2019-07-08, 21:05
Medlem
Craiggs avatar
Säg att man har lärarexamen från svenskt universitet (och att ett av ämnena är engelska), kan man få jobb som lärare i England då? Har haft en livslång ambition att flytta till England nämligen då jag diggar det landet väldigt mycket.
Citera
2019-07-08, 21:10
Bannlyst
Vill du jobba på en svensk skola i England (där barn till emigranter lär sig svenska) eller vill du jobba på en ordinär skola i det engelska skolsystemet? Tror nämligen att du måste bevisa att du kan så pass bra engelska att du kan undervisa flytande i dina ämnen, beträffande det senare scenariot.
Citera
2019-07-08, 21:17
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vill du jobba på en svensk skola i England (där barn till emigranter lär sig svenska) eller vill du jobba på en ordinär skola i det engelska skolsystemet? Tror nämligen att du måste bevisa att du kan så pass bra engelska att du kan undervisa flytande i dina ämnen, beträffande det senare scenariot.

Grundtanken var ordinär skola i England. Finns det svenska skolor i England? Det visste jag faktiskt inte.

Engelska språket. Hmmm, är flytande i engelska i tal och skrift och har läst engelska på universitetsnivå.
Citera
2019-07-08, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Grundtanken var ordinär skola i England. Finns det svenska skolor i England? Det visste jag faktiskt inte.

Engelska språket. Hmmm, är flytande i engelska i tal och skrift och har läst engelska på universitetsnivå.
Svenska skolor finns definitivt i alla Europas större länder, inklusive UK.

Dåså, då förutsätter jag att du gjort cambridgeexamen och fått godkänt? Du behöver minst ha erhållit C1 Advanced.
Citera
2019-07-08, 21:21
Bannlyst
Du kommer att bli besviken. Lönerna är mycket dåliga arbetsmiljön likaså. Bättre att resa till Asien och undervisa på privatskolor. Där tjenar du bra men beror självklart på hur duktig du e.
Citera
2019-07-08, 21:27
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Svenska skolor finns definitivt i alla Europas större länder, inklusive UK.

Dåså, då förutsätter jag att du gjort cambridgeexamen och fått godkänt? Du behöver minst ha erhållit C1 Advanced.

Läste Cambridge på gymnasiet och fick godkänt ja.

Svenska skolor låter intressant. Får googla på den saken.
Citera
2019-07-08, 21:28
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feci
Du kommer att bli besviken. Lönerna är mycket dåliga arbetsmiljön likaså. Bättre att resa till Asien och undervisa på privatskolor. Där tjenar du bra men beror självklart på hur duktig du e.

Lönen för lärare i Sverige är knappast perfekt heller.
Men i slutändan handlar det ju om vilken arbetsmoral man har.
Citera
2019-07-08, 22:19
Medlem
Craiggs avatar
Min svenska examen kommer inte hindra mig på nåt sätt att söka jobb i UK?
Citera
2019-07-08, 22:26
Bannlyst
Citat:
Min svenska examen kommer inte hindra mig på nåt sätt att söka jobb i UK?
Det första steget i din sits är nog att läsa all info som Svensk Utlandsundervisning Förening (SUF) tillhandahåller på sin hemsida. Där står bland annat att din svenska examen kan vara tvungen att kompletteras för att möta UK:s krav.

Eller ring Skolverket imorgon, om inte de sitter inne på svaren så kan de säkert hänvisa dig rätt
Citera
2019-07-09, 03:01
Medlem
Citat:
Säg att man har lärarexamen från svenskt universitet (och att ett av ämnena är engelska), kan man få jobb som lärare i England då? Har haft en livslång ambition att flytta till England nämligen då jag diggar det landet väldigt mycket.

Nej, det kan du inte. Det för att de olika ländernas läroplaner är olika och således också utbildningen. Du kan säkert läsa upp till en lärarexamen i England, men du kan inte rakt av jobba som lärare i England med svensk examen. Samma sak, kan inte en engelsk lärare jobbar i Sverige som legitimerad.
Citera
2019-07-09, 06:03
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:

Du kan gora samma som jag: Rekryterad till England efter att ha tagit lararexamen i Sverige. Jag hade visserligen jobbat i nagra ar, men hade a andra sidan inte last englska pa universitet. I England ska du bara stanna i ett ar eftersom det ar skit. Du soker dig till brittiska internationella skolor utanfor Storbritannien, men inte till gulfstaterna eller Saudiarabien eftersom overklassbarnen och deras foraldrar ar ackliga dar.

All the best of luck, all the best of skill. You take your future in your own hands.
Citera
2019-07-09, 06:08
Medlem
Det har kanske ar till hjalp:
https://getintoteaching.education.go...seas-graduates

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem