2019-04-08, 19:52
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag har en kort fråga som jag hoppas några av er med tinnitus kan svara kort på.

Frågan: När ni hör ljudet/bruset, kan ni då göra en hastig rörelse med huvudet och ljudet försvinner under den korta perioden rörelsen är?

Jag var hos läkaren och har fått en remiss till en öron/hals doktor, min läkare kunde inte säga om det enbart är öroninflammation eller tinnitus.

Nej, det är tvärt om på mig och många andra. Hastiga rörelser med huvudet förstärker/framkallar tinnitusen på mig. Vad detta beror på vet man inte riktigt verkar det som. Somatosensorsk tinnitus kallas det. Om det har med muskler, nerver eller lägesförändringar att göra öht.
Citera
2019-04-08, 20:02
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Nej, det är tvärt om på mig och många andra. Hastiga rörelser med huvudet förstärker/framkallar tinnitusen på mig. Vad detta beror på vet man inte riktigt verkar det som. Somatosensorsk tinnitus kallas det. Om det har med muskler, nerver eller lägesförändringar att göra öht.

Tack för snabbt svar, har du hört om någon med tinnitus där ljudet försvinner vid hastiga rörelser?
Citera
2019-04-08, 20:15
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Tack för snabbt svar, har du hört om någon med tinnitus där ljudet försvinner vid hastiga rörelser?
Ja, några har nog pratat om det i någon av tinnitusgrupperna jag är med i på Facebook. Är med i en Svensk som är mycket bra. Det finns lika många varianter av tinnitus som det finns personer med tinnitus verkar det som. Man lär sig något nytt varje gång genom allas berättelser.
Citera
2019-04-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhodellisania
Min högsta önskan att så slippa den här tinnitusen. Lyckliga ni som blivit av med den.
Jag blev av med min nyligen, som jag drabbades av efter en stroke. Tjugo månaders konstant duschljud i ena örat. Varma tankar till alla er drabbade.
Citera
2019-05-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Jag blev av med min nyligen, som jag drabbades av efter en stroke. Tjugo månaders konstant duschljud i ena örat. Varma tankar till alla er drabbade.

Härligt för dig. Hoppas att du mår bra för övrigt efter stroken oxå.
Citera
2019-05-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhodellisania
Härligt för dig. Hoppas att du mår bra för övrigt efter stroken oxå.
Citera
2019-05-19, 17:43
Medlem
Det låter något i mitt vänstra öra. PIIIIIIIIIIIIIP låter det. Ljudet har kommit då och då och sen försvunnit men idag har det varit så i många timmar nu.
Mamma har sagt till mig att sluta lyssna på musik. Kan det stämma? Jag brukar gå runt med hörlurar och så har jag högsta volym på! Vad kan man göra så ljudet försvinner??
Citera
2019-05-21, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Det låter något i mitt vänstra öra. PIIIIIIIIIIIIIP låter det. Ljudet har kommit då och då och sen försvunnit men idag har det varit så i många timmar nu.
Mamma har sagt till mig att sluta lyssna på musik. Kan det stämma? Jag brukar gå runt med hörlurar och så har jag högsta volym på! Vad kan man göra så ljudet försvinner??

Lyssna på din mor. Det sämsta du kan göra är att gå med hörlurar. Kommer eskalera ännu mer om du fortsätter. Ljudvila
Citera
2019-07-02, 15:36
Medlem
Vart utsatt för en hög/kraftig ljudsmäll på ena örat, Pep till dagen efter sen vart det tyst i 5-6 dagar, åkte på en förkylning då kom pipet tillbaka i varierande ljudstyrka har hållit i sig i 5 dagar nu. Deprimerande och frustrerande.

Någon som varit med om att pipet lagt sig efter någon vecka sådär efter ett plötsligt ljudsmäll, Eller har man fått tinnitus som man ska leva med nu.

Må väl
Citera
2019-07-03, 09:49
Moderator
Psilosophers avatar
Jag lade märke till att min tinnitus var mindre besvärande under en vecka på landet där det var väldigt tyst. Tänker mig att det borde vara tvärtom, att det skulle störa extra mycket när det är knäpptyst.

Tillbaka i stan nu, ljudet från trafikleden utanför fönstret mal på plus allt annat brus och jag upplever att öronpipet intensifierats markant.

Vad kan detta bero på, hur hänger det ihop?
Citera
2019-07-03, 18:56
Medlem
Hur funkar det. Om tinnitusen är stressrelaterad (om man haft panik under en period och tänkt saker som framkallat ljuden) finns det då goda möjligheter att få det att avta?
Citera
2019-07-05, 13:30
Medlem
Stonedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag lade märke till att min tinnitus var mindre besvärande under en vecka på landet där det var väldigt tyst. Tänker mig att det borde vara tvärtom, att det skulle störa extra mycket när det är knäpptyst.

Tillbaka i stan nu, ljudet från trafikleden utanför fönstret mal på plus allt annat brus och jag upplever att öronpipet intensifierats markant.

Vad kan detta bero på, hur hänger det ihop?

Upplever lite samma fenomen när man är på ett ställe där det är tyst så minskar det radikalt, man märker knappt av det faktist. Där jag bor har vi en trafikerad väg som låter dygnet runt sen jobbar jag i en bullrig miljö. Så det tjuter i öronen konstant, svårt och hitta en plats där det är riktigt tyst.

Men om jag får spekulera så är nog människan inte anpassad för så här höga ljudnivåer som vi har omkring oss hela dagarna. Tror det blir ett stresspåslag för kroppen helt enkelt, det blir för mycket att ta in.

Nä vi är gjorda för att leva ute i naturen egentligen med alla andra djur. Tinnitusproblemen var nog inte vanliga för några hundra år sen.

Bästa man kan göra själv är att inte vistas i bullriga miljöer. Bo på ett tyst ställe, använd öronproppar om möjligt. Tänk på när man går i stan bredvid en bilväg, bullret som kommer från den vägen kan ligga mellan 60-80 decibel. Utsätts man för det konstant så är det inte så konstigt att man får problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in