Citat:
Ursprungligen postat av
kalipp0
Varför hävdar folk hela tiden att räntan kommer höjas? Man är så säker, ”räntan kommer med nödvändighet att höjas” får man höra. Men varför tror man att räntan kommer höjas?
Vi har haft minusränta i högkonjunktur och går mot lågkonjunktur. I lågkonjunktur brukar man sänka räntan för att snurra igång ekonomin. Så vi kommer förmodligen få se ännu mer minusränta.
Om lånen avtar så kollapsar ekonomin. Det kommer mänskligheten aldrig aktivt tillåta. För det är människor som kontrollerar räntan och det ekonomiska systemet.
Det är inte höjd ränta som kommer ge ekonomisk kris. Det kommer vara kulturellt krig/friktion eller naturkatastrofer/naturliga orsaker som kommer ge kris.
Det hela är ganska komiskt ja... men förr eller senare regnar det liksom, efter solsken kommer regn.
Förr eller senare kommer räntan att höjas.
Men jag är så glad jag... jag har skuld på huset, de pengarna har jag på börsen... huset ökar i värde, börsen går bra och jag betalar 1,08% i ränta... På ISK betalar jag bara 0,47% i schablonskatt...'
Börsen upp nästan 20% i år....
Jag bara skrattar. Men normalt sett kan man inte få pengar gratis. Den som lånar ut vill ha ränta, bara starka riksbanker kan pressa ner räntan till dagens låga nivåer.
Förr eller senare tar festen slut för mig, men än så, länge är det party.