2019-07-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Onsdag 10. juli vil det ha gått 14 dager siden politiet endret hovedhypotesen til drap og fingert bortføring for å dekke over drapet.

Jeg synes er på tide at bistandsadvokat Holden kommenterer denne utviklingen. Sist Holden uttalte seg var i forbindelse med at politiet på onsdag 26. juni offentliggjorde at de mente AEH var blitt drept, og Holden sa da at han ville "ta en prat med politiet". Holden fremholdt også sitt eget, og formodentlig familiens oppfatning, nemlig at det dreier seg om en bortføring som har gått over til et drap.

Selv om det er midt på sommeren synes jeg at allmennheten må ha krav på en uttalelse fra Holden om den vendingen saken nå har tatt.

Jeg forventer at en slik uttalelse må komme i løpet av uken.

Helt enig. Så mye ressurser denne saken drar, og med en hypotese som nå peker på at drapsmenn går løs, så vil det være på sin plass med en uttalelse fra en bistandsadvokat som må sies å være svært stille etter en pressekonferanse som så og si satte hele saken på hodet.
Citera
2019-07-08, 14:04
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Onsdag 10. juli vil det ha gått 14 dager siden politiet endret hovedhypotesen til drap og fingert bortføring for å dekke over drapet.

Jeg synes er på tide at bistandsadvokat Holden kommenterer denne utviklingen. Sist Holden uttalte seg var i forbindelse med at politiet på onsdag 26. juni offentliggjorde at de mente AEH var blitt drept, og Holden sa da at han ville "ta en prat med politiet". Holden fremholdt også sitt eget, og formodentlig familiens oppfatning, nemlig at det dreier seg om en bortføring som har gått over til et drap.

Selv om det er midt på sommeren synes jeg at allmennheten må ha krav på en uttalelse fra Holden om den vendingen saken nå har tatt.

Jeg forventer at en slik uttalelse må komme i løpet av uken.

Politiet signaliserte klart i pressekonferansen at dette var en siste statusoppdatering før sommeren. Så fra det holdet bør vi i allefall ikke forvente noe stort før etter ferien.

Holden tviler jeg på om vi hører noe fra, da det er vanskelig å se hva han kunne si for å backe opp familien nå. Hans jobb er å beskytte dem, og for øyeblikket gjør han nok best det ved å forholde seg taus. Kan ikke se hva han skulle si i deres favør nå.
Citera
2019-07-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Politiet signaliserte klart i pressekonferansen at dette var en siste statusoppdatering før sommeren. Så fra det holdet bør vi i allefall ikke forvente noe stort før etter ferien.

Holden tviler jeg på om vi hører noe fra, da det er vanskelig å se hva han kunne si for å backe opp familien nå. Hans jobb er å beskytte dem, og for øyeblikket gjør han nok best det ved å forholde seg taus. Kan ikke se hva han skulle si i deres favør nå.

Taushet er heller ikke bra. Og vi kan konstantere at saken ikke ligger så bra til for TH.
Citera
2019-07-08, 14:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus

Semester o taushet får man räkne med i de meste ting, men det är särligt olyckligt när det gäller kidnappningar.... Det blir liksom litt dålig smak i munnen av det.

Sen kan man ju inte trolla heller. Att hon skulle leva är ju inte längre troligt hur man än ser på saken.

Holden har väl ändå hållt ut ganska bra. Man kan förstå att advokater trendar uppåt på malignt melanom om de kommer ner till medelhavsstränderna först gott o väl in i juli.
Citera
2019-07-08, 15:14
Medlem
Holden bør komme på banen og uttale seg. Punktum.

Om tausheten vedvarer, vil det komme nye varianter av spekulasjoner, se eksempel nedenfor.

Er det slik at TH beskytter ett eller flere av barna? Eller gjemmer han seg bak barna?

Arbogakvinnen, Johanna Møller, er et eksempel på hvor galt det kan gå, når foreldre har rutinemessig ytt økonomisk krisehjelp til eget barn, langt opp i voksen alder, opp til 40-årene, og så plutselig stenger pengesekken og skal "oppdra barnet", en meget forsinket oppdragelse. Det gikk veldig galt.

