2019-07-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag antar att det är riksbankens styrränta som avses. De som sagt detta har fått rätt iom att den höjts från -0.5 till -0.25%.

Vad folk verkar glömma är att Riksbankens styrränta inte är samma sak som den ränta som du och jag får av banken. När bankernas kreditrisk går upp måste bankerna kompensera för denna ökade kreditrisk, vilket sker med ökad utlåningsränta till dig och mig.

Vad kan då få kreditrisken att gå upp? Ja, kraftiga boprisfall till exempel.
Citera
2019-07-01, 19:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ändå sker transfereringar över hela planeten och har gjort så sedan industrialismen. Att ingen regering förstått att detta är skadligt är ju märkligt. Broken window fallacy Tror du på Trickle downeffekten också? Kom in i 2019. Milton Friedman är lika död och misskrediterad som resten av Chicagoskolan.
Mängden transfereringar varierar en hel del mellan länder.

Nordkorea kan sägas vara ett maxfall. Där tar staten in alla inkomster och delar ut bidrag till alla.
Sydkorea är något av motsatsen. Där har det varit väldigt ringa transfereringar.

Facit är inte okänt.
* Nordkorea: ökning av BNP/Capita sedan 1960 ca 0%
* Sydkorea: ökning av BNP/Capita sedan 1960 ca 2800%

Det är inte det enda exemplet. Världen är full med exempel.

Venezuela är ett annat exempel där man trots rika naturtillgångar inte förmått ordna tillväxt. Det blev bara stagnation.
Citera
2019-07-01, 19:52
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradk
Ta bort ränteavdragen och förbjud "folk" som går på bidrag att kunna skicka pengar ut ur landet.
Pengarna ska konsumeras i landet, då skapas det arbetstillfällen. Landet mår inte bra av alla hittepå jobb som vi andra skattebetalare får betala för!
Exakt. Jag hörde nått fake news att större delan av Somalias BNP är svenska pengar. Riktigt så illa kanske det inte är men det är fortfarande fördjävligt!
Citera
2019-07-01, 19:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Vad folk verkar glömma är att Riksbankens styrränta inte är samma sak som den ränta som du och jag får av banken. När bankernas kreditrisk går upp måste bankerna kompensera för denna ökade kreditrisk, vilket sker med ökad utlåningsränta till dig och mig.

Vad kan då få kreditrisken att gå upp? Ja, kraftiga boprisfall till exempel.
Det är riktig att det finns ett påslag på reporänta. (Eller ovan på 0% om reporäntan går under 0%).
https://www.scb.se/contentassets/5165e8fb4aaa45a8bc18eed56c95072c/dia-2.png
Hur mycket ökade påslaget vid finanskrisen (när bostadspriserna föll)?

Det ligger ganska konstant på 1.5%.
Citera
2019-07-01, 19:56
Medlem
Citat:
Mängden transfereringar varierar en hel del mellan länder.

Nordkorea kan sägas vara ett maxfall. Där tar staten in alla inkomster och delar ut bidrag till alla.
Sydkorea är något av motsatsen. Där har det varit väldigt ringa transfereringar.

Facit är inte okänt.
* Nordkorea: ökning av BNP/Capita sedan 1960 ca 0%
* Sydkorea: ökning av BNP/Capita sedan 1960 ca 2800%

Det är inte det enda exemplet. Världen är full med exempel.

Venezuela är ett annat exempel där man trots rika naturtillgångar inte förmått ordna tillväxt. Det blev bara stagnation.

Jag vet inte hur det är i Nigeria eller Mocambique men kanske som i Venezuela?
Man ser feta bilar och hästdragna kärror i samma köer men kusken förblir kusk.
Citera
2019-07-01, 20:06
Medlem
Vi borde filosofera mer långsiktigt om vem som ska ha låga respektive höga räntor till vad och varför. Inte bara se ränta som något som är lika för alla och som skruvas upp eller nedåt med några års mellanrum för att nå diffusa inflations- eller konjunkturmål.

Lån bör främst ges till de som producerar något alltså eftersom det är långsiktigt utvecklande och värdeökande att producera saker i verkligheten. Enmansföretagaren som vill köpa en ny traktor till sitt mjölkbonderi skulle kunna låna pengar till traktorköpet till låg ränta även i framtiden eftersom traktorn används i jobb. Storföretaget inom elektromekanisk industri som vill låna tio miljarder till nya produktionslokaler kan också fortsätta att låna till låg ränta. Det leder till teknisk utveckling och stabilt samhälle på längre sikt eftersom det som produceras efterfrågas både lokalt och globalt och jobben som skapas i detta ger pengar på folks lönekonton.

Men vi vanliga losers och övriga invånare borde betala mer ränta när vi/de lånar och köper krimskrams som bara leder till ickeproduktivt soffliggeri. Till och med vår allra käraste ägodel - det privata bolånet - bör ifrågasättas som koncept. Vore bra om vi svenskar i framtiden hade färre och mindre lån privat så att vi kunde köpa bostäder utan att låna pengar.
Citera
2019-07-01, 20:18
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
...
Lån bör främst ges till de som producerar något alltså eftersom det är långsiktigt utvecklande och värdeökande att producera saker i verkligheten.

