2019-07-02, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Inolaxol har jag ätit under flera år. Det är helt ok, bland det bättre för mig. Har alltid bara tagit en kapsyl på morgonen, det brukar räcka för att göra att jag bajjar lite väl mycket, och ibland blir akut nödig. Kanske är två halvkapsyler utspritt på dagen en bättre lösning. Det är så du gör?

Ja för att få ordning på magen har det funkat bäst för mig, sen när magen känns mer stabil så har jag gått ned till en gång per dag.
Citera
2019-07-02, 07:41
Medlem
smygarn08s avatar
Omeprazol ska du köra. Har ibs själv.. kör även novalucol ofta när ja dricker bärs.. i perioder kör ja detta ibland behöver ja det inte alls.
Citera
2019-07-02, 07:47
Medlem
Ni som har IBS/IBD testa Ebastin.

Har ni kramper, bubblig upokörd mage så är papaverin mycket bra.

https://lakemedelsboken.se/?imo=true&nplId=20090815000023

https://www.fass.se/m/produkt/19870612000013/health/tabproduct
Citera
2019-07-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Jultrollet är verkligen en räddare i nöden! Alltid bra tips o har tålamod med "knäppa" funderingar

Inolaxol har varit bra för mig som har haft problem med lös avföring. Efter ca 2 veckor med Inolaxol 2 ggr per dag har varit receptet för mig innan det kickar in. Den perioden försöker jag vara noggrann med att inte äta alltför dåligt. Sen kan jag försöka mig på lite mer "skräp".

Just nu är min mage väldigt bra och har egentligen varit så sedan årsskiftet ungefär (med några få gånger då magen rasat, ca 1 gång i mån). O jag vet inte varför riktigt.

Äter inte lika mkt kött som tidigare men annars ganska likt då jag haft problem. Inolaxol 1 gång per dag, Mjölksyrebakterier 1 gång per dag och D-vitamin och Kalcium till frukosten. Har kört det i ett halvår utan och tumma på det, kanske varit ett lyckat recept för mig.

Nån som annars har erfarenhet av att en ibs- mage plötsligt stabiliseras?

Tackar för svar
Är på 2a dagen nu med inolaxol magen har inte varit med mig senaste veckan så får se hur kroppen reagerar alltid värt att testa. Kommer att köra minst i en månad inna jag gör min bedömning.

Har även köpt probiotika

Kul och höra att det funkar för dig och att du har hittat en balans. Alltid kul med andras inputt👍
Citera
2019-07-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygarn08
Omeprazol ska du köra. Har ibs själv.. kör även novalucol ofta när ja dricker bärs.. i perioder kör ja detta ibland behöver ja det inte alls.

Haha klockrent! Har själv alltid tagit Novalucol efter drickande man vet ju liksom att magen kommer säga ifrån men blivit lugnare med det.

Omprezaol har jag tagit till och från svårt att avgöra om det hjälper så.
Citera
2019-07-02, 14:21
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Jultrollet är verkligen en räddare i nöden! Alltid bra tips o har tålamod med "knäppa" funderingar

Inolaxol har varit bra för mig som har haft problem med lös avföring. Efter ca 2 veckor med Inolaxol 2 ggr per dag har varit receptet för mig innan det kickar in. Den perioden försöker jag vara noggrann med att inte äta alltför dåligt. Sen kan jag försöka mig på lite mer "skräp".

Just nu är min mage väldigt bra och har egentligen varit så sedan årsskiftet ungefär (med några få gånger då magen rasat, ca 1 gång i mån). O jag vet inte varför riktigt.

Äter inte lika mkt kött som tidigare men annars ganska likt då jag haft problem. Inolaxol 1 gång per dag, Mjölksyrebakterier 1 gång per dag och D-vitamin och Kalcium till frukosten. Har kört det i ett halvår utan och tumma på det, kanske varit ett lyckat recept för mig.

Nån som annars har erfarenhet av att en ibs- mage plötsligt stabiliseras?
Tack snälla, kul att höra att jag är till hjälp emellanåt och hade det funnits en rodnande emoji så hade den passat bra nu.

Roligt att höra att du mår bra och jag kör på samma upplägg. Ska testa att dela upp Inolaxol på två omgångar under dagen istället för bara på morgonen, det kanske inte är så tokigt som blublang föreslår. Sedan är det nog inte så ovanligt att det lugnar ner sig med tiden, många säger ju det i alla fall. Kan hända att man kommer in i en mindre stressfri tid i livet till exempel.

