Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Du kanske borde lagt ut texten om saken själv redan från början då? Giftorätt o mord är inte min starka sida heller.
Jag menade att arvslinjen för barn till föräldrar som mördar varandra ska vara orubbad. Alltså THs och AES barn i detta fall — de som då inte skulle kunna komma att dömas för delaktighet... Man ärver inte den man mördar. Men mördarens barn ärver som vanligt om de är oskyldiga, och kan då komma att få ut pengarna direkt.
För övrigt kan jag inte rekommendera mord på rika arvtagerskor som man skulle vara gift med, ty i Sverige anses ett sådant mord livstidsberättigande, som utgångspunkt. Jag vet inte vilket mord som skulle ge åtta år, om man är vuxen förövare. Men du kan säkert berätta.
Jag förstår nog fortfarande inte vad du vill säga. Ja, det är väl klart att barn ärver sina föräldrar, vare sig föräldrarna dör p.g.a. mord eller av naturliga orsaker. (Såvida de inte är delaktiga som sagt.) Men de ärver inte den andra förälderns giftorätt - det är ju HANS (eller hennes) egendom, som finns kvar tills han eller hon kommer ut ur fängelset igen. Lagen ÄR så. Den delen ärver barnen först när den andra föräldern också är död och borta. OM det finns något kvar då...
I praktiken brukar det inte bli mer än tolv år för en förstagångsförbrytare, om personen mördat "bara" en person, personen var fyllda 18, personen inte var nära biologisk släkt (barn, syskon eller förälder - make/maka räknas inte här, de är inte biologisk släkt), personen inte stod i beroendeförhållande (typ psykolog-patient, präst-församlingsbo), och själva dödandet gick snabbt och inte hade tortyrliknande inslag, eller lämnade offret att dö långsamt under svår ångest. Och sköter sig sedan personen i fängelset, så kommer han eller hon ut efter två tredjedelar av tiden, d.v.s. efter åtta år.