Men vi vanliga losers och övriga invånare borde betala mer ränta när vi/de lånar och köper krimskrams som bara leder till ickeproduktivt soffliggeri. Till och med vår allra käraste ägodel - det privata bolånet - bör ifrågasättas som koncept. Vore bra om vi svenskar i framtiden hade färre och mindre lån privat så att vi kunde köpa bostäder utan att låna pengar.

Sant. USA hade fram till 1990-talet en antydan till sådan reglering av kreditmarknaden (utöver centralbankens räntestyrning) iom Glass Steagall Act. Clinton avskaffade den och enligt somliga banade det väg för krisen 2008. Men andra (bla. Richard Werner)har också argumenterat för att styra kreditgivningen till produktiva ändamål snarare än som sker idag med den reglering av kreditmarknaden som vi nu har.
Citera
2019-07-01, 20:38
Medlem
mats_lindqvists avatar
Som många påpekat så är ekonomin känslig för räntehöjningar pga den höga skuldsättningen. Men den senaste tidens kronförsvagning kommer förr eller senare slå igenom i konsumentpriserna och då lär väl RB agera. Men jag tror inte på någon kraftigt höjning - det tål inte ekonomin. Kanske en procentenhet över dagens ränteläge eller nåt i den stilen. Jag tror RB kommer acceptera lite för hög inflation för att upprätthålla den finansiella stabiliteten. Styrränta ca 1% och inflation på 3% om 1-2 år... ?
Citera
2019-07-01, 20:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Jag har iallafall inte smällt merparten av lönen på skitkonsumtion och McDonalds.

Problemet med svensson och sitt trygga jobb och sitt trygga boende är att han inte tar höjd för dåliga tider.

Med bra jobb är man säker i båten men klart som fan att inget är garanterat. Givetvis klart att man är så funtad att man har både buffer och en exitplan.

1. Min utbildning ger mig möjligheten till jobb överallt där man snackar engelska och fabriker finns. Min kompentens är inte vanlig.

2. Innehar amerikanskt medborgarskap och även om det landet har sina problem ser jag det som en god trygg hamn.
Mark är billigt och det går att uppbära leverne där om du så ska odla din egen mat själv.
Där får man iallafall försvara sig mot buset till skillnad från här.

3. Jag har minst 3 årslöner insparat och lever man snålt kan detta vara länge.
Inga lån mer än CSN på cirka 90 k. Varken på bil, hus, TV, mobil, elcykeljävel eller annat.

Hyran för två är 10 k/månad. Gemensam inkomst efter skatt är 650.000 om året. Genomsnittligt sparande i vårt hushåll är 200.000 om året.
Investeringar ligger just nu i räntekortis bundet till Euro.

Hur ser det ut för dig?

Fyfan vilket tråkigt jävla liv du måste leva. Hoppas för din skull att det blir en krasch så du inte gnetat och snålat bort en stor del av ditt liv.
Citera
2019-07-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Det beror ju på ens sits.
Om jag hade haft ett lån på en villa i Stockholmsområdet, så hade jag amorterat minsta möjliga.

Eftersom 7-10 miljoner är ganska svårt att betala av.
Då hade jag tagit dom amorteringspengarna och investerat istället.

Hade jag däremot haft ett bolån på 700k så kan jag tänka mig att höja min amortering.
Jag tänker ungefär likadant. Att amortera säg 5 000/mån när lånet ligger på sju mille är dropp i havet. Vid arbetslöshet och liknande kommer möjligheten att bo kvar i det hårt belånade objektet ändå att vara minimal om inte sparmedel finns att tillgå så att perioden med arbetslöshet överbryggas.
Citera
2019-07-01, 21:03
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
??
Ökad efterfrågan leder bara till ökad produktion. Har priset på kläder exploderat?
Nej.
Är det tomt i hyllorna i butikers pga den ökande folkmängden?
Nej.
Antalet bilar i Sverige har ökat mer än antalet människor. Har nu det lett till att priserna på bilar exploderat?
Nej.

Av okänd anledning är det många här som inte verkar kunna tänka tanken att ökad efterfrågan bara leder till ökad produktion.
Vad är det som gör den tanken otänkbar?

Nu vet jag inte om du ens förstår vad jag var ute efter. Om det finns en stor mängd av en vara, lägenheter i det här fallet, som finns tillgänglig så har du ett pris. Ökar du efterfrågan genom att fylla på med cirkus 15% större befolkning kommer sektorn att bli trängre. Nybyggda fastigheter dras alltid med höga kapitalkostnader till en början och på sätt och vis så har bankernas lättfärdighet att bevilja lån, gjort att många nu har högt belånade fastigheter.

Ökad efterfrågan leder endast till ökad produktion om den som efterfrågar kan betala. Tror du att någon föder dig och håller dig med tak över huvudet utan motprestation?
Citera
2019-07-01, 21:15
Bannlyst
Gammeltänket......skaffa bra utbildning få ett bra jobb köp ett hus....

Suck.....

Fattar ni hur många som kommer ryka när smällen kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in