Citat:
Min mage är oftare bättre på sommaren. Jag tror det är en kombination av mindre mat, mer rörelse samt sol.

Inolaxol har jag ätit under flera år. Det är helt ok, bland det bättre för mig. Har alltid bara tagit en kapsyl på morgonen, det brukar räcka för att göra att jag bajjar lite väl mycket, och ibland blir akut nödig. Kanske är två halvkapsyler utspritt på dagen en bättre lösning. Det är så du gör?

Med Vi-Siblin kan jag känna att ju mer av det jag tar, desto mindre kommer det ut så att säga.
Samma här! Fast jag får tänka mig för lite, om jag dricker mycket kall dryck så säger magen ifrån varma dagar. Om du också provar det där med en halv dos Inolaxol två gånger per dag så kanske du kan uppdatera efter en tid och säga vad du tycker? Jag ska testa det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av smygarn08
Lite försiktighet bör man iakta när det gäller den typen av kraftigt syrahämmande medel vid vissa typer av ibs.

Den senaste forskningen antyder att det kan öka risken för SIBO, bakteriell överväxt i tunntarmen, och det kan i sin tur ge än värre symtom som är svåra att få bukt med. Visst bör man ta det om läkare ordinerat det vid magsår, magkatarr eller liknande, men annars bör man nog vara lite försiktig med det.
Citera
2019-08-06, 18:30
Medlem
Jahopp, pucko som man är så har jag såklart behandlat magen riktigt taskigt på semestern och efter att ha varit superbra i magen sen nyår har den nu återgått till väldigt lös o rörig. Skräpmat, grillat, öl, läsk, you name it. Intressant o kolla tillbaka o se att jag gjorde samma sak förra året. Betryggande på ett sätt.

Droppen var nu när vi var åt på ett tacoställe med mkt olika rätter o en del friterat. Fick min första "urgency" på över ett år, jobbigt... bara börja med rutiner igen.
Citera
2019-08-08, 13:00
Medlem
Har fortfarande magproblem men mer hanterligt nu när jag rör mer på mig(sommar!).
Har beställt en burk Holistic Lactovitalis Pro på inrådan av någon här på Flashback.
Ska bli spännande att se om det har någon effekt. Jävligt dyrt det där, 8+kr per piller...

Nåja, har surfat runt lite och hittat några saker jag vill dela med mig om:

Nemechek Protocol.

Googlade efter detta och fann massor. Bl.a. denna artikel:
https://detoxandprosper.com/detox-your-body/natural-remedies/nemechek-protocol-sibo/

Ratio mellan omega-3 och 6 verkar vara nåt hett just nu. Har flera bekanta som pratar om det. En har till och med gjort ett test som visade hennes ratio till 12:1. Ratio bör vara 4:1 eller lägre. Detta är för inflamatorisk risk samt, tydligen, ett bättre psykiskt välmående. Alla som haft magproblem en längre tid vet nog att det ibland är svårt att veta om obehaget börjar som ett gäng tankar som leder till magobehag, eller om det är tvärtom att det börjar med en känsla i magen som ger ångestliknanade känslor.

Sunwic Stark Mage 80 g

Sedan hittade jag det här på Apoteket Hjärtat. Har aldrig hört någon rekommendera denna produkt men sett att den funnits i flera år i någon form.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/sunwic-stark-mage-80-g/

Citat:
Delvis hydrolyserat guarkärnmjöl – kostfiber som är som mat för nyttiga bakterier i tarmen

Kolostrum (från komjölk) – innehåller antikroppar och tillväxtämnen för en svag tarm

Saccharomyces boulardii – en mikroorganism som skyddar magen genom att binda till sig skadliga ämnen och hjälpa tarmfloran att bli normal efter obalans

De sista två är intressanta ingredienser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Colostrum

Citat:
Newborns have very immature and small digestive systems, and colostrum delivers its nutrients in a very concentrated low-volume form. It has a mild laxative effect, encouraging the passing of the baby's first stool, which is called meconium. This clears excess bilirubin, a waste-product of dead red blood cells, which is produced in large quantities at birth due to blood volume reduction from the infant's body and helps prevent jaundice. Colostrum is known to contain immune cells (as lymphocytes)[13][14] and many antibodies such as IgA, IgG, and IgM. These are some of the components of the adaptive immune system.

