Mången tack för att du så raskt hittade den där säkra platsen
där du placerat uppgifterna om JG!
Då fick vi uppgifterna om vilken CE:s nationalitet tillhör klarlagda,
så inga oklarheter kring detta längre finns.
(Tänk om jag vore lika snabb som dig på att hitta pinaler som jag
lagt på - enligt mig - säkra platser, vilka så här i efterhand verkar
dessvärre vara alltför säkra ställen, helt omöjligt att finna!)
Tack! Du är en sådan vänlig själ. Ja, nu vet vi lite mer om CE.
Så tolkar jag det också, dvs inga av provsvaren (borde vara DNA, fingeravtryck, hår, fibrer osv) kommer från någon annan som man kan misstänka har med mordet att göra.
MV citat:
"Det finns fortfarande beslagtagna bevis som inte är skickade till NFC. Och av dom provsvaren som man fått tillbaka. Så är det inga som pekar på SD oskuld. "
Och som sagt; om det stämmer det som Osamaj skrivit att det finns mycket DNA från mgm, varför finns det inte från någon annan om mgm nu skulle vara oskyldig?
Jag tänker så här:
Ok, det kan hända att det inte går att bevisa att det DNA som kommer från SD har kommit dit just när mordet skedde. Men det borde ändå vara ett indicium, även om det inte är enormt starkt, att det inte finns någon annans i en stor omfattning.
Jag har så svårt att tro att brottet skett utan någon som helst närkontakt under dessa långa minuter som skriken skedde, det även om det funnits ett vapen/tillhygge med.
Om ett tillhygge använts och det inte varit någon närkontakt, vad skulle det kunna vara för tillhygge?
Det borde vara ett stort vapen.
Hur har han kunnat ta med sig det innan mordet utan att LW sett det?
Säg storleken av ett basebollträ.
Han kanske visste exakt vad han skulle göra. Han tog med sig det och gick vägen förbi planket där han la det innan mordet?
Men hur visste han säkert att han skulle kunna få dit LW?
Hade han en ypperlig plan, eller är han bara så van att manipulera att det bara ploppade upp en fantastisk lösning så att hon helt enkelt snällt följde med till slutet av gatan trots den sena timmen och inget särskilt ärende till kröken av vägen?
Eller tog han med sig ett litet tillhygge, typ hammare som han kunde gömma praktiskt i en ficka?
Eller använde han bara en sten som låg vid plankets grund? Då borde han/hon avsatt en stor mängd DNA om nu det hittats DNA från SD?
Jag är ganska säker på att om man funnit en större mängd DNA från någon annan, så har denna person granskats noga vad gäller alibi, motiv, möjlighet osv om det är en för utredningen känd person.
Om personen är okänd borde masstopsning vara aktuell efter att man gjort en gärningsmannaprofil.
I båda fallen borde borde väl mgm misstankegrad försvagats så att rubriceringen skäligen misstänkt hade tagits bort även om han inte hade blivit avförd från utredningen?
Åklagare Hiding hamnar i ett djävligt prekärt läge om hon tar bort misstankegraden på MGM, för det första kan ju ansvarig chef undra vad fan de hållit på med under mer än ett år och för det andra så innebär det att oberoende ögon tar över fallet (cold case) och det tror jag inte åklagare Hiding tycker är så lämpligt, det kan ju komma otrevliga frågor om hur de tänkt och annat.
Så MGM kommer att vara "skäligen misstänkt" åtminstone så länge som nuvarande team driver utredningen.
Med den logiken som du använder skulle det betyda att ingen har med LWs försvinnande och död att göra. Om man utgår från att SD inte har med LWs död att göra trots att han är den som är skäligen misstänkt, då får man utgå från att ingen har med LWs död att göra. Hur ska man kunna bevisa att någon är skyldig om man måste utgå från att de inte har med mordet att göra???
Oskuldspresumtion innebär inte att man utgår från att SD inte har med LWs död att göra när man har skäl att misstänka att har det. Oskuldspresumtionen innebär att man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats...
