2019-07-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Har inte liten gräsmatta. Men vill kunna gå barfota på HELA min gräsmatta.

Trevlig granne du verkar vara.
Nyinflyttad o kräver att andra ska rätta sina tomter så att din tomt blir perfekt som du vill ha den.
Varför inte lösa ut deras hus så kan du kapa tallarna själv?
Eller du kanske inte vill betala utan att allt ska vara gratis?

Har man bott på ett ställe väldigt väldigt länge så blir man inte direkt glad när någon nyinflyttad jeppe kräver att man ska markbereda ens tomt så att den nya grannen får finare utsikt.
Du visste vad som gällde när du köpte tomten, lev med ditt beslut nu.

Börja kriga med en granne är sällan bra.
Citera
2019-07-01, 15:03
Medlem
HaveFuns avatar
Varför ska alla vara så jävla svenska? Köpa en fastighet och sen hugga ned allt för att känna 'att den är min nu', patetiskt som fan att köpa något och förutsätta att alla grannar ska foga sig efter hur man tycker. Respektera grannen och lägg lite stenplattor över rosrötterna och ställ en grill där så blir du tom lite mer svensk.kom ihåg att någon är du aldrig kan betala för är riktigt gammal natur. Jag hade älskat att ha en fin gammal tall på min tomt.

För att hålla sig på topic så är bästa sättet att borra ett litet hål, ungefär 0,5cm diameter, 10 cm djupt, sen sprutar du in något växtgift där och sen pluggar du igen trädet. Eller i en rot kan du göra samma sak. Det tar garanterat död på trädet. Är grannen smart tar han däremot ett vävnadsprov och sen är du fucked.

Edit; kopiösa mängder salt runt rötterna kommer torka ut trädet också. Men det är mycket svårare.
Senast redigerad av HaveFun 2019-07-01 kl. 15:08.
Citera
2019-07-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Trevlig granne du verkar vara.
Nyinflyttad o kräver att andra ska rätta sina tomter så att din tomt blir perfekt som du vill ha den.
Varför inte lösa ut deras hus så kan du kapa tallarna själv?
Eller du kanske inte vill betala utan att allt ska vara gratis?

Har man bott på ett ställe väldigt väldigt länge så blir man inte direkt glad när någon nyinflyttad jeppe kräver att man ska markbereda ens tomt så att den nya grannen får finare utsikt.
Du visste vad som gällde när du köpte tomten, lev med ditt beslut nu.

Börja kriga med en granne är sällan bra.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Varför ska alla vara så jävla svenska? Köpa en fastighet och sen hugga ned allt för att känna 'att den är min nu', patetiskt som fan att köpa något och förutsätta att alla grannar ska foga sig efter hur man tycker. Respektera grannen och lägg lite stenplattor över rosrötterna och ställ en grill där så blir du tom lite mer svensk.kom ihåg att någon är du aldrig kan betala för är riktigt gammal natur. Jag hade älskat att ha en fin gammal tall på min tomt.

För att hålla sig på topic så är bästa sättet att borra ett litet hål, ungefär 0,5cm diameter, 10 cm djupt, sen sprutar du in något växtgift där och sen pluggar du igen trädet. Eller i en rot kan du göra samma sak. Det tar garanterat död på trädet. Är grannen smart tar han däremot ett vävnadsprov och sen är du fucked.

Edit; kopiösa mängder salt runt rötterna kommer torka ut trädet också. Men det är mycket svårare.

Flera av er påstår att jag är nyinflyttad. Stämmer inte överhuvudtaget. Köpte huset för över 10 år sedan. Borde inte betraktas som nyinflyttad. Tallarna var stora redan då.

Men det är med åren som jag kommit att störa mig när jag sett skadeverkningarna som orsakas.
Citera
2019-07-01, 15:21
Medlem
Förstår ditt dilemma!
Var i en liknande situation med en nyinflyttat idiot som förvandlade
en fin gammal villatomt till en soptipp kombinerat vildvuxen djungel!
Avfall över allt, träd och buskar långt in över tomtgränser!
På kant med alla grannar runt om!

Hänvisade då till den harmlösa "Jordabalken" kapitel om visa skälig hänsyn"
hotade med stämning/domstol!
Då rörde det sig i djungeln, men bara marginellt efter löfte om smisk i skymningen.
Samma soptipp, men idag klipper idioten ändå halvmeterhögt gräs en
gång varannan månaden och har till hälften fällt ett livlöst jättestort "surkörsbärsträd"
till glädje för fler än tre!