Om Sacc. Boulardii står det mycket, det är nog enklast att bara läsa på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_boulardii

Ha en fortsatt trevlig sommar!
Citera
2019-08-08, 13:19
Medlem
Citat:
Har fortfarande magproblem men mer hanterligt nu när jag rör mer på mig(sommar!).
Har beställt en burk Holistic Lactovitalis Pro på inrådan av någon här på Flashback.
Ska bli spännande att se om det har någon effekt. Jävligt dyrt det där, 8+kr per piller...

Nåja, har surfat runt lite och hittat några saker jag vill dela med mig om:

Nemechek Protocol.

Googlade efter detta och fann massor. Bl.a. denna artikel:
https://detoxandprosper.com/detox-your-body/natural-remedies/nemechek-protocol-sibo/

Ratio mellan omega-3 och 6 verkar vara nåt hett just nu. Har flera bekanta som pratar om det. En har till och med gjort ett test som visade hennes ratio till 12:1. Ratio bör vara 4:1 eller lägre. Detta är för inflamatorisk risk samt, tydligen, ett bättre psykiskt välmående. Alla som haft magproblem en längre tid vet nog att det ibland är svårt att veta om obehaget börjar som ett gäng tankar som leder till magobehag, eller om det är tvärtom att det börjar med en känsla i magen som ger ångestliknanade känslor.

Sunwic Stark Mage 80 g

Sedan hittade jag det här på Apoteket Hjärtat. Har aldrig hört någon rekommendera denna produkt men sett att den funnits i flera år i någon form.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/sunwic-stark-mage-80-g/

De sista två är intressanta ingredienser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Colostrum

Om Sacc. Boulardii står det mycket, det är nog enklast att bara läsa på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_boulardii

Ha en fortsatt trevlig sommar!
Guarkärnmjöl kan för vissa känsliga magar/tarmar vara laxerande. Är man känslig för soja så ska man se upp med Guarkärnmjöl.
Citera
2019-08-08, 14:45
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Guarkärnmjöl kan för vissa känsliga magar/tarmar vara laxerande. Är man känslig för soja så ska man se upp med Guarkärnmjöl.
Ja, jag reagerar illa på både det och sojalecitin så jag får kika noga på innehållsförteckningarna när jag handlar. Dessutom forskar man just nu på om dessa ämnen kan vara en del i att IBD ökar. Det verkar som om guarkärnmjöl och sojalecitin kan orsaka eller underhålla en inflammation i tarmslemhinnan men man vet inte säkert ännu som jag har förstått det hela.

Själv ger jag just nu Silicea en ny chans. Den gelen som finns i flaskor funkar inte på mig mer än att det binder lite gaser och tar bort halsbränna, men däremot tycker jag att Silicea Direkt ger lös avföring en bättre konsistens och kramperna försvinner. Består av små dospåsar man inte behöver blanda i vätska så de är smidiga att ta med sig. Sedan jag började med dem för ca 3 veckor sedan så har jag hittills sluppit få mina otrevliga vasovagala synkoper och bara det är guld värt..

Blublang: Holistic Lactovitalis Pro är en av få probiotika som jag inte provat så berätta gärna vad du tycker när det gått några veckor! Kanske kan testa den istället för Innate om den verkar lika bra eller bättre.
Citera
2019-08-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, jag reagerar illa på både det och sojalecitin så jag får kika noga på innehållsförteckningarna när jag handlar. Dessutom forskar man just nu på om dessa ämnen kan vara en del i att IBD ökar. Det verkar som om guarkärnmjöl och sojalecitin kan orsaka eller underhålla en inflammation i tarmslemhinnan men man vet inte säkert ännu som jag har förstått det hela.

Själv ger jag just nu Silicea en ny chans. Den gelen som finns i flaskor funkar inte på mig mer än att det binder lite gaser och tar bort halsbränna, men däremot tycker jag att Silicea Direkt ger lös avföring en bättre konsistens och kramperna försvinner. Består av små dospåsar man inte behöver blanda i vätska så de är smidiga att ta med sig. Sedan jag började med dem för ca 3 veckor sedan så har jag hittills sluppit få mina otrevliga vasovagala synkoper och bara det är guld värt..

