2019-07-03, 13:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med den logiken som du använder skulle det betyda att ingen har med LWs försvinnande och död att göra. Om man utgår från att SD inte har med LWs död att göra trots att han är den som är skäligen misstänkt, då får man utgå från att ingen har med LWs död att göra. Hur ska man kunna bevisa att någon är skyldig om man måste utgå från att de inte har med mordet att göra???

Oskuldspresumtion innebär inte att man utgår från att SD inte har med LWs död att göra när man har skäl att misstänka att har det. Oskuldspresumtionen innebär att man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats...

Han är ju misstänkt för mordet och man har absolut mer på honom än det som du tar upp; att han skulle var den sista som hade kontakt med LW.

Angående din spoiler om oskuldspresumtion
Motsatsen är skuldspresumtion som på latin uttrycks som ei incumbit probatio qui negat, non qui dicit (ungefär "bevisbördan påfaller den som förnekar, inte den som utpekar"), det vill säga principen att någon är skyldig tills den har bevisats vara oskyldig. Det är vanligtvis ett argumentationsfel att anta att något är sant för att det inte har bevisats vara falskt.
Ett exempel på det senare, det vill säga skuldspresumtion, skulle det här inlägget kunna vara
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Det finns fortfarande beslagtagna bevis som inte är skickade till NFC. Och av dom provsvaren som man fått tillbaka. Så är det inga som pekar på SD oskuld. "
Citera
2019-07-03, 13:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, om han är GM så anpassar han sin utsago att passa in i det han kan stå för. Det var just detta jag ifrågasatte MV om, när MV påstod att SD hade ljugit i förhör, vilket MV backade från.
Med andra ord så bör denna trådsanning om SD:s svårigheter att hålla sig till sanningen slockna. Även om vissa skriker att hon ljugit för sin fru, barn o.s.v. om sin otrohet. Ljugit eller inte berättat är två skilda saker och även om han ljuger på en direkt fråga från sin fru initialt, så tror jag det är ganska mänskligt att förneka otrohet.

Grovt räknat har 2 av 3 svenskar varit otrogna. Har inte hört talas om någon som sprungit hem till sin parter och ropat direkt innanför dörren: "Jag har varit otrogen mot dig!"....

Att ljuga/inte berätta/försköna en otrohet är inte samma sak som att ljuga i ett polisförhör.

Uppgifterna om kontakter mellan dom båda, så visste SD att detta skulle kunna kontrolleras, så varför ljuga då? (Som MV initialt sa men sedan backade ifrån).

Jag har inte sett att MV backat på det. Dessutom, enligt uppgift, så ljög inte SD om kontakten med LW strax innan mordet. Däremot hävdar han att själva mötet dom emellan aldrig blev av. Och det är väl där som utredarna har den största nöten att knäcka; bevisa att SD träffade LW vid en tidpunkt nära mordet. Vilket jag inte tror de har lyckats med. Kanske de dock har kunnat påvisa att SD befunnit sig i närheten av LW:s bostad den aktuella tiden. Frågan är då om SD erkänt detta eller inte.
Citera
2019-07-03, 13:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Uppgifterna om kontakter mellan dom båda, så visste SD att detta skulle kunna kontrolleras, så varför ljuga då? (Som MV initialt sa men sedan backade ifrån).

För att vinna tid?
För att hinna fly?
Citera
2019-07-03, 14:02
Medlem
Citat:
Nä, om han är GM så anpassar han sin utsago att passa in i det han kan stå för. Det var just detta jag ifrågasatte MV om, när MV påstod att SD hade ljugit i förhör, vilket MV backade från.
Med andra ord så bör denna trådsanning om SD:s svårigheter att hålla sig till sanningen slockna. Även om vissa skriker att hon ljugit för sin fru, barn o.s.v. om sin otrohet. Ljugit eller inte berättat är två skilda saker och även om han ljuger på en direkt fråga från sin fru initialt, så tror jag det är ganska mänskligt att förneka otrohet.

Grovt räknat har 2 av 3 svenskar varit otrogna. Har inte hört talas om någon som sprungit hem till sin parter och ropat direkt innanför dörren: "Jag har varit otrogen mot dig!"....

Att ljuga/inte berätta/försköna en otrohet är inte samma sak som att ljuga i ett polisförhör.

Ett intressant inlägg från dig.

SD var efter det första förhöret ej en misstänkt gärningsman om man som jag tror på det som region Bergslagen har meddelat.

MEN han blev misstänkt kort därefter.

Kanske hade polisen då hunnit kontrollera hans uppgifter han lämnat i förhör och funnit några saker som inte var i linje med det SD uppgivit?

