Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Du missade sista meningen. "Samt även köpa in moderna vapen". Som inte kommer att bli till hela armen som även ska uttökas.
Du missade 7.92 (8 mm) och 45 acp etc.
Varför blev det så då. Jo Sverige som andra länder behövde vapen som vi inte hade i tillräcklig omfattning och skaffade kpistar i tre olika kalibrar. Samt Madsen och Brenkulsprutor etc.
Vi har skänkt utrustning för 3 brigader till baltstaterna inklusive ak4.
Vi har Ak4 som börjar tryta och kan då även köpa begagnade G3 för att dels modernisera och ha äldre i reserv. Har tidigare nämnt att vi även kan köpa begagnade G36. Så vi har fortfarande två huvudkalibrar och två för kpist.
Vi ska ha 40.000 i hemvärnet och lokalförsvarsförband.
När man köpte/byggde på licens Ak5 så var det bara i en storlek ak5A.
Mu menade jag i modern tid, och inte vapen för Landsstormen… :-)
Det är alldeles riktigt att man inte förutsåg framtiden alldeles glasklart vid AK5:ans inträde.
Resonerandet runt denna var dock att anskaffa en lättskjuten AK till "riktiga soldater", annat löst folk hade då fortfarande kpist - AK4 var inte aktuell för chefer, stabsråttor, tross-svin eller folk med redigt tunga vapen.
Sedan hade man frågor runt ombeväpning och priset för detta (att ombeväpna från en väl inkörd vapentyp kostar tid och ingen ville ju ens betala vanliga repövningar), avveckling efterhand av brigadernas ingående bataljoner, den respektingivande (och litet onödiga) långa tiden i aktiv reserv (till 47 år), vilka vapen de utgående bataljonerna var utbildade på, vart de sedan gick (svarta bataljoner, lokalförsvar etc) och en massa annat logistiktjafs. Svaret där var "behåll AK4, i alla fall tills vidare. (Logistik är tråkigt, men ack så viktigt).
Gör man nu ett omtag (det vill vi nog alla) i värnpliktsfrågan tror jag att frågan om beväpning (med personligt vapen) besvaras bättre med a) enhetlig ammunitionstyp och b) ett generiskt standardvapen som är lättskjutet, lättvårdat och lätt att hantera. Man sparar tid som kan brukas till bättre saker.
Sedan tror jag som du, att det här tar sin lilla tid, och att man tar vad man har, men att köpa surplus från 50- och 60-talet tror jag inte är en lösning. Jag kan ha fel.