Hänvisa till menlösa "Jordabalken" hota med stämning!
Se om idioten sväljer "bytet" ?
Den sorten, brukar sedan barnsben skita på sig när kvarterets buse höjer rösten!

Lycka till!
Citera
2019-07-01, 15:23
Medlem
Citat:
Rätt att ha tallar... han fördärvar ju stora delar av min gräsmatta. Dels lägger tallarna skugga över stora delar av tomten. Men värst är ändå alla tallkottar och allt barr. Går inte att gå barfota.

Vad kan straffet blir för att såga med 8 st stora tallar?

Inget men räkna med förstörd grannsämja för eviga tider. Fattar verkligen inte var för folk inte räknar in den insatsen i bråk i tvättstugan m.m. Dvs att de har rätt mycket att förlora även om de vinner. Bättre att avreagera sig på random gångare om man nu måste det.
Citera
2019-07-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ok. Då blir det botanisk krigsföring om det ska vara på det viset. Ska han fördärva min trädgård så ska nog jag kunna fördärva hans.

Förslag på träd/växter att plantera på min sida tomtgränsen som kan konkurrera ut rotsystemen på tallarna mottages tacksamt.

Du kan en sen kväll smyga in, borra ett hål på ca 6-8 mm, i tallens rot, som du sen fyller med roundup koncentrat.
Pluggar igen hålet med borrspill och lite smuts. Tallen död inom ett år. Likadant med rotskott som kommer upp. Men där får du vara försiktig så du inte tar kål på din gräsmatta. Vitsen är att medlet måste in i rotsystemet för bäst effekt.
Citera
2019-07-01, 15:28
Medlem
Citat:
Förväntade mig lite mer stöd här på Flashback. Inte så kul att sommarfika i en trädgård som är beklädd med en slöja av skugga och matta av tallbarr och tallkottar.

Rotskotten från hallonen är förjävliga förresten. När gräsklipparen går över rotskotten lämnas små vassa pinnar som sticker up ur gräsmattan och skär in i fötterna om man går barfota.
Kan du inte slå upp ett högt jävla nät mot grannen som stoppar barren från att falla över på din sida?
Inte så snyggt kanske, men möjligt bättre än att inte kunna gå barfora på din egen gräsmatta.
Sticker några grenar över på din sida är det din rätt att såga bort dessa tror jag.

Alternativt kan du undersöka vad detta är för svamp: https://www.skogen.se/nyheter/elak-svamp-hotar-tall
Och försöka införa den till din grannes tallar.
Citera
2019-07-01, 15:28
Medlem
arakas avatar
Citat:
Rätt att ha tallar... han fördärvar ju stora delar av min gräsmatta. Dels lägger tallarna skugga över stora delar av tomten. Men värst är ändå alla tallkottar och allt barr. Går inte att gå barfota.

Vad kan straffet blir för att såga med 8 st stora tallar?
Visste du inte det när du köpte ditt hus eller har tallarna kommit till senare?
Om träden redan fanns när du köpte huset kan du ju knappast komma och klaga.
Citera
2019-07-01, 15:50
Medlem
Grannen har lagen på sin sida.
Citera
2019-07-01, 15:57
Medlem
Swe1227s avatar
Du får borra hål i tallarna och hälla i hormoslyr
Citera
2019-07-01, 16:11
Medlem
5evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Absolut ingenting du kan göra mer än att acceptera annan växtlighet än din lilla gräsmatta eller köpa ut grannen och sedan röja buskar och träd.
Låt säga att TS gräver på sin egen tomt och hittar grova rötter i marken. Kan han sätta växtgift i dem?

Han rensar ju så att säga bara bort grova rötter från sin egen mark.
Citera
2019-07-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
Låt säga att TS gräver på sin egen tomt och hittar grova rötter i marken. Kan han sätta växtgift i dem?

Han rensar ju så att säga bara bort grova rötter från sin egen mark.

Gör som i solsidan... borra ett par 5 mm:s hål i tallarna och tryck in roundup stavar.. Om 1 till 2 år är alla tallar gone... Alla vet att det är du, men rättsligt kan ingen fälla dig... "Brott kan ej styrkas" Såvida du inte blir ertappad på bar gärning under själva borrandet.... MAO gör en "Solsidan"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in