2019-07-07, 13:18
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
OK, då behöver jag inte tänka på att köpa band direkt. Hittade som sagt ett ställe med bra pris https://www.hylte-lantman.com/jakt/k...-onion-edition just nu 1695:- och med ett set keramknivar på köpet.
Grymt, den kommer du bli nöjd med!
Citera
2019-07-07, 16:10
Medlem
JerryCottons avatar
Det finns inga genvägar till riktigt vassa knivar.
Citera
2019-07-07, 17:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det finns inga genvägar till riktigt vassa knivar.
Och det innebär? Timmar med våtsten? Jag tycker jag har haft hyfsad skärpa på mina knivar med hjälp av sharpmakern, men tids nog når man en punkt där kniven måste slipas. Visst, det går att slipa en kniv med 3000 grit, men det tar en och en halv evighet.
Citera
2019-07-07, 17:53
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Och det innebär? Timmar med våtsten? Jag tycker jag har haft hyfsad skärpa på mina knivar med hjälp av sharpmakern, men tids nog når man en punkt där kniven måste slipas. Visst, det går att slipa en kniv med 3000 grit, men det tar en och en halv evighet.

Menar gadgets som rollsharp o.s.v...
Citera
2019-07-08, 08:53
Medlem
TraXzmans avatar
The Laziest Way to Sharpen Any Knife to Razor Sharp 2

https://www.youtube.com/watch?v=TdxqplP4LBI
Citera
2019-07-08, 09:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
The Laziest Way to Sharpen Any Knife to Razor Sharp 2

https://www.youtube.com/watch?v=TdxqplP4LBI
Har sett den videon tidigare och är tveksam till denna metod.

Jag säger inte att den inte funkar, däremot skulle jag inte vilja utsätta mina bättre knivar för den. Låt mig förklara.

I syfte att få fram en skärpa så måste man pressa någorlunda hårt på bladet. Det blir lätt att hänga kvar lite för länge på samma ställe för att det skall hända något . Och det är detta som har potential att sabba värmebehandlingen.

Tänk på att en egg-apex ibland ligger på sub-mikron-nivå. Det är extremt lätt att "bränna bort" den tidigare nämnda värmebehandlingen. M a o, detta är en tämligen extrem form av bryning som jag inte skulle rekommendera ifall man är rädd om sina knivar .

Dessutom så funkar denna metod enbart på blad som är någorlunda vassa från början och således inte är i behov av seriös slipning/reprofilering.

Och slutligen. Inte alla äger en slipmaskin, lik den i videon .

~Paul~
Citera
2019-07-08, 09:26
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har sett den videon tidigare och är tveksam till denna metod.

Jag säger inte att den inte funkar, däremot skulle jag inte vilja utsätta mina bättre knivar för den. Låt mig förklara.

I syfte att få fram en skärpa så måste man pressa någorlunda hårt på bladet. Det blir lätt att hänga kvar lite för länge på samma ställe för att det skall hända något . Och det är detta som har potential att sabba värmebehandlingen.

Tänk på att en egg-apex ibland ligger på sub-mikron-nivå. Det är extremt lätt att "bränna bort" den tidigare nämnda värmebehandlingen. M a o, detta är en tämligen extrem form av bryning som jag inte skulle rekommendera ifall man är rädd om sina knivar .

Dessutom så funkar denna metod enbart på blad som är någorlunda vassa från början och således inte är i behov av seriös slipning/reprofilering.

Och slutligen. Inte alla äger en slipmaskin, lik den i videon .

~Paul~

Jo använder den .. vad sägs om denna då
https://www.youtube.com/watch?v=MQaHMPw-EUU

Nä skämt osido man ska nog bara ha en enkel variant för köksknivar utan risk att skada sig eller trycka samt slipa ojämnt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393861
Citera
2019-07-08, 10:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
1. Jo använder den .. vad sägs om denna då

2. Nä skämt osido man ska nog bara ha en enkel variant för köksknivar utan risk att skada sig eller trycka samt slipa ojämnt
1. Tormek är förstås en mycket fin maskin. Tyvärr kostar den en del slantar, liksom de andra kvalitetssystemen såsom Edge Pro, Wicked Edge, KME eller TSPROF.

2. (FB) Bra knivslip för nybörjare?

~Paul~
Citera
2019-07-14, 18:50
Medlem
zepofans avatar
Så, då har jag varit och hämtat ut min beställda Work Sharp. Hade en Frost kockkniv köpt på loppis liggandes, en sån där som jag ska vässa upp när jag får tid. Nu var den inte jätteslö, men den hade ett par små hack längst bak på bladet och spetsen var inte heller jättevass. Började med medium-bandet och körde 8 ggr på 20 grader. De små hacken var nu i princip borta och jag bytte ner till fine-bandet och körde 6 ggr växelvis. Mycket vassare än så behöver inte mina knivar vara, men jag ska nog de den lite mer kärlek "bara för att jag kan".

Fick ju med ett set keramknivar med slipen också. Fabrikatet heter Genzo, men det verkar inte vara någon välkänd fabrikant.
Citera
2019-07-14, 21:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Så, då har jag varit och hämtat ut min beställda Work Sharp. Hade en Frost kockkniv köpt på loppis liggandes, en sån där som jag ska vässa upp när jag får tid. Nu var den inte jätteslö, men den hade ett par små hack längst bak på bladet och spetsen var inte heller jättevass. Började med medium-bandet och körde 8 ggr på 20 grader. De små hacken var nu i princip borta och jag bytte ner till fine-bandet och körde 6 ggr växelvis. Mycket vassare än så behöver inte mina knivar vara, men jag ska nog de den lite mer kärlek "bara för att jag kan".

Fick ju med ett set keramknivar med slipen också. Fabrikatet heter Genzo, men det verkar inte vara någon välkänd fabrikant.
Grattis till ett bra inköp, visst är det kul att slipa med den?
Citera
2020-01-11, 10:28
Medlem
Skyishs avatar
Lånar denna tråd. Jag funderar på att köpa denna slip: https://www.cervera.se/produkt/minos...nivslip-2-hjul

Jag har två frågor:

1. Vad är skillnaden mellan knivslipar som ska användas med vatten och de som inte tål vatten?
2. I vissa knivslipar ska man bara använda den grovkorniga delen när kniven blir slö, med denna så ska båda användas vid varje slipning. Varför?
Citera
2020-01-11, 10:56
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Lånar denna tråd. Jag funderar på att köpa denna slip: https://www.cervera.se/produkt/minos...nivslip-2-hjul

Jag har två frågor:

1. Vad är skillnaden mellan knivslipar som ska användas med vatten och de som inte tål vatten?
2. I vissa knivslipar ska man bara använda den grovkorniga delen när kniven blir slö, med denna så ska båda användas vid varje slipning. Varför?
1. Det beror på vilken sorts stenar som sitter i den.
2. Tanken är nog att man skall forma eggen med den grova stenen och sedan polera den med den finkorniga i samma vinkel för ett vassare slutresultat.

Personlig reflektion: köp inte skiten, dina knivar kommer bli marginellt vassare precis efter användning men då du förstör eggen kommer de bli slöa snabbare och du kommer behöva lämna in dem för att återställa eggen.

Köp istället en spyderco sharpmaker, den kostar visserligen ett par hundralappar mer men du tjänar enkelt in det på att slippa lämna in dina knivar på slipning. Dessutom får du vassare knivar och behöver inte slipa lika ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in