Blublang: Holistic Lactovitalis Pro är en av få probiotika som jag inte provat så berätta gärna vad du tycker när det gått några veckor! Kanske kan testa den istället för Innate om den verkar lika bra eller bättre.
Koka egen benbuljong. Jag kan inte rekommendera något bättre. Googla om effekter på tarm.
Citera
2019-08-14, 12:46
Medlem
Fick diagnosen IBS för 6 år sedan. Att gå från att skita 1 gång om dagen till att få oväntade attacker samt 5-6 toabesök samtidigt som man får höra att det inte finns något botemedel var något av det värsta. 6 år senare lever jag fortfarande med skiten, ibland är det bra, ibland är det skit. En viss period undvek jag att gå ut, jag gav upp och tänkte att det här gör inte. Att gå ut innebar ett projekt, ta dimor, hålla koll på närmsta toaletterna etc etc. Jag är inte bra idag, jag lever med det och varje dag är en kamp, men så är det. Håller alltid koll på nya behandlingar men mestadels är skit.

Under dessa 6 år har jag prövat en massa olika behandlingar, om ni har något tips på något jag har missat vänligen dela med er.

Glutamin: ca 15-20g om dagen. Ska tydligen ha hjälpt många. Inte hjälpt mig.

Pepparmynta: Tar något som kallas för ”Heathers tummy tamers”. Jättebra recensioner på amazon. Tar 1 tablett då och då, vet inte om jag upplever någon förbättring. Brukar intala mig själv att det lugnar mer magen.

Dietist: Gick till en totalt värdelös dietist. Hon föreslog fiber, mer specifikt, psylliumhusk. Visst, hade ingen diarre, främst fast avföring, men istället för att skita på låt oss säga 10 min tog det mig 30 min 5 ggr om dagen. Fortfarande skitattacker. Slutsats: psylliumhusk hjälper till att ”forma” avföringdn men inte hjälper den med ens skitattacker och man måste besöka toaletten allt oftare.

Probiotika: Forskas otroligt mycket om detta. Innan tog jag apoteketens egna pissvariant, probi mage, gjorde ingenting. Idag har jag tagit innate flora 5-14 i ca 2-3 veckor. Inte upplevt något än, gissar på att detta också är bortkastade pengar.

Loperamider(dimor): Det enda som funkar men oh vilket jävla helvete. Tar ca 2-3 timmar innan det ger effekt (min ibs är som värst på morgonen) vilket innebär att jag går upp kl 04-05, sväljer 2 tabletter och somnar om. Leder ofta till förstoppning, muntorrhet och huvudvärk.

Silicol gel: Otroligt positiva recensioner på amazon. Gjorde inget för mig. Smaka äckligt dessutom.

Diet: LCHF när det var trendigt, inget för oss med IBS. Fetthalten där är fan inte schyst mot magen. Räkna kalorier(iifym): tränade en del en period, käkade mycket sallad etc. Hade fastare avföring men fortfarande attacker.

Utesluter: Mjölk, vindruvor och plommon. Försöker undvika smält ost i så stor utsträckning som möjligt. En pizza eller en pasta = En hel dag på toaletten.

Träning: Hjälper mot stress. Mot magen? Nja, möjligtvis.

KBT: Gick på KBT ett tag. Otroligt lärorikt. Mådde ganska bra en period. Problemet var dock att även de dagar jag var hemma och inte upplevde någon stress så gick jag fortfarande 5-6 gånger på toaletten. Insåg då att all snack om att ”allting sitter i huvudet” är skitsnack. Skulle vilja säga att min IBS orsakar stress och ångest vilket i sin tur orsakar förvärrade IBS-besvär.

Matsmältningsenzymer: creon, rekommenderat av doktorn. Ingen effekt.

Vad säger doktorn? De kan inte se något fel, möjligtvis laktosbesvär. Har inte haft mjölk i mitt hushåll på ca 10 år så det är inget problem för mig.

Någon som har lite tips att dela med sig? Mina främsta tips för de med liknande besvär, dvs. Lös avföring och attacker där man måste springa på toa inom närmsta minuterna är: loperamider, städad diet och mindfulness/andningsövningar. Vill som sagt inte påstå att jag är botad, lever fortfarande med detta helvete och loperamider är det enda som gör att jag kan leva ett någorlunda normalt liv. Måste dock undvika saker och ting, åker exempelvis kl 07 till jobbet för att undvika trafiken, tackar nej till sociala aktiviter de dagar jag mår skit. Tar därför jättegärna emot tips.

Funderar på att be doktorn om att få genomföra en avföringstransplantation. Någon som prövat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in