Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
Nu är jag väl medveten om vad högskoleprovet är för något i alla fall, det gjorde LGL klart för mig i domen

Jag tror inte hennes lagförslag kommer accepteras i alla fall. Den som lever får se.
Vad tror du om den där detektorn, kommer den verkligen få användas av ”vanliga människor” med en kort utbildning från UHR? Jag tänker mig att syftet med en sådan apprat är exakt densamme som en metalldetektor där det sistnämnda måste användas av en vakt/polis.
Tas den frågan upp i lagförslaget?
Det är ju bra att domaren förklarar för dig vad DU kan! Han verkar vara väldigt kompetent.
Jag är övertygad om att förslaget går igenom, men vissa detaljer kommer säkert justeras. Det verkar som att det finns ett stort intresse i samhället att få bukt med fusk, så det kommer inte möta några stora problem.
Jag är inne på samma tankar som dig om bug-detektorn, samt att man måste vara vältränad på apparaten. Annars kommer det bli kaos och mycket huvudkliande. Även om scannern är enkel så är det ingen apparat som en vanlig person (provledare/ordningsvakt) tar fram på morgonen innan provet och sedan tro att denne skall hitta telefoner på löpande band. Radiosignaler är väldigt "lynniga".
Vi får hoppas att scannerpersonalen utbildas av apparattillverkaren och inte UHR! UHR kan inget om sådant.
Jag läste inte lagförslaget så noga om det praktiska, utan var mest intresserad av dom lagliga bitarna. Så jag läste inte vem som skall sköta sniffern. Men jag tror att förslaget var att alla provlokaler skulle scannas av minst en gång?
Som jag förstod så är förslaget att en person skall gå runt med detektorn i provlokalen under provet och leta radiosignaler. Och det tror jag kommer vara väldigt störande för alla provskrivare. Om man hittar en stark signal i rummet, så måste man sedan gå väldigt nära för att hitta eventuell telefon. Så nära som typ 10 cm. Man får tro att det tas fram någon bra metod under tiden fram till hösten 2020.
Se hur sakta och försiktigt demonstratören för apparaten i demofilmen om Protect 1207i.
https://www.youtube.com/watch?v=hS3lE1PBEaI
Helst skall alla andra sändare vara avstängda i närheten. Jag kan tänka mig att skolorna är välfyllda med wifi-apparater vars signaler når provlokalerna. Och provledaren får definitivt inte ha någon telefon. Inte heller personerna som går i korridoren utanför. Och står det en microvågsugn i rummet bredvid, så kommer alla provskrivare att bli misstänkta för fusk!