2019-06-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag har provat massor av olika probiotika genom åren och denna är den enda jag känt långvarigt positiva effekter av. Varva gärna med den starkare 50-14 när du har lite sämre perioder. Även Lactiplus fungerar att varva med.
Fungerar inte på mig. Binder lite gaser kanske och är nog bra vid illamående eller halsbränna, men tycker inte den hjälpt mig ett dugg med magen i övrigt. Vissa gillar den dock så man får prova sig fram.
Använt till och från. Fungerar ganska bra för att få avföringen lite fastare.
Jadå, men inte samtidigt. Låt det gå ett par timmar emellan.
Fodmap i kombination med autoimmun kost (AIP) gjorde skillnad på mig, men man reagerar olika beroende på orsaken till sin ibs. Min är i första hand en funktionsstörning i perialstiken och då kan det periodvis vara hopplöst vad jag än äter.. Men man kämpar på. Läs gärna igenom tråden en kväll när du har tid, det finns många tips här.

Tusen tack för dina svar🙏😊
Absolut ska läsa mig igenom tråden imorgon med en kopp te i morgonsolen
Citera
2019-06-29, 23:24
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Det har tydligen kommit ett nytt medel nu som ska vara symtomlindrande, eventuellt botande, vid IBS. Tänkte höra med er vad ni tror om det och om det är någon som redan hunnit prova?

Läste om det nyss i en hälsotidning och det heter Detoxner IBS. Finns i två varianter, en som man ska ta i fem dagar och en som man ska ta i trettio dagar. Innehåller prebiotika, psyllium och något de kallar för 2QR-komplex som ska neutralisera skadliga bakterier. Det är det där sista som gör mig tveksam, samt prebiotika (vissa sorter gör känsliga magar ännu sämre) eftersom det inte står vilken typ det är.

Vad tror ni? Är det ens lönt att prova?
Nu har jag testat femdagarskuren. Jodå, det kan nog fungera bra för vissa och även om brustabletternas smak inte är det godaste jag smakat så går de ner. Inget mirakelmedel men värt att testa. Innehåller FOS (fruktoligosackarider) som kan vara jobbiga om man har mycket gaser.
Citat:
Ursprungligen postat av Neverendinglife
Min lösning på min chrons (fungerar kanske på IBS med?) var hästfoder. Gastro Intestinal. Logiskt eller ej men väldigt skönt att känna sig frisk och kunna gå ut som man vill utan att kartlägga närmaste toaletter och att gå på toaletten i förberedande syfte.
Du menar alltså denna? http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Foder/Tillskott/Gastrointestinal.aspx Nyfiken, hur kom du på att prova det?
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Tusen tack för dina svar🙏😊
Absolut ska läsa mig igenom tråden imorgon med en kopp te i morgonsolen
Inga problem och välkommen till tråden!
Citera
2019-06-30, 09:36
Medlem
Citat:
Nu har jag testat femdagarskuren. Jodå, det kan nog fungera bra för vissa och även om brustabletternas smak inte är det godaste jag smakat så går de ner. Inget mirakelmedel men värt att testa. Innehåller FOS (fruktoligosackarider) som kan vara jobbiga om man har mycket gaser.

Du menar alltså denna? http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Foder/Tillskott/Gastrointestinal.aspx Nyfiken, hur kom du på att prova det?
Inga problem och välkommen till tråden!

Fick själv tips om det. Var lite skeptiskt, dyrt som fan men man är ju öppen för lösningar när man är utsatt. Kan fortfarande inte äta enorma mängder av vissa saker typ en påse tacochips.
Citera
2019-06-30, 10:05
Medlem
Tänkte åka och köpa inolaxol,
Men undrar om det är någon skillnad på Inolaxol granulat och inolaxol sterkuliagummi oralt?
Citera
2019-06-30, 15:12
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Tänkte åka och köpa inolaxol,
Men undrar om det är någon skillnad på Inolaxol granulat och inolaxol sterkuliagummi oralt?
Granulat är som små oregelbundna "gruskorn". Det orala pulvret är just pulver som man kan röra ner i yoghurt eller valfri vätska. Inolaxol har en svag doft av ättika men det smakar ingenting. Det är lite olika vad man föredrar, många tycker kornen är smidigare medan jag, som är lite kinkig, föredrar pulvret.
Citera
2019-06-30, 16:07
Medlem
Citat:
Granulat är som små oregelbundna "gruskorn". Det orala pulvret är just pulver som man kan röra ner i yoghurt eller valfri vätska. Inolaxol har en svag doft av ättika men det smakar ingenting. Det är lite olika vad man föredrar, många tycker kornen är smidigare medan jag, som är lite kinkig, föredrar pulvret.

Frågade hon på apoteket men verkade inte kunna så mycket om just det, valde pulvret .

Sökte runt på nätet för hitta just mängden fibrer i den, enda jag fann var 5g granulat motsvarar 4g pulvret. Innehåller den alltså 4g fibrer?, jag har fått ett schema från dietisten där jag ska komma upp till 35g fibrer per dag. Eller blir detta som ett komplement jag inte ska räkna in?
Kostschemat fick jag för något år sedan ingen kontakt med dietisten så för att fråga lite osäker.
Citera
2019-06-30, 16:17
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Frågade hon på apoteket men verkade inte kunna så mycket om just det, valde pulvret .

