2019-07-07, 23:17
Medlem
Ingen aning men kan tänka mig komvux
Citera
2019-07-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe

Fram tills 1996 verkar det som hon arbetat på komvux med svenska för invandrare. Därefter verkar A-L ha arbetat på ett utbildningsföretag som hette (heter?) Liber.

Någon som har mer information om utbildningsföretaget Liber?

Vad undervisas på utbildningsföretaget Liber?

Vilka åldrar är eleverna på utbildningsföretaget Liber?
Citera
2019-07-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
stort tack till massepojken som håller liv i detta,
jag själv har tappat tråden totalt.

undrar dock om det finns någon som kan bifoga bilder på
klassfoton med BO,

torrent laddar till ca 4 % sen får man inte ner mer av skolfoto 2004 eller senare.

Kvällen till ära citerar jag ett till gammalt inlägg som kan vara av intresse.

Substitute efterfrågade för 5 år sedan skolfoton från M. Nu efterfrågar jag det igen. Finns det några gamla skolfoton från M’s skoltid?

När vi ändå diskuterar skolfoton passar jag också på att efterfråga skolfoton från A-L’s tid som lärare. På klassfoton brukar ofta läraren (klassföreståndaren) vara med. Finns några sådana klassfoton med A-L?
Citera
2019-07-08, 00:07
Medlem
Citat:

I detta inlägg kan du förresten läsa om någon som pluggat på komvux:

(FB) Jag lever på botten, alla råd tages tacksamt emot!
Citera
2019-07-08, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Fram tills 1996 verkar det som hon arbetat på komvux med svenska för invandrare. Därefter verkar A-L ha arbetat på ett utbildningsföretag som hette (heter?) Liber.

Någon som har mer information om utbildningsföretaget Liber?

Vad undervisas på utbildningsföretaget Liber?

Vilka åldrar är eleverna på utbildningsföretaget Liber?

Liber tillhandahåller läromedel, dvs böcker, digitala läroverktyg och liknande.

Det är således inget utbildningsföretag med elever utan mer ett företag åt förlagshållet.
Citera
2019-07-08, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Liber tillhandahåller läromedel, dvs böcker, digitala läroverktyg och liknande.

Det är således inget utbildningsföretag med elever utan mer ett företag åt förlagshållet.

Ok. Vad var A-Ls arbetsuppgifter på Liber?
Citera
2019-07-08, 10:01
Medlem
Det där med pulverhenkes utseende, tänkte på det att ena vittnet reagerade på något vid övergångsstället.
Citera
2019-07-08, 10:59
Medlem
Citat:
Det där med pulverhenkes utseende, tänkte på det att ena vittnet reagerade på något vid övergångsstället.

Pulverhenke beskriver ju sitt utseende som lite speciellt om jag förstår hans inlägg rätt.

Men vad vittnet vid övergångsstället såg kan vi bara spekulera i. Skulle också gärna vilja veta. Egentligen förstår jag inte varför utredningen inte släpper den uppgiften. Det har gått 15 år utan att någon gärningsman kunnat gripas. Att hålla på uppgiften om vad vittnet såg vid övergångsstället har ju inte fungerat särskilt bra hittills.

Angående pulverhenke. Här berättar han att han ”stuckit kniven i en människa”:

(FB) Hur alkoholiserad är jag?
Citera
2019-07-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
... en psykiskt sjuk eller störd person borde ha hittats. Jag håller med om att det spåret känns kallt.
Men det kan ju vara så att någon skyddat personen. Denne borde verkligen tala ut i så fall vilket också är märkligt och inte riktigt passar in för om en anhörig man älskar och skyddar gör något sådant så borde man förstå att personen behöver hjälp.
Man borde kunna sätta sig in i offrens familjers sorg och vanmakt. Man kan uppenbart känna empati om man skyddar gärningspersonen av sådana skäl som att det är en anhörig.
Om inte beskyddaren är störd själv på något vis.
Då blir det bara ännu mer invecklat för 2 störda individer borde verkligen ha väckt uppmärksamhet i Linköping med omnejd.

”Tog han livet av sig men inte blivit funnen? Är han en missing person? ”
Förhoppningsvis har man tagit reda på dna på de försvunna personer som skulle kunna vara tänkbara.

Varför var han där vid den tiden? Han kan ha haft ett möte, skulle själv till jobb/skola etc men något hände med honom och han stannade till och kom inte vidare.
Eller så väntade han.

”Han behöver inte må helt bra med djupt psykotisk eller i mycket dåligt psykiskt skick tror jag mindre på.”
Precis. Han behöver inte ha varit så pass sjuk att det påverkade hans vardag.
Det kan också ha varit läkemedel/droger han inte brukade ta men hade gjort det nu och därför kanske han inte riktigt minns själv.
En psykos kan försvinna ganska snabbt, han kan ha varit psykotisk och glömt vad som hänt/det är diffust, men tillfrisknat sedan, återfallen om det varit några har inte kopplats ihop med dådet.

