• 1
  • 2
2019-06-30, 18:58
Medlem
woefuls avatar
Jag började äta Citalopram i mitten på februari i år fram tills slutet av maj innan den förmodligen utlöste hypomani (bipolär?) alternativt serotoninsyndrom och fick då ordination att kliva av direkt. Sedan testade jag Lamotrigin (som var hemskt) i 2 veckors tid, då började jag notera den hårliga stagnationen och kopplade det direkt till denna medicin och klev av efter en läsning på fass. Efter senaste doktorsbesöket fick jag 150mg Voxra utskrivet och har ätit det nu under 2 veckors tid och håret fortsätter att tunnas ur i rask takt...

Som att man inte redan hade dåligt självförtroende, komplex över utseendet och var ratad av honkönet.

Vilken medicin tror ni har orsakat detta och hur går jag vidare för att förhoppningsvis inte sluta som flintis vid 21-års ålder?
Citera
2019-06-30, 19:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kollade i FASS:

Citalopram och Lamotrigin kan ge biverkningar i forn av håravfall. Det står inget om att det är permanent.
Citera
2019-06-30, 19:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hittade även det här. Läs sista inlägget:

https://www.netdoktor.se/psykiatri/d...rum/haravfall/

Så håret kommer tillbaka när man slutar med medicinen.

Hittade inget om att Voxra ger håravfall.
Citera
2019-06-30, 19:56
Medlem
godhetsapostelns avatar
Att stress orsakar håravfall är belagt sedan länge. Du har ju ätit dessa mediciner mot stressrelaterade åkommor. Så med all sannolikhet är det stressen som orsakat håravfall och inte medicinen du ätit mot stressen.
Citera
2019-06-30, 20:01
Bannlyst
Hur ser/såg morfars kaluffs ut? Tappade han hår tidigt?

/Niggern
Citera
2019-06-30, 20:12
Medlem
Jag tappade mitt hår på grund av Lamotrigin. Det är tyvärr permanent, åtminstone för mig.
Citera
2019-06-30, 20:40
Medlem
woefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hittade inget om att Voxra ger håravfall.
Does Wellbutrin Cause Hair Loss?

Wellbutrin and Hair Loss

Does generic Wellbutrin xl cause hair loss?

(FB) Voxra och tunnhårighet
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Att stress orsakar håravfall är belagt sedan länge. Du har ju ätit dessa mediciner mot stressrelaterade åkommor. Så med all sannolikhet är det stressen som orsakat håravfall och inte medicinen du ätit mot stressen.
I mitt fall är det depression, ångest, hopplöshet, apati som är problemet. Skulle inte klassa det som stressreladerade åkommor. Jag betvivlar.
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Hur ser/såg morfars kaluffs ut? Tappade han hår tidigt?

/Niggern
Alla män i släkten har tjockt hår förutom fadern som började tappa sitt i 30-års åldern.
Citat:
Ursprungligen postat av Quidem
Jag tappade mitt hår på grund av Lamotrigin. Det är tyvärr permanent, åtminstone för mig.
Undrar om det är den som har ställt till det för mig, 12 dagar (innan jag slutade) till trots. Hade inga tendenser till tunnhårighet innan dess tror jag...
Citera
2019-06-30, 20:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woeful
Does Wellbutrin Cause Hair Loss?

Wellbutrin and Hair Loss

Does generic Wellbutrin xl cause hair loss?

(FB) Voxra och tunnhårighet

I mitt fall är det depression, ångest, hopplöshet, apati som är problemet. Skulle inte klassa det som stressreladerade åkommor. Jag betvivlar.

Alla män i släkten har tjockt hår förutom fadern som började tappa sitt i 30-års åldern.

Undrar om det är den som har ställt till det för mig, 12 dagar (innan jag slutade) till trots. Hade inga tendenser till tunnhårighet innan dess tror jag...

Var nog lite otydlig. Menade att jag inte hittade något om Voxra och håravfall i texten om biverkningar i FASS jämfört med de andra två medicinerna.

Det går ju inte att dra några slutsatser så länge du äter Voxra. Du kan ha anlag för håravfall eller så är det bara medicinrelaterat och du får tillbaka håret när du slutar ta den typen av mediciner.

Men du behöver ju uppenbarligen medicinen. Känner du att den ger effekt i övrigt?
Citera
2019-06-30, 20:54
Medlem
woefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Var nog lite otydlig. Menade att jag inte hittade något om Voxra och håravfall i texten om biverkningar i FASS jämfört med de andra två medicinerna.

Det går ju inte att dra några slutsatser så länge du äter Voxra. Du kan ha anlag för håravfall eller så är det bara medicinrelaterat och du får tillbaka håret när du slutar ta den typen av mediciner.

Men du behöver ju uppenbarligen medicinen. Känner du att den ger effekt i övrigt?
Eftersom att hårförtunningen började innan Voxran så kan det ju inte vara den, möjligt att den förvärrar situationen dock. Vem vet.

Inga positiva effekter av Voxra ännu, snarare har den skruvat upp ångesten och försämrat sömnen.
Citera
2019-06-30, 21:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woeful
Eftersom att hårförtunningen började innan Voxran så kan det ju inte vara den, möjligt att den förvärrar situationen dock. Vem vet.

Inga positiva effekter av Voxra ännu, snarare har den skruvat upp ångesten och försämrat sömnen.

Knepigt, knepigt...Något annat icke-medicinskt som kan hjälpa dig när du har ångest?
Citera
2019-06-30, 21:14
Bannlyst
Telogen effluvium, Voxra tenderar att generera håravfall i olika utsträckning. Men i princip alla antidepressiva mediciner kan generera håravfall. Det behöver inte växa tillbaka.

Kan även vara så att det beror på din genetik och att detta är en shedding-period. De kommer några typ var fjärde år om man är påväg att bli flintskallig.
Citera
2019-07-01, 08:33
Medlem
godhetsapostelns avatar
Lol...

Jag vet inte vad man skall svara när någon skriver så. Allt ovan är ju just stressrelaterade sjukdomar som drabbar oss när livet är för komplext.
Men det finns ju redan antytt i frågeställningen. Det är medicinernas fel. Men det är ok. Vi tänker inte klart när vi är stressade.

Vägen från psykisk ohälsa brukar vara lång och krokig. Förstår ni hur mycket längre den blir om man inte vet vart man befinner sig, om man inte vet hur man hamnade där eller vet vart man skall..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in