2019-06-20, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spriten i Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Med risk att det faller utanför ämnet..men dock lite beskrivning av tidsandan lär ändå bidraga till tråden inte sant.

Som skaraborg2 mycket riktigt säger Haga var full av garmäner som sålde dyringar/langare men grejen att de kallades dyringar var att langaren hade köpt spriten på bolaget för att sedan sälja dyr till Kålle o Ada.

Minns sedan tidiga barnår när man åkte ringlinjen 9 hem mot Längedrag och passerade järntorget. Mamma frågade son vet du vem den fabrorn är. Jag frågade han som blev så glad när han fick flaskan. Det är x et sa mamma

X et var en känd konstär när det begav sig sålde för bra pengar.

M

Visst är det så.

Naturligtvis så inhandlade langarna sin sprit även på Systemet men jag vet att t. ex. hembränning förekom en hel del i Haga. De gånger som Kjell-Åke blev gripen för fylla, bl. a. på Landsvägsgatan och Järntorget, så hade han säkerligen inte haft råd med en dyring - första kända gången då han greps så var han bara 14 år.

Xet var en känd konstnär och är så fortfarande.
Citera
2019-06-21, 00:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Med risk att det faller utanför ämnet..men dock lite beskrivning av tidsandan lär ändå bidraga till tråden inte sant.

Som skaraborg2 mycket riktigt säger Haga var full av garmäner som sålde dyringar/langare men grejen att de kallades dyringar var att langaren hade köpt spriten på bolaget för att sedan sälja dyr till Kålle o Ada.

Minns sedan tidiga barnår när man åkte ringlinjen 9 hem mot Längedrag och passerade järntorget. Mamma frågade son vet du vem den fabrorn är. Jag frågade han som blev så glad när han fick flaskan. Det är x et sa mamma

X et var en känd konstär hans verk när det begav sig sålde för bra pengar.

M

Trevlig tidsbild, tack!
Citera
2019-06-22, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla tre personernas försvinnande avskrevs 1986,

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Har du en kopia eller kort på detta papper?

Detta tyder väl mer på att han inte blev/var anträffad då de även gjorde förfrågningar om honom och att modern uttryckligen sa att hon inte skulle ansöka om dödförklaring?!

Att de meddelade modern om att de avskriver ärendet är väl något de måste göra och jag antar att de ville rensa lite i gamla ärenden som de troligtvis aldrig skulle komma framåt med så de var nog bara nöjda över att kunna stänga det och bli av med det.

Precis min tanke också.....

Kan komma ihåg fel (lång tråd med många påståenden) men uppgiftslämnaren av detta påstod väl att Janne var vithårig och nyttjade droger vid tillfället?

Jag har papperskopior på dessa båda papper från polisutredningen.

Polisen kom aldrig att anträffa Kjell-Åke. Då skulle detta ha framkommit. Eftersom hans försvinnande blev avskrivet på hans 37 årsdag så var de naturligtvis tvungna att meddela hans mor om beslutet.

Polisen var helt enkelt tvungna att avskriva alla tre personernas försvinnande vilket också skedde. Hade de inget att gå på efter nästan 21 år så var det meningslöst att inte göra det.
Citera
2019-06-26, 14:00
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man tycker det ja.

Inte bara sonen utan också Kjell-Åkes lillasyster som han växte upp tillsammans med och som naturligtvis aldrig kan glömma sin storebror. Jag tror inte heller att han någonsin har kunnat glömma henne. Storebror var hennes stora idol och var snäll mot henne. Uppenbarligen så tyckte Kjell-Åke om sin syster och att även han trivdes med att de umgicks med varandra.

Med den allra största sannolikhet så levde Kjell-Åke fortfarande under hösten 2012. Om han fortfarande gör det efter snart sju år vet jag inte.

Frågan är väl mer att hur förklarar man att man har hållt sig undan och inte gett något livstecken ifrån sig på så många år, kanske till början ett kärt möte som sedan övergår i bitterhet.... Jag kan tänka mig att åtminstone sonen kan ha vissa synpunkter på missade födelsedagar, skolavslutningar och att aldrig fått haft sin far nära, systern som var med kanske har en större förståelse för att ett försvinnande var nödvändigt.

