2019-07-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Joho, du väljer att byta fokus och vinkel en aning, fullt förståeligt.
Finnar och polacker är fortsatt topp 10, ihop med svenskar, som invandrar till Sverige och det helt oavsett vad du tycker om saken, vad de förhindrar eller inte.
Muslimer har en vitt skild syn på islam, hur religiösa de är och om vilka frågor de vill samarbeta om, oavsett ifall du fantiserat fram att alla muslimer sluter upp om samma saker eller inte.
Det du tar upp nu är utsatta områden och där finns absolut påverkan av islam i vissa av dessa. Det är inget vi ska acceptera i vårt samhälle men det drabbar främst andra invandrare/ muslimer/ utsatta och är mig veterligen heller inget som accepteras av övriga samhället.
Antalet utsatta områden blir f.n. inte fler, snarare färre.
Det är alltså f.n. uppskattningsvis 8% muslimer i Sverige, varav en hel del är mer eller mindre sekulariserade( jag känner själv ett antal).
Om de nu inte ska ta makten denna lilla minoritet, hur ska de påverka samhället, utöver små utsatta områden, att bli mer muslimska och islamistiska? Blir du påverkad och rädd för att bli muslim/ ta till dig annan kultur mot din egen vilja?
Du har ingen trovärdig statistik, du har bara spekulationer och du väljer att måla upp en så negativ bild som möjligt, varför?

Men snälla människa, ämnet är ju inte hur det ser ut nu utan vad som blir följden av fortsatt politik och demografisk utveckling. Och hur tror du dessa s.k. "utsatta" områden[*] uppstått från första början? Hur tror du det kommer sig att stadsdel efter stadsdel gradvis tas över av menaiter? Beror det på klimatet, något i maten eller för mycket TV-spel?

Att tro att det inte drabbar gemene svensk är bara skitprat. Vi ser rapporter av det här slaget på återkommande basis:
Barngäng sätter skräck i bostadsområde
Immigranterna själva drabbas kanske värst men vad är det för tröst. Jag kan i min vardag själv tydligt se utvecklingen och förändringen och har varit med om immigrationsrelaterade incidenter. Det har nog många. Sverige är inte tillräckligt segregerat för att inte immigrationspolitiken skall få följdverkningar som drabbar på bred front.

Jag har till skillnad från dig presenterat statistik flera gånger och här kommer lite till apropå dina omogna insikter om islam. Visst har du rätt i att det finns olika slags muslimer men det betyder inte att muslimer i genomsnitt har samma åsiktspaket som västerlänningar. Hur kan man då tro att det inte kommer få konsekvenser om de ökar i andel i ett samhälle:
https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Här kommenteras den av svensk forskare och det är ju rätt intressant det han säger på slutet för det visar på den strutsmentalitet som kännetecknar dig.

Citat:
Ändå är undersökningen värd att ta på allvar. Leif Stenberg, professor i islamologi vid Centrum för Mellanösternstudier på Lunds universitet, menar att Pew är pålitligt och inte färgat av politiska undertoner.
– De har gott rykte och anses göra bra studier, säger han. Tidigare rapporter har använts av andra forskare. De har stora urval respondenter, och jag har inte sett någon tydlig politisk vinkel på frågeställningarna.
Samtidigt är han medveten om att muslimska värderingar är känsliga frågor. Varför?
– Ja, jag vet inte, säger han. Men jag tror att vi är religionsanalfabeter i Sverige. Vi har dessutom ingen större vana att diskutera religion och värderingsskillnader.
https://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Jag har inga illusioner om att du kommer plocka fram några siffror överhuvudtaget utan återigen komma med svepande motargument av typen "skräpstatistik". Så vi kommer inte längre. Du tror vare sig islam kommer växa nämnvärt eller att om den gör det kommer göra skillnad. Fortsätt du med att tro det.

Ändras politiken kan du ju alltid säga "vad var det jag sade" och ändras den inte så kan du väl njuta av reslutatet eller varför inte redan idag flytta till ett "utsatt" område. De är säkert både billigt att bo och leva där. Något säger mig att det kommer du aldrig göra.

