2019-07-04, 06:23
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleif.ISLIFE
Tydligen stängs kontot och polisanmälan upprättas.

Nu hittar du på. Banken kommer inte polisanmäla någon för att de inte kommer in med verifikationer på sådana här transaktioner. Om det är mycket omfattande transaktioner kan en anmälan enligt penningtvättslagen göras.

I ditt fall kommer banken förklara för kunden att de inte vill ha vederbörande som kund och stänga ner tjänsterna och kunden får söka sig någon annanstans för sina banktjänster.
Senast redigerad av Duerf 2019-07-04 kl. 06:26.
Citera
2019-07-04, 07:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Att nagon ens gar pa detta overstiger mitt forstand.
Nog for att svenska banker ar dryga skitstallen,men den bank som skickar ut ett kundbrev med liknande anmodan skrivet pa dalig lagstadienivasvenska existerar inte.

Las brevet.
Begrunda svenskan
Skicka forfattaren tillbaka till ak2
Även om svenskan må vara dålig i ett stycke så förstår jag inte hur detta ska kunna tolkas som en Scam eller någon annan form av bedrägeri?

Det står att man ska skicka in en förklaring och adressen till Swedbank är korrekt så brevet kommer att hamna hos Swedbank även om svenskan är usel. TS säger också att han har ringt banken och de bekräftar brevet.

Slutsatsen är i sådana fall att ni menar att TS trollar och vad är i sådana fall syftet med det? Få Swedbank i dålig dager?

Självklart är brevet äkta men misstänker att banktjänstemannen som skrev brevet misslyckades att själv korrekturläsa sitt brev alternativt själv har problem med svenskan. Kanske ett copy-paste haveri.
Senast redigerad av Conception 2019-07-04 kl. 08:51.
Citera
2019-07-04, 08:14
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
I ditt fall kommer banken förklara för kunden att de inte vill ha vederbörande som kund och stänga ner tjänsterna och kunden får söka sig någon annanstans för sina banktjänster.
Ok, om man öppnar konto hos annan bank sen överförar de pengar dit. Om man inte öppnar konto? Jag tror inte att de kommer att ge ut kontant om det rör 200 000 kr t.ex.
Citera
2019-07-04, 08:48
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleif.ISLIFE
Nej. Helt omöjligt. Mitt bankkort är spärrat och kan ej betala hotellet

Ta det lugnt. Ring din bank. Förklara varifrån insättningen kom. Men det är sant, sjukt är det. 12 tusen... ingen stor summa.
Citera
2019-07-04, 09:24
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Inte för att det besvarar frågeställningen, men sen jag bytte till en utländsk bank har jag aldrig haft det här problemet. Kan sätta in, ta ut och skicka hur mycket jag helst vill utan några frågor.

SOM EN BANK SKA VARA.
Citera
2019-07-04, 09:49
Moderator
T-80Us avatar
TS, är du en sådan där som fröjdat dig över det kontantlösa samhället, med kort, swish, inplanterade chip o.s.v...?

Om ja: Lev i det du så villigt bidragit till.
Om nej: Trist läge.

Jag förstår verkligen inte att alla vill ha det såhär.
Citera
2019-07-04, 10:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
TS, är du en sådan där som fröjdat dig över det kontantlösa samhället, med kort, swish, inplanterade chip o.s.v...?

Om ja: Lev i det du så villigt bidragit till.
Om nej: Trist läge.

Jag förstår verkligen inte att alla vill ha det såhär.
Nu lutar det väl förvisso åt att TS företaganden kanske inte är helt ärliga. Mycket pekar i varje fall på det.

Då fungerar systemet precis som det ska och jag är i varje fall jäkligt nöjd.

Sedan kan man också fundera på varför TS åker utomlands med endast ett betalmedel. Det i sig är förbaskat korkat.
Citera
2019-07-04, 10:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu lutar det väl förvisso åt att TS företaganden kanske inte är helt ärliga. Mycket pekar i varje fall på det.

Då fungerar systemet precis som det ska och jag är i varje fall jäkligt nöjd.

Sedan kan man också fundera på varför TS åker utomlands med endast ett betalmedel. Det i sig är förbaskat korkat.

Jo, men hela grejen är ju bara ett tema för att han åker iväg med ett VISA-kort/Mastercard och tror att allt ska löpa smidigt med enbart det. Ingen normalintelligent människa åker utomlands med enbart ett eller ett par betal/kreditkort. Då är man dum i huvudet.

Om han då, i ljuset av detta, är en sådan där som skrattar åt alla som uttrycker farhågor över overvåknings och kontantlöst samhälle... Tja...
Citera
2019-07-04, 12:12
Medlem
DickeFixs avatar
Det som är konstigt är att banken frågar varifrån SWISH-betalningar kommer. Namn och telefon står ju på kontoutdraget.
Citera
2019-07-04, 12:28
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det som är konstigt är att banken frågar varifrån SWISH-betalningar kommer. Namn och telefon står ju på kontoutdraget.
En anledning kan vara att bankens rutiner är formulerat så att frågan måste ställas oavsett vad man kan läsa sig till. Att rutinerna åtföljs kontrollerar av bankens kontrollfunktioner, ser de att du inte följt rutinen blir det en brist som kommer med i en rapport till styrelsen. Då måste styrelsen vidta en åtgärd, för DE kan inte lita på att Finansinspektionen skulle hålla med om resonemanget att ”wtf, man ser ju varifrån swish-betalningen kommer. Frågan är onödig!”. Håller FI inte med riskerar banken en kännbar sanktion.
Ergo: banken ställer märkliga frågor.
Citera
2019-07-04, 13:20
Medlem
Konkreta tips till nästa gång:
1.Kompisar som betalar tillbaks skulder gör det genom banköverföring med ditt kontonr som du uppger till dem. Då ser banken direkt vem som betalat.
2. Betala hotellet i förväg tex med booking, fungerar perfekt i hela världen.
3. Som andra sagt, ha åtminstone två banker och minst 1 kreditkort hos någon av bankerna. Debitkort kör du med i Sverige.
Citera
2019-07-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Det är bara en uppgiven uppgift från telebolaget, kan fingeras, användas av målvakter mm. Som tex går att läsa om i andra artiklar om swishbedrägerier. En banköverföring är mer konkret och svårare att fuska med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in