
Senast redigerad av Panterlon 2019-11-05 kl. 03:47.
Citera
2019-11-05, 04:56
Medlem
Nu är frågan bara var jag ska göra det. ICL alltså.
Capio Ögon, Memira, eller Proforma Clinic, eller något annat. Detta gäller Stockholm.

Capio har bara 3 år trygghetsgaranti (fria återbesök och kompletterande operationer), Memira 5 år, Proforma 6 år.
Så det känns lite som att Capio faller bort p.g.a. det.

Proforma kostar från 35.000 kr, Memira 50.000 kr (fast pris), Capio 54.000 kr (fast pris).

Proforma är för billig, det är väldigt oroväckande. Vad har de sparat in på?
Dessutom har de stavat "Visian" fel, de har felaktigt stavat det som "Visan": https://www.proformaclinic.se/ogonkirurgi/20-44ar/icl
Eller är det med flit tro? De kanske använder falska Visian EVO linser?

Nej.. jag vågar nog inte gå till Proforma p.g.a. det låga priset+stavfelet.

Vet inte om jag vågar gå till Memira heller för det verkar vara många som har fått allvarliga problem där. Fast det verkar gälla linsbyten. Så det kanske är lugnt för mig eftersom jag inte byter ut linsen.

Så vad ska jag välja? Omöjligt val.
Citat:
Ursprungligen postat av skytrax
.
Senast redigerad av Panterlon 2019-11-05 kl. 04:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in