Siterer fra eget innlegg fra 5. april, innlegg #3506:
Citat:
Jeg tror ikke et sekund at TH kan ha leid kriminelle, hverken norske eller utenlandske, til å utføre bortføringen. Hvis TH står bak, har han gjort alt selv.

TH fremstår som veldig lovlydig og etterrettelig, og har nærmest skrytt til aviser av at han betalte sin skatt med glede. Og han har betalt mye skatt. Samtidig virker han å ha vært veldig påholden og gjerrig, iallfall overfor sin kone, og antakelig overfor barna også.

Det kan ha skapt en veldig frustrasjon hos barna. Kanskje de har bedt om forskudd på arv, uten å få noe. Kanskje de har blitt lokket eller lurt til å låne penger fra lånehaier eller hel/halvkriminelle. Og har blitt satt i forlegenhet om TH har nektet de penger til å bli kvitt lån de ellers ikke har mulighet til å innfri.

Om ett eller flere av barna skulle ha ubehagelig svart gjeld, er det ikke sikkert de tør å fortelle det engang. Ikke til faren. Ikke til politiet. Ikke til egne søsken. Og ihvertfall ikke etter at moren forsvant på denne forferdelige måten. Hvis de tror eller vet at kidnappingen skjedde pga gjeld.

Jeg vet ikke. Men jeg kan ikke tenke meg at TH engang kjenner noen kriminelle.

Bedragerisaken kan ha blitt utnyttet av andre kriminelle som har spekulert i at russisk mafia skulle få skylden.
Citera
2019-07-08, 15:41
Medlem
Citat:
Holden bør komme på banen og uttale seg. Punktum.

Om tausheten vedvarer, vil det komme nye varianter av spekulasjoner, se eksempel nedenfor.

Er det slik at TH beskytter ett eller flere av barna? Eller gjemmer han seg bak barna?

Arbogakvinnen, Johanna Møller, er et eksempel på hvor galt det kan gå, når foreldre har rutinemessig ytt økonomisk krisehjelp til eget barn, langt opp i voksen alder, opp til 40-årene, og så plutselig stenger pengesekken og skal "oppdra barnet", en meget forsinket oppdragelse. Det gikk veldig galt.

Siterer fra eget innlegg fra 5. april, innlegg #3506:

Jag hade missat det inlägget. Bra att du tog fram det. Jag har varit inne på samma tankar senaste tiden. Att det kan varandra närstående till EH som ligger bakom denna kidnappning som spårade ur. Kidnapparna räknade inte med ett motstånd från en äldre dam.

Om utomstående ber en kvinna följa med blir hon rädd och gör vad de säger till henne. Är det någon hon känner mycket väl tror jag att hon protesterar, och inte tar hotet på allvar och blir nerslagen. Att hon kanske dör av skadan, ingick inte i planen.

Barn som växer upp med snack om miljarder, men lever knapert som vanligt folk kan bli bittra.
Senast redigerad av Vresrosen 2019-07-08 kl. 15:44.
Citera
2019-07-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag hade missat det inlägget. Bra att du tog fram det. Jag har varit inne på samma tankar senaste tiden. Att det kan varandra närstående till EH som ligger bakom denna kidnappning som spårade ur. Kidnapparna räknade inte med ett motstånd från en äldre dam.

Om utomstående ber en kvinna följa med blir hon rädd och gör vad de säger till henne. Är det någon hon känner mycket väl tror jag att hon protesterar, och inte tar hotet på allvar och blir nerslagen. Att hon kanske dör av skadan, ingick inte i planen.

Barn som växer upp med snack om miljarder, men lever knapert som vanligt folk kan bli bittra.

Verkar ju helt vansinnigt att välja ett offer som känner kidnapparna väl, och kan tänkas identifiera dem på rösten eller kroppsbyggnaden trots maskering! En annan sak vore det om AE var med på noterna hela tiden -- men i så fall fanns det ju ingen anledning att ta till våld!

