2019-07-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu blir det mindre komplicerat med fördelningen av alla tillgångar.. Äktenskapsförordet är giltigt mellan parterna tills en av parterna i en bodelning under skilsmässa kräver jämkning eller ogiltighetsförklaring. Detta sker i domstol. Nu är det EH som är part och hon är borta. Det är ingen skilsmässa som inletts, där äktenskapsförordet ifrågasätts. Utan nu är det arv och bodelning det handlar om, i det fall EH skulle vara död.

Ingen kan gå till en domstol och påstå att EH tänkte skilja sg och be om jämkning av arv. Äktenskapsförordet gäller eftersom EH inte agerat för att få bort det.

Företaget lever sitt eget liv som juridisk person. Det finns ju redan barn i styrelsen som kan sköta verksamheten. Ingen egendom konfiskeras när man är i fängelse. En domstol kan i tillägg till fängelse utdöma bötesstraff och skadestånd. Ägaren till bolaget kan fortfarande under besökstid ge instruktioner, och ha synpunkter, med den konkreta makten ligger hos bolagets styrelse. Det som sker är att man har väldigt lite glädje av äga pengar när man sitter inne, eftersom det blir fångvården som bestämmer över hur livet är för dömda personer.

TH er kun opptatt av å eie penger, og å skape arbeidsplasser og mer penger. Han bruker dem ikke. Og barna får altså ikke mer kontroll hvis han siktes og dømmes. Alt vil bli som det er. Vil det ha noe å si for aksjekursen tro?
Citera
2019-07-04, 11:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Det er ingen arv etter AE. Her snakker vi vel heller om hva som skjer med formuen og forretningene til TH hvis han siktes og dømmes for mord på sin kone. Vil han ha full kontroll over bedrifter og penger? Stiftelsen Futurum vet jeg lite om hvordan fungerer. I en stiftelse kan man vel kun ta ut lønn? De øvrige bedriftene er AS, men TH eier alle aksjer og alle er forbundet med hverandre. Eldste datteren sitter vel i 12 av styrene? TH som styreleder i samtlige.

En styrelse (inkl stadgarna) kan också avsätta en ordförande, och det kan anses olämpligt att en stiftelse leds av en dömd hustrumördare oavsett vad stadgarna skulle säga...
Citera
2019-07-04, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? BARN förlorar arvsrätten om de dödar sina föräldrar. Den vanliga lagen om tvingande laglotter räknas inte i det sammanhanget. ALLA som mördar förlorar arvsrätt efter den de mördat - både automatisk sådan som kommer av släktskap, och om den döde testamenterat pengar till sin mördare. Det som finns kvar är GIFTORÄTTEN som sagt, som enbart äkta makar har. Och det tycker jag som sagt är lite konstigt, att man i det sammanhanget inte tar hänsyn till var pengarna kommer ifrån från början. I TH:s fall gäller inte detta, eftersom det är han som har tjänat ihop pengarna.

Men i ett sådant fall, där en fattig sol-och-vårare har gift sig med en rik arvtagerska, och sedan mördar henne. Och blir fast. Varför ska han ändå få hälften av hennes pengar? Det är ju helt sjukt! Handlar det om väldigt stora pengar, så kan det t.o.m. finnas människor som räknar kallt med att det är värt att sitta åtta år i fängelse (mer brukar det inte bli för en förstagångsförbrytare, efter villkorlig frigivning efter två tredjedelar av tiden för gott uppförande), för att sedan kunna leva gott resten av livet...

Du kanske borde lagt ut texten om saken själv redan från början då? Giftorätt o mord är inte min starka sida heller.

Jag menade att arvslinjen för barn till föräldrar som mördar varandra ska vara orubbad. Alltså THs och AES barn i detta fall — de som då inte skulle kunna komma att dömas för delaktighet... Man ärver inte den man mördar. Men mördarens barn ärver som vanligt om de är oskyldiga, och kan då komma att få ut pengarna direkt.

För övrigt kan jag inte rekommendera mord på rika arvtagerskor som man skulle vara gift med, ty i Sverige anses ett sådant mord livstidsberättigande, som utgångspunkt. Jag vet inte vilket mord som skulle ge åtta år, om man är vuxen förövare. Men du kan säkert berätta.
Citera
2019-07-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En styrelse (inkl stadgarna) kan också avsätta en ordförande, och det kan anses olämpligt att en stiftelse leds av en dömd hustrumördare oavsett vad stadgarna skulle säga...

Stiftelsen er vel ikke spesielt lukurativ, eller kan den benyttes til å feks kjøpe boliger, som stiftelsen styre disponerer, feriereiser osv? Det er kun TH som sitter som eier i øvrige selskap ser det ut til, så de får ikke vel ikke tak i noe aksjeutbytter.
Citera
2019-07-04, 11:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Stiftelsen er vel ikke spesielt lukurativ, eller kan den benyttes til å feks kjøpe boliger, som stiftelsen styre disponerer, feriereiser osv? Det er kun TH som sitter som eier i øvrige selskap ser det ut til, så de får ikke vel ikke tak i noe aksjeutbytter.

