2019-07-05, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Såg en annan kommentar som var intressant från 2016 - på tal om 5-stjärnigt, ingärdat, vakter och trygga resort. Förvisso annat hotell än de nu inblandade.
De anställda verkar ha missförstått begreppet all-inclusive...

Meningen som var i ögonfallande var följande - vilket får mig att undra om detta förekommer på fler resort? För då kan ju vem som helst ändå kliva in och syssla med vad fan som helst - hur patrullerade områdena än är.
Citat:

Ms Khan said she had been told the resort was safe for female travellers.*
She later found out it was open to locals at the weekends.

Det stämmer. Det finns någon lag eller liknande att hotellen måste erbjuda lokalbefolkningen att köpa dagsinträde till området om inte varje helg så i alla fall kanske en gång i månaden eller liknande.
Upplevde samma sak när jag var i DR. Jag är man så ingen lokalbefolkning sextrakasserade mig.
Men jag misstänker att vissa av de kvinnliga lokala besökarna inte bara var där för att bada utan även var ute efter att ge utländskta män sällskap , gratis eller betalt.
Citera
2019-07-05, 12:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Typ.
... och då är vi åter på korruption som jag inledde med - varav händelser sammanfaller oavsett vad det rör sig om gällande turister och skenbar trygghet gällande de dyra hotellen och till synes snygg fasad.
Men rent är det. Inte en kackerlacka. Förutom de som går på två ben.

Se mitt tillägg i förra också...

Korrupt är det men det är synbart korrupt i brist på fungerande samhällsfunktioner, vilket i sin tur kan ha olika skäl. Ej omedelbart anpassbara lokala samhällstrukrurer. Det gäller att hitta en snubbe som vill basa över hela skiten, tror jag. En minister eller en hertig. Typ.
Citera
2019-07-05, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Citat:

Det stämmer. Det finns någon lag eller liknande att hotellen måste erbjuda lokalbefolkningen att köpa dagsinträde till området om inte varje helg så i alla fall kanske en gång i månaden eller liknande.
Upplevde samma sak när jag var i DR. Jag är man så ingen lokalbefolkning sextrakasserade mig.
Men jag misstänker att vissa av de kvinnliga lokala besökarna inte bara var där för att bada utan även var ute efter att ge utländskta män sällskap , gratis eller betalt.

För att kunna tjäna in inträdet till anläggningen förstås...
Citera
2019-07-05, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att kunna tjäna in inträdet till anläggningen förstås...
Så dyrt är inte inträdet
Det blev säkert lite pengar över också till snask och läsk.
Citera
2019-07-05, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Citat:

Med tanke på både trakasserier, övergrepp och nonchalans så var kommentaren intressant. Det vore inte så svårt att kliva runt i barer heller och krydda drinkarna. Eller fejka vara anställd, det är väl bara att dra på sig en uniform. De proklamerar trygghet, varnar för att gå utanför resort - men om vissa kanske släpper in buset är det ju lika illa.
Citera
2019-07-05, 14:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Så dyrt är inte inträdet
Det blev säkert lite pengar över också till snask och läsk.

Ajdå, var det så dyrt.
Citera
2019-07-05, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Det gör ju riskbedömningen lite annorlunda, ja. Lokalbefolkningen använder hotellet som Zoo.

På det hela taget får man ju intrycket av en alltför kraftig diskrepans mellan turisternas förmodanden och anställdas o lokalbefolknings nivå av ekonomi, ”modernitet” och liberalism etc. Turisterna tror det är Bermuda eller Bahamas eller Florida medan det i själva verket är Columbia eller Peru eller dylikt. Vakterna vågar eller vill inte ingripa för de känner förövarna och måste umgås med dem resten av livet. Vakterna är inte anställda för att de är lämpliga utan för att de är lojala mot hotellägaren kontra konkurrerande intressen i byn. Damens ohöljda antagliga yttre företräden passerar gränsen för vad lokalbefolkningen anser är respektabel civil kommunikation av sin personlighet.

Asocialiteten är, över tid, ett nödvändigt led i produktionen av tjänster på platsen. Dags att starta turismutbildning och bryta social/lokal interdependens på somlig nivåer. Miami kanske kan erbjuda platser...

Sen lås in skurkarna. Och professionalisera polis och vakt- och säkerhetsfolk.

Sist men inte minst den här från din post innan:
”There's a predator still there," says Dayman. "I have to speak out because it's a matter of public safety. They [the hotel] did nothing."