[*] Ja, vad är de "utsatta" områdena utsatta för egentligen? Om någon utsätts för något kommer det utifrån och det mest uppenbara i detta fall är immigration. De är utsatta för immigration varför min benämning, immigrationsområden, är mycket tydligare och ärligare.
Senast redigerad av Varglig 2019-07-06 kl. 18:44.
2019-07-06, 20:23
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Konstigt resonemang. Lösningen på immigration av antisociala menaiter är att föda fler svenskar? Som skall kriga mot menaiterna då eller?

Är det inte en mycket enklare lösning att inte ta hit menaiterna?
De som vill leva i arabkultur och liknande har ju alla möjligheter att flytta till den.

Skulle det visa sig att det i det läget behövs en liten boost i barnafödandet så går det nog att ordna med generösa bidrag eller något i den stilen. Det är ju inte så att svenskarna störtdyker, minskar lite i absoluta tal dock. Svenskarna kommer inte halveras på 40 år.

Citat:
Svenskarna kommer inte halveras på 40 år

Jo, det kommer dem. Du har rätt i att etniska svenskar minskat lite sedan 2002. Med "lite" menar jag alltså med runt 200 000 personer. Från runt 7,1 miljoner till runt 6,9 miljoner.

Men misstaget du gör är att du tror att det kommer vara såhär även i framtiden. Det kommer det inte.

Anledningen till att svenskarna kommer att kraftigt minska i framtiden är att dem som nu är över 65 år kommer att dö ut om 20 år och det är 25 % av etniska svenskar. Sedan finns det fortfarande många svenskar mellan 45-65 år. Dem kommer också vara döda om 40 år.

Det är endast för tillfället svenskar kan klara sig då det är väldigt många idag som är mellan 45-65 år gamla och jobbar. Men detta är endast tillfälligt då dessa går i pension snart.

Sen när jag skrev att svenskarna kommer halveras så menade jag dem etniska svenskar som är under 65 år gamla. Med den takt vi har idag så kommer etniska svenskar förlora 28 % av sin befolkning som är yngre än 65 år, dem närmaste 40 åren.

Dock kommer dessa förluster accelerera då dem som nu är 45-65 år börjar gå i pension.

Så om 40 år kommer mellan 40 - 50 % av alla etniska svenskar som är yngre än 65 år gamla försvinna.
2019-07-06, 23:30
Medlem
Citat:
...Förklara speciellt hur finnar, polacker, norrmän och andra européer samverkar med menaminoriteterna....

Bara som en liten avrundning för att slippa det här tramset om Finland och Polen o.s.v.
Migrationsverkets siffror över beviljade uppehållstillstånd, d.v.s. människor som bidrar till en långsiktigt förändrad befolkningssammansättning:
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Beviljade-uppehallstillstand-oversikter.html

Citat:
2018
Afghanistan: 11468
Finland: 0
Irak: 5860
Polen: 102
Somalia: 3423
Syrien: 17304

2017
Afghanistan: 12904
Finland: 1
Irak: 7508
Polen: 127
Somalia: 3989
Syrien: 23361

2016
Afghanistan: 5422
Irak: 4421
Polen: 154
Somalia: 4577
Syrien: 56259

2015
Afghanistan: 3209
Irak: 3719
Polen: 161
Somalia: 3348
Syrien: 30264

Det är det här som det handlar om. Inte att det kom finnar hit och arbetade i fabriker på 60-talet. Inte heller att en och annan EU-arbetande polack bestämmer sig för att stanna för gott.
Du har ta mig fan ingen aning om hur det ligger till på riktigt din stackare.
2019-07-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jo, det kommer dem. Du har rätt i att etniska svenskar minskat lite sedan 2002. Med "lite" menar jag alltså med runt 200 000 personer. Från runt 7,1 miljoner till runt 6,9 miljoner.

Men misstaget du gör är att du tror att det kommer vara såhär även i framtiden. Det kommer det inte.

Anledningen till att svenskarna kommer att kraftigt minska i framtiden är att dem som nu är över 65 år kommer att dö ut om 20 år och det är 25 % av etniska svenskar. Sedan finns det fortfarande många svenskar mellan 45-65 år. Dem kommer också vara döda om 40 år.

Det är endast för tillfället svenskar kan klara sig då det är väldigt många idag som är mellan 45-65 år gamla och jobbar. Men detta är endast tillfälligt då dessa går i pension snart.