Kanske hon bara råkade halka och slå i huvudet på väg till bilen? Tala om osannolik slump i så fall!
Citera
2019-07-08, 17:20
Bannlyst
ADRTRT, hvem er du egentlig? Nabo av Tom? Slektning?
Journalist fra VG? Eller er du en politimann?
Du virker til å vite veldig mye om saken, som f.eks.
at badet der slepesporene er, er lite og
plassert ved ytterdøren.
At i andre etasje er det gulvteppe fra hit til dit,
ned trappen er det flislagt osv.
Og du kan si at det ryktes i nabolaget at hun hadde begynt å bli tøvete og demens?
Du skreiv for lenge siden at du sto familien veldig nært,
men samtidig virker du veldig uberørt sånn følelsesmessig,
så jeg stusser litt på hvem du egentlig er jeg.
Et søskenbarn f.eks. eller nær venn ville jo aldri begitt seg inn på et slikt forum som dette og diskutert drapsmetoder osv.
Men du har mye interessant å skrive, og virker ikke til å være den sløveste kniven i skuffen, så det er interessant lesning.
Jeg har fulgt med i dette forumet i mange måneder, og det er mye interessante teorier.
Men noen teorier er jo rett og slett forskrudd.
Jeg tror nok som mange at det er Tom som står bak. Noen mener at han ikke kan ha hatt medhjelper p.ga.
at da kan han ha blitt presset i ettertid, noe jeg finner utenkelig. Da kunne jo Tom også presset andre veien, og true med å avsløre med lydopptak eller noe.
Han kunne jo tilogmed betalt noen andre folk penger for å igjen ta bort denne personen som presset han.
Penger er jo makt vet man jo.
Politiet har nok i lang tid mistenkt at det var Tom. Dem søkte jo trossalt i vannet utenfor.
Det blir litt som jemtlandsaken. Politiet ville ikke gå ut med at dem mistenkte Svein.
Men så sto det i avisen en dag at dem søkte rundt en gård fordi dem hadde ingen andre plasser å søke,
så da valgte dem ut denne tilfeldige gården. Avisen oppga navnet på veien men ikke husnummer.
Det var et bilde av en garasje, og den fant jeg gjenn på satelittbilde. Jeg søkte opp denne gården på først kart, og så eiendomssøk, og fant ut at selve gården var registrert på broren,
og garasjen og det gamle huset bak var registrert på Svein.
Så da ser man at politiet later som dem ikke har han mistenkt.
Det er nok mye som politiet ikke vil fortelle om i denne saken.
Kanskje har dem funnet blodspor også? Hvem vet. Det gikk jo månedsvis før dem fortalte at dem hadde telefonen til AEH.
Det har vært diskutert dette med likhunder, og at dette ikke kan brukes som bevis.
Nå vet ikke jeg om politiet har brukt slike der, og evt. hva disse hundene har markert.
Men jeg husker en sak for 15-20 år siden.
Da var det en mann som het Gamal Hussain i Skien.
Han hadde drept Gry. Mente dem ihvertfall.
Dem fant henne død i en elv.
Gamal hadde et gatekjøkken, og der hadde dem hatt schæferhund 3 ganger for å sjekke om det var lukt av lik.
Men hunden markerte ikke på noe.
4 gangen dem tok hunden dit, markerte den på lukt av lik, og Gamal fikk 10 års fengsel
ene og alene på dette grunnlaget. Retten mente at hun hadde blitt kvalt,
men rettsmedisinsk institutt mente at man ikke kunne finne dødsårsaken.
Så det kan jo bli spennende hva som skjer framover.
Det var en klarsynt som mente at Janne Jemtland lå i vann, lenge før at hun ble funnet, og jammen fikk han rett.
Det var en annen klarsynt som mente at AEH også lå i vann. Hun skulle også visstnok
ha fått kraftige slag i venstre hodet. Mye blod.
Mye av dette som de klarsynte mener stemmer ikke alltid, men noen av dem er flinke, og får rett.
Man har en sak fra Ørnes i Nordland for noen år siden. Der fant man liket et år etterpå ved hjelp av klarsynt.
Dem fant liket 2.8 mil unna. Hun som ble drept het Linda Didriksen.
For å være ærlig tror jeg at det som kommer til å hende med denne saken blir det samme som i Vålnes-saken, og Dung-saken.
Dem som politier mistenker ryker inn til varetekt i et eller to år, men blir løslatt av riksadvokaten fordi man ikke har noe lik,
og kan dermed heller ikke bevise at hun har blitt drept.
I Vålnes-saken fra Sagelv, Storsteinsnes het det siktede paret Tanja Behrmann fra Tyskland og Jørn Hugo Rikardsen fra Balsfjord,
og husets adresse er Åsveien 5.
I Dung-saken het de siktede Bjarte Larsen(ektefelle), Viggo Larsen(bror), (Helene Kroken Larsen(mor) og
Jan Henrik Larsen(far). Adressen der er Krabbedalen 54.
Citera
2019-07-08, 18:41
Medlem
Jofs avatar
Läste om detta i kvällspressen i Sverige. Man hade inte ens en hypotes om att det var maken som gjort detta. Konstigt nog. Hur är det i norska aviser?
Här i denna tråden är vi ju mer konventionella, dvs vi misstänker närmast anhörig i första hand.
Citera
2019-07-08, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Läste om detta i kvällspressen i Sverige. Man hade inte ens en hypotes om att det var maken som gjort detta. Konstigt nog. Hur är det i norska aviser?
Här i denna tråden är vi ju mer konventionella, dvs vi misstänker närmast anhörig i första hand.

