2013-06-14, 14:54
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att tåla att bli emotsagd men eg. inte det heller, i diskussion, att tåla argument som kommer fram utan att gå off topic med spekulations-taktik. Många vill framställa sig som akademiskt förankrade, många gånger märks det inte att det finns förankring mer än i gudavärlden.

Okej, jag försöker att svara sakligt på vad de skriver, i alla fall. Sedan så tycker jag att man ska upplysa försök till att bortförklaringar.

Citat:
Bättre efterklok än att aldirig komma dithän, sedan fördomar.. skulle du kunna ge dig på påståendet att säga att vetenskaplig verifiering är fördomsfri, nä precis.. marknader styrs alltid av personliga intressen, det är där vetenskap befinner sig i detta faktiskt avancerade tidevarv, tror det började för rätt längesedan dessutom, om inte du föddes rakt in i teknologisk tid, så hjorde iaf alla andra som förmår skriva och använda sig av språk.

Precisera vad du menar med personliga intressen? Många vetenskapsmän har uppfattningar om hur saker ligger till angående saker de inte har några bevis för och detta influerar deras forskning men de allra flesta har inte några sådana motiv. Mycket forskning bedrivs av läkemedelsbolag, dessa har ett personligt intresse men deras forskning är mycket inom biokemi och där finns det inte så mycket man kan påverka i sina resultat. De kan väl få läkemedel att verka bättre än de är ungefär. Jag vet inte hur mycket av all forskning som bedrivs vid universitet och högskolor men en stor del gör det i alla fall.

Evolutionsteorin är inte en konspiration.

Citat:
Då har jag fel, det gör ingen skillnad för tråden ändå.. vad jag ser som själva snackämnet här är huruvida gudsteorin är en teori eller hypotes som gjort allt för att teoretiseras och framstå som teori, vilken kan vara kontrtoversiellt, beroende på hur man ser på vad som hänt och hur man använt det fejkade vetenskapandet.

Vilken fejkad vetenskap syftar du på? Den som kommer från ID-källor?

Citat:
Förlåt då, det var inte heller min mening att leka sibylla. du får ursäkta.

Det gör inte så mycket.

Du behöver skriva ut vad saker och ting syftar på, då hade dina inlägg blivit mycket mer lättförståeliga. Typ vems fejkade vetenskap du syftar på, det är ganska oklart.
Citera
2013-06-14, 15:20
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=koffski|43901886]
Citat:
Okej, jag försöker att svara sakligt på vad de skriver, i alla fall. Sedan så tycker jag att man ska upplysa försök till att bortförklaringar.

Självklart vore det inte givnde diskussion om det skulle hållas strikta banor att följa, det är ju givet att det är ett fritt forum.

Religion har väl aldrig haft vetenskaplighet eller naturvetenskaplig objektivitet för ögonen inte, nä det är portalfigurerna med allt det andra i den vanliga hemliga ordningen, som likaväl kan betyda kaos, upp till trosfanatikern själv. Men utåt, heter det "vi".

Citat:

Precisera vad du menar med personliga intressen? Många vetenskapsmän har uppfattningar om hur saker ligger till angående saker de inte har några bevis för och detta influerar deras forskning men de allra flesta har inte några sådana motiv. Mycket forskning bedrivs av läkemedelsbolag, dessa har ett personligt intresse men deras forskning är mycket inom biokemi och där finns det inte så mycket man kan påverka i sina resultat. De kan väl få läkemedel att verka bättre än de är ungefär. Jag vet inte hur mycket av all forskning som bedrivs vid universitet och högskolor men en stor del gör det i alla fall.
Ja det fetade håller jag med om. Vad jag ibland kallar för common sense. Sedan vet jag inte mycket om resp. företag heller, det är företagshemligheter och forskning på hög nivå vilken syftar till vad det säger, för det mesta och det finns ju en ordentlig fauna av allt från abnormiteter till lindrigare besvär.. orkar inte utveckla, det räcker att förhålla sig till naturvetenskap åt det, som det är ämnat åt.

