Citat:
Joho, du väljer att byta fokus och vinkel en aning, fullt förståeligt.
Finnar och polacker är fortsatt topp 10, ihop med svenskar, som invandrar till Sverige och det helt oavsett vad du tycker om saken, vad de förhindrar eller inte.
Muslimer har en vitt skild syn på islam, hur religiösa de är och om vilka frågor de vill samarbeta om, oavsett ifall du fantiserat fram att alla muslimer sluter upp om samma saker eller inte.
Det du tar upp nu är utsatta områden och där finns absolut påverkan av islam i vissa av dessa. Det är inget vi ska acceptera i vårt samhälle men det drabbar främst andra invandrare/ muslimer/ utsatta och är mig veterligen heller inget som accepteras av övriga samhället.
Antalet utsatta områden blir f.n. inte fler, snarare färre.
Det är alltså f.n. uppskattningsvis 8% muslimer i Sverige, varav en hel del är mer eller mindre sekulariserade( jag känner själv ett antal).
Om de nu inte ska ta makten denna lilla minoritet, hur ska de påverka samhället, utöver små utsatta områden, att bli mer muslimska och islamistiska? Blir du påverkad och rädd för att bli muslim/ ta till dig annan kultur mot din egen vilja?
Du har ingen trovärdig statistik, du har bara spekulationer och du väljer att måla upp en så negativ bild som möjligt, varför?
Finnar och polacker är fortsatt topp 10, ihop med svenskar, som invandrar till Sverige och det helt oavsett vad du tycker om saken, vad de förhindrar eller inte.
Muslimer har en vitt skild syn på islam, hur religiösa de är och om vilka frågor de vill samarbeta om, oavsett ifall du fantiserat fram att alla muslimer sluter upp om samma saker eller inte.
Det du tar upp nu är utsatta områden och där finns absolut påverkan av islam i vissa av dessa. Det är inget vi ska acceptera i vårt samhälle men det drabbar främst andra invandrare/ muslimer/ utsatta och är mig veterligen heller inget som accepteras av övriga samhället.
Antalet utsatta områden blir f.n. inte fler, snarare färre.
Det är alltså f.n. uppskattningsvis 8% muslimer i Sverige, varav en hel del är mer eller mindre sekulariserade( jag känner själv ett antal).
Om de nu inte ska ta makten denna lilla minoritet, hur ska de påverka samhället, utöver små utsatta områden, att bli mer muslimska och islamistiska? Blir du påverkad och rädd för att bli muslim/ ta till dig annan kultur mot din egen vilja?
Du har ingen trovärdig statistik, du har bara spekulationer och du väljer att måla upp en så negativ bild som möjligt, varför?
Men snälla människa, ämnet är ju inte hur det ser ut nu utan vad som blir följden av fortsatt politik och demografisk utveckling. Och hur tror du dessa s.k. "utsatta" områden[*] uppstått från första början? Hur tror du det kommer sig att stadsdel efter stadsdel gradvis tas över av menaiter? Beror det på klimatet, något i maten eller för mycket TV-spel?
Att tro att det inte drabbar gemene svensk är bara skitprat. Vi ser rapporter av det här slaget på återkommande basis:
Barngäng sätter skräck i bostadsområde
Immigranterna själva drabbas kanske värst men vad är det för tröst. Jag kan i min vardag själv tydligt se utvecklingen och förändringen och har varit med om immigrationsrelaterade incidenter. Det har nog många. Sverige är inte tillräckligt segregerat för att inte immigrationspolitiken skall få följdverkningar som drabbar på bred front.
Jag har till skillnad från dig presenterat statistik flera gånger och här kommer lite till apropå dina omogna insikter om islam. Visst har du rätt i att det finns olika slags muslimer men det betyder inte att muslimer i genomsnitt har samma åsiktspaket som västerlänningar. Hur kan man då tro att det inte kommer få konsekvenser om de ökar i andel i ett samhälle:
https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/
Här kommenteras den av svensk forskare och det är ju rätt intressant det han säger på slutet för det visar på den strutsmentalitet som kännetecknar dig.
Citat:
https://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden
Ändå är undersökningen värd att ta på allvar. Leif Stenberg, professor i islamologi vid Centrum för Mellanösternstudier på Lunds universitet, menar att Pew är pålitligt och inte färgat av politiska undertoner.
– De har gott rykte och anses göra bra studier, säger han. Tidigare rapporter har använts av andra forskare. De har stora urval respondenter, och jag har inte sett någon tydlig politisk vinkel på frågeställningarna.
Samtidigt är han medveten om att muslimska värderingar är känsliga frågor. Varför?
– Ja, jag vet inte, säger han. Men jag tror att vi är religionsanalfabeter i Sverige. Vi har dessutom ingen större vana att diskutera religion och värderingsskillnader.
– De har gott rykte och anses göra bra studier, säger han. Tidigare rapporter har använts av andra forskare. De har stora urval respondenter, och jag har inte sett någon tydlig politisk vinkel på frågeställningarna.
Samtidigt är han medveten om att muslimska värderingar är känsliga frågor. Varför?
– Ja, jag vet inte, säger han. Men jag tror att vi är religionsanalfabeter i Sverige. Vi har dessutom ingen större vana att diskutera religion och värderingsskillnader.
Jag har inga illusioner om att du kommer plocka fram några siffror överhuvudtaget utan återigen komma med svepande motargument av typen "skräpstatistik". Så vi kommer inte längre. Du tror vare sig islam kommer växa nämnvärt eller att om den gör det kommer göra skillnad. Fortsätt du med att tro det.
Ändras politiken kan du ju alltid säga "vad var det jag sade" och ändras den inte så kan du väl njuta av reslutatet eller varför inte redan idag flytta till ett "utsatt" område. De är säkert både billigt att bo och leva där. Något säger mig att det kommer du aldrig göra.
[*] Ja, vad är de "utsatta" områdena utsatta för egentligen? Om någon utsätts för något kommer det utifrån och det mest uppenbara i detta fall är immigration. De är utsatta för immigration varför min benämning, immigrationsområden, är mycket tydligare och ärligare.
Senast redigerad av Varglig 2019-07-06 kl. 18:44.
Senast redigerad av Varglig 2019-07-06 kl. 18:44.