2019-07-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Det kan vara så att GM väntat och planerat ta A-L så GM va redo med butterfly, men av misstag råkade M se denna och GM kunde nu inte backa för lille M gapade och skrek nånting så GM va tvungen att tysta lille M och ut kommer hans planerade måltavla A-L som ser vem det är som står där och hugger och hugger så A-L försöker kuta därifrån men GM får tag i henne.

Läste detta inlägg igårkväll och tänkte inte så mycket på det. Men nu när jag läser det igen så tänker jag att ditt scenario faktiskt är möjligt.

Det skulle verkligen vilseleda poliserna till att leta i fel ände...

Scenario:

Gärningsmannen står och väntar på Anna-Lena längs med hennes promenadväg till jobbet. Redo att sticka ned henne med kniven.

Mohammed kommer gående och får syn på gärningsmannen med kniv i handen.

Mohammed börjar prata med gärningsmannen. Ex. ”Varför har du kniv?”.

Gärningsmannen är redan inställd på mord och känner sig nu påkommen och pressad av Mohammed.

Gärningsmannen går till attack mot Mohammed.

Efter attacken mot Mohammed kommer Anna-Lena gåendes.

Gärningsmannen attackerar Anna-Lena.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2019-07-08 kl. 17:23.
Citera
2019-07-08, 17:11
Medlem
Utanför hennes port borde väl sopgubbarna ha sett honom
Citera
2019-07-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Utanför hennes port borde väl sopgubbarna ha sett honom

Absolut. Fel av mig. Självklart har inte gärningsmannen stått där utan stått på platsen där vittnen sett honom. Korrigerar mitt inlägg.
Citera
2019-07-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
(...)
Skydda personen medvetet, ja kansle.
Skydda omedvetet pga att man enbart har en känsla men inga bevis. Därför tipsar man inte Polis.
Är nog många som har en kandidat, men helt utan några som helst bevis för det.. utan enbart pga ålder, personens mående vid tillfället och utseendet.

Ett syskon som ska varna/hota M, men där har man nog redan tömt ut all information som finns/fanns stt få. Verkar inte som att någon känt till att M skulle haft några konflikter.

”En GM som vill komma in i ett gäng och gänget godkänt en markering eller kidnappning?” Känns jättefel för mig men ja, kanske.

”En GM typ Mantorpsmördaren? Mer ett lustmord? KL 7.50 en ruggig regnig morgon, och det är över på någon minut, eller iallafall på en någorlunda kort tid för denna GM.”
Låter inte så lustfyllt, det håller jag med om.
Vansinnigt, ja! Lystfyllt? Nej.

”En mördare med enbart tvångstankar att mörda. ”
Den typen av typ borde ha röjt sig själv med tiden.

”Varför jag tror mer på att han väntade beror på att jag tror att han skulle synts mycket mer och tydligare efteråt om han inte kom fram dit han skulle. Arbetsplats, socialen, sjukvården, skola, möte mm”
Det har du rätt i.

Drog? Jag vet inte några droger som är så pass vanliga bland våldsbrottslingar som cannabis och benzo.
Huruvida cannabis gör folk mer benägna till våldsbrott är inte utrett även om det finns vissa studier i ämnet. Benzodiasepiner är däremot kända för att göra folk empatistörda och våldsbenägna vid missbruk/överdoser och förekommer tex hos gm i många styckmord.
Det finns givetvis fler droger, dopingpreparat mm som ger denna otrevliga biverkan vid missbruk/överdos, så jag utesluter inte droger.
Som jag skrivit förut, En yngling/tonåring kan nyligen börjat sin karriär som missbrukare.
Senast redigerad av Yanii 2019-07-08 kl. 17:58. Anledning: ”
Citera
2019-07-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Läste detta inlägg igårkväll och tänkte inte så mycket på det. Men nu när jag läser det igen så tänker jag att ditt scenario faktiskt är möjligt.

Det skulle verkligen vilseleda poliserna till att leta i fel ände...