SD "reste" ju (som de flesta vet om) till USA och hade kanske sett fram emot lite geocaching men så blev inte fallet....
Citera
2019-07-03, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Angående din spoiler om oskuldspresumtion
Motsatsen är skuldspresumtion som på latin uttrycks som ei incumbit probatio qui negat, non qui dicit (ungefär "bevisbördan påfaller den som förnekar, inte den som utpekar"), det vill säga principen att någon är skyldig tills den har bevisats vara oskyldig. Det är vanligtvis ett argumentationsfel att anta att något är sant för att det inte har bevisats vara falskt.
Ett exempel på det senare, det vill säga skuldspresumtion, skulle det här inlägget kunna vara
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Det finns fortfarande beslagtagna bevis som inte är skickade till NFC. Och av dom provsvaren som man fått tillbaka. Så är det inga som pekar på SD oskuld. "

Bara för att man har saker som väntar på svar från NFC, betyder ju inte att man inte har annat som pekar mot hans håll?

Och av de svar/förhör eller annan bevisning som är klara har ju ännu inget kunnat fria misstänkt mgm från det som pekar mot hans håll. Det betyder inte att bevisbördan faller på den som förnekar.

En utredning ska arbeta brett och även ta tillvara på sådan bevisning som kan tala till den misstänktes fördel. Det är åklagarens och utredningens ansvar enligt lagen.

Det kan vara t ex DNA från brottsplatsen som kommer från annan person än den misstänkte.

Och jag ttycker att det är anmärkningsvärt att trots att LW inte hittades förrän efter fem dagar i gassande sol och värme, så kunde man tillarata DNA från mgm (enligt @Osamaj) så att det blir över.

Kroppen borde efter de fem dagarna ha påbörjat en förruttnelseprocess som förstört en hel del DNA på kroppen. Ändå fanns det mycket DNA från SD.

Med ett sådant våld som man får förmoda att LW utsatts för, hur kan det komma sig att en annan gm än den mgm inte har hittats i samma stora utsträckning?

Den plats som LW hittats på indikerar att gärningen inte är väl planerad. Inte har väl en annan gm än mgm lyckats utplåna bara sitt DNA från platsen, och klurat ut hur han/hon skulle se till att SDs DNA blev kvar?
Citera
2019-07-03, 14:26
Medlem
Citat:

MV har, vad jag sett, aldrig backat när det gäller slirandet och lögnerna. Tvärtom talade han om att
MGM upprepat ändrade sin version efter att förhöret lagt fram vad man redan visste. Typiskt hos en skyldig.
Sedan vill jag ifrågasätta att frun inte skulle ha vetat (förstått) något om mannens otrohet under de år de bodde tillsammans. Men det är en annan fråga.
Citera
2019-07-03, 14:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bara för att man har saker som väntar på svar från NFC, betyder ju inte att man inte har annat som pekar mot hans håll?

Och av de svar/förhör eller annan bevisning som är klara har ju ännu inget kunnat fria misstänkt mgm från det som pekar mot hans håll. Det betyder inte att bevisbördan faller på den som förnekar.

En utredning ska arbeta brett och även ta tillvara på sådan bevisning som kan tala till den misstänktes fördel. Det är åklagarens och utredningens ansvar enligt lagen.

Det kan vara t ex DNA från brottsplatsen som kommer från annan person än den misstänkte.

Och jag ttycker att det är anmärkningsvärt att trots att LW inte hittades förrän efter fem dagar i gassande sol och värme, så kunde man tillarata DNA från mgm (enligt @Osamaj) så att det blir över.

Kroppen borde efter de fem dagarna ha påbörjat en förruttnelseprocess som förstört en hel del DNA på kroppen. Ändå fanns det mycket DNA från SD.

Med ett sådant våld som man får förmoda att LW utsatts för, hur kan det komma sig att en annan gm än den mgm inte har hittats i samma stora utsträckning?

Den plats som LW hittats på indikerar att gärningen inte är väl planerad. Inte har väl en annan gm än mgm lyckats utplåna bara sitt DNA från platsen, och klurat ut hur han/hon skulle se till att SDs DNA blev kvar?
MV-inlägget jag länkade till är i mina ögon exempel på skuldpresumtion, "... så är det inga som pekar på SD oskuld".

Någon undrade om det då finns någon bevisning som pekar på hans skuld i stället. De här inläggen skrevs för mer än ett halvår sedan, något uppenbart som pekade på hans skuld fanns förmodligen inte eftersom han fick (fortsätta) ränna ute.

Min gissning är att läget är oförändrat på den fronten.
Citera
2019-07-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
MV-inlägget jag länkade till är i mina ögon exempel på skuldpresumtion, "... så är det inga som pekar på SD oskuld".

Någon undrade om det då finns någon bevisning som pekar på hans skuld i stället. De här inläggen skrevs för mer än ett halvår sedan, något uppenbart som pekade på hans skuld fanns förmodligen inte eftersom han fick (fortsätta) ränna ute.

Min gissning är att läget är oförändrat på den fronten.

