2019-01-05, 23:18
Medlem
Här ser man problemen med ögonlaser igen. Gång på gång är det bevisat att det är helt oberäkneliga resultat man får. Det har nu gått 3mån sen min ICL operation, och jag har 0 komplikationer.

Ni som väljer laser, gör ni det pga kostnadens skull eller är det för att ni inte läser på tillräckligt om samtliga metoder som finns? Jag har som sagt tidigare varnat för lasik etc, och rekommenderat gå ICL vägen istället även fast det är en högre kostnad.
Citera
2019-01-12, 11:37
Medlem
Ni som gjort ögonlaser (nocut) hade ni på er solglasögon inomhus när de va ljust ute?? Tex 1månad efter operationen?? Läkaren sa till mig att ha solglasögon 3måndaer efter operationen under dagen när solen är ute, uv strålningar kommer väl igenom vanligt fönster?
Citera
2019-01-27, 21:28
Medlem
För att bidra till trådens kunskapsbank kommer här en sammanfattning av mina erfarenheter av Lasek. Operationen utfördes på Vårdakliniken i Stockholm. Mitt synfel var -2 på respektive öga och ett litet brytningsfel.

Lägger beskrivningen av dag-till-dag inom spoilers

Konklusion:
Var inställd på att inte kunna läsa några dagar efter operationen så att ni slipper mitt misstag att behöva mata in OCR-numret på en hyresfaktura eller utföra andra synkrävande sysslor när ögonen rinner! Övriga förberedelser som jag kan rekommendera är att ladda ned ljudboksappen Storytel och välja ut ett par böcker som ni vill lyssna på redan i förväg så att ni slipper det efter operationen. Nattläge på telefonen undelrättar läsning. Eftersom de tydligen snålas med tårersättning på klinikerna rekommenderar jag också att köpa med några flaskor Thealoz Duo från apoteket i förväg. Slutligen kan man också bunkra upp med Ipren och näsdukar.
Jag var inställd på att det skulle mer ont än vad det faktiskt gjorde efter att ha lyssnat på personalen på kliniken och med tanke på att jag är känslig för smärta. Återhämtningen gick också snabbare än förväntat och redan dag 7 fungerade jag till hundra procent i vardagen igen även om synen inte var perfekt.
Citera
2019-01-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarmop
Här ser man problemen med ögonlaser igen. Gång på gång är det bevisat att det är helt oberäkneliga resultat man får. Det har nu gått 3mån sen min ICL operation, och jag har 0 komplikationer.

Ni som väljer laser, gör ni det pga kostnadens skull eller är det för att ni inte läser på tillräckligt om samtliga metoder som finns? Jag har som sagt tidigare varnat för lasik etc, och rekommenderat gå ICL vägen istället även fast det är en högre kostnad.

"Lasik etc."

Det är stor skillnad på lasik och nocut, som ovanstående gjort. Att Du klumpar ihop bägge metoder tyder på att det är Du som bör läsa på om olika metoder.

För övrigt kan synen variera första tiden med nocut. Upp till sex månader i vissa fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Manzoo
Ni som gjort ögonlaser (nocut) hade ni på er solglasögon inomhus när de va ljust ute?? Tex 1månad efter operationen?? Läkaren sa till mig att ha solglasögon 3måndaer efter operationen under dagen när solen är ute, uv strålningar kommer väl igenom vanligt fönster?

Tre månader är den nya rekommentationen men det är overkill enligt mig. För inte allt för längesedan fanns öht ingen rekommentation beträffande solglasögon
Citera
2019-02-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetoo
"Lasik etc."

Det är stor skillnad på lasik och nocut, som ovanstående gjort. Att Du klumpar ihop bägge metoder tyder på att det är Du som bör läsa på om olika metoder.

För övrigt kan synen variera första tiden med nocut. Upp till sex månader i vissa fall.

Tre månader är den nya rekommentationen men det är overkill enligt mig. För inte allt för längesedan fanns öht ingen rekommentation beträffande solglasögon

Om du läser några sidor bakåt i tråden så kanske du märker att jag är hyfsat påläst. Och dom problemen du fått med din "No cut" är inget som man får med ICL.

Din syn är inte garanterad att ens stabilisera sig helt. Om du behöver korrigera synen efteråt, så kan du få ännu fler biverkningar än vad du upplever just nu. Inte för att kasta skit på någon, men ICL borde vara det enda alternativet, just pga att det är reversibelt samt oerhört säkert iom aquaport, som har eliminerat gråstarr problemen som funnits på tidigare versioner.

Sen gällande UV skydd och solglasögon, så kan jag meddela att ICL linserna har 100% uva/uvb skydd inbyggt från fabrik. Det som också talar för ICL är att du är i princip garanterad en normal syn på 1,0 eller bättre.