/Azril
Citera
2019-06-27, 11:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Frågan är väl mer att hur förklarar man att man har hållt sig undan och inte gett något livstecken ifrån sig på så många år, kanske till början ett kärt möte som sedan övergår i bitterhet.... Jag kan tänka mig att åtminstone sonen kan ha vissa synpunkter på missade födelsedagar, skolavslutningar och att aldrig fått haft sin far nära, systern som var med kanske har en större förståelse för att ett försvinnande var nödvändigt.

/Azril

Det är mycket svårt att föklara.

Vad skall sägas? Skulle Kjell-Åke möta sin son och sin syster så är det två främlingar han möter och de i sin tur möter också en främling. Jag undrar om hans syster kan ha större förståelse än hans son?

Nu har Nisse Åström ånyo postat en lång kommentar på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=CQkWHYhkCuQ

"Nisse Åström
för 11 timmar sedan
@intresserad av fakta de som var med befann sig i samma lokal och råkade höra delar av vad gay sa, strax efter så var de ett par styckna som ringde var sitt samtal och polisen kunde senare gripa 2 av de andra rånarna. 2 av varandra oberoende uppgifts lämnare hade gått förbi huset som gay bodde i och hört ljudet av slagsmål sent på kvällen bara någon dag eller 2 efter han varit på caffe mården.
de skulle göra en avlednings manöver för att polisen skulle vara upptagna med annat så rånarna skulle få jobba ostört men de kom inte att ske. brevet har samband med rånet utan de minsta tvekan

vi har sett bilder på ett forum på flera volvo pv som varit mörk blåa. en utav dem sticker ut på de viset att chassi nummer plåten syns hyfsat bra på bilden och de 4 sista siffrorna är samma som den midnattsblå. vi ha fått kontakt med fotografen som lovat att ta oss med till den så att vi får kika på den vilket kommer att bli mycket intressant. sedan så är det så här att det var knappt någon i norra sverige som hört talas om detta vilket inte är något som vi är förvånade över så där kunde dem ju böra ett nytt liv utan större problem.

vi har oxå fått en fantastisk hjälp av en pensionerad polis som är släkt med en av oss som pysslar med detta & en del okända uppgifter har vi fått tag på den vägen. kan säga att personen ifråga har oxå satt sig in i de här vilket är till mycket stor hjälp. att den midnattsblå är i norra delen av sverige är det bra mycket som pekar på å de har vi varit 99% säkra på en längre tid. så de är bara en tidsfråga innan vi hittar den."
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-06-27 kl. 11:32.
Citera
2019-07-01, 12:52
Medlem
Citat:

Vad skall sägas? Skulle Kjell-Åke möta sin son och sin syster så är det två främlingar han möter och de i sin tur möter också en främling. Jag undrar om hans syster kan ha större förståelse än hans son?

"Nisse Åström
för 11 timmar sedan
@intresserad av fakta de som var med befann sig i samma lokal och råkade höra delar av vad gay sa, strax efter så var de ett par styckna som ringde var sitt samtal och polisen kunde senare gripa 2 av de andra rånarna. 2 av varandra oberoende uppgifts lämnare hade gått förbi huset som gay bodde i och hört ljudet av slagsmål sent på kvällen bara någon dag eller 2 efter han varit på caffe mården.
de skulle göra en avlednings manöver för att polisen skulle vara upptagna med annat så rånarna skulle få jobba ostört men de kom inte att ske. brevet har samband med rånet utan de minsta tvekan

vi har sett bilder på ett forum på flera volvo pv som varit mörk blåa. en utav dem sticker ut på de viset att chassi nummer plåten syns hyfsat bra på bilden och de 4 sista siffrorna är samma som den midnattsblå. vi ha fått kontakt med fotografen som lovat att ta oss med till den så att vi får kika på den vilket kommer att bli mycket intressant. sedan så är det så här att det var knappt någon i norra sverige som hört talas om detta vilket inte är något som vi är förvånade över så där kunde dem ju böra ett nytt liv utan större problem.

vi har oxå fått en fantastisk hjälp av en pensionerad polis som är släkt med en av oss som pysslar med detta & en del okända uppgifter har vi fått tag på den vägen. kan säga att personen ifråga har oxå satt sig in i de här vilket är till mycket stor hjälp. att den midnattsblå är i norra delen av sverige är det bra mycket som pekar på å de har vi varit 99% säkra på en längre tid. så de är bara en tidsfråga innan vi hittar den."