Sen när jag skrev att svenskarna kommer halveras så menade jag dem etniska svenskar som är under 65 år gamla. Med den takt vi har idag så kommer etniska svenskar förlora 28 % av sin befolkning som är yngre än 65 år, dem närmaste 40 åren.

Dock kommer dessa förluster accelerera då dem som nu är 45-65 år börjar gå i pension.

Så om 40 år kommer mellan 40 - 50 % av alla etniska svenskar som är yngre än 65 år gamla försvinna.

Om du har en källa till dina påståenden kan det bli intressant att diskutera. Annars blir det ren spekulation. Att vi proportionellt kommer minska är jag helt med på. I absoluta tal kan jag inte hitta stöd för att det enbart skulle finnas 4-5 miljoner etniska svenskar om 40 år. Så snabb är inte minskningen.
2019-07-07, 00:06
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Om du har en källa till dina påståenden kan det bli intressant att diskutera. Annars blir det ren spekulation. Att vi proportionellt kommer minska är jag helt med på. I absoluta tal kan jag inte hitta stöd för att det enbart skulle finnas 4-5 miljoner etniska svenskar om 40 år. Så snabb är inte minskningen.

Jag skrev ovan att jag syftade på etniska svenskar under 65 års ålder.

Så då tar vi en titt på antalet personer i Sverige som är födda i Sverige med båda föräldrarna födda i Sverige. Det vill säga inrikes födda med båda föräldrarna inrikes födda.

Och vi tittar på deras antal hos dem som är under 65 år gamla.

Och vi jämför mellan 2002-2018. Dessa uppgifter kommer direkt från Statistiska centralbyrån.

--------

Så bland dem som är inrikes födda med båda föräldrarna inrikes födda. Och som är mellan 0-64 år gamla.

År 2002 hade vi 5 656 573 personer

2010 hade vi 5 455 448 personer

2018 hade vi 5 220 665 personer

---------

Mellan 2002-2010 hade vi en minskning med 201 125 personer

Mellan 2010-2018 hade vi en minskning med 234 783 personer

Anledningen till att minskningen ökade var att minskningen hos dem som är mellan 45-65 år ökade. Detta kommer fortsätta i framtiden då dem som är mellan 45-65 års ålder nu börjar gå i pension.

Så mellan 2010-2018 hade vi en minskning med 234 783 personer. Idag har vi 5 220 665 personer under 65 års ålder.

En minskning med 234 783 personer över en 8 års period är i genomsnitt en minskning med 29 348 personer per år. Om vi antar att detta fortsätter i 50 år så blir det en förlust av 1 467 394 personer. Detta innebär en procentuell minskning med 28 %.

Men då jag antar med stor säkerhet att minskningen kommer accelerera dem närmaste åren, eftersom minskningen hos dem som är mellan 45-65 år kommer kraftigt accelerera, precis så som den gjort mellan 2010-2018, så är det ett rimligt antagande att om 50 år kommer den etniskt svenska befolkningen som är yngre än 65 år ha minskat med mellan 40 - 50 %.
2019-07-07, 00:09
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Bara som en liten avrundning för att slippa det här tramset om Finland och Polen o.s.v.
Migrationsverkets siffror över beviljade uppehållstillstånd, d.v.s. människor som bidrar till en långsiktigt förändrad befolkningssammansättning:
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Beviljade-uppehallstillstand-oversikter.html

Det är det här som det handlar om. Inte att det kom finnar hit och arbetade i fabriker på 60-talet. Inte heller att en och annan EU-arbetande polack bestämmer sig för att stanna för gott.

Finnarna gör ingen nytta för tillfället då absoluta majoriteten är över 65 år. Antalet finnar som är i arbetsför ålder har minskat med typ 80 % sedan år 2000.

Antalet danskar och norrmän mellan 25-65 år har också minskat.

Polackerna kommer förmodligen många av dem återvända till sitt hemland när dem väl tjänat tillräckligt med pengar.