Det er samme i norske aviser. Ingen antydninger om at det kan være ektemannen. Men politiet har jo pratet som at det er en kidnappingssak, men samtidig lager dem hull i isen på vannet rett ved huset for å lete, så hva dem sier i avisen er nok noe annet enn hva dem diskuterer seg i mellom på kontoret.
Citera
2019-07-08, 18:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Det er samme i norske aviser. Ingen antydninger om at det kan være ektemannen. Men politiet har jo pratet som at det er en kidnappingssak, men samtidig lager dem hull i isen på vannet rett ved huset for å lete, så hva dem sier i avisen er nok noe annet enn hva dem diskuterer seg i mellom på kontoret.
Hvorfor denne diskretionen? Polisen har då den konventionella hypotesen i gång, men vill inte stå för den. Fast det är just den mest klassiska.
Citera
2019-07-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
ADRTRT, hvem er du egentlig? Nabo av Tom? Slektning?
Journalist fra VG? Eller er du en politimann?
Du virker til å vite veldig mye om saken, som f.eks.
at badet der slepesporene er, er lite og
plassert ved ytterdøren.
At i andre etasje er det gulvteppe fra hit til dit,
ned trappen er det flislagt osv.
Og du kan si at det ryktes i nabolaget at hun hadde begynt å bli tøvete og demens?
Du skreiv for lenge siden at du sto familien veldig nært,
men samtidig virker du veldig uberørt sånn følelsesmessig, så jeg stusser litt på hvem du egentlig er jeg.
Et søskenbarn f.eks eller nær venn ville jo aldri begitt seg inn på et slikt forum som dette og diskutert drapsmetoder osv.
Men du har mye interessant å skrive, og virker til å være av de skarpe knivene i skuffen, så det er interessant lesning.
Jeg har fulgt med i dette forumet i mange måneder, og det er mye interessante teorier.
Men noen teorier er jo rett og slett forskrudd.
Jeg tror nok som mange at det er Tom som står bak. Noen mener at han ikke kan ha hatt medhjelper p.ga.
at da kan han ha blitt presset i ettertid, noe jeg finner utenkelig. Da kunne jo Tom også presset andre veien, og true med å avsløre med lydopptak eller noe.
Han kunne jo tilogmed betalt noen andre penger for å igjen ta bort denne personen som presset han.
Penger er jo makt vet man jo.
Politiet har nok i lang tid mistenkt at det var Tom. Dem søkte jo trossalt i vannet utenfor.
Det blir litt som jemtlandsaken. Politiet ville ikke gå ut med at dem mistenkte Svein.
Men så sto det i avisen en dag at dem søkte rundt en gård fordi dem hadde ingen andre plasser å søke,
så da valgte dem ut denne tilfeldige gården. Avisen oppga navnet på veien men ikke husnummer.
Det var et bilde av en garasje, og den fant jeg gjenn på satelittbilde. Jeg søkte opp denne gården, først på kart, og så eiendomssøk, og fant ut at selve gården var registrert på broren,
og garasjen og det gamle huset bak var registrert på Svein.