Detta beror givetvis på hur stort synfel, men i mitt fall hade jag -3,5 samt svag astigmatism. Jag såg i senaste undersökningen bokstäver på 2,0 raden, och bättre än så kan man i princip inte få.
Citera
2019-02-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarmop
Om du läser några sidor bakåt i tråden så kanske du märker att jag är hyfsat påläst. Och dom problemen du fått med din "No cut" är inget som man får med ICL.

Din syn är inte garanterad att ens stabilisera sig helt. Om du behöver korrigera synen efteråt, så kan du få ännu fler biverkningar än vad du upplever just nu. Inte för att kasta skit på någon, men ICL borde vara det enda alternativet, just pga att det är reversibelt samt oerhört säkert iom aquaport, som har eliminerat gråstarr problemen som funnits på tidigare versioner.

Sen gällande UV skydd och solglasögon, så kan jag meddela att ICL linserna har 100% uva/uvb skydd inbyggt från fabrik. Det som också talar för ICL är att du är i princip garanterad en normal syn på 1,0 eller bättre.

Detta beror givetvis på hur stort synfel, men i mitt fall hade jag -3,5 samt svag astigmatism. Jag såg i senaste undersökningen bokstäver på 2,0 raden, och bättre än så kan man i princip inte få.

Lasik ska dock inte klumpas ihop med Trans PRK/Lasek.

Det stämmer förvisso att ICL är reversibelt. Det är dock inte samma sak som att det helt saknar biverkningar. Några sidor tillbaka i tråden rapporteras om biverkningar från ICL.

Vill gärna se en studie på att resultatet från ICL blir bättre än det från No cut.
Citera
2019-02-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetoo
Lasik ska dock inte klumpas ihop med Trans PRK/Lasek

Det stämmer förvisso att ICL är reversibelt. Det är dock inte samma sak som att det helt saknar biverkningar. Några sidor tillbaka i tråden rapporteras om biverkningar från ICL.

Vill gärna se en studie på att resultatet från ICL blir bättre än det från No cut.

Jag har för mig att det redan finns publicerade studier som jämför optiken samt slutresultatet när man jämför mot lasik/trans-prk/smile. Det är också ögonkliniker i Sverige som helt slutat att rekommendera annat än ICL. Den nya versionen av ICL Evo+ täcker dessutom ett större område än tidigare för dom som har stora pupiller.
Jag har inte en aning om jag har denna version, men jag har inte upptäckt några problem under kvällen med halos, förutom det man hade just efter operationen som jag beskrev tidigare i tråden.

Jag var otroligt nära att boka en No cut, men efter att ha läst igenom allt, precis samtliga forum etc, så hittar jag knappt nåt negativt om ICL medans det för lasik/prk/No cut/smile finns hemsidor för problem som dykt upp efter operation. Jag var totalt livrädd för att få torra ögon, och då fanns det inget annat alternativ än ICL.

Jag har blåst större delen av min buffert på det, men för mig finns det ingen ekonomisk gräns när det gäller hälsan/ögonen. Man får helt enkelt ta den kostnaden.
Citera
2019-04-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nas0nex
Jag har gjort en NoCUT hos Vårda. Här kommer en sammanfattning efter cirka två veckor. Mitt synfel (-1,80) båda ögonen.

OPERATIONSDAG (DAG 1)
Man är nervös och orolig. Helt normalt. Jag tog en lugnande tablett som jag knappt märkte av.

Inne i operationsrummet får du bedövande ögondroppar som svider till lite. Ungefär som att få typ schampo/tandkräm i ögonen. Denna procedur upprepas två gånger för att säkerställa att du verkligen är bedövad i ögonen. De två andra dropparna känner du absolut ingenting.

Du lägger dig bekvämt under någon form av maskin. Allting känns som utdraget ur en Sci-Fi film med grön laser och annat smått o gott som blinkar.

Kirurgen går igenom steg för steg vad h-n gör och allt känns tryggt och säkert. Ett öga i taget.
På något vänster spänner de upp ett öga i taget så att du inte ska kunna blinka, även fast det faktiskt känns som du kan blinka hela tiden (lustigt nog).

Sedan startar operationen. Kirurgen ber dig titta rakt in i en grön laserprick och håller ditt huvud i rätt vinkel. Med mitt synfel (-1,80) tog det ca. 15-20 sekunder. Efter detta får du kallt vatten i ögat, går att jämföra lite som "brainfreeze" när man käkat glass för fort. Inte speciellt obehagligt och gör inte ont.

Du får sedan en bandagelins i varje öga som du kommer få bära i fem dagar som något form av skydd för läkningsprocessen. Ovanstående beskrivning upprepas sedan med andra ögat.

Jag kände inte den omtalade lukten kring ”bränt hår” som alla talar så mycket om. Tur för mig kanske!

Jag kände absolut ingen smärta under operationen.