MV uttryckte sig lite underligt. Vad var det han menade? Att man dittills inte hade hittat andras DNA men MGMs?
Citera
2019-07-03, 15:02
Medlem
Citat:

Det krävs naturligtvis en speciell person att ljuga inför sin fru och barn dag ut och dag in under minst sex år. Är det någon vars egna ord inte är särskilt mycket värt så är det väl just SD:s.

Det finns en del info du uppgett att SD sagt som är väldigt märkliga, skavande och störande. Om nu du fått korrekta uppgifter.
Citera
2019-07-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Precis! Hur ska vi kunna tro att MGM helt plötsligt pratar sanning med bekanta eller med sina GC-polare?

Han har helt klart ljugit för sin fru, sina barn, LW och troligen för väldigt många andra - i vad det verkar som - ett flertal år.

Och sen förväntas polisen, åklagare, diverse bekanta, vi och samt andra att TRO på att han helt plötsligt bara förändras som person och enbart pratar sanning efter detta? Det har i alla fall jag svårt att tro på.

OM det MV skrivit stämmer, vilket i alla fall jag är övertygad om, så har MGM en aning svårt att hålla sig till sanningen.

Oavsett om MGM är skyldig eller inte, så verkar han inte direkt vara en hänsynsfull, trogen, ärlig och omsorgsfull människa som aldrig ljuger.

En klassiker i mina ögon numera är:

---"Men för att tydliggöra: Stef*n D*vidsson är skäligen misstänkt för mordet på Len* W*sström,
enligt utredande polis och åklagare.
*=a, e." Glendale, 2019-06-24---

Det handlar om en GM som är hal som en ål och har gett sig f-n på att klara sig ur ett mord och leva vidare som om ingenting hänt. Håll tummarna för att de grejar det här fallet!
Citera
2019-07-03, 16:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
En klassiker i mina ögon numera är:

---"Men för att tydliggöra: Stef*n D*vidsson är skäligen misstänkt för mordet på Len* W*sström,
enligt utredande polis och åklagare.
*=a, e." Glendale, 2019-06-24---
Ja, den där domen har alla möjligheter att bli historisk. Den förkunnades alltså av en åklagare i Örebro den 29/5 2018. Domskälen verkar ha utelämnats helt, och domen går inte att överklaga:
Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen.

https://theworldnews.net/se-news/misstankt-mordares-hus-fortfarande-avsparrat-naturligtvis-en-jobbig-situation-for-honom
Citera
2019-07-03, 17:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
MV uttryckte sig lite underligt. Vad var det han menade? Att man dittills inte hade hittat andras DNA men MGMs?

Så tolkar jag det också, dvs inga av provsvaren (borde vara DNA, fingeravtryck, hår, fibrer osv) kommer från någon annan som man kan misstänka har med mordet att göra.

Och som sagt; om det stämmer det som Osamaj skrivit att det finns mycket DNA från mgm, varför finns det inte från någon annan om mgm nu skulle vara oskyldig?

Jag tänker så här:
Ok, det kan hända att det inte går att bevisa att det DNA som kommer från SD har kommit dit just när mordet skedde. Men det borde ändå vara ett indicium, även om det inte är enormt starkt, att det inte finns någon annans i en stor omfattning.

Jag har så svårt att tro att brottet skett utan någon som helst närkontakt under dessa långa minuter som skriken skedde, det även om det funnits ett vapen/tillhygge med.

Om ett tillhygge använts och det inte varit någon närkontakt, vad skulle det kunna vara för tillhygge?
Det borde vara ett stort vapen.
Hur har han kunnat ta med sig det innan mordet utan att LW sett det?
Säg storleken av ett basebollträ.
Han kanske visste exakt vad han skulle göra. Han tog med sig det och gick vägen förbi planket där han la det innan mordet?
Men hur visste han säkert att han skulle kunna få dit LW?
Hade han en ypperlig plan, eller är han bara så van att manipulera att det bara ploppade upp en fantastisk lösning så att hon helt enkelt snällt följde med till slutet av gatan trots den sena timmen och inget särskilt ärende till kröken av vägen?

Eller tog han med sig ett litet tillhygge, typ hammare som han kunde gömma praktiskt i en ficka?
Eller använde han bara en sten som låg vid plankets grund? Då borde han/hon avsatt en stor mängd DNA om nu det hittats DNA från SD?

Jag är ganska säker på att om man funnit en större mängd DNA från någon annan, så har denna person granskats noga vad gäller alibi, motiv, möjlighet osv om det är en för utredningen känd person.

Om personen är okänd borde masstopsning vara aktuell efter att man gjort en gärningsmannaprofil.

I båda fallen borde borde väl mgm misstankegrad försvagats så att rubriceringen skäligen misstänkt hade tagits bort även om han inte hade blivit avförd från utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in