2019-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finansanalytikern
Hej

Jag var idag hos läkaren för att eventuellt få en möjlighet till undersökning för mina besvär.

Men pga av mina diffusa symtom och redan gjorda undersökningar (koloskopi,endoskopi) som ej visa något, så finns det inget mer som han kan göra åt mig.

Min avföring pendlar mellan diare och kanin bajs, nu i snart mer än 2 år. Jag är också förstoppad, samt känner att jag aldrig kan tömma magen ordentligt.

Jag eftersöker en läkemedel som fixar magen, återställer om det nu finns något sådant där ute. Jag har redan testat probiotika, probi mage men den förändrar inget.

Tacksam för all tips, som jag kan använda mig av för att fixa mag jäveln.

Skulle rekommendera dig att börja med matsmältningsenzymer med oxbile och pancreatin (oxgalla och pankreatin). Now Super Enzymes är ett bra. En viktig faktor vid kroniska magbesvär är just matsmältningen. Jag har själv blivit av med min förstoppning men tror att de kan hjälpa både lös och hård mage och som din som varierar.

https://www.tillskottsbolaget.se/sv/artiklar/now-super-enzymes-180-tabs.html
Citera
2019-05-15, 22:13
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Då ställer en IBS:are som mig en fråga.
Jag har ätit Vi-siblin förut och upplevde att jag blev väldigt gasig. Tillslut så var det precis som tarmen laxerade sig. Massor med lös och illaluktande avföring och gaser. Fick det utskrivet på recept för att bulka upp min lösa mage. Den innehåller ”loppfrö”

Är det samma med inolaxolen?

Vet inte om det är vanligt, men inget jag har upplevt i alla fall. Jag fick det utskrivet pga lös avföring, fast jag led dessutom av förstoppning till och från. Sedan när det väl kom ut var det på gränsen till diarré. Var orolig att Inolaxol skulle göra diarrén ännu värre, men det är inte ett laxeringsmedel, utan tarmreglerande och hjälper både mot för hård och för lös avföring. Har gjort min avföring mycket mer fast, samt att jag nu går på toa 1 ggr om dagen sedan jag började äta det. Förut kunde det gå 2-3 dagar ibland mellan varje toabesök.
Citera
2019-05-15, 22:19
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Vet inte om det är vanligt, men inget jag har upplevt i alla fall. Jag fick det utskrivet pga lös avföring, fast jag led dessutom av förstoppning till och från. Sedan när det väl kom ut var det på gränsen till diarré. Var orolig att Inolaxol skulle göra diarrén ännu värre, men det är inte ett laxeringsmedel, utan tarmreglerande och hjälper både mot för hård och för lös avföring. Har gjort min avföring mycket mer fast, samt att jag nu går på toa 1 ggr om dagen sedan jag började äta det. Förut kunde det gå 2-3 dagar ibland mellan varje toabesök.

Låter bra. Helt klart värt att prova. Vi-siblin ska fungera på samma sätt men det är ju hög fiberhalt i och kan ge gaser etc som biverkning. En del läkare säger att just Vi-siblin helst ska ges till såna med bara förstoppning eller vid tillfällig lös mage.
Jag ska i varjefall testa Inolaxol 👌🏻
Citera
2019-05-16, 19:29
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Låter bra. Helt klart värt att prova. Vi-siblin ska fungera på samma sätt men det är ju hög fiberhalt i och kan ge gaser etc som biverkning. En del läkare säger att just Vi-siblin helst ska ges till såna med bara förstoppning eller vid tillfällig lös mage.
Jag ska i varjefall testa Inolaxol 👌🏻
Inolaxol är sällan gasbildande, snarare tvärtom men man får tänka på att inte äta det om man är det minsta allergisk mot gummi. Sedan tyckte jag personligen att de vassa kornen var lite knepiga att få ner, trots yoghurt och liknande, så jag köpte pulvret istället för granulatet och då kan man bara blanda ner det i något utan att det känns. Fungerar lika bra så det är ett tips i all välmening.
Citera
2019-05-17, 16:25
Medlem
För mig är det stor skillnad på fibrer och fibrer, alltså lösligt vs olösligt.

Jag äter havregrynsgröt varje morgon, ibland knäckebröd, men det spelar nada roll på min avföring.

Tar jag en tesked psylliumfrön, en kapsyl Inolaxol, eller en tesked Vi-Siblin(som är bla Psylliumfrön) blir jag fastare. Jag har testat att lägga linfrö, psyllium, Inolaxol samt Vi-Siblin i var sitt glas med kallvatten och låta stå nån timme. Inolaxol är överlägset slemmigt. Faktum är att glaset med Inolaxol är i princip fullt av slem. Tvåa är Vi-Siblin som är kanske 1/3 fullt av slem. Fröna händer inte så mycket med.