Vilket att döma av hennes formulering faktiskt skulle kunna röra en tillräckligt rubbad jävel för att vara skyldig även till förgiftningsfall. Eller, det antyder att det skulle kunna finnas ett urval typer som inte ser några gränser för vad de kan ta sig rätten att göra. Badorterna är då så ”too much” så att allt är tillåtet. Mot så pass perverterade/ fördömda människor behöver man inte fundera på att hålla igen, utan man kan fritt ta för sig eller skövla, för det är i hederns tecken. Nåt sånt.

Kan förstå (av flera skäl) att FBI flyger ner. Kriminalhjärnor.
Jag tror det är flera olika skumraskhändelser men det är ju faktiskt risk att det även finns en störd jävel om man läser via andra kriminella händelser på resort och hur det omhändertas.
Tre kvinnor i Kanada våldtogs av en bartender varav en fick svaret:
“When I asked about contacting the police, I was told, ‘it’s not a police matter, it’s a hotel matter”.

Dock insäg de väl att när trakasserirapporterna flödade in att han var ett problem för näringen och tog tag i idioten.
Kollade via Kanadensiska myndigheterna där och det är de sedvanliga som att inte lämna drinkar obevakat osv "These items may contain drugs that could put you at risk of sexual assault and robbery" men det stod även;
"Incidents of assault, rape and sexual aggression against foreigners have occurred, including at beach resorts. In some cases, hotel employees have been implicated."
https://travel.gc.ca/destinations/dominican-republic

Det som stör mig är deras approach att det är så tryggt versus utsidan staket, reklamen de rider på.
Vilket givetvis gäller andra länder likaväl.
Betalar man för hög standard, bra service OCH säkerhet och det inte ens går att lita på vakterna är det väl lika illa. Kanske rent värre om man sänker garden för att det utlovas just säkerhet (falsk trygghet).
Det sammanfaller med aktuella händelser ovsett vad det rör sig om.
Citera
2019-07-05, 15:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror det är flera olika skumraskhändelser men det är ju faktiskt risk att det även finns en störd jävel om man läser via andra kriminella händelser på resort och hur det omhändertas.
Tre kvinnor i Kanada våldtogs av en bartender varav en fick svaret:
“When I asked about contacting the police, I was told, ‘it’s not a police matter, it’s a hotel matter”.

Dock insäg de väl att när trakasserirapporterna flödade in att han var ett problem för näringen och tog tag i idioten.
Kollade via Kanadensiska myndigheterna där och det är de sedvanliga som att inte lämna drinkar obevakat osv "These items may contain drugs that could put you at risk of sexual assault and robbery" men det stod även;
"Incidents of assault, rape and sexual aggression against foreigners have occurred, including at beach resorts. In some cases, hotel employees have been implicated."
https://travel.gc.ca/destinations/dominican-republic

Det som stör mig är deras approach att det är så tryggt versus utsidan staket, reklamen de rider på.
Vilket givetvis gäller andra länder likaväl.
Betalar man för hög standard, bra service OCH säkerhet och det inte ens går att lita på vakterna är det väl lika illa. Kanske rent värre om man sänker garden för att det utlovas just säkerhet (falsk trygghet).
Det sammanfaller med aktuella händelser ovsett vad det rör sig om.

Ja, det är Gomorra liksom. Allt kan hända. Kanske inte på en nivå som motiverar invasion, men oförenligt med idén om ett semesterparadis för västerlänningar. Det är liksom bara att ta sitt elsewhere eller blåsa ut stället.

Det mystiska är att de endast halvhjärtat vill komma åt problemen. Som om de där banditerna även tjänstgjorde som goons i något lokalt affärsförsvar eller vintervis förhärdad fiskeflotta eller drogtrafik eller skogsnäring och det inte fanns andra att få tag på för de lokala bossarna. Som alla var bröder och kusiner och beste bror. Och som om könsrollsmönstren i paritet var lite maskulint orienterade.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-05 kl. 16:12.
Citera
2019-07-05, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är Gomorra liksom. Allt kan hända. Kanske inte på en nivå som motiverar invasion, men oförenligt med idén om ett semesterparadis för västerlänningar. Det är liksom bara att ta sitt elsewhere eller blåsa ut stället.