Citat:
Evolutionsteorin är inte en konspiration.
Är den inte nej, tycker du jag antytt annat? Evolutionsteorin är baserad på så mycket exakthet det bara går, ett mastodont pusselarbete att följa, livsarbete för dem vilka ägnar sig åt det, en massa aktörer och enormt spännande. Att man ens kan ställa den emot gudsidén, är lite konstigt men kan ha att göra med just dem vilka gått oseriöst, vi kan ta Asien.. helt andra livsparametrar med politik som övergår mitt förstånd.

Citat:

Vilken fejkad vetenskap syftar du på? Den som kommer från ID-källor?
ID är ingenting jag behärskar, men när "kunskap1" går igång och välter omkull väldigt självklara kriterier för naturvetenskaplig förklaring om vad teori är, får jag lite myror i hjärnan, när jag sedan ser vad hen kommer med för argument som skulle göra retoriska ifrågasättandet över att gud mycket väl platsar i klarsynta seendet.. då verkar det mest som att hen försvarar individer, och går politiskt, faktiskt. Då tycker jag att politik på det sättet är lömskt och smått otillförlitligt. Sedan.. att gå politiskt om olika gudsuppfattningar bäddar för etnicitetstänk och då är polemiken där direkt, sådan polemik är icke "vetenskapligt baserad" - då tro.. är tro och tradition, om någon vill äta köttsoppa men annan fisksoppa och någon enbart vegetariskt, har ingenting med att politisera religion att göra, men man har haussat upp det, tycker inte att barn ska behöva ha sådana villkor, att styras intill blind lydnad och börja gå fördomsfullt - det har bråkats för mindre.

Citat:
Det gör inte så mycket.
Tack, schysst av dig, jag menade inget illa ändå, jag bara kom att tänka på hur mkt fusk som som tillåtits, men säger som du, det gör inte så mycket. Men går inte att ignorera heller om man ska uppträda som vetenskapligt korrekt och både äta kakan och ha den.
Citat:

Du behöver skriva ut vad saker och ting syftar på, då hade dina inlägg blivit mycket mer lättförståeliga. Typ vems fejkade vetenskap du syftar på, det är ganska oklart.
Syftar på? Förstår inte vad du säger här.
Citera
2013-08-22, 11:54
Medlem
Vi kan ju börja med att enligt bibeln är människan en 6000 år gammal art, men enligt bevis material och efterforskning finns det människor som levt längre än 50 000 år sedan. Samma metod används vid lösning av brott och mord så tror ni inte på det kan ni lika gärna släppa ut alla mördare och våldtäktsmän som dömts med hjälp av samma metod.
Citera
2019-07-09, 14:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Evolutionsteorin motbevisar inte att det finns en gud, däremot krossar den totalt nästan alla religioners definitioner och berättelser om gud och hur världen skapats. Vilket gjort att starka reaktioner, av alla slag, väckts hos de djupt troende som ser hela sin värld förvandlas till en enda stor lögn.

På vilket sätt skulle den helflummiga evolutionsteorin krossa Gud, allas vår Allsmäktige Skapare?

Visste du inte att evolutionsteorin, dvs att Mannen och Kvinnan flummat fram från den där fiktiva, självskapade slumpbakterien (ateisternas vördade Urfader), via de osaliga apdjuren, bara är en enda stor bluff?

Om du nu anser evolutionsteorin vara sann och riktig, berätta då för oss vilket av följande 5 alternativ som ska bort, vilket av alternativen som INTE hör till samma grupp som de andra 4:

https://snilleblixten.net/2010/01/24/kunskapstest-kring-evolutionsmyten-vem-ska-bort-snacka-om-att-evolutionsteorin-ar-helflummig/

Om du kommer till någon annan slutsats än att alternativ 3 ska bort (som normala logiskt tänkande människor anser), mest olik de andra, vänligen motivera!
Senast redigerad av Död o återfödd 2019-07-09 kl. 14:20.
Citera
2019-07-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
På vilket sätt skulle den helflummiga evolutionsteorin krossa Gud, allas vår Allsmäktige Skapare?

Visste du inte att evolutionsteorin, dvs att Mannen och Kvinnan flummat fram från den där fiktiva, självskapade slumpbakterien (ateisternas vördade Urfader), via de osaliga apdjuren, bara är en enda stor bluff?