För mig blir magen mer förutsägbar på Vi-Siblin. Med Inolaxol kan man få paniknödighet. Pang, så bara måste man gå på muggen. Kanske bäst effekt är att bland dem? Psyllium

Alla dessa tar jag genom att lägga medlet i ett halvt glas med vatten, röra runt och dricka fort. Och sedan ett glas vatten till. Gillar Inolaxol granulat mer än pulvret.
Citera
2019-06-14, 13:55
Medlem
Jultrollets avatar
Det har tydligen kommit ett nytt medel nu som ska vara symtomlindrande, eventuellt botande, vid IBS. Tänkte höra med er vad ni tror om det och om det är någon som redan hunnit prova?

Läste om det nyss i en hälsotidning och det heter Detoxner IBS. Finns i två varianter, en som man ska ta i fem dagar och en som man ska ta i trettio dagar. Innehåller prebiotika, psyllium och något de kallar för 2QR-komplex som ska neutralisera skadliga bakterier. Det är det där sista som gör mig tveksam, samt prebiotika (vissa sorter gör känsliga magar ännu sämre) eftersom det inte står vilken typ det är.

Vad tror ni? Är det ens lönt att prova?
Citera
2019-06-15, 14:52
Medlem
Hade IBS ett antal år men ser mig själv som botad idag. Mina sympton var lika många andra i denna tråden vilket gjorde livet extremt jobbigt! Läkarna hittade aldrig orsaken till problemen och de gav mig aldrig något bra råd vilket gjorde att jag började läsa på själv.

Efter flera år av undersökningar och dåliga rekommendationer tog jag saken i egna händer. Jag började studera kost och testade flera dieter. Från att äta en standardkost började jag äta veganskt, sedan vegetariskt för att slutligen gå över till en kost bestående av 90 % kött med hög fetthalt. Det är det ENDA som funkat för mig! Det viktigaste var att utesluta alla kolhydrater. Jag trodde det var ett mirakel för exakt alla mina besvär försvann nästan omedelbart.

Totalt varje dag, uppdelat på 2 mål äter jag ungefär 1 kg kött och några hundra gram grönsaker som jag tål bra. Har testat mig fram genom åren och vet på ett ungefär vad jag tål. Jag har aldrig varit starkare, friskare eller mått psykiskt bättre än nu. Rekommenderar alla att testa ändra sin kost och utesluta spannmål speciellt och öka mängden kött i sin diet. Helst fettigt kött så man får energi. Kan garantera att åtminstone 90 % kommer bli av med sina IBS symptom.
Citera
2019-06-15, 21:33
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det har tydligen kommit ett nytt medel nu som ska vara symtomlindrande, eventuellt botande, vid IBS. Tänkte höra med er vad ni tror om det och om det är någon som redan hunnit prova?

Läste om det nyss i en hälsotidning och det heter Detoxner IBS. Finns i två varianter, en som man ska ta i fem dagar och en som man ska ta i trettio dagar. Innehåller prebiotika, psyllium och något de kallar för 2QR-komplex som ska neutralisera skadliga bakterier. Det är det där sista som gör mig tveksam, samt prebiotika (vissa sorter gör känsliga magar ännu sämre) eftersom det inte står vilken typ det är.

Vad tror ni? Är det ens lönt att prova?

Jag tycker det kan vara värt att prova, då den verkar ha en ganska unik mekanism som närmast efterliknar lite antibiotiska preparat. Där den selektivt dödar vissa bakterier.

Hur ser det dagliga fiberintag ut i övrigt? 40g är ju RDI.

I övrigt är psylliumet ganska standard, låg dos kanske.
Du borde testa att köra 15g inulin, samt XOS i doseringen av 3-4g per dag.
Psyllium + GOS.

https://www.bulksupplements.com/catalogsearch/result/?q=Inulin - Inulin
https://se.iherb.com/pr/Now-Foods-Prebiotic-Bifido-Boost-Powder-3-oz-85-g/82389?volperc=5&volamt=2 - XOS

https://www.bimuno.com/ - GOS
Psyllium finns överallt typ så det är inget problem att få tag på.

Med dessa prebiotika får du en stor variation då alla är rätt olika i sin mekanism. Va redo på att bli ett fisverk av Inulin dock, men detta passerar efter 3-4 veckor. XOS har inte samma effekt på fiset, då det är så låga doseringar.

I övrigt borde du testa en shysst probiotika;
https://se.iherb.com/pr/Hyperbiotics-PRO-15-Advanced-Strength-with-Kiwifruit-15-Billion-CFU-60-Patented-Time-Release-Tablets /71439

Denna har en mängd olika stammar av bakterier, där l-reuteri är intressant då den ökar oxytocin-nivåerna.
Om du blir väldigt lätt arg på den så är det på grund av oxytocinet, så skär ner på dosen till 1/2, 1/4 ifall detta sker.
Citera
2019-06-16, 12:27
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tycker det kan vara värt att prova, då den verkar ha en ganska unik mekanism som närmast efterliknar lite antibiotiska preparat. Där den selektivt dödar vissa bakterier.

Hur ser det dagliga fiberintag ut i övrigt? 40g är ju RDI.