Mycket intressant kommentar av Nisse Åström. Hoppas han delar med sig av mer information efter de har kikat på PV´n. Om detta nu stämmer så låter det bra. Har själv kollat igenom ett antal forum efter gamla pv´s från samma årtal med samma färg. Men inte funnit hittat med matchande Chassinummer eller med varken bild på chassibricka alls. Om bilen existerar idag så undrar man hur undangömd den varit och i vilket skick den är i idag efter alla år... Bilen är något som man grubblat över jätte länge utöver de försvunna.
Citera
2019-07-01, 15:03
Medlem
Azrils avatar
Citat:

"Nisse Åström
för 11 timmar sedan

Mmm, jo, nu känns det väl mest som att någon har läst tråden och kanske lite om grodmansrånet och sedan sammanställer det med generella beskrivningar och backar upp det med "att vi vet".

Nisse Åström:s inlägg var ganska intressanta i början men att bara komma med gamla saker och sedan säga att de vet håller inte riktigt.....

Jag tycker att "Intresserad av fakta":s frågor i dennes sista inlägg (den 1 juli 2019) är synnerligen intressanta, kommer det svar på de frågorna som verkar trovärdiga och som kan förklara vissa frågetecken så är det genast mycket mer intressant.

Nisse Åström gör en stor affär över att han inte kommer att skriva ut det "nya" namnet på Kjell-Åke vilket jag inte tycker är så mycket att bråka om då ingen är intresserad av att störa den ålderdom Kjell-Åke kan tänkas avnjuta. Dock röner övriga händelser att stort allmänintresse och borde iallafall i friserad form kunna delges allmänheten.

Det bästa kanske vore om någon av de som har funnits med länge fick tillgång till namnet (utan att röja det för allmänhet) och sedan kunde göra lite eftersökningar och kontrollera huruvida det stämmer och med identiteten kunde kolla upp om den var ny/lånad/snodd samt hur Kjell-Åke fick den, detta kunde ta död på många ämnen som har vållat stora och heta diskussioner i gruppen.

Att Kjell-Åke fortfarande efter dessa år skulle ha Volvon i sin ägo finner jag ganska osannolikt, när det begav sig så kunde bilen användas helt fritt då den inte var efterspanad eller av intresse för bylingen (de enda som kunde ha intresse ifall bilen syntes till var väl Gay:s syster och Kjell-Åke:s flickvän) men i dagsläget så kan det ju bli rätt besvärliga frågor om det visar sig att man sitter på bilen som Dahlsjö gänget använde sig av varvid jag tror att bilen (tyvärr) är försvunnen.

Skulle bilens historia dock skymta dagens ljus så skulle jag mer än gärna ta del av den

Azril
Citera
2019-07-02, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror att den midnattsblå kom att försvinna någon tid efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Mycket intressant kommentar av Nisse Åström. Hoppas han delar med sig av mer information efter de har kikat på PV´n. Om detta nu stämmer så låter det bra. Har själv kollat igenom ett antal forum efter gamla pv´s från samma årtal med samma färg. Men inte funnit hittat med matchande Chassinummer eller med varken bild på chassibricka alls. Om bilen existerar idag så undrar man hur undangömd den varit och i vilket skick den är i idag efter alla år... Bilen är något som man grubblat över jätte länge utöver de försvunna.

Skulle detta stämma så låter det förstås mycket intressant.

Min egen uppfattning är att jag har mycket svårt att tro att O 18920 skulle fortfarande finnas kvar efter snart 54 år då den sågs för sista gången rulla på Göteborgs gator. Åtminstone den sista kända gången. Den sista kända uppgiften är från den 27 eller 28 juli.

Jag tror att bilen kom att försvinna en tid efter den 29 juli. Antingen "exporterades" den till Norge i delar eller kom att säljas som hel i Oslo. Den kan också ha blivit sänkt någon insjö, i västerhavet eller något annan liknande ställe.

