2019-07-03, 06:50
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Återigen låtsas du som att verkligheten enbart består i en endimensionell svartvit verklighet.

Verkligen är en regnbåge där varje företag är unikt, det håller jag med dig om.

Men frågan var om en svag krona gynnar export eller inte.

Sverige var länge ett exportland. Men den övervärderade kronan gjorde sverige till ett importland. Nu ser vi hur vi långsamt åter börjar bli en exporterande nation. Det är något positivt tycker jag.
Citera
2019-07-03, 06:57
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Misär återstår, om inte annat när det är dags för var och en att gå i pension. Välstånd beror på ett näringsliv på plats kvar i Sverige, som köper upp istället för att säljas ut och är ett näringsliv med högt förädlade produkter och tjänster.

Fast sanningen är att svensk ekonomi till stor del är rätt så lowtech. Vi har en hightechsektor men den stora bilden är betydligt mer ljummen. Det vi valt att producera är också konkurrensutsatt. Vi har inga speciella unika dyra prylar vi säljer med högt förädlingsvärde. Vi är en modern ekonomi, men vi ska inte få hybris.

Vill vi ha en higtech -ekonomi med stort förädlingsvärde måste vi först skapa det. Vi måste t.ex. fixa en bra skola. Vi har idag, vilket internationella jämförelser visar, bland de sämsta skolorna.
Senast redigerad av Hartarbete 2019-07-03 kl. 07:01.
Citera
2019-07-03, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Fast sanningen är att svensk ekonomi till stor del är rätt så lowtech. Vi har en hightechsektor men den stora bilden är betydligt mer ljummen. Det vi valt att producera är också konkurrensutsatt. Vi har inga speciella unika dyra prylar vi säljer med högt förädlingsvärde. Vi är en modern ekonomi, men vi ska inte få hybris.

Vill vi ha en higtech -ekonomi med stort förädlingsvärde måste vi först skapa det. Vi måste t.ex. fixa en bra skola. Vi har idag, vilket internationella jämförelser visar, bland de sämsta skolorna.

Javisst, inte särskilt utvecklat alls och du är medskyldig till att det förblivit så.

Har aldrig hybris över Svetige, inte med landsmän sådana som du är.
Citera
2019-07-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Varför hävdar folk hela tiden att räntan kommer höjas? Man är så säker, ”räntan kommer med nödvändighet att höjas” får man höra. Men varför tror man att räntan kommer höjas?

Vi har haft minusränta i högkonjunktur och går mot lågkonjunktur. I lågkonjunktur brukar man sänka räntan för att snurra igång ekonomin. Så vi kommer förmodligen få se ännu mer minusränta.

Om lånen avtar så kollapsar ekonomin. Det kommer mänskligheten aldrig aktivt tillåta. För det är människor som kontrollerar räntan och det ekonomiska systemet.

Det är inte höjd ränta som kommer ge ekonomisk kris. Det kommer vara kulturellt krig/friktion eller naturkatastrofer/naturliga orsaker som kommer ge kris.

Det hela är ganska komiskt ja... men förr eller senare regnar det liksom, efter solsken kommer regn.

Förr eller senare kommer räntan att höjas.

Men jag är så glad jag... jag har skuld på huset, de pengarna har jag på börsen... huset ökar i värde, börsen går bra och jag betalar 1,08% i ränta... På ISK betalar jag bara 0,47% i schablonskatt...'

Börsen upp nästan 20% i år....

Jag bara skrattar. Men normalt sett kan man inte få pengar gratis. Den som lånar ut vill ha ränta, bara starka riksbanker kan pressa ner räntan till dagens låga nivåer.

Förr eller senare tar festen slut för mig, men än så, länge är det party.
Citera
2019-07-03, 17:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Verkligen är en regnbåge där varje företag är unikt, det håller jag med dig om.

Men frågan var om en svag krona gynnar export eller inte.

Sverige var länge ett exportland. Men den övervärderade kronan gjorde sverige till ett importland. Nu ser vi hur vi långsamt åter börjar bli en exporterande nation. Det är något positivt tycker jag.
Det stora slaget mot svensk export och bytesbalans var snarare att SAAB klappade igen. En mångmiljardexport ersattes av mångmiljardimport företrädesvis från Tyskland. Att devalvera sig till rikedom är som att pissa i brallan för att bli varm.
Citera
2019-07-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
K
Är ju inte mitt fel att du inte studerat detta kända fenomen på New York... återkom när du satt dig in i ämnet.
Förstår du inte att du blandat ihop två olika saker? Broken window fallacy har inte ett skit med New York att göra. Det är en Makroekonomisk term. Det du pratar om är, antar jag, polisens nolltolerans vilket är helt utanför topic.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-07-03 kl. 18:34.
Citera
2019-07-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mängden transfereringar varierar en hel del mellan länder.

Nordkorea kan sägas vara ett maxfall. Där tar staten in alla inkomster och delar ut bidrag till alla.
Sydkorea är något av motsatsen. Där har det varit väldigt ringa transfereringar.

Facit är inte okänt.
* Nordkorea: ökning av BNP/Capita sedan 1960 ca 0%
* Sydkorea: ökning av BNP/Capita sedan 1960 ca 2800%

Det är inte det enda exemplet. Världen är full med exempel.

