2019-07-01, 16:54
Medlem
Om TS väljer att gå våldets väg nu och döda träden som flera förespråkar så krävs noga planering, inte för själva utförandet av den talldödande handlingen men för att avleda alla misstankar och behålla sin värdighet.

Detta kräver tålamod och list. TS behöver göra upp en 3-års plan och plantera en snackis om "den sinnessjuka tallmördaren". Börja med att döda 5-10 tallar några km bort från området, vänta tills giftet börjar verka och ring sedan lokaltidningen med ett anonymt tips om det förfärliga som inträffat. Ett tiotal eller mer döda träd borde väcka journalistens intresse om det är en sömnig del av landet, kanske även spraya något slagord på träden för att höja nyhetsvärdet.

Fortsätt sedan med tallattackerna lite närmare och ta kål på 10-20 tallar i ert direkta närområde. Nu är det dags att skapa medvetenhet hos grannarna genom att skärrat tala med alla om hur orolig du är att det här ska sprida sig till er gata. Spelar TS sina kort riktigt väl här kan du komma ut som den som försökte sätta stopp för katastrofen i förväg, meddela alla att du kommer patrullera området tills tallmördaren är satt bakom lås och bom, föreslå att ni ska köpa in kameror m.m.

Se till att du blir en frontfigur och var på din granne om vilka åtgärder ni borde ta för att säkerställa att era tallar inte råkar illa ut, att han är ointresserad kommer få honom att se extra dålig ut när hans tallar snart dör. När du piskat upp stämningen tillräckligt mycket och kvinnorna gråter är det dags att skrida till verket och luta dig tillbaka. Vill du vara helt safe ska du ta död på en eller två av dina egna tallar också. Thank me later!

(Allt det här är självklart hypotetiskt och ingenting jag uppmuntrar till)
Citera
2019-07-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwejSwej
Om TS väljer att gå våldets väg nu och döda träden som flera förespråkar så krävs noga planering, inte för själva utförandet av den talldödande handlingen men för att avleda alla misstankar och behålla sin värdighet.

Detta kräver tålamod och list. TS behöver göra upp en 3-års plan och plantera en snackis om "den sinnessjuka tallmördaren". Börja med att döda 5-10 tallar några km bort från området, vänta tills giftet börjar verka och ring sedan lokaltidningen med ett anonymt tips om det förfärliga som inträffat. Ett tiotal eller mer döda träd borde väcka journalistens intresse om det är en sömnig del av landet, kanske även spraya något slagord på träden för att höja nyhetsvärdet.

Fortsätt sedan med tallattackerna lite närmare och ta kål på 10-20 tallar i ert direkta närområde. Nu är det dags att skapa medvetenhet hos grannarna genom att skärrat tala med alla om hur orolig du är att det här ska sprida sig till er gata. Spelar TS sina kort riktigt väl här kan du komma ut som den som försökte sätta stopp för katastrofen i förväg, meddela alla att du kommer patrullera området tills tallmördaren är satt bakom lås och bom, föreslå att ni ska köpa in kameror m.m.

Se till att du blir en frontfigur och var på din granne om vilka åtgärder ni borde ta för att säkerställa att era tallar inte råkar illa ut, att han är ointresserad kommer få honom att se extra dålig ut när hans tallar snart dör. När du piskat upp stämningen tillräckligt mycket och kvinnorna gråter är det dags att skrida till verket och luta dig tillbaka. Vill du vara helt safe ska du ta död på en eller två av dina egna tallar också. Thank me later!

(Allt det här är självklart hypotetiskt och ingenting jag uppmuntrar till)

Du tänker som en riktig psykopat. Vill bara ha en trevlig gräsmatta i min trädgård. Genomför jag ett sådant projekt är jag ju fullkomligt sjuk i huvudet.
Citera
2019-07-01, 17:06
Medlem
dialektikers avatar
Innan du ger dig på rötter så bör du vara medveten om att ifall du tar kål på trädet genom att kapa rötter så är det att likställa med att du dödat trädet. Man måste göra det med försiktighet.

https://www.lawline.se/answers/overhangande-trad

Citat:
Reglerna kring grenar och rötter som tränger över tomtgränser finns i Jordabalken 3:2 och säger att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på skall dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.