Haga och Annedal var vid den här tiden fullproppade med verkstäder av allehanda slag. Fanns t. ex. en hel del små innegårdsverkstäder. Så nog fanns det goda möjligheter till att den midnattsblå skulle ha kunnat försvinna utan ett spår.
Citera
2019-07-02, 15:40
Medlem
Azrils avatar
Bilen verkar fascinera lika mycket som pojkarna....

Citat:
Skulle detta stämma så låter det förstås mycket intressant.

Min egen uppfattning är att jag har mycket svårt att tro att O 18920 skulle fortfarande finnas kvar efter snart 54 år då den sågs för sista gången rulla på Göteborgs gator. Åtminstone den sista kända gången. Den sista kända uppgiften är från den 27 eller 28 juli.

Jag tror att bilen kom att försvinna en tid efter den 29 juli. Antingen "exporterades" den till Norge i delar eller kom att säljas som hel i Oslo. Den kan också ha blivit sänkt någon insjö, i västerhavet eller något annan liknande ställe.

Haga och Annedal var vid den här tiden fullproppade med verkstäder av allehanda slag. Fanns t. ex. en hel del små innegårdsverkstäder. Så nog fanns det goda möjligheter till att den midnattsblå skulle ha kunnat försvinna utan ett spår.

Jag håller med Skaraborg om detta, någon av de "verkstäder" som fanns tog nog hand om bilen, antingen med Dahlsjö gängets goda minne eller om det blev känt att de tre hade försvunnit så hade de ju längre inget behov av bilen eller kunde klaga varvid den monterades ned. Allt utom motorn med nummer samt skylten med chassi nummer borde ju kunnat säljas som reservdelar till hugade spekulanter i Sverige som i Norge.

Bytte de skylten med chassinummer så kanske de vågade sig på att låta motorn sitta kvar och sålde hela bilen i typ Norge vilket torde ha inbringat en fin peng som dessutom var ganska riskfri då de visste att ingen skulle komma och varken fråga efter bilen eller göra anspråk på den.
Citera
2019-07-02, 17:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjögänget hade inte längre någon användning av bilen efter den 29 juli.

Citat:
Jag håller med Skaraborg om detta, någon av de "verkstäder" som fanns tog nog hand om bilen, antingen med Dahlsjö gängets goda minne eller om det blev känt att de tre hade försvunnit så hade de ju längre inget behov av bilen eller kunde klaga varvid den monterades ned. Allt utom motorn med nummer samt skylten med chassi nummer borde ju kunnat säljas som reservdelar till hugade spekulanter i Sverige som i Norge.

Bytte de skylten med chassinummer så kanske de vågade sig på att låta motorn sitta kvar och sålde hela bilen i typ Norge vilket torde ha inbringat en fin peng som dessutom var ganska riskfri då de visste att ingen skulle komma och varken fråga efter bilen eller göra anspråk på den.

Ja att det fanns en otrolig mängd garage/verkstäder i detta område är till fullo bekräftat.

En av de mera intressanta verkstäderna låg faktiskt på Risåsgatan i Annedal. Har sett ett foto på det stället från 1967 och stället såg ruffigt ut.

Enligt uppgift, i närheten av Ölstugan Japan, skall det ha funnits en lägenhet där mindre trevliga saker kom att utspela sig någon gång efter den 29 juli. I samma byggnad fanns just ett garage. Om detta stämmer vet jag inte. Byggnaden är riven för länge sedan.

Jag tror inte att Janne Dahlsjö hade något större intresse för sin bil redan på kvällen den 29 juli 1965. Han hade nog bara en enda tanke och det var att rädda livhanken.

Dahlsjögänget hade inte längre någon användning av dem. Någon/några personer kom att hand om den utan att någon kom och började ställa obehagliga frågor. Kanske fick bilen stå undangömd ett tag i något garage/verkstad innan den försvann.

Om den försvunna bilen hamnade i Norge så kunde de säkert göra sig av med den där både med chassinumret i original och med den ursprungliga motorn. Det enda som behövdes göras var att byta registreringsskyltarna. Fast ser man så här i efterhand så hade inte ens dessa behövt bytas.

