Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Jag lade märke till att min tinnitus var mindre besvärande under en vecka på landet där det var väldigt tyst. Tänker mig att det borde vara tvärtom, att det skulle störa extra mycket när det är knäpptyst.
Tillbaka i stan nu, ljudet från trafikleden utanför fönstret mal på plus allt annat brus och jag upplever att öronpipet intensifierats markant.
Vad kan detta bero på, hur hänger det ihop?
Upplever lite samma fenomen när man är på ett ställe där det är tyst så minskar det radikalt, man märker knappt av det faktist. Där jag bor har vi en trafikerad väg som låter dygnet runt sen jobbar jag i en bullrig miljö. Så det tjuter i öronen konstant, svårt och hitta en plats där det är riktigt tyst.
Men om jag får spekulera så är nog människan inte anpassad för så här höga ljudnivåer som vi har omkring oss hela dagarna. Tror det blir ett stresspåslag för kroppen helt enkelt, det blir för mycket att ta in.
Nä vi är gjorda för att leva ute i naturen egentligen med alla andra djur. Tinnitusproblemen var nog inte vanliga för några hundra år sen.
Bästa man kan göra själv är att inte vistas i bullriga miljöer. Bo på ett tyst ställe, använd öronproppar om möjligt. Tänk på när man går i stan bredvid en bilväg, bullret som kommer från den vägen kan ligga mellan 60-80 decibel. Utsätts man för det konstant så är det inte så konstigt att man får problem.