Jämför detta med syrierna, afghanerna, somalierna, eritreanerna och irakierna som kommer hit, får medborgarskap fort, skaffar många barn och kommer bli en del av vårt samhälle långsiktigt.
2019-07-07, 02:57
Medlem
Citat:
Men snälla människa, ämnet är ju inte hur det ser ut nu utan vad som blir följden av fortsatt politik och demografisk utveckling. Och hur tror du dessa s.k. "utsatta" områden[*] uppstått från första början? Hur tror du det kommer sig att stadsdel efter stadsdel gradvis tas över av menaiter? Beror det på klimatet, något i maten eller för mycket TV-spel?

Antal utsatta områden minskar.

Citat:
Att tro att det inte drabbar gemene svensk är bara skitprat. Vi ser rapporter av det här slaget på återkommande basis:
Barngäng sätter skräck i bostadsområde
Immigranterna själva drabbas kanske värst men vad är det för tröst. Jag kan i min vardag själv tydligt se utvecklingen och förändringen och har varit med om immigrationsrelaterade incidenter. Det har nog många. Sverige är inte tillräckligt segregerat för att inte immigrationspolitiken skall få följdverkningar som drabbar på bred front.

Vad är det för immigrationsrelaterade incidenter du varit med om i din vardag?
Har du varit med om några incidenter som inte varit immigrationsrelaterade?

Citat:
Jag har till skillnad från dig presenterat statistik flera gånger och här kommer lite till apropå dina omogna insikter om islam. Visst har du rätt i att det finns olika slags muslimer men det betyder inte att muslimer i genomsnitt har samma åsiktspaket som västerlänningar. Hur kan man då tro att det inte kommer få konsekvenser om de ökar i andel i ett samhälle:
https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Här kommenteras den av svensk forskare och det är ju rätt intressant det han säger på slutet för det visar på den strutsmentalitet som kännetecknar dig.

https://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Jag har sett den där undersökningen från PEW tidigare.
Några intressanta saker:
Undersökningen är gjord bland en extremt liten andel av alla muslimer i varje land.
De allra flesta som är för sharia tycker att det ska gälla enbart för muslimer oavsett vart de finns.
I de länder där inte islam är den statsbärande religionen, vilket den inte är i Sverige, är långt färre positiva till sharia som lag.
En klart stor majoritet av hela världens muslimer är emot extremism och våld i islams namn, undantaget Palestina, Afghanistan, Egypten och Bangladesh där det inte är en riktigt lika stor majoritet som tycker så.

Citat:
Jag har inga illusioner om att du kommer plocka fram några siffror överhuvudtaget utan återigen komma med svepande motargument av typen "skräpstatistik". Så vi kommer inte längre. Du tror vare sig islam kommer växa nämnvärt eller att om den gör det kommer göra skillnad. Fortsätt du med att tro det.

Annars har du ju ganska många illusioner.

Citat:
Ändras politiken kan du ju alltid säga "vad var det jag sade" och ändras den inte så kan du väl njuta av reslutatet eller varför inte redan idag flytta till ett "utsatt" område. De är säkert både billigt att bo och leva där. Något säger mig att det kommer du aldrig göra.

Varför skulle jag njuta av dina fantasier bara för att jag inte tror på dom?
Är det din logiska slutsats?
Jag tänker inte heller bryta upp min familjs liv, arbeten, barns skolgång m.m. bara för att du tror man måste befinna sig på en speciell plats för att ha vissa åsikter.
Du blir ju bara mer och mer absurd i dina argument.

Citat:
[*] Ja, vad är de "utsatta" områdena utsatta för egentligen? Om någon utsätts för något kommer det utifrån och det mest uppenbara i detta fall är immigration. De är utsatta för immigration varför min benämning, immigrationsområden, är mycket tydligare och ärligare.

De är väl snarare utsatta inifrån.
Säkert främst från såna som är födda här.

Citat:

Kul att du plockar ut några år och argumenterar som en fåntratt.
Det är fortfarande finnar, polacker och svenskar på topptio-listan totalt sett, hur du än vrider och vänder på det.

Sen är det väl härligt att notera att det stadigt minskar de sista åren med folk från Syrien(jätteminskning, vad kan det bero på?) och Somalia, samt från Afghanistan och Iran det senaste året.
2019-07-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag skrev ovan att jag syftade på etniska svenskar under 65 års ålder.