Den norska grenen av den liga som vid denna tid stal bilar i Göteborg med omnejd såg nog till att den kom att få norska skyltar. Lagliga eller stulna sådana.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-02 kl. 17:08.
Citera
2019-07-04, 20:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gällande Kjell-Åkes nya namn och bostadsort.

Citat:
Mmm, jo, nu känns det väl mest som att någon har läst tråden och kanske lite om grodmansrånet och sedan sammanställer det med generella beskrivningar och backar upp det med "att vi vet".

Nisse Åström:s inlägg var ganska intressanta i början men att bara komma med gamla saker och sedan säga att de vet håller inte riktigt.....

Jag tycker att "Intresserad av fakta":s frågor i dennes sista inlägg (den 1 juli 2019) är synnerligen intressanta, kommer det svar på de frågorna som verkar trovärdiga och som kan förklara vissa frågetecken så är det genast mycket mer intressant.

Nisse Åström gör en stor affär över att han inte kommer att skriva ut det "nya" namnet på Kjell-Åke vilket jag inte tycker är så mycket att bråka om då ingen är intresserad av att störa den ålderdom Kjell-Åke kan tänkas avnjuta. Dock röner övriga händelser att stort allmänintresse och borde iallafall i friserad form kunna delges allmänheten.

Det bästa kanske vore om någon av de som har funnits med länge fick tillgång till namnet (utan att röja det för allmänhet) och sedan kunde göra lite eftersökningar och kontrollera huruvida det stämmer och med identiteten kunde kolla upp om den var ny/lånad/snodd samt hur Kjell-Åke fick den, detta kunde ta död på många ämnen som har vållat stora och heta diskussioner i gruppen.

Att Kjell-Åke fortfarande efter dessa år skulle ha Volvon i sin ägo finner jag ganska osannolikt, när det begav sig så kunde bilen användas helt fritt då den inte var efterspanad eller av intresse för bylingen (de enda som kunde ha intresse ifall bilen syntes till var väl Gay:s syster och Kjell-Åke:s flickvän) men i dagsläget så kan det ju bli rätt besvärliga frågor om det visar sig att man sitter på bilen som Dahlsjö gänget använde sig av varvid jag tror att bilen (tyvärr) är försvunnen.

Skulle bilens historia dock skymta dagens ljus så skulle jag mer än gärna ta del av den

Azril

Jag delar din åsikt.

Naturligtvis skall inte Kjell-Åkes nya namn skrivas ut öppet i den här tråden, på Youtube eller någon annanstans. Samma sak gällande hans nuvarande bostadsort. Kjell-Åke är inte efterlyst för något brott. Som du också skriver så borde det kunna gå att skriva det i någons lags friserad form med tanke på det stora intresse detta fall har rönt. Det går också att skicka ett PM till någon som personen i fråga anser besitter stor kunskap om detta fall. Eller sätta sig i kontakt med Kjell-Åkes syster. Hennes uppgifter är inte dolda på något sätt och hennes namn har förekommit i ett flertal tidningsartiklar under årens lopp.
Citera
2019-07-05, 04:35
Medlem
Ytterligare inlägg i videon på youtube släpptes inatt.

Nisse Åström:
vi har just upptäckt att kjell-åke finns på facebook! ja då med sitt "nya" för och efternamn, de syns på profilbilden att det är han och vi har ju själva sett honom i verkligheten vid ett flertal tillfällen. hans vänlista ligger offentligt konstigt nog och där är rätt många som bor i göteborg. 2 namn på hans vänlista "sticker ut" om vi säger så & dem 2 personerna kan kopplas till "sandplanen" utan den mista tvekan! så de börjar bli aningen mer intressant nu. och så får vi hoppas att "skaraborg 2" läser detta, å hade vi kunnat pm:a både namn och kjell-åkes profilbild plus lite mer till "skaraborg 2" så hade det garanterat gett svar på bra många fråge tecken. blir en tur förbi kjell-åke på lördag men vi kommer bara att köra förbi där för vi fick just veta att han befinner sig i norra sverige just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in