Citat:
Nej man ÄRVER inte, men man får ut giftorätten. Och det är hälften av allt som finns i boet. Det är mycket nog. Det tas inte ens någon hänsyn till vems pengarna var från början. Och jag VET att det är så, i Sverige i alla fall. Jättekonstigt.
Ja medan de vistas i fängelset har de ingen glädje av sina pengar. Då har de bara sin lön från fängelseverkstaden, som de kan handla godis, tidningar och liknande för i kiosken. Som alla andra. Men jag tror inte att de är förhindrade att, genom sin advokat, ta del av vad som händer med deras investingar ute i världen, och fatta beslut om dem, inifrån fängelset. VET du att det är så? Jag tänker även att en situation, där en långtidsfånge äger så här stora (särskilt "vita") tillgångar, måste vara extremt ovanlig.
Ja medan de vistas i fängelset har de ingen glädje av sina pengar. Då har de bara sin lön från fängelseverkstaden, som de kan handla godis, tidningar och liknande för i kiosken. Som alla andra. Men jag tror inte att de är förhindrade att, genom sin advokat, ta del av vad som händer med deras investingar ute i världen, och fatta beslut om dem, inifrån fängelset. VET du att det är så? Jag tänker även att en situation, där en långtidsfånge äger så här stora (särskilt "vita") tillgångar, måste vara extremt ovanlig.
Uppenbarligen visste jag mindre än jag trodde... En möjlig teknikalitet i saker är att barn till människor oavsett mord och offer ska stå kvar i arvslinje. Vi talar då laglotter. Men jag vet inte vad som händer med pengarna här eftersom maken normalt ärver före barnen om jag inte tar fel. Vid gemensamma barn.
Gott om pengar brukar vara hyggligt skydd mot att begå mord, men ngn kanske mördar för att inte förlora dem förstås. Det är ovedersägligen så att en större förmögenhet hos en brottsling som anses livsfarlig kan anses som ett betydande problem. I fallet Möller grubblade man nog på hur man skulle skinna henne på varenda krona då hon också hotat rättstjänare. Med god vilja, och det vill kloka livstidsfångar normalt ha förr eller senare, så får man väl frivilligt sätta pengarna under annans ansvar. Problemet i TH:s fall är att han inte kan hoppas se dagens ljus igen, och då kan god vilja sitta hårdare åt. Dagens ljus ser ju sedan en tid inte heller hans fru, dock.
Det känns som vi går händelserna i förväg ngt, men i Sverige kommer numer normalt en livstidsfånge inte ut igen förrän denne upphört vara farlig för allmänheten, så det borde idealt lägga sordin även på fångens alltför vidlyftiga bruk av sina tillgångar. Rättstjänare (rättsväsendet) brukar normalt ha ett dynamiskt sinnelag inför grova förbrytares tillgångar, det är vad jag uppfattat. Skadestånd kan exv utkrävas åt barn m.m.
Mord är (vanligen) mord på var och en av oss, på hela samhället. Med såna lägger man inte fingrarna emellan vad gäller oförtjänta pengar som det kan syndas med.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-04 kl. 08:43.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-04 kl. 08:43.