Det är ingen tillfällighet att lagen talar om rot och gren. En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara att likställa med att ta bort trädet helt.

Du har uppenbart givit din granne tillfälle att själv utföra åtgärder mot de överträngande rötterna och grenarna. Man bör ge grannen i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för dig att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av dina ingrepp kan du bli ersättningsskyldig.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Jordabalken 3:2 hittar du här.

Jag kan förstå problemet delvis. Grannar kan vara väldigt egocentriska.

Och för mycket olägenhet på ens egen tomt, av en annans träd tycker jag mig sett regleringar om. Men jag är inte säker.

Dock inte så smart att börja med att bråka om träd vid en trädgräns, det första man gör när man flyttat in.

Det är inte värt det. Grannstämning är faktiskt ganska viktigt. Det finns mycket värre problem som kan uppstå och då är det bra om man har en i grunden god stämning.
Citera
2019-07-01, 17:24
Medlem
Kolla upp om du har laglig rätt att såga ner grenarna som hänger över till till tomt. Jag tror man har det
Citera
2019-07-01, 17:38
Medlem
dialektikers avatar
Hittade även en annan länk i Villatidningen, som tar upp en sån här fråga.

http://villatidningen.se/juridik/advokaten-svarar/advokaten-ger-svar-pa-tal/

Citat:

Hej!

Min granne har ett stort träd som står cirka en meter från tomtgränsen och vars grenar sträcker sig över min tomt. Detta innebär en stor olägenhet för mig då skräp faller ner och orsakar en hel del problem! Kvistar, blad, fjädrar och fågelbajs träffar taket på min bil och på vintern droppar det vatten på min uppfart så att det blir ishalt på marken. Grenarna sträcker sig ner mot uppfarten och min bil riskerar att repas när jag kör upp på uppfarten. Detta har medfört att jag nu är tvungen att parkera på gatan istället. Jag har bett min granne att ta bort grenarna som hänger över men ingenting händer. Kan jag själv såga av grenarna som sträcker sig över min tomt utan att meddela min granne eller kan jag tvinga honom att göra det? Vilka rättigheter har jag?

Svar.

Detta rör rättsförhållanden mellan grannar och faller därmed in under reglerna i Jordabalkens (JB) 3 kapitel. Huvudregeln i 1 § bestämmer riktlinjen för relationen mellan grannar och innebär kort att någon som vidtar en åtgärd måste se till att åtgärden inte orsakar besvär för andra. Man måste således ta hänsyn till omgivningen. I detta fall rör det sig om din grannes grenar som sträcker sig över din tomt vilket faller in under 2 § JB som lyder:

”Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”

Ett exempel på vad som kan anses vara en olägenhet är om det föreligger en risk för att grenar eller liknande medför skada på den intilliggande fastigheten, eller att fastighetsägaren har svårt att nyttja fastigheten. Det kan handla om t.ex. att en gren tappar sina löv på en välvårdad gräsmatta eller förhindrar åtkomsten på fastigheten.

Den som har olägenheten av grenarna kan eventuellt ha rätt att själv klippa ner del av grenen. Om åtgärden kan medföra skada för grenens ägare skall denne beredas tillfälle att själv utföra åtgärden. I detta fall kan det vara bra att för grannsämjans skull att komma överens med din granne om vilka grenar som skall tas bort. Alla parter involverade bör tänka på stadgandet om skälig hänsyn. Om grannen vägrar får du själv på egen bekostnad ta bort grenarna. Det är däremot viktigt att tänka på att du endast får ta bort grenar som sträcker sig över din egen tomt och att du inte skadar trädet eftersom detta annars kan medföra skadeståndsskyldighet för dig eller påstående om skadegörelse det vill säga brott. Du bör meddela din granne i god tid innan du planerar att kapa av grenarna och hänvisa till de lagliga rättigheterna som stadgas i Jordabalkens 3 kapitel. Avslutningsvis skall åter understrykas vikten av att nu angivna och liknande åtgärder görs i samförstånd med grannarna och andra inblandade så att inte frågor om skadestånd och eventuellt till och med brott kommer på tal.
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-01 kl. 17:42.
Citera
2019-07-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Tomtgränsbesvär med grannen. Försöker hålla en fin och grön gräsmatta. Men mot ena kortsidan av trädgården står flera stora tallar på grannens sida av tomtgränsen. Blir barr och tallkottar överallt.