Han är ju misstänkt för mordet och man har absolut mer på honom än det som du tar upp; att han skulle var den sista som hade kontakt med LW.
"Oskuldspresumtion eller oskyldighetspresumtion avser den grundläggande straffprocessuella rättsprincip som ger den som är misstänkt för ett brott rättigheten att betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats." https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskuldspresumtion
Bästa notknappare!
Du kanske inte är rätt person att kritisera Draifos för bristande logik som du gör i meningen som föregår mitt fetade.
Vad du i det fetade skriver är fullkomligt nonsens: Givetvis finns det en mördare även om inte Örebropolisen lyckats finna en sådan!
Att han är skäligen misstänkt gör kanske att han i dina ögon är mördaren, men om vi utgår från att skälen för misstanken är ogrundade, är kanske inte han mördaren, men nån annan kan ju mycket väl ändå vara det då, eller hur?
Bara för att man har saker som väntar på svar från NFC, betyder ju inte att man inte har annat som pekar mot hans håll?
Och av de svar/förhör eller annan bevisning som är klara har ju ännu inget kunnat fria misstänkt mgm från det som pekar mot hans håll. Det betyder inte att bevisbördan faller på den som förnekar.
En utredning ska arbeta brett och även ta tillvara på sådan bevisning som kan tala till den misstänktes fördel. Det är åklagarens och utredningens ansvar enligt lagen.
Det kan vara t ex DNA från brottsplatsen som kommer från annan person än den misstänkte.
Och jag ttycker att det är anmärkningsvärt att trots att LW inte hittades förrän efter fem dagar i gassande sol och värme, så kunde man tillarata DNA från mgm (enligt @Osamaj) så att det blir över.
Kroppen borde efter de fem dagarna ha påbörjat en förruttnelseprocess som förstört en hel del DNA på kroppen. Ändå fanns det mycket DNA från SD.
Med ett sådant våld som man får förmoda att LW utsatts för, hur kan det komma sig att en annan gm än den mgm inte har hittats i samma stora utsträckning?
Den plats som LW hittats på indikerar att gärningen inte är väl planerad. Inte har väl en annan gm än mgm lyckats utplåna bara sitt DNA från platsen, och klurat ut hur han/hon skulle se till att SDs DNA blev kvar?
Du tycker inte att det är en aning vårdslöst av dig att slå fast det jag fetat?
Att kontot 'osamaj' angett att det formligen dröste av SD:s DNA på kroppen, betyder ju inte att det därför kan anses säkerställt.
Varför nöjer du med bara en källa?
Har kontot MV på något sätt bekräftat vad 'osamaj' påstod?
Har Örebropolisen/åkl Hiding på något sätt bekräftat att man funnit mängder av DNA från SD?
Åklagare Hiding hamnar i ett djävligt prekärt läge om hon tar bort misstankegraden på MGM, för det första kan ju ansvarig chef undra vad fan de hållit på med under mer än ett år och för det andra så innebär det att oberoende ögon tar över fallet (cold case) och det tror jag inte åklagare Hiding tycker är så lämpligt, det kan ju komma otrevliga frågor om hur de tänkt och annat.
Så MGM kommer att vara "skäligen misstänkt" åtminstone så länge som nuvarande team driver utredningen.
Nu menade jag att jag inte tror att man skulle kunna ha hittat DNA i någon mer omfattande mängd från någon annan än mgm.
Men OM man hade det, då tänker jag att det borde ha uppdagats i tidigt skede i utredningen, eftersom man prioriterar proverna. Sådana prov borde ha prio ett och få förtur.
Bästa notknappare!
Du kanske inte är rätt person att kritisera Draifos för bristande logik som du gör i meningen som föregår mitt fetade.
Vad du i det fetade skriver är fullkomligt nonsens: Givetvis finns det en mördare även om inte Örebropolisen lyckats finna en sådan!
Det var just min poäng.
Citat:
Att han är skäligen misstänkt gör kanske att han i dina ögon är mördaren, men om vi utgår från att skälen för misstanken är ogrundade, är kanske inte han mördaren, men nån annan kan ju mycket väl ändå vara det då, eller hur?