Så då tar vi en titt på antalet personer i Sverige som är födda i Sverige med båda föräldrarna födda i Sverige. Det vill säga inrikes födda med båda föräldrarna inrikes födda.

Och vi tittar på deras antal hos dem som är under 65 år gamla.

Och vi jämför mellan 2002-2018. Dessa uppgifter kommer direkt från Statistiska centralbyrån.

--------

Så bland dem som är inrikes födda med båda föräldrarna inrikes födda. Och som är mellan 0-64 år gamla.

År 2002 hade vi 5 656 573 personer

2010 hade vi 5 455 448 personer

2018 hade vi 5 220 665 personer

---------

Mellan 2002-2010 hade vi en minskning med 201 125 personer

Mellan 2010-2018 hade vi en minskning med 234 783 personer

Anledningen till att minskningen ökade var att minskningen hos dem som är mellan 45-65 år ökade. Detta kommer fortsätta i framtiden då dem som är mellan 45-65 års ålder nu börjar gå i pension.

Så mellan 2010-2018 hade vi en minskning med 234 783 personer. Idag har vi 5 220 665 personer under 65 års ålder.

En minskning med 234 783 personer över en 8 års period är i genomsnitt en minskning med 29 348 personer per år. Om vi antar att detta fortsätter i 50 år så blir det en förlust av 1 467 394 personer. Detta innebär en procentuell minskning med 28 %.

Men då jag antar med stor säkerhet att minskningen kommer accelerera dem närmaste åren, eftersom minskningen hos dem som är mellan 45-65 år kommer kraftigt accelerera, precis så som den gjort mellan 2010-2018, så är det ett rimligt antagande att om 50 år kommer den etniskt svenska befolkningen som är yngre än 65 år ha minskat med mellan 40 - 50 %.

Fram till sista stycket är din argumentation övertygande även om jag inte hinner kontrollräkna själv.
I ditt sista stycket gör du däremot ett mer vidlyftigt antagande, lite som SCB fast tvärtom.

Men siffrorna ser inte bra ut i vilket fall som helst. Där är vi helt överens.
2019-07-07, 10:56
Medlem
Citat:
Antal utsatta områden minskar.

Vad är det för immigrationsrelaterade incidenter du varit med om i din vardag?
Har du varit med om några incidenter som inte varit immigrationsrelaterade?

Jag har sett den där undersökningen från PEW tidigare.
Några intressanta saker:
Undersökningen är gjord bland en extremt liten andel av alla muslimer i varje land.
De allra flesta som är för sharia tycker att det ska gälla enbart för muslimer oavsett vart de finns.
I de länder där inte islam är den statsbärande religionen, vilket den inte är i Sverige, är långt färre positiva till sharia som lag.
En klart stor majoritet av hela världens muslimer är emot extremism och våld i islams namn, undantaget Palestina, Afghanistan, Egypten och Bangladesh där det inte är en riktigt lika stor majoritet som tycker så.

Annars har du ju ganska många illusioner.

Varför skulle jag njuta av dina fantasier bara för att jag inte tror på dom?
Är det din logiska slutsats?
Jag tänker inte heller bryta upp min familjs liv, arbeten, barns skolgång m.m. bara för att du tror man måste befinna sig på en speciell plats för att ha vissa åsikter.
Du blir ju bara mer och mer absurd i dina argument.

De är väl snarare utsatta inifrån.
Säkert främst från såna som är födda här.

Kul att du plockar ut några år och argumenterar som en fåntratt.
Det är fortfarande finnar, polacker och svenskar på topptio-listan totalt sett, hur du än vrider och vänder på det.
...

Du svarar precis som jag förutsade. Du har inget att tillföra mer än tomma argument. Inte en enda länk, inte en enda referens. Dina enda argument är att mina referenser är dåliga och mina val av årtal (de senaste fyra åren, det tog cirka 30 minuter att plocka fram dem du är välkommen att fortsätta bakåt tills du hittar de stora siffrorna med finnar och polacker men det kommer du inte göra för det kan du inte) är felaktiga och som bevis för detta anför du inget annat än din egen oändliga visdom.

Känns det framgångsrikt?
Tror du du övertygar någon mer än dig själv?
Pajas.