Efter operationen leder sköterskan dig till ett avskilt rum med lite kaffe och fika. Vid detta tillfälle ser du ganska suddigt och är mycket ljuskänslig. Detta märkte jag när jag lämnade kliniken, solglasögon är därför ett måste att ha med sig redan från start.

På kvällskvisten vill du lägga dig tidigt eftersom man är ganska trött i ögonen. Att sova gick utan problem, ingen smärta alls.

TÅRÖGD OCH LJUSKÄNSLIG (DAG 2)
Otroligt ljuskänslig. Solglasögon är därför ett måste, utomhus som inomhus.

Dina ögon kommer rinna 24/7 och du kommer inte vilja ha ögonen öppna. Trots detta gick jag ut på en 20 min promenad med keps och solglasögon. Kan ej använda mobil/dator/tv. Hade även en ren handduk som var blötlagd i kallt vatten, denna handduk lade jag på ögonen för att dämpa svullnaden. Overkligt skönt att ha detta.

Att lägga sig denna natt var nog "värst". Jag kände lite smärta/skav i ögonen och hade svårt att slappna av. Tog en bedövningsdroppe och wips så var smärtan över och jag kunde somna.

TÅRÖGD OCH LJUSKÄNSLIG (DAG 3)
I princip som dag 2 fast värre. Ännu ljuskänsligare, men mindre tårar som rinner från ögonen. Framåt eftermiddagen gick det faktiskt bra att vara inomhus utan solglasögon. Dock väldigt suddig syn. Kan knappt använda mobil/dator/tv. Även här använde jag den blötlagda handduken och de smärtstillande dropparna.

PROGRESS! (DAG 4)
Första dagen jag faktiskt började se en förbättring. Ögonen rann inte lika mycket och ljuskänsligheten var OK. Synen mycket bättre, inte alls lika suddig längre. Tidvis kunde jag se såpass långt att jag trodde jag fått någon form av supersyn. Nu gick det att använda mobil och kolla på TV.

PROGRESS... OCH EN KÄFTSMÄLL! (DAG 5)
Samma som föregående dag. Synen hade blivit bra och jag såg fram emot att äntligen få ta ut linserna som skaver i ögonen. Tänkte att det var linserna i ögonen som gjorde att jag såg så suddigt som jag gjorde. Droppade rikligt med tårersättning och linserna lossnade utan problem.

MEN, till min förvåning blev min syn betydligt mycket sämre utan linserna. Blurrig/oskarp syn både långt- och kort avstånd. Jag som i min villfarelse trodde min syn skulle bli bättre! Som en annan användare tidigare skrivit, 10 steg tillbaka! Bläh.

FÖRVIRRAD (DAG 6)
Fortfarande blurrig syn och aningen frustrerad. När jag sitter vid datorn så är det oskarpt och jag har svårt att läsa texter på skärmen. Vid längre avstånd har jag svårt att hitta fokus. Var ute en sväng på stan (med solglasögon givetvis) och kände mig ansträngd i ögonen med visst dubbelseende.

FORTFARANDE FÖRVIRRAD (DAG 7)
Samma som föregående dag. Lite halvt uppgiven just nu. Synen är en aning bättre, men fortfarande svårt att hitta fokus både från långt som kort avstånd.

Just nu känner jag mig lite frustrerad. Har inte den där "knivskarpa" synskärpan och mycket av min syn är blurrig. Kan inte spela spel och det mesta på TVn känns ganska suddigt.

Det jag dock har märkt är att när jag droppar tårersättningsdroppar så ser jag otroligt skarpt.
Läste någonstans att såret som finns i hornhinnan (efter operationen) blir "igentäppt" med vätskan och på detta sätt får man skarpare syn. På något konstigt vänster så verkar det stämma.

PROGRESS… I GUESS (DAG 8)
Samma som dagen innan. Men jag ser faktiskt lite lite bättre på längre avstånd. Har en vägskylt som jag varje dag jämför min syn med. Jag är cirka 30-40 meter ifrån den. Idag kan jag faktiskt se att det står ”0 – 7 m” under skylten. Detta har jag inte kunnat göra tidigare. Framsteg!

Kontaktade Vårda för att bolla angående min oskarpa syn. De förklarade att detta är en del av läkningsprocessen och att jag redan under nästa vecka kommer märka skillnad. Kändes bra att höra!

TURNING POINT (DAG 9)
I morse vaknade jag med lite skarpare syn än igår. Fortfarande lite oskarpt på morgonen. Men framåt eftermiddagen, märkte jag att jag såg löven på träden på ett helt annat sätt. Allt kändes skarpare än förut och tidvis kändes det faktiskt som jag hade linser på mig. Idag kan jag säga att jag för första gången faktiskt SER (höhö) resultatet efter operationen! Viktigt att komma ihåg är att jag fortfarande använder tårersättningsdroppar. Mitt tips är därför att fortsätta använda dessa droppar ca 10 gånger per dag.