Venezuela är ett annat exempel där man trots rika naturtillgångar inte förmått ordna tillväxt. Det blev bara stagnation.
Du är lika bra som Beta1000 eller vad han heter på att plocka exempel. Hur ser det ut på transfereringsfronten i Haiti? Demokratiska Republiken Kongo? Somalia? Syrien?
Citera
2019-07-03, 19:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det finns de som menar att höjningarna i början av 80-talet faktiskt bidrog till lågkonjunkturen i början av 80-talet.
Höjningen var extrem (fed funds var uppe i 20%) så det är inte konstigt att konjunkturen mattades.
Men påståendet var att det skulle krascha. Någon krasch finns inte något spår av.

Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Vi har tack och lov inte mycket inflation nu, skulle den börja stiga mot 3-4% så blir det åka av (såvida du inte vill att din pension brinner inne).
Stiger den så pass så lär det bero på en kraftig högkonjunktur med hög avkastning. Då skulle RB långt innan dess passa på att höja.
Citera
2019-07-03, 19:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så länge 5 och 10 årsräntorna ligger på 2 respektive 3% finns det väl ingen anledning till oro? När dessa börjar sticka, framför allt 10 årsräntan ska man kanske fundera.
??
För statsobligationer gäller:
-0.5% för 5 år
0.02% för 10 år
De har fallit ca 0.4% det senaste halvåret. Och det är inte unikt för Sverige.

För tyska statsobligationer ligger allt kortare än 20 års löptid under ECB's styrränta.
Citera
2019-07-03, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Varför hävdar folk hela tiden att räntan kommer höjas? Man är så säker, ”räntan kommer med nödvändighet att höjas” får man höra. Men varför tror man att räntan kommer höjas?

Vi har haft minusränta i högkonjunktur och går mot lågkonjunktur. I lågkonjunktur brukar man sänka räntan för att snurra igång ekonomin. Så vi kommer förmodligen få se ännu mer minusränta.

Om lånen avtar så kollapsar ekonomin. Det kommer mänskligheten aldrig aktivt tillåta. För det är människor som kontrollerar räntan och det ekonomiska systemet.

Det är inte höjd ränta som kommer ge ekonomisk kris. Det kommer vara kulturellt krig/friktion eller naturkatastrofer/naturliga orsaker som kommer ge kris.

När räntan höjs, kommer priset på obligationer att öka. Nuvärde:

1 000 000 / 1.05^12 = 556837.418178

Räntan höjs från 5 till 9 procent.

1 000 000 / 1.09^12 = 355534.725104

När räntan sänks, höjs priserna på obligationsmarknaden på utestående statspapper. Skadar alltså de som emitterar, och där är staten störst. Att styrräntan sänkts gör att marknaderna urvattnas. Minusränta är IMO tecken på svaghet, som du säger kan styrräntan inte höjas utan att en del av befolkningen får det svårt med bostadslånen. Staten har centrerat makten på finansmarknaderna genom minusräntor, det gynnar egentligen staten mest. Dock blir ekonomin väldigt svag, vilket vi sett med svenska kronan som är låg. Svenska kronan kommer stärkas med räntehöjningar IMO. Att kronan sjunker med räntesänkningar (ökad inflation) ter sig självklart. Så det är att byta räntehöjningar emot starkare krona med andra ord.. där avvägning är i ekonomin.

Räntesänkningar visar på svaghet på valutamarknaderna så om det fortsätter kommer svenska kronan tappa för mycket i värde. Det kommer göra att ekonomin får det ännu svårare om det blir räntehöjningar senare IMO.
Citera
2019-07-03, 19:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Fast ursprungspåståendet var såklart att man bör avveckla det sk ränteavdraget som bara är en subvention för lån. Denna behövs då staten vet att ökad skuldsättning utgör den största delen av tillväxten.
Och jag påtalade att en avveckling av ränteavdrag bryter på systemprinciperna och inför dubbelbeskattning av ränta. Har du någon kommentar till det? Är det önskvärt?

Och hur kan det bli en subvention att räntan inte beskattas två ggr?
Innan man talar om en subvention borde man först uppnå att räntan inte beskattas alls.

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Räntan är så låg för att dom vet att dom kan dumpa obligationen på staten om det behövs. Som alla vet så ska staten inte kunna finansiera sig själv via sin riksbank vilket man gör i alla fall, dock via en omväg.
Hur skulle någon kunna kräva att en obligation löses in i förtid???
Var har du fått det ifrån?

I strikt mening är det inte riksbanken som finansierar staten. Det är bankerna som sitter med fordringar på Riksbanken.
Citera
2019-07-03, 19:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja enormt många människor klarar inte av att betala räntor på 4-5%. Även om de skulle göra det kommer de inte kunna konsumera utan behöva lägga alla sina resurser på att betala räntor. Hela konjunkturen skulle då dö i Sverige och vi skulle sannolikt få deflation.

Tidigare har det då varit en utväg att försöka devalvera kronan kontra andra valutor, men den är redan devalverad till max trots bra konjunktur.
Finansinspektionen gör årligen analyser av bolåntagarnas förmåga att betala ränta. Den visar att det är ytterst få hushåll som, vid såväl räntehöjning som stigande arbetslöshet, hamnar under en nivå som kan kallas problem. Och då är den nivån klart högre än socialbidragsnormen.

Sedan får man ha i minne att ränta är en omfördelning. Den ränta låntagarna betalar dyker upp hos långivarna (minus skatten). Räntan försvinner inte. Den omfördelas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in