Om du nu anser evolutionsteorin vara sann och riktig, berätta då för oss vilket av följande 5 alternativ som ska bort, vilket av alternativen som INTE hör till samma grupp som de andra 4:

https://snilleblixten.net/2010/01/24/kunskapstest-kring-evolutionsmyten-vem-ska-bort-snacka-om-att-evolutionsteorin-ar-helflummig/

Om du kommer till någon annan slutsats än att alternativ 3 ska bort (som normala logiskt tänkande människor anser), mest olik de andra, vänligen motivera!
Evolutionsteorin motbevisar bara vissa definitioner av gud/gudar.
Men det är irrlevant, då gudar ändå måste bevisas.De börjar inte existera för att något annat är falskt.
Det bästa vore om gudstroende tog sin egna bevisbörda, istället för att tjata om evolutionsteorin.
Men jag vet varför de hellre tjatar om den.
Citera
2019-07-09, 17:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
På inget sätt. Det finns inget att krossa angående påstådda gudars existens.

Citat:
Det är det ingen som kan veta, eftersom det är något du har hittat på.

Citat:
Skriv alternativen här.
Citera
2019-07-10, 10:33
Medlem
KungPungPats avatar
En teori kan varken motbevisa eller bevisa nånting, eftersom det bara är en teori vilket betyder att det är nånting obevisat och ovetenskapligt som man kan tro på om man är kapabel till att vara troende, som ateister som tror på evolutionsteorin.
Citera
2019-07-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
En teori kan varken motbevisa eller bevisa nånting, eftersom det bara är en teori vilket betyder att det är nånting obevisat och ovetenskapligt som man kan tro på om man är kapabel till att vara troende, som ateister som tror på evolutionsteorin.
Aha, som teorin om gudar?
Citera
2019-07-10, 12:01
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Aha, som teorin om gudar?

Rättare sagt "medvetenhet krävs för att designa system".. det är ingen teori.. det är vetenskaplig fakta.
Har du en teori som big bang eller evolutionsteorin så kan du säkert lyckas med att ignorera att medvetenhet är det enda som kan skapa ett system.. och tro på teorierna istället.. men du kommer ju aldrig få vetenskapliga bevis genom galna teorier som aldrig går att bevisa.

En bra teori är väl just sånna som inte går att bevisa eller motbevisa.. för då vet du inte hur mycket idiot du är när du tror att biologiska system kan ploppa fram ur tomma intet genom en stor smäll av skapelse.. trots att medvetenheten var det enda som bevisligen kunde skapa ett system.
Citera
2019-07-10, 12:03
Medlem
Citat:
Rättare sagt "medvetenhet krävs för att designa system".. det är ingen teori.. det är vetenskaplig fakta.
Har du en teori som big bang eller evolutionsteorin så kan du säkert lyckas med att ignorera att medvetenhet är det enda som kan skapa ett system.. och tro på teorierna istället.. men du kommer ju aldrig få vetenskapliga bevis genom galna teorier som aldrig går att bevisa.

En bra teori är väl just sånna som inte går att bevisa eller motbevisa.. för då vet du inte hur mycket idiot du är när du tror att biologiska system kan ploppa fram ur tomma intet genom en stor smäll av skapelse.. trots att medvetenheten var det enda som bevisligen kunde skapa ett system.
Hur skapas detta medvetande?
Citera
2019-07-10, 12:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur skapas detta medvetande?

Enligt lagarna om energi så har medvetandet alltid funnits eftersom energi kan inte förstöras eller skapas, bara omvandlas.. och allt i universum är ju energi så därför har den högste skaparguden funnits alltid.. enligt min teori som baseras på lagar om energi.
Citera
2019-07-10, 12:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Enligt lagarna om energi så har medvetandet alltid funnits eftersom energi kan inte förstöras eller skapas, bara omvandlas.. och allt i universum är ju energi så därför har den högste skaparguden funnits alltid.. enligt min teori som baseras på lagar om energi.

Fast det är ju en hypotes på sin höjd. Mer ett postulat än en teori.
Fast jag skulle kalla det vidskepelse och påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in