Kan dock tilläggas att jag fortfarande ser lite suddigt på nära håll. Datorskärmen känns bl.a. lite oskarp när jag läser normal-storlek på texter.

FRAM OCH TILLBAKA (DAG 10-15)
Rent generellt sätt kan man säga att synen varierar från dag till dag just nu. Men oftast se jag betydligt bättre från längre avstånd än närmare. Kommer ni ihåg "0-7 m" skylten (dag 8) jag skrev om tidigare? Den texten ser jag inte längre under dag 14. Såpass mycket kan alltså synen variera för var dag.

Jag har även märkt att min syn på ett av ögonen är bättre än det andra. Därför känner jag tidvis att jag "skelar" eller har något form av dubbelseende. Detta beror väl antagligen på att jag har en ojämn syn och hjärnan försöker kompensera på något sätt. Det mesta i vardagen fungerar utan problem, men vid TV-spel är det svårt eftersom synen är oskarp på nära håll. Att använda datorn är fortfarande svårt eftersom de normala texterna på datorskärmen uppfattas suddiga.

Recept till framgång är tårersättningsdroppar, musik/ljudbok och en stor portion tålamod.

Detta var min "lilla" sammanfattning. Hoppas den kan ge er ett riktmärke på hur de första två veckorna kan vara.

En återkoppling efter snart 1 år efter att jag skrev ovanstående inlägg.

Att genomgå denna operation är nog ett av mitt livs bästa beslut. Så sjukt underbart att slippa linser och glasögon. Tveka inte - värt varenda öre!
Citera
2019-05-08, 19:14
Medlem
Hej, någon som har några erfarenheter från Sabbatsbergs Ögonlaser?

Tack på förhand!
Citera
2019-05-16, 09:40
Medlem
skytraxs avatar
Hej,

Efter att ha läst ordentligt i denna tråden samt gjort en hel del egen research har jag kommit fram till att de är ICL jag vill göra för att slippa glasögon.
När jag ser över priserna på detta ligger Memira på cirka 50 000 för båda ögonen medans Proforma kostar 35 000 för båda ögonen.

Jag har hört både gått och ont om Memira, men tänker också att eftersom de är absolut störst i norden kommer de även naturligt ha flest missnöjda kunder rent naturligt. Men min fråga är vad är era erfarenheter från just Proforma? Är det värt att spara 15 000 och gå till dem eller bör man satsa på Memira som man har hört mera om?
Citera
2019-05-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytrax
Hej,

Efter att ha läst ordentligt i denna tråden samt gjort en hel del egen research har jag kommit fram till att de är ICL jag vill göra för att slippa glasögon.
När jag ser över priserna på detta ligger Memira på cirka 50 000 för båda ögonen medans Proforma kostar 35 000 för båda ögonen.

Jag har hört både gått och ont om Memira, men tänker också att eftersom de är absolut störst i norden kommer de även naturligt ha flest missnöjda kunder rent naturligt. Men min fråga är vad är era erfarenheter från just Proforma? Är det värt att spara 15 000 och gå till dem eller bör man satsa på Memira som man har hört mera om?

Grattis till ett bra val! Jag är fortfarande kanonnöjd nu ca 6mån efter min operation. Jag skulle säga att ta det stället som är närmast dig.
Kolla gärna upp vilka kirurger dom har, så man får en med lång erfarenhet samt kontrollera också att dom kör den senaste versionen av ICL, dvs Evo/Evo+

Memira är bra på det sättet att dom har kostnadsfria kontroller fem år efter operation samt en grundlig förhandsundersökning. Jag har inget annat än gott att säga om dom. Det är viktigt att man mäter så att man får rätt storlek på linsen också.
Vanligtvis mäter man från ögonvita till ögonvita, men det finns mer avancerade metoder, speciellt om du just ligger på gränsen mellan 2 storlekar.
Kolla gärna upp vad dom har för mätmetod. Annars är det bara att köra på och njuta av en felfri syn efteråt, samt veta att metoden alltid är reversibel.
Citera
2019-05-28, 17:15
Medlem
Är det någon som nyligen gjort en ICL operation hos Proforma Clinic och vill dela med sig av upplevelsen? Något som kan vara bra att veta eller tänka på inför, under eller efter operationen? Är ni nöjda med deras doktor, Markus Erngrund?
All info uppskattas, positiv som negativ!

Jag själv funderar starkt på att operera ögonen med denna metod dels för att den verkar mycket bra men också för att det inte finns något som motiverar mig till att lasra ögonen bla efter att ha läst på i den här tråden.

Tacksam för svar!

Min upplevelse under förundersökningarna hos Proforma Clinic och Memria finns i Spoiler-taggen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in