Tycker du har vettiga resonemang.
Någon eller några kan absolut skydda honom.
Tycker det känns mer rimligt om anhöriga/vänner/gäng skyddar honom om han är vid sina sinnens fulla bruk ( någorlunda iallafall) . En mycket sjuk GM skulle vara svår att skydda och svår att inte hjälpa till hjälp. Tänk bara att tex sova i samma hus/lägenhet som en anhörig som pga sjukdom precis mördat en liten pojke och en kvinna.
Klarar anhöriga, vänner och gäng det?
Även om de inte skulle veta precis så skulle det vara problematiskt.
Låta honom bara vara i sin ensamhet? Här blir det svajigt ingen pga att denna GM troligen behöver hjälp för att klara av att hålla sig undan en tid utan att väcka uppmärksamhet.
Här känns ett motiv i botten mer troligt med en stabilare GM.
Här kan en vän förstå GM mer och inte behöva vara lika rädd för sin egen säkerhet.
Dock problematiskt ändå.
Här behöver vännen kanske vara inblandad på något sätt för att till fullo förstå mer för att det ska kännas mer vattentätt.
En familj kan ev lättare förstå varför och bestämma att skydda sin son om de vet någonting.
Här kan de också vara inblandade om det gäller ett småsyskon som blivit utsatt på något sett.
En GM som vill komma in i ett gäng och gänget godkänt en markering eller kidnappning?
Här förstår de att saker och ting kan spåra ur rejält och gå helt fel även om de inte samtycker och är inte alls rädda för GM (?).

En GM typ Mantorpsmördaren? Mer ett lustmord? KL 7.50 en ruggig regnig morgon, och det är över på någon minut, eller iallafall på en någorlunda kort tid för denna GM.
Låter inte så lustfyllt.
En mördare med enbart tvångstankar att mörda. Här tycker man att det känns som det borde hänt fler saker efter händelsen eftersom han gått fri.
Här kanske det finns mer kunskap om detta i tråden?

Jag tycker ett motiv har starkare sannolikhet ev i kombination av andra saker vs endast sjukdom.

Platsen:
Jag tycker det lutar mest åt att han väntade.
Tycker platsen tyder på det. Det är ingen plats man bara står och hänger på vad jag förstår.
Men inget kan förstår uteslutas bara kännas mer troligt.
Varför jag tror mer på att han väntade beror på att jag tror att han skulle synts mycket mer och tydligare efteråt om han inte kom fram dit han skulle. Arbetsplats, socialen, sjukvården, skola, möte mm

Frågan som hänger i luften är ju om GM tagit någon drog/läkemedel kvällen innan eller på morgonen. De har analyserat det blod från GM som de hittat.
Vad jag förstår det som så är det en blandning av blod som hittats från tre st personer( GM, M, A-L).
Från kniven och fingeravtrycket/en från tidningslådan och (ev från blod på mössan ?) Det är samma dna i hårstråna i mössan som i blodspåret. Jag har för mig att jag läst att det var 3 st hårstrån samtliga med samma dna. Tyvärr hittar jag inte länken just nu.
Så frågan är som DrSilverDufva skriver om det kan uteslutas till 100 % att han är ren?
Det kanske vi inte kan vara helt säkra på även om det ev lutar åt att han är drogfri förutom nikotin?
Sådana här saker vill man ju ska vara klara då de kan luta åt olika spår annars.
Men det kvarstår likväl att GM befinner sig på en plats vid en tidpunkt som signalerar
väntande på någon.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-07-08 kl. 11:42.
Citera
2019-07-08, 12:54
Medlem
Tidigare i tråden har det skrivits att en person har setts stå och trycka i området upprepade gånger. Hur såg han ut undrar jag? Lång, kort, ung gammal. Kanske han rekognoserade för att se någons rutiner och tider
Citera
2019-07-08, 13:27
Medlem
Denna artikel publicerades i expressen två dagar efter dubbelmordet:

https://www.expressen.se/nyheter/dorrvakt-i-polisforhor-om-dubbelmordet/

I artikeln står bland annat: ”Enligt vittnen på mordplatsen blev den mördade Anna-Lena Svenson attackerad två gånger innan gärningsmannen flydde från platsen.”

Vad innebär det egentligen att Anna-Lena blev attackerad två gånger?

Vad gjorde gärningsmannen mellan båda attackerna mot Anna-Lena?
Citera
2019-07-08, 14:04
Medlem
Angående vem som attackerades först. Att tänka på är att kniven hittades några meter ifrån A-L om jag förstått rätt. För mig tyder det på att M attackerades först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in