Scenario:

Gärningsmannen står och väntar på Anna-Lena längs med hennes promenadväg till jobbet. Redo att sticka ned henne med kniven.

Mohammed kommer gående och får syn på gärningsmannen med kniv i handen.

Mohammed börjar prata med gärningsmannen. Ex. ”Varför har du kniv?”.

Gärningsmannen är redan inställd på mord och känner sig nu påkommen och pressad av Mohammed.

Gärningsmannen går till attack mot Mohammed.

Efter attacken mot Mohammed kommer Anna-Lena gåendes.

Gärningsmannen attackerar Anna-Lena.
Ja, varför inte
Citera
2019-07-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Skydda personen medvetet, ja kansle.
Skydda omedvetet pga att man enbart har en känsla men inga bevis. Därför tipsar man inte Polis.
Är nog många som har en kandidat, men helt utan några som helst bevis för det.. utan enbart pga ålder, personens mående vid tillfället och utseendet.

Ett syskon som ska varna/hota M, men där har man nog redan tömt ut all information som finns/fanns stt få. Verkar inte som att någon känt till att M skulle haft några konflikter.

”En GM som vill komma in i ett gäng och gänget godkänt en markering eller kidnappning?” Känns jättefel för mig men ja, kanske.

”En GM typ Mantorpsmördaren? Mer ett lustmord? KL 7.50 en ruggig regnig morgon, och det är över på någon minut, eller iallafall på en någorlunda kort tid för denna GM.”
Låter inte så lustfyllt, det håller jag med om.
Vansinnigt, ja! Lystfyllt? Nej.

”En mördare med enbart tvångstankar att mörda. ”
Den typen av typ borde ha röjt sig själv med tiden.

”Varför jag tror mer på att han väntade beror på att jag tror att han skulle synts mycket mer och tydligare efteråt om han inte kom fram dit han skulle. Arbetsplats, socialen, sjukvården, skola, möte mm”
Det har du rätt i.

Drog? Jag vet inte några droger som är så pass vanliga bland våldsbrottslingar som cannabis och benzo.
Huruvida cannabis gör folk mer benägna till våldsbrott är inte utrett även om det finns vissa studier i ämnet. Benzodiasepiner är däremot kända för att göra folk empatistörda och våldsbenägna vid missbruk/överdoser och förekommer tex hos gm i många styckmord.
Det finns givetvis fler droger, dopingpreparat mm som ger denna otrevliga biverkan vid missbruk/överdos, så jag utesluter inte droger.
Som jag skrivit förut, En yngling/tonåring kan nyligen börjat sin karriär som missbrukare.
"Ett syskon som ska varna/hota M, men där har man nog redan tömt ut all information som finns/fanns stt få. Verkar inte som att någon känt till att M skulle haft några konflikter"

Ja men tänk om det gäller hans syskon och varken offrets familj ( den mobbade/utsatte ) som skyddar sin son eller ett av M syskon säger någonting?
En börda att man är en länk som gjort detta möjligt. Man kanske är orolig att hela ens familj ska hata en om det kommer fram?
Eller så kanske man tycker agerandet att mörda är en så osannolikt reaktion på det lilla man själv tycker man gjort, så man tänker inte ens tanken att man är en del av det.
Vuxna i skolan ser tyvärr inte allting som händer barn emellan.

Drogspåret.
Problemet är ju att de inte hittar något spår av någonting förutom nikotin.
Här lutar det ju egentligen åt att han inte har någonting annat i sitt blod.
Men 100 % säkra kan vi nog inte vara?

En snedtändande GM borde kunna lägga ihop 1+1 och inse i efterhand att det är hans mössa och kniv som polisen har.
Såret på handen. Han borde förstå att det är han.
Hur klarar en annars frisk GM av att leva med detta han gjort utan hjälpinsatser?
Hade han efteråt börjat gå ner sig så borde han egentligen också börja bli mer synlig och intressant.
Jag tror det är lättare att för sig själv stänga boken om ett motiv ligger bakom och för GM gör det uthärdigt att leva med det han gjort. Här kan också en personlighetsstörning som tex psykopati förklara att han klarar av det. Det kan också i så fall förklara att han agerat så kraftfullt på att bli kränkt som tex anställd eller kund. Det kan finnas andra förklaringar men detta kan vara en av dem.
Om han nu lever förstås.
Citera
2019-07-08, 19:49
Medlem
Tack Dennyabra för Rumi.
Det här citatet ger lite hopp för fallet.