I övrigt är psylliumet ganska standard, låg dos kanske.
Du borde testa att köra 15g inulin, samt XOS i doseringen av 3-4g per dag.
Psyllium + GOS.

https://www.bulksupplements.com/catalogsearch/result/?q=Inulin - Inulin
https://se.iherb.com/pr/Now-Foods-Prebiotic-Bifido-Boost-Powder-3-oz-85-g/82389?volperc=5&volamt=2 - XOS

https://www.bimuno.com/ - GOS
Psyllium finns överallt typ så det är inget problem att få tag på.

Med dessa prebiotika får du en stor variation då alla är rätt olika i sin mekanism. Va redo på att bli ett fisverk av Inulin dock, men detta passerar efter 3-4 veckor. XOS har inte samma effekt på fiset, då det är så låga doseringar.

I övrigt borde du testa en shysst probiotika;
https://se.iherb.com/pr/Hyperbiotics-PRO-15-Advanced-Strength-with-Kiwifruit-15-Billion-CFU-60-Patented-Time-Release-Tablets /71439

Denna har en mängd olika stammar av bakterier, där l-reuteri är intressant då den ökar oxytocin-nivåerna.
Om du blir väldigt lätt arg på den så är det på grund av oxytocinet, så skär ner på dosen till 1/2, 1/4 ifall detta sker.
Tack för ditt svar! Jag köpte ett paket av 5-dagarskuren i går och i morgon bitti ska jag börja så får vi se. Efter det så ska jag absolut kika på de saker du rekommenderar och ja, inulin blir man som en gasboll av så det kanske vore läge att kombinera med dimetikon?

Har inte använt mig av något bulkmedel på senare tid så jag tänkte att det kanske bara var bra att det är lite mindre psyllium från början för att sedan lägga till mer efter kuren, vad tror du om det? Jag lider inte av förstoppning om man säger så..

Kör just nu med probiotikan Innate Response Flora 20-14 Ultra Strength och den gillar jag, det är den enda jag provat som verkligen ger en effekt som varar.
Citera
2019-06-29, 21:35
Medlem
Hej

Jag har lidit av IBS i ca 7år med lös avföring, tömmer ca 4-7 gånger per dag kan hända nån gång att jag är förstoppad 1-2 dagar och då blir jag illamående hänt att jag spytt men mer sällan.

Följer foodmap kost, äter även mjölkfritt då laktosfria produkter inte funkade för min mage.

Testat Vi-siblin granulat i omgångar och det funkar inte på mig känns som jag blir mer lös när jag använt den i några veckor.
Även probimage kände jag ingen förbättring av och en massa annat under åren som man läst runt på nätet.

Har väll påverkat mig mycket i det sociala/arbete under åren men man har lyckats vänja sig och lära känna sin kropp bättre visa dagar får man utesluta en ute kväll när det är som värst och visa dagar är den i balans men det känns inte så farligt.

Har inte varit så aktiv som jag var dom första 3-4 åren då testade jag det mesta löste runt som en tok på nätet för hitta ”mirakel medecinen”😂

Till frågan läst på olika forum och sidor nu tillbaka i sökanden, och undrar över dessa och gärna om ni har något tillägg

Probiotika, Innate Response Flora 20-14 Ultra Strengt

Silicea mag tarm gel

Inolaxol

Har någon tidigare erfanheter av dessa?

Tänkt och testa probiotika och silicea går det att kombinera?

Och som sagt om ni har något annat som funkat tipsa 😊
Citera
2019-06-29, 21:49
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Till frågan läst på olika forum och sidor nu tillbaka i sökanden, och undrar över dessa och gärna om ni har något tillägg

Probiotika, Innate Response Flora 20-14 Ultra Strength
Jag har provat massor av olika probiotika genom åren och denna är den enda jag känt långvarigt positiva effekter av. Varva gärna med den starkare 50-14 när du har lite sämre perioder. Även Lactiplus fungerar att varva med.
Citat:
Silicea mag tarm gel
Fungerar inte på mig. Binder lite gaser kanske och är nog bra vid illamående eller halsbränna, men tycker inte den hjälpt mig ett dugg med magen i övrigt. Vissa gillar den dock så man får prova sig fram.
Citat:
Inolaxol
Använt till och från. Fungerar ganska bra för att få avföringen lite fastare.
Citat:
Tänkt och testa probiotika och silicea går det att kombinera?
Jadå, men inte samtidigt. Låt det gå ett par timmar emellan.
Citat:
Och som sagt om ni har något annat som funkat tipsa 😊
Fodmap i kombination med autoimmun kost (AIP) gjorde skillnad på mig, men man reagerar olika beroende på orsaken till sin ibs. Min är i första hand en funktionsstörning i perialstiken och då kan det periodvis vara hopplöst vad jag än äter.. Men man kämpar på. Läs gärna igenom tråden en kväll när du har tid, det finns många tips här.
Citera
2019-06-29, 21:56
Medlem
Min lösning på min chrons (fungerar kanske på IBS med?) var hästfoder. Gastro Intestinal. Logiskt eller ej men väldigt skönt att känna sig frisk och kunna gå ut som man vill utan att kartlägga närmaste toaletter och att gå på toaletten i förberedande syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in