Så da ser man at politiet latet som at dem ikke hadde han mistenkt.
Det er nok mye som politiet ikke vil fortelle om i denne saken.
Kanskje har dem funnet blodspor også? Hvem vet. Det gikk jo månedsvis før dem fortalte at dem hadde telefonen til AEH.
Det har vært diskutert dette med likhunder, og at dette ikke kan brukes som bevis.
Nå vet ikke jeg om politiet har brukt slike der, og evt. hva disse hundene har markert.
Men jeg husker en sak for 15-20 år siden.
Da var det en mann som het Gamal Hussain i Skien, mye omtalt sak.
Han hadde drept Gry Hussain. Mente dem ihvertfall.
Dem fant henne død i en elv.
Gamal hadde et gatekjøkken, og der hadde dem hatt schæferhund 3 ganger for å sjekke om det var lukt av lik.
Men hunden markerte ikke på noe.
4 gangen dem tok hunden dit, markerte den på lukt av lik, og Gamal fikk 10 års fengsel
ene og alene på dette grunnlaget. Retten mente at hun hadde blitt kvalt,
men rettsmedisinsk institutt mente at man ikke kunne finne dødsårsak.
Men han ble altså dømt.
Så det kan jo bli spennende hva som skjer framover i denne Fjellhamarsaken.
Det var en klarsynt som mente at Janne Jemtland lå i vann, lenge før at hun ble funnet, og jammen fikk han rett.
Det var en annen klarsynt som mente at AEH lå i vann. Hun skulle også visstnok
ha fått kraftige slag i venstre hodet. Mye blod.
Mye av dette som de klarsynte mener stemmer ikke alltid, men noen av dem er flinke, og får rett.
Man har en sak fra Ørnes i Nordland for noen år siden. Der fant man liket et år etterpå ved hjelp av klarsynt.
Dem fant liket 2.8 mil unna. Hun som ble drept het Linda Didriksen.
For å være ærlig tror jeg at det som kommer til å hende med denne saken blir det samme som i Vålnes-saken, og Dung-saken.
Dem som politiet har som mistenkt, ryker inn til varetekt i et eller to år, men blir løslatt av riksadvokaten fordi man ikke har noe lik,
og kan dermed heller ikke bevise at hun har blitt drept.

Uberørt er jeg ikke. Dette er en grufull sak som jeg ønsker å se en løsning på. Alt du skriver er interessant. Jeg har selv lest meg opp på lignende saker, og det gir ikke så mye tiltro dessverre. Som jeg før har skrevet, så er det bedre at politiet dropper siktelse hvis de ikke har nok tekniske bevis. Det bør ikke være rom for tvil. Og uten levningene eller en tilståelse, så blir det lett en sak uten løsning. Her er det mange hensyn å ta, så det er viktig at politiet ikke får «tunnelsyn» fordi de ikke finner spor eller DNA fra ukjente. «Fravær av bevis er også bevis» holder liksom ikke. Jeg har ingen tro på hypotesene om at barna kan stå bak på noen som helst måte. Det er i grunn ikke til å forstå at noen skal ha tatt livet av en 70-årig hustru, mor og mormor. Men noen har gjort det. Å peke på et hevnmotiv blir søkt synes jeg. En virkelighetsfjern «Supervillain»-hypotese.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in