"Oavsett om man rör sig långsamt eller snabbt, den som är en sökare kommer att bli en finnare."

Med dna teknik som går framåt och spår som följs upp så kommer detta fall att lösas.
Citera
2019-07-08, 20:34
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Denna artikel publicerades i expressen två dagar efter dubbelmordet:

https://www.expressen.se/nyheter/dorrvakt-i-polisforhor-om-dubbelmordet/

I artikeln står bland annat: ”Enligt vittnen på mordplatsen blev den mördade Anna-Lena Svenson attackerad två gånger innan gärningsmannen flydde från platsen.”

Vad innebär det egentligen att Anna-Lena blev attackerad två gånger?

Vad gjorde gärningsmannen mellan båda attackerna mot Anna-Lena?

Enligt vittne så var dubbelmördaren på väg bort från platsen när A-L skrek och då vände dubbelmördaren tillbaka för att tysta henne för gott, men tydligen inte tillräckligt ordentligt eftersom hon dog först på sjukhuset flera timmar senare. Antar att han var stressad och inte vill stanna kvar på platsen allt för länge. En fråga uppstår då: varför skar han inte halsen av henne? Snabbt och garanterad död. Dubbelmördaren verkar vara riktigt lågpannad och bara hugger helt slumpmässigt.

Nästan så att man kan tro att det var en övervintrande neandertalare som dök upp där en morgon hösten 2004 i Linköping.
Senast redigerad av LeonVance 2019-07-08 kl. 20:36.
Citera
2019-07-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Enligt vittne så var dubbelmördaren på väg bort från platsen när A-L skrek och då vände dubbelmördaren tillbaka för att tysta henne för gott, men tydligen inte tillräckligt ordentligt eftersom hon dog först på sjukhuset flera timmar senare. Antar att han var stressad och inte vill stanna kvar på platsen allt för länge. En fråga uppstår då: varför skar han inte halsen av henne? Snabbt och garanterad död. Dubbelmördaren verkar vara riktigt lågpannad och bara hugger helt slumpmässigt.

Nästan så att man kan tro att det var en övervintrande neandertalare som dök upp där en morgon hösten 2004 i Linköping.

Angående gärningsmannen intelligensnivå

Är väl egentligen benägen att hålla med dig. Det känns ju inte direkt som en gärning utförd av ett geni.

Men tror inte det går att göra några korrekta slutsatser om gärningsmannens intelligensnivå utifrån denna gärning.

Tycker inte fokus ska ligga på att leta efter endast dumskallar.
Citera
2019-07-08, 23:06
Medlem
Skulle gärna läsa sammanfattningen som ”Herrgurka” gjort. Den finns länkad i trådstarten och i detta inlägg:

(FB) Det ouppklarade dubbelmordet i Linköping 2004, kvinna och 8-åring knivhuggna

Men länken fungerar inte för mig. Någon som har fungerande länk till ”Herrgurkas” sammanfattning?
Citera
2019-07-09, 00:52
Medlem
Att han var på Anna-Lena 2 gånger kan förklaras, med att han sprang o kollade en gång att mohammad var död innan han ger sig på henne andra gången. En iskall jävel som inte ville lämna några vittnen.
Citera
2019-07-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Att han var på Anna-Lena 2 gånger kan förklaras, med att han sprang o kollade en gång att mohammad var död innan han ger sig på henne andra gången. En iskall jävel som inte ville lämna några vittnen.

Kan A-L haft något hemligt förhållande som inget vet om och framför allt bör ingen närstående eller någon på jobbet vetat om detta , alltså 100% vattentät hemlighet som hon nu ville ha ett avslut med
och denna person kunde inte axeptera detta, därav namnet Leif...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in