Man kan inte utgå från att skälen för misstanken är helt ogrundade. Däremot kan han vara oskyldig, även om jag nu inte tror det.
Ja, självklart är någon skyldig till mordet. Du missade poängen.
Du tycker inte att det är en aning vårdslöst av dig att slå fast det jag fetat?
Att kontot 'osamaj' angett att det formligen dröste av SD:s DNA på kroppen, betyder ju inte att det därför kan anses säkerställt.
Varför nöjer du med bara en källa?
Har kontot MV på något sätt bekräftat vad 'osamaj' påstod?
Har Örebropolisen/åkl Hiding på något sätt bekräftat att man funnit mängder av DNA från SD?
Det är därför jag hänvisar till Osamaj. Att det från det kontot tråden fått informationen.
Det är alltså upp till var och en att avgöra vad man tror om uppgiften.
Nu menade jag att jag inte tror att man skulle kunna ha hittat DNA i någon mer omfattande mängd från någon annan än mgm.
Men OM man hade det, då tänker jag att det borde ha uppdagats i tidigt skede i utredningen, eftersom man prioriterar proverna. Sådana prov borde ha prio ett och få förtur.
Mina gissningar.
Och jag menade att så länge utredningen drivs av nuvarande team så kommer MGM att få vara "skäligen misstänkt" av rena bekvämlighetsskäl, dvs. inget kommer att göras för att ta bort den graden av misstanke, tas den bort så blir fallet med automatik ett "cold case" och nya friska ögon får titta på allt vilket behövs om de ska få någon ordning på ärendet.
Har man hållit på i över ett år och inte ens fått till "sannolika skäl" så är det i princip kört, mord är en färskvara och i det här fallet har "bäst före" passerats för länge sedan.
Hidings misslyckande med att få till "sannolika skäl" den 8/6-2018 var dödsstöten för den här utredningsgruppen.
Och jag menade att så länge utredningen drivs av nuvarande team så kommer MGM att få vara "skäligen misstänkt" av rena bekvämlighetsskäl, dvs. inget kommer att göras för att ta bort den graden av misstanke, tas den bort så blir fallet med automatik ett "cold case" och nya friska ögon får titta på allt vilket behövs om de ska få någon ordning på ärendet.
Har man hållit på i över ett år och inte ens fått till "sannolika skäl" så är det i princip kört, mord är en färskvara och i det här fallet har "bäst före" passerats för länge sedan.
Hidings misslyckande med att få till "sannolika skäl" den 8/6-2018 var dödsstöten för den här utredningsgruppen.
Menar du att om Hiding hade kunnat få till sannolika redan från start, då hade det sett annorlunda ut? Du tror att det är rätt gm?
Jag hoppas och tror att du har fel i frågan att det handlar om bekvämlighetsskäl.
Det var sannerligen ingen bra start för utredningen, med misslyckande av att hitta kroppen, inte koppla ihop 112 larmen om skriken och inte heller den rapport om en man på vägrenen nära brottsplatsen (@Champagneclock).
Jag har svårt att tro att utredningen mådde bra av att byta spaningsledning mitt i. På det har Vivallamorden tagit mycket resurser i anspråk och det har självklart inte gagnat resultaten heller.
NFC har också varit en bromskloss vad gäller tiden för utredningen.
Många, många hinder på vägen.
Jag hoppas på upprättelse för L*ena!
Det är inte klokt att man ska få mörda en människa och slippa undan.
Det är därför jag hänvisar till Osamaj. Att det från det kontot tråden fått informationen.
Det är alltså upp till var och en att avgöra vad man tror om uppgiften.
Fast det är du som vårdslöst går ut med påståendet om att det fanns massa SD-DNA på LW:s kropp. Läs gärna igen hur du uttrycker dig.
Du kanske missade mina frågor?
De där om vad MV och Örebropolisen/åkl Hiding sagt om SD-DNA på LW, har de bekräftat uppgiften från kontot 'osamaj'?