Och slutligen, precis som jag också sade, du när defintivt en förhoppning om att den muslimska samhällsutveckling, som du själv menar att man inte skall oroa sig för, aldrig kommer inträffa. Den visar sig i sådana här bleka och sifferblinda förhoppningar:

Citat:
...Sen är det väl härligt att notera att det stadigt minskar de sista åren med folk från Syrien(jätteminskning, vad kan det bero på?) och Somalia, samt från Afghanistan och Iran det senaste året.

En minskning från absurt höga nivåer (i fallet Syrien en hel större svensk småstad per år) tlil enbart höga nivåer. De konsekvenser vi ser i "utsatta" områden idag emanerar från ett Sverige som hade klart lägre nivåer än i det dagsläge som du tror är lågt. Och nej de utsatta områdena i meningen immigrationstäta minskar inte, däremot har polisen flyttat typ ett (1) område från listan. Antagligen på grund av t.ex. utökad kameraövervakning och framgångsrikt polisarbete. Det är en fjärt i kosmos och troligen bara tillfälligt. Dessutom har ju många svenskar (inte minst kvinnor) börjat anpassa sina livsmönster till det nya spännande Sverige vilket kan ge "positiva" effekter i statistiken. Till skillnad från dig, har jag som sagt sett hur verkligheten ser ut.
Senast redigerad av Varglig 2019-07-07 kl. 11:00.
2019-07-07, 13:12
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Fram till sista stycket är din argumentation övertygande även om jag inte hinner kontrollräkna själv.
I ditt sista stycket gör du däremot ett mer vidlyftigt antagande, lite som SCB fast tvärtom.

Det är sant det du skriver.

Men mitt antagande är baserat på följande dock.

Antalet "etniska svenskar" under 45 års ålder har minskat kraftigt hela tiden sedan 1980 talet. Det vill säga från 1980 hela vägen fram till 2019.

Och den fortsätter hela tiden minska och kommer fortsätta minska då svensk kvinnor sedan 1970 talet slutat föda barn.

Däremot har antalet "etniska svenskar" mellan 45-65 års ålder ökat hela tiden från 1980 fram till runt 2006-2007. Därefter har den minskat något från 2006 till 2010, för att sedan mycket kraftigare minska mellan 2010-2018.

Det är först nu dem mellan 45-65 år börjar minska och nu kommer dem möta samma öde som åldersgruppen 0-44 år. Detta eftersom en hel del föddes under slutet av 50 talet och 1960 talet och dessa går nu snart i pension.

Så när dessa också börjar kraftigt minska likt dem under 45 års ålder, så kommer den totala befolkningen under 65 år också minska mycket mer än vad den minskar idag.

Det är helt enkelt så att Sveriges största problem är att kvinnor inte föder barn. Ungefär 80 % av Sverige kommer vara i princip spökstäder om 40 år.
2019-07-07, 13:31
Medlem
Att vi har en åldrande befolkning kom på tal tror jag slutet 60 början 70 tal ifrån Pensions myndigheten, förslag till politikerna för att lösa detta var rätt simpelt, att höja pensions åldern ett år vart tionde år.

Men våra korrupta lakejer i riksdagen sket i det, order från högre ort att importera mena folk!

Testa googla Barcelona avtalet och läs för helvete.

Ingen slump att det ser ut som det gör idag
2019-07-07, 13:45
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:

Sen även om vi bortser från mina egna antaganden om accelerering i framtiden och endast tittar på data från SCB mellan 2010-2018 så är det ändå en stor katastrof.

Mellan 2010-2018 förlorade man 234 783 personer hos dem som är födda i Sverige med båda föräldrarna födda i Sverige bland dem under 65 år.

Det vill säga en minskning med 234 783 personer under dem senaste 8 åren. Det ger en minskning i genomsnitt med 29 348 personer per år.

Idag har vi 5 220 665 personer som är yngre än 65 år.

Minskning med 29 348 personer per år innebär att under 50 år kommer det ha minskat med 1 467 394 personer. Detta är 28 %.

Men under 100 år så innebär det en minskning med 2 934 800 personer. Detta är en minskning med 56 %.

Så om 100 år kommer en majoritet av etniska svenskar under 65 års ålder försvinna. Detta enligt trenden vi har idag, en trend jag är helt övertygad om kommer kraftigt accelerera om 10-20 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in