Det mystiska är att de endast halvhjärtat vill komma åt problemen. Som om de där banditerna även tjänstgjorde som goons i något lokalt affärsförsvar eller vintervis förhärdad fiskeflotta eller drogtrafik eller skogsnäring och det inte fanns andra att få tag på för de lokala bossarna. Som alla var bröder och kusiner och beste bror. Och som om könsrollsmönstren i paritet var lite maskulint orienterade.
Ja, det ter sig som om den ena ryggar den andra för det går att tjäna pengar på allt. Det framkommer för mycket halvhjärtat ihop med en haranger av standardfraser där inte mycket verkar åtgärdas.
De som råkat illa ut, vad det än handlar om, verkar rapportera samma bemötande. Först när det blir väl illa statuerar de exempel om att tjänstgöra så hederligt.
Här verkar de ha agerat korrekt.
Initialt...
Senast redigerad av develi 2019-07-05 kl. 20:20.
Citera
2019-07-05, 20:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det ter sig som om den ena ryggar den andra för det går att tjäna pengar på allt. Det framkommer för mycket halvhjärtat ihop med en haranger av standardfraser där inte mycket verkar åtgärdas.
De som råkat illa ut, vad det än handlar om, verkar rapportera samma bemötande. Först när det blir väl illa statuerar de exempel om att tjänstgöra så hederligt.
Här verkar de ha agerat korrekt.
Initialt...

Det är för jävlit. Det kan ju låta som de där bara håller på med lite halvdan kriminalitet, men i själva verket är det där totalt livsfarligt. Och genomkorrupt. Och därmed dödligt farligt. Att hamna i det där betyder ju att man är helt rättslös och skyddslös i den omgivningen, och det finns inget sätt för turisten att avgöra om man borde dra vapen själv och skjuta sig ut för att inte hamna i en container nånstans. Helt sanslöst.
Citera
2019-07-05, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är för jävlit. Det kan ju låta som de där bara håller på med lite halvdan kriminalitet, men i själva verket är det där totalt livsfarligt. Och genomkorrupt. Och därmed dödligt farligt. Att hamna i det där betyder ju att man är helt rättslös och skyddslös i den omgivningen, och det finns inget sätt för turisten att avgöra om man borde dra vapen själv och skjuta sig ut för att inte hamna i en container nånstans. Helt sanslöst.
Nog för att man reser på egen risk och nu kör jag inte all-inclusive heller men jag retar mig som fan på den falska tryggheten och att de har mage att peka finger åt utsidan av "muren" och rida på säkerhetsfrågan. Nog för det finns rötägg överallt men det är falsk varudeklaration.
Ber säkerhetsvakt om hjälp och blir utsatt för detta? Det får inte hända liksom och för att rädda ansiktet så bör de snarare statuera exempel och ta i med hårdhandskarna för att vinna anseende, visa noll tolerans.
Vissa har ju inga skrupler öht, horar med sina pengar. Korruption är obehagligt som fenomen då det genomsyrar ett samhälle (synsätt). Kan väl inte vara busenkelt att få fram info heller.

Man får hoppas att kropparna hanteras bättre än det här fallet. De skickade först hem fel kropp till UK, sen balsamerad så enligt Coroners report var spår förstörda, det saknades kroppsdelar och undermålig polisrapport etc. Den misstänkte, en expolis, var fri efter ett år. Låter som rena maffiafasonerna. Det är nog bra att FBI är där och roddar runt. Omg..
Citat:
Citera
2019-07-05, 22:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nog för att man reser på egen risk och nu kör jag inte all-inclusive heller men jag retar mig som fan på den falska tryggheten och att de har mage att peka finger åt utsidan av "muren" och rida på säkerhetsfrågan. Nog för det finns rötägg överallt men det är falsk varudeklaration.
Ber säkerhetsvakt om hjälp och blir utsatt för detta? Det får inte hända liksom och för att rädda ansiktet så bör de snarare statuera exempel och ta i med hårdhandskarna för att vinna anseende, visa noll tolerans.
Vissa har ju inga skrupler öht, horar med sina pengar. Korruption är obehagligt som fenomen då det genomsyrar ett samhälle (synsätt). Kan väl inte vara busenkelt att få fram info heller.

Man får hoppas att kropparna hanteras bättre än det här fallet. De skickade först hem fel kropp till UK, sen balsamerad så enligt Coroners report var spår förstörda, det saknades kroppsdelar och undermålig polisrapport etc. Den misstänkte, en expolis, var fri efter ett år. Låter som rena maffiafasonerna. Det är nog bra att FBI är där och roddar runt. Omg..

På egen risk sa Bull. Ska man gråta eller skratta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in