Har föreslagit att han ska såga ned träden. Till och med erbjudit mig göra jobbet åt honom. Men det kommer inte på fråga.

För ett par år sedan planterade grannen dessutom en fin liten hallonhäck mot en annan del av våra tomter som angränsar. Nu har det börjat komma rotskott som in i helvete in i min gräsmatta. Blir tokig av detta!!!

Snälla hjälp mig hantera denna situation.

Låter som en skitsak. Zooma ut lite och fundera på vad det egentligen är som gör dig så upprörd.
Citera
2019-07-01, 18:54
Medlem
JanTalibans avatar
Jag är inte med på logiken i den här tråden.

Min erfarenhet är att träd (samt hallon) är något man UPPSKATTAR i sin närhet. Men det är inte det jag ser som ologiskt, eftersom smaken ju är olika.

Det ologiska är att alla som ”har en granne” per definition också SJÄLV är granne. Om tråden diskuterar hur man hanterar sin granne så måste perspektivet därför vara symmetriskt, dvs precis lika mycket handla om hur man själv, som granne, ska hanteras.

Alternativet vore att dela upp begreppet granne i två kategorier, och sen fråga typ: ”Hur ska en A-granne hantera en B-granne?” Om det ska fungera så måste vi först ENAS om en metod att otvetydigt avgöra vem som är A- och B-granne. Att man tex är A-granne om man vill gå barfota på sin heltäckande biljardbordsgräsmatta, och B-granne om man har höga tallar på sin tomt, tror jag INTE det går att uppnå allmän enighet kring.

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Du får borra hål i tallarna och hälla i hormoslyr
Fråga: Hur ska jag hantera min granne som förgiftade de vackra träden på min tomt?
Svar: Du får skriva jättestort ”KUK” med uthälld clorex över hans gräsmatta.
Citera
2019-07-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolcjek
Naaaw, lilla vännen. Vad jobbigt det måste för dig. Hoppas du blir bättre...

Är du helt jävla dum i huvudet? Att 9 st stora tallar står och öser mer skit över en annan människas trädgård år efter år är helt klart någonting som är okej att störa sig på.

Tror du är intellektuellt begränsad och har svårt att visualisera situationen. Vore du själv drabbad skulle det låta annorlunda.
Citera
2019-07-01, 19:00
Medlem
bolcjeks avatar
Citat:
Förväntade mig lite mer stöd här på Flashback. Inte så kul att sommarfika i en trädgård som är beklädd med en slöja av skugga och matta av tallbarr och tallkottar.

Rotskotten från hallonen är förjävliga förresten. När gräsklipparen går över rotskotten lämnas små vassa pinnar som sticker up ur gräsmattan och skär in i fötterna om man går barfota.
Meanwhile in Sweden... Skärp dig för fan. Fokusera på nåt annat.
Citera
2019-07-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolcjek
Meanwhile in Sweden... Skärp dig för fan. Fokusera på nåt annat.

Skulle låta annorlunda om det var dina barn som fick sylvassa avklippta rotskott i undersidan av fötterna när dom lekte i trädgården.

Idiot.
Citera
2019-07-01, 19:05
Medlem
bolcjeks avatar
Citat:
Skulle låta annorlunda om det var dina barn som fick sylvassa avklippta rotskott i undersidan av fötterna när dom lekte i trädgården.

Idiot.
Springer man runt barfota utomhus kan man sticka sig. Gäller såväl barn som vuxna. Inget nytt under solen. Meanwhile in Sweden som sagt... Kamma dig!
Citera
2019-07-01, 19:07
Medlem
Citat:
Är du helt jävla dum i huvudet? Att 9 st stora tallar står och öser mer skit över en annan människas trädgård år efter år är helt klart någonting som är okej att störa sig på.

Tror du är intellektuellt begränsad och har svårt att visualisera situationen. Vore du själv drabbad skulle det låta annorlunda.

Det låter mer som du är intellektuellt begränsad som flyttade till ett hus med givna förutsättningar och tar för givet att du kan ändra grannens tomt. 😄

Ta reda på den verkliga anledningen till att du har så ont i rumpan, så kommer du lösa fler än detta problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in