Hursomhelst så finns det en den ”allmänna meningen”, och ev. klienter, anställda, kunder och anhöriga kommer ha synpunkter och kan exv välja att ta sitt pick o pack elsewhere och vara ovilliga att ha med verksamheten att göra. Folk vill inte förknippas med rikskända hustrumördare, så saker brukar till stor del sanera sig själva.
Citera
2019-07-04, 11:51
Medlem
Citat:
Hursomhelst så finns det en den ”allmänna meningen”, och ev. klienter, anställda, kunder och anhöriga kommer ha synpunkter och kan exv välja att ta sitt pick o pack elsewhere och vara ovilliga att ha med verksamheten att göra. Folk vill inte förknippas med rikskända hustrumördare, så saker brukar till stor del sanera sig själva.

I tillegg vil dette bli en grusom påkjenning for familien psykisk, i generasjoner framover.
Citera
2019-07-04, 12:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du kanske borde lagt ut texten om saken själv redan från början då? Giftorätt o mord är inte min starka sida heller.

Jag menade att arvslinjen för barn till föräldrar som mördar varandra ska vara orubbad. Alltså THs och AES barn i detta fall — de som då inte skulle kunna komma att dömas för delaktighet... Man ärver inte den man mördar. Men mördarens barn ärver som vanligt om de är oskyldiga, och kan då komma att få ut pengarna direkt.

För övrigt kan jag inte rekommendera mord på rika arvtagerskor som man skulle vara gift med, ty i Sverige anses ett sådant mord livstidsberättigande, som utgångspunkt. Jag vet inte vilket mord som skulle ge åtta år, om man är vuxen förövare. Men du kan säkert berätta.

Jag förstår nog fortfarande inte vad du vill säga. Ja, det är väl klart att barn ärver sina föräldrar, vare sig föräldrarna dör p.g.a. mord eller av naturliga orsaker. (Såvida de inte är delaktiga som sagt.) Men de ärver inte den andra förälderns giftorätt - det är ju HANS (eller hennes) egendom, som finns kvar tills han eller hon kommer ut ur fängelset igen. Lagen ÄR så. Den delen ärver barnen först när den andra föräldern också är död och borta. OM det finns något kvar då...

I praktiken brukar det inte bli mer än tolv år för en förstagångsförbrytare, om personen mördat "bara" en person, personen var fyllda 18, personen inte var nära biologisk släkt (barn, syskon eller förälder - make/maka räknas inte här, de är inte biologisk släkt), personen inte stod i beroendeförhållande (typ psykolog-patient, präst-församlingsbo), och själva dödandet gick snabbt och inte hade tortyrliknande inslag, eller lämnade offret att dö långsamt under svår ångest. Och sköter sig sedan personen i fängelset, så kommer han eller hon ut efter två tredjedelar av tiden, d.v.s. efter åtta år.
Citera
2019-07-04, 12:13
Medlem
Når tror folk her at en siktelse vil bli offentliggjort? Hvis det da i det hele tatt blir tatt ut noen? Vi kan jo ha en uhøytidelig konkurranse her?

Siden det ikke har skjedd noe på to uker siden forrige pressekonferanse så er mitt tips oktober 2019.
Citera
2019-07-04, 12:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
I tillegg vil dette bli en grusom påkjenning for familien psykisk, i generasjoner framover.

Nettopp.
Citera
2019-07-04, 12:20
Medlem
Hva om kidnappingen er reell og utsagnet fra politiet om at det er en drapssak er en måte å tvinge frem ny kontakt fra kidnapperen på for å skape flere spor å etterforske.

Eller er det nå helt utelukket at det er kidnapping?
Citera
2019-07-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Når tror folk her at en siktelse vil bli offentliggjort? Hvis det da i det hele tatt blir tatt ut noen? Vi kan jo ha en uhøytidelig konkurranse her?

Siden det ikke har skjedd noe på to uker siden forrige pressekonferanse så er mitt tips oktober 2019.

Jeg tror de jobber mot en "bunnsolid" siktelse, som vil komme rundt september/oktober.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-07-04 kl. 12:29.
Citera
2019-07-04, 12:27
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII

Måten de ordla seg på i siste pressekonferanse så virker det ikke som de har noe særlig. Ordbruken tyder på at de tar alle mulige slags forbehold og fortsatt etterforsker bredt. Mulig de har noen de mistenker, men tror ikke de har nok til å sikte noen.
Så tipper tidligst til høsten, alt vil avhenge av om de finner noe konkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in