Sökte runt på nätet för hitta just mängden fibrer i den, enda jag fann var 5g granulat motsvarar 4g pulvret. Innehåller den alltså 4g fibrer?, jag har fått ett schema från dietisten där jag ska komma upp till 35g fibrer per dag. Eller blir detta som ett komplement jag inte ska räkna in?
Kostschemat fick jag för något år sedan ingen kontakt med dietisten så för att fråga lite osäker.
Ja, det verkar som om den innehåller 3,99g olösliga fibrer. Sade dietisten något om att du inte fick ta för mycket fibrer per dag, eller var det bara att du skulle komma upp minst till 35g?

Jag fick också direktiv från en dietist för några år sedan och då skulle jag försiktigt och stegvis öka mängden lösliga fibrer och hålla mig till max 12g olösliga (Inolaxol tre gånger per dag), men jag vågar ju inte säga att det är samma för dig.. tänk bara på att dricka mycket.
Citera
2019-06-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ja, det verkar som om den innehåller 3,99g olösliga fibrer. Sade dietisten något om att du inte fick ta för mycket fibrer per dag, eller var det bara att du skulle komma upp minst till 35g?

Jag fick också direktiv från en dietist för några år sedan och då skulle jag försiktigt och stegvis öka mängden lösliga fibrer och hålla mig till max 12g olösliga (Inolaxol tre gånger per dag), men jag vågar ju inte säga att det är samma för dig.. tänk bara på att dricka mycket.

Jultrollet du är guld värd med dina svar
Då var det max att jag skulle ligga på 35g sedan känna efter och höja om magen kändes ok. Tänker att jag räknar in dom i mitt dagliga intag sedan om det känns bra så kan jag höja det vanliga fiber intaget via kosten.
Citera
2019-06-30, 16:36
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
.
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
.

Citat:
Jultrollet du är guld värd med dina svar
Då var det max att jag skulle ligga på 35g sedan känna efter och höja om magen kändes ok. Tänker att jag räknar in dom i mitt dagliga intag sedan om det känns bra så kan jag höja det vanliga fiber intaget via kosten.
Har ju haft eländet sedan 1992 så jag har nog provat det mesta vid det här laget och den här tråden har hjälpt mig väldigt mycket. Hoppas Ullabella8 och blublang med flera också hoppar in i tråden igen och ger dig mer råd, de har använt Inolaxol också under lång tid och har kanske sina egna erfarenheter och kan hjälpa dig.

Jo, men det låter ju klokt så det inte blir för mycket på en och samma gång.
Citera
2019-06-30, 16:40
Medlem
Citat:
Har ju haft eländet sedan 1992 så jag har nog provat det mesta vid det här laget och den här tråden har hjälpt mig väldigt mycket. Hoppas Ullabella8 och blublang med flera också hoppar in i tråden igen och ger dig mer råd, de har använt Inolaxol också under lång tid och har kanske sina egna erfarenheter och kan hjälpa dig.

Jo, men det låter ju klokt så det inte blir för mycket på en och samma gång.

Det var då jag föddes , alltid kul med erfarnas syn/hjälp. Det enda man kan göra är ju att testa sig fram vilket också tar sin tid att experimentera. Jag har tappat hoppet i många omgångar men man slutar aldrig sökanden för förbättring.

Absolut, tack 😊
Citera
2019-06-30, 21:55
Medlem
Citat:
Det var då jag föddes , alltid kul med erfarnas syn/hjälp. Det enda man kan göra är ju att testa sig fram vilket också tar sin tid att experimentera. Jag har tappat hoppet i många omgångar men man slutar aldrig sökanden för förbättring.

Absolut, tack 😊

Jultrollet är verkligen en räddare i nöden! Alltid bra tips o har tålamod med "knäppa" funderingar

Inolaxol har varit bra för mig som har haft problem med lös avföring. Efter ca 2 veckor med Inolaxol 2 ggr per dag har varit receptet för mig innan det kickar in. Den perioden försöker jag vara noggrann med att inte äta alltför dåligt. Sen kan jag försöka mig på lite mer "skräp".

Just nu är min mage väldigt bra och har egentligen varit så sedan årsskiftet ungefär (med några få gånger då magen rasat, ca 1 gång i mån). O jag vet inte varför riktigt.

Äter inte lika mkt kött som tidigare men annars ganska likt då jag haft problem. Inolaxol 1 gång per dag, Mjölksyrebakterier 1 gång per dag och D-vitamin och Kalcium till frukosten. Har kört det i ett halvår utan och tumma på det, kanske varit ett lyckat recept för mig.

Nån som annars har erfarenhet av att en ibs- mage plötsligt stabiliseras?
Citera
2019-07-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Äter inte lika mkt kött som tidigare men annars ganska likt då jag haft problem. Inolaxol 1 gång per dag, Mjölksyrebakterier 1 gång per dag och D-vitamin och Kalcium till frukosten. Har kört det i ett halvår utan och tumma på det, kanske varit ett lyckat recept för mig.

Nån som annars har erfarenhet av att en ibs- mage plötsligt stabiliseras?

Min mage är oftare bättre på sommaren. Jag tror det är en kombination av mindre mat, mer rörelse samt sol.

Inolaxol har jag ätit under flera år. Det är helt ok, bland det bättre för mig. Har alltid bara tagit en kapsyl på morgonen, det brukar räcka för att göra att jag bajjar lite väl mycket, och ibland blir akut nödig. Kanske är två halvkapsyler utspritt på dagen en bättre lösning. Det är så du gör?

Med Vi-Siblin kan jag känna att ju mer av det